Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jet
#962335
ik heb een uitnodiging gekregen van de DA gehad voor mijn katten voor en herhalings prik (katten en niesziekte).

is dit nu nodig elk jaar?

ik heb 3 katten  1 loopt losbuiten de andere 2 wil ik binnen kort naar buiten latten gaan ,
ze hebbben alle drie van af kitten tijd tot vorig jaar de prikken gehad,
bij mijn vorige katten heb ik wel de kitten inentingen laten geven maar daarna vergat ik het steeds .

wat is nu beter voor de katten ? :-\
Door YaYa
#962355
Het is logisch dat de da een kaartje stuurt om je te herinneren. Het is immers in het belang van zijn portemonnee. In het belang van de katten is het zeker niet.
Als ze als kitten goed geent zijn, kun je rustig overslaan hoor. Mijn 8-tal wordt ook niet meer geent. Wel zijn ze als kitten goed geent, behalve YaYa en Zazou. Die heb ik dus met 1 jaar en 2 jaar nog een keer laten enten maar nu ook niet meer.
Door Femke
#962458
Er staat in de afdeling Vaccinaties/Parasieten/Wormen veel leesvoer hierover. Dat gaat weliswaar over honden maar ik denk dat het voor katten ook zo geldt.
Inenten is een keus die je zelf moet maken, en als jij je niet lekker voelt bij niet enten: dan moet je gaan enten. Voel jij je niet lekker bij wel enten: dan laat je het achterwege.
Zorg er echter wel voor dat je gevoel op een stukje feitenkennis gebaseerd is!

Ter info: ik heb mijn kat (herplaatser) nog nooit geënt. Hij is bij de vorige eigenaar geënt. Misschien laat ik een keer een titerbepaling doen, hij is nu ongeveer/tenminste 10 jaar.
Door Mevroi Kruim
#962502
Mijn katten zijn jaren lang trouw ieder jaar ge-ent. Ook tegen niesziekte. En iedere keer werden er een paar daarna ziek ... niesziekte!
Sinds ik 7 jaar geleden gestopt ben met de jaarlijkse entingen hebben ze 1x niesziekteverschijnseln gehad.
De enting tegen kattenziekte is absoluut veel langer werkzaam dan 1 jaar. Zeker bij een buitenkat die in de gelegenheid is om tussendoor z'n immuniteit de versterken door tegen een echt virus aan te lopen.
Ik zeg altijd maar, ik laat me ook niet elk jaar tegen DKTP enten, die entingen zijn ook veel langer werkzaam. Dus waarom mijn dieren wel?
Door flin
#962715
jet schreef: ik heb een uitnodiging gekregen van de DA gehad voor mijn katten voor en herhalings prik (katten en niesziekte).

is dit nu nodig elk jaar?

ik heb 3 katten  1 loopt losbuiten de andere 2 wil ik binnen kort naar buiten latten gaan ,
ze hebbben alle drie van af kitten tijd tot vorig jaar de prikken gehad,
bij mijn vorige katten heb ik wel de kitten inentingen laten geven maar daarna vergat ik het steeds .

wat is nu beter voor de katten ? :-\
miss, als je zeker wilt weten of ze genoeg anti-stoffen, tegen katte- en nies-ziekte hebben, is idd een titer-bepaling laten doen, dan kun je daarvan laten afhangen om alsnog te enten of niet...
Gebruikersavatar
Door koekje
#962737
na de zomer is het hier weer ent-tijd. ot eigenlijk in augustus, en sien in oktober. september vind ik een mooie tussenweg om maar 1 consult te hoeven betalen. de sienmobiel wordt dan uitgebreid met ot in haar tasje, en dan gaan we op stap.

vorig jaar heeft sien een kleine entreactie gehad, de assistente zei dat. sien was de ene week ge-ent, en een week daarna vrat ze een plastic ding op. ik had dat niet gemerkt, behalve dat ze bijna niet at, wat voor sien heel raar is. uiteindelijk kotste ze dat ding eruit, met veel lawaai en zielig doen.
sien en ik de volgende dag gelijk naar de DA, want ik was vreselijk geschrokken, en sien voelde zich erg zielig. daar is ze even nagekeken, en goed bevonden.
de assistente voelde in haar nekje, en zei een bultje te voelen, waar ze de injectie had gekregen. een kleine entreactie is voor mij er al 1 teveel.

in september doe ik als volgt:
sienmobiel optuigen, en beide mee naar de DA.
ot voor de volledige entingen. ot wordt volgende week 1 jaar, en heeft haar eerste enting in Brasschaat (bij haar geboortehuis) gehad, en de 2e bij de DA in BoZ. dus die krijgt een lekkere boost.
sien wordt in juli 2 jaar, en heeft als kitten via een verlaat schema haar kittenentingen gehad (wel oogontsteking, mogelijke toch entreactie->niesziekte) en vorig jaar ook weer de volle mep, met weer een mogelijke entreactie. sien wil ik laten titeren. ik wil bij  mn DA een titertest voor sien bestellen. is de titer laag, kan ik altijd nog beslissen haar alsnog in te enten.
als mijn DA op geen enkele manier wenst te titeren, sta ik met sien in september bij tannetje op de stoep.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#962900
jet schreef: ik heb een uitnodiging gekregen van de DA gehad voor mijn katten voor en herhalings prik (katten en niesziekte).

