Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#961082
Het is hier in Frankrijk een te zachte winter geweest. Iedereen verwacht een plaag van grasmijt. Niet pas in augustus maar vanaf nu is het al mogelijk.
De honden van de buurvrouw hebben mijt met als gevolg daarvan schurft gehad.
Ik ben als de dood!
Elke gevalletje van krabben of bijten registreer ik en jaagt me angst aan.
Ik las in de bibliotheek medisch, dat ik een samenstelling kan maken van allerlei esotheische olieën. Ik ga daarnaar op zoek maar hoe in vredesnaam meng ik dat en waarmee en hoeveel??? En wat geef ik in welk geval?
Als je het vaker doet is het vast een wassen neus (net als barfen) maar ik ben nog een beginneling op dat gebied en snap er helemaal niets van... :-[
Door flin
#961161
eigenlijk,...denk 'k dat je 't over deze kriebels hebt?

Tips voor het vermijden van oogstmijt:
Weiden waarvan bekend is dat er oogstmijt voorkomt vermijden. 
In eigen tuin het gras kort houden, want de larven zitten vaak bovenaan de grashalmen.
Het gemaaide gras (laten) verwijderen en afvoeren. Dit zou theoretisch ook moeten helpen om het aantal oogstmijten in je tuin te doen verminderen.
Laarzen of hoge schoenen dragen en gesloten kleding dragen. 
Sokken, schoenen en broeken met insectenwerende middelen behandelen. 
Contact met de grond (zitten, liggen) vermijden. 
Bij thuiskomst zo snel mogelijk douchen en schone kleren aantrekken. 
 
Naast bovenvermelde tips een aantal persoonlijke voor diegenen die er "last" van hebben
De zogenaamde "muggenmelk" die wel voorgeschreven wordt bij vakanties in de tropen helpt redelijk goed om ze van je af te houden. Smeer je benen er mee in tot aan je liezen voordat je de tuin of het veld ingaat.


"Prikweg" van VSM regelmatig op jeukbulten smeren.

Huisdieren niet op je stoelen en banken laten zitten als ze ook buiten komen want die brengen de beestjes mee naar binnen

Huisdieren niet op schoot nemen en niet optillen.

Wanneer je gezellig buiten wilt zijn zorg dan dat je een stenen terrasje hebt om op te zitten. Onze ervaring is dat ze daar niet komen.

Huisdieren
Bedenk dat sommige huisdieren ook verschrikkelijke last van oogstmijt kunnen hebben en zich tot bloedens toe kapot kunnen bijten vanwege de jeuk. Haal bij de dierenarts een zalfje. (En leg hem meteen uit wat er aan de hand is. Ons is gebleken dat ze er meestal geen flauw idee hebben dat dit bestaat)


http://home.planet.nl/~yolanda/oogstmijt.html
Gebruikersavatar
Door kira
#961172
Bah wat gruwelijk. Ik bestel zelf die olieën bij Silverlinde Breda, zie google voor de website.

Tegen teken en vlooien is er het volgende recept:
1 drupel tea tree oil op de oorschelp, het puntje masseren, 1 op de kraag, 1 op de staart aanzet en 1 in de liezen, start in het voorseizoen met 1x per week alleen op het oor en in het hoogseizoen, dat blijkbaar in Frankrijk nu begonnen is 2 x per dag.
Verder dan nog 1 druppel knoflookolie, met een inbrenger (schepje honingwater) vermengen en evt. via voer naar binnen laten nemen. Dit 1x per week. (je mag een hond max twee weken aaneengesloten 2 druppels knoflookolie per dag geven, langer is schadelijk).

Bij paarden werkt dit ook tegen diverse soorten horzels, maar die franse mijt die ken ik niet, dus of het daar ook tegen werkt weet ik niet.

Let op de knoflookolie is niet te vergelijken met die van bakken en braden, het flesje (de inhoud bedoel ik) stinkt door het glas heen, bewaartip voor de druppels: gesloten weckfles of in aluminiumfolie waarbij je de folie insmeert met bijvoorbeeld lemonolie. Het stinkt echt gruwelijk naar knoflook, maar als de hond het binnen heeft, ruikt hij niet uit zijn mond.

De knoflook is ook een wormenmiddel, geef in dat geval eens per drie maanden gedurende een week 2 druppels per dag, als er wormen zijn (in de ontlasting zichtbaar), de kuur nog een week vermengen. Het advies dat ik ken is dat je deze manier van ontwormen 3x per jaar doet, de 4e keer een regulier middel gebruiken (een wormenkuur is redelijk ongezond, maar een wormenbesmetting is nog veel ongezonder). Als je dan het wormenmiddel gebruikt in combinatie met Crab Apple druppels van Bach (de dag ervoor, de dag van het gebruik van de tabletten en de dag erna) haal je van het wormenmiddel ook de scherpe kantjes er weer vanaf.

