Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#959794
De bult op Gitte's zij is sinds een paar dagen weer open en ze likt er ontzettend veel aan. Ik sprayde het al 3x per dag met HyperCal maar vanochtend viel het me ineens op dat de wond ook ontzettend stinkt. Het ruikt naar rottend vlees, eerst dacht ik dat dat door haar speeksel kwam maar ik ben net terug van een wandeling en ik heb voordat we weggingen de wond schoon gedept met HyperCal en ze heeft er de hele wandeling niet aan gelikt.
Ik heb er net wat Dermiel Wondzalf opgesmeerd en haar jas weer aangetrokken zodat ze niet meer likken kan.
Wat zou ik verder nog kunnen doen (groene leem heb ik ook nog in huis) en hoe 'gevaarlijk' is een stinkende wond?
Door Lil
#959797
Met stinkende wonden ga ik altijd naar een da; klinkt als een infectie (dat kan behoorlijk stinken).
Ik ben niet voor antibiotica, maar indien het nodig is moet het gewoon. Stinkende wonden behandel ik ook niet met een zalfje maar echt met betadine om alles goed schoon te maken (dit kan bij een goede ontsteking pijn doen, dus misschien handig als iemand je even helpt).
Door Borke
#959814
Wat je kan doen is de wond spoelen met licht gezouten water.
Wijj hadden ooit een poes met een fikse melkklierontsteking en dan is er ook sprake van rottend vlees en infectie.
3x daags spoot ik het met een 10 ml spuitje schoon en daarna de zalf er op die ik van de DA had, dat ging heel goed en iedere dag zag je het beter worden.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#959822
AstridStraver schreef: Wat je kan doen is de wond spoelen met licht gezouten water.
Wijj hadden ooit een poes met een fikse melkklierontsteking en dan is er ook sprake van rottend vlees en infectie.
3x daags spoot ik het met een 10 ml spuitje schoon en daarna de zalf er op die ik van de DA had, dat ging heel goed en iedere dag zag je het beter worden.
Bedankt voor de tip! :-* Ik heb hier nog Isotonische Natriumchlorid-Lösung in de kast