is dit nu nodig elk jaar?

ik heb 3 katten  1 loopt losbuiten de andere 2 wil ik binnen kort naar buiten latten gaan ,
ze hebbben alle drie van af kitten tijd tot vorig jaar de prikken gehad,
bij mijn vorige katten heb ik wel de kitten inentingen laten geven maar daarna vergat ik het steeds .

wat is nu beter voor de katten ? :-\
Tja, daar zijn de meningen ernstig over verdeeld helaas. Het beste kan je zelf een zoektocht doen naar informatie via internet / dit forum, alle voors en tegens bekijken die door de verschillende 'kanten' worden opgenoemd, en op basis daarvan je eigen mening bepalen! Het is tenslotte jouw dier en jouw verantwoordelijkheid als je kiest niet te enten en je kat bijvoorbeeld wel kattenziekte krijgt. Persoonlijk denk ik dat als katten hun kittenentingen en daarna een herhalingsenting hebben gehad dat genoeg is en ben ik van mening, in ieder geval voor mijn katten, dat de entingen meer kwaad doen dan goed, dus ik laat ze niet meer enten. Maar die beslissing heb ik wel pas genomen na me er goed in verdiept te hebben  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#962916
ik vind niets doen teveel risico. ot is nog een klein scharminkel (dat scharminkelige wordt gelukkig wel steeds minder) met misschien chronische niesziekte. ze heeft 4x verschijnselen van niesziekte vertoond voordat ze een half jaar oud was. en nu nog steeds blijven haar oogjes vaak prutten.
sien kan wel wat hebben, maar ot minder. daarom laat ik sien titeren, zodat ze mogelijk niet een extra risico voor otje geeft. beide katten komen smiddags af en toe buiten, en hebben dan contact met andere katten, waarvan ik uitga dat die nog nooit geënt zijn. de meesten zijn ook niet gecastreerd namelijk.
ook sleur ik ze zo af en toe mee richting zuiden, en dan krijgen ze natuurlijk ook wel stress wat de weerstand weer kan verminderen. sien vindt het niet leuk bij 'oma' en ze zitten daar samen op mn slaapkamer, het merendeel van de dag. en als ze niet uitkijken, komen ze ook een vreselijke enge en boze Poet tegen. ot is al eens eerder van schrik omgevallen  ;D
daarom titeren. lage titer-> alsnog enten, hoge titer-> dan laten we het zo.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#962943
koekje schreef: ik vind niets doen teveel risico. ot is nog een klein scharminkel (dat scharminkelige wordt gelukkig wel steeds minder) met misschien chronische niesziekte. ze heeft 4x verschijnselen van niesziekte vertoond voordat ze een half jaar oud was. en nu nog steeds blijven haar oogjes vaak prutten.
sien kan wel wat hebben, maar ot minder. daarom laat ik sien titeren, zodat ze mogelijk niet een extra risico voor otje geeft. beide katten komen smiddags af en toe buiten, en hebben dan contact met andere katten, waarvan ik uitga dat die nog nooit geënt zijn. de meesten zijn ook niet gecastreerd namelijk.
ook sleur ik ze zo af en toe mee richting zuiden, en dan krijgen ze natuurlijk ook wel stress wat de weerstand weer kan verminderen. sien vindt het niet leuk bij 'oma' en ze zitten daar samen op mn slaapkamer, het merendeel van de dag. en als ze niet uitkijken, komen ze ook een vreselijke enge en boze Poet tegen. ot is al eens eerder van schrik omgevallen  ;D
daarom titeren. lage titer-> alsnog enten, hoge titer-> dan laten we het zo.
nadat ze ertegen was ingeënt??
Door YaYa
#962958
Dan is het enten voor Otje juist een extra risico. Als ze chronische niesziekte heeft, kan ze na de enting dus best even behoorlijk ziek worden. Of ontstoken oogjes krijgen.
YaYa en Zazou kwamen bij mij met maar 1 kittenenting en Zazou had vieze oogjes en YaYa had heftig ontstoken oogjes. Toen ze helemaal beter waren, heb ik ze de 2e kittenenting laten geven en toen hadden ze beiden ontstoken oogjes. Met 1 en 2 jaar nog een keer laten enten en weer ontstoken oogjes. Ze hebben beiden een entreactie en zijn heel gevoelig op de oogjes en kon er dus weer ab-zalf in. Om die reden alleen al laat ik dus niet meer enten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door