In zijn algemeenheid moeten de meeste soorten olie bij de hond inwendig gebruikt worden, dit betekend altijd dat je het moet oplossen in bijvoorbeeld honingwater. Meestal is 1 druppel tot 2 druppels voldoende, overdaad schaad vaak wel. Uitwendig zijn de meeste druppels niet te gebruiken, de sterke hondeneus kan er niet tegen, de hond loopt er voor weg. Een paar soorten druppels kunnen in een brander wel nuttig zijn, maar dat dan meestal bij mentale kwesties (op dit moment brand ik voor onze grote beer geranium). De hond kan dan ook weglopen van de geur als die te sterk is/hij hem niet lekker vindt.

Ik neem aan dat de mijt jeuk geeft, tegen jeuk kun je ook diverse soorten olie's gebruiken, die moet je dan mengen met jojobaolie zodat je het op de huid kan smeren. Maar ik hoop dat het zo ver niet zal komen en zo wel, laat het weten, zoek ik even uit welke je zou kunnen gebruiken.

Sterkte met de mijt, het is zo helemaal niet leuk om een hond te hebben als je steeds in angst zit.
Door flin
#961360
...'k lees ook, dat mijten niet van een zuur milieu houden, en dat citroensap zou kunnen helpen, om ze van je af te houden, mwjah, bij jezelf zal dit miss nog gaan, maar bij de honden?
en lavendelplanten, daar zouden ze ook niet van houden...
Gebruikersavatar
Door EllenL
#962879
kira schreef: Bah wat gruwelijk. Ik bestel zelf die olieën bij Silverlinde Breda, zie google voor de website.

Tegen teken en vlooien is er het volgende recept:
1 drupel tea tree oil op de oorschelp, het puntje masseren, 1 op de kraag, 1 op de staart aanzet en 1 in de liezen, start in het voorseizoen met 1x per week alleen op het oor en in het hoogseizoen, dat blijkbaar in Frankrijk nu begonnen is 2 x per dag.
Verder dan nog 1 druppel knoflookolie, met een inbrenger (schepje honingwater) vermengen en evt. via voer naar binnen laten nemen. Dit 1x per week. (je mag een hond max twee weken aaneengesloten 2 druppels knoflookolie per dag geven, langer is schadelijk).

Bij paarden werkt dit ook tegen diverse soorten horzels, maar die franse mijt die ken ik niet, dus of het daar ook tegen werkt weet ik niet.

Let op de knoflookolie is niet te vergelijken met die van bakken en braden, het flesje (de inhoud bedoel ik) stinkt door het glas heen, bewaartip voor de druppels: gesloten weckfles of in aluminiumfolie waarbij je de folie insmeert met bijvoorbeeld lemonolie. Het stinkt echt gruwelijk naar knoflook, maar als de hond het binnen heeft, ruikt hij niet uit zijn mond.

De knoflook is ook een wormenmiddel, geef in dat geval eens per drie maanden gedurende een week 2 druppels per dag, als er wormen zijn (in de ontlasting zichtbaar), de kuur nog een week vermengen. Het advies dat ik ken is dat je deze manier van ontwormen 3x per jaar doet, de 4e keer een regulier middel gebruiken (een wormenkuur is redelijk ongezond, maar een wormenbesmetting is nog veel ongezonder). Als je dan het wormenmiddel gebruikt in combinatie met Crab Apple druppels van Bach (de dag ervoor, de dag van het gebruik van de tabletten en de dag erna) haal je van het wormenmiddel ook de scherpe kantjes er weer vanaf.

In zijn algemeenheid moeten de meeste soorten olie bij de hond inwendig gebruikt worden, dit betekend altijd dat je het moet oplossen in bijvoorbeeld honingwater. Meestal is 1 druppel tot 2 druppels voldoende, overdaad schaad vaak wel. Uitwendig zijn de meeste druppels niet te gebruiken, de sterke hondeneus kan er niet tegen, de hond loopt er voor weg. Een paar soorten druppels kunnen in een brander wel nuttig zijn, maar dat dan meestal bij mentale kwesties (op dit moment brand ik voor onze grote beer geranium). De hond kan dan ook weglopen van de geur als die te sterk is/hij hem niet lekker vindt.

Ik neem aan dat de mijt jeuk geeft, tegen jeuk kun je ook diverse soorten olie's gebruiken, die moet je dan mengen met jojobaolie zodat je het op de huid kan smeren. Maar ik hoop dat het zo ver niet zal komen en zo wel, laat het weten, zoek ik even uit welke je zou kunnen gebruiken.

Sterkte met de mijt, het is zo helemaal niet leuk om een hond te hebben als je steeds in angst zit.
Ik vind dit wel hele heftige doseringen hoor! Er zijn redelijk wat gevallen bekend van honden die niet goed tegen tea tree kunnen en zelfs tijdelijke verlammingsverschijnselen hebben als ze een overdosering krijgen! Ik heb zelf alleen maar katten, daar gebruik is sowieso geen enkele essentiele olie bij, maar mocht ik ooit een hond hebben zou ik tea tree, en eigenlijk zo goed als alle oliën alleen maar in een verdunning gebruiken!! Zeker als ik het nooit eerder uitgetest heb...
Groetjes,
Saille
Gebruikersavatar
Door EllenL
#963109
dorinekok schreef: Bestaat er dan niet zoiets als de remedie tegen al dit soort dingen?
Helaas... Als dat zo zou zijn, zouden er een heleboel mensen een ander beroep moeten gaan zoeken :D
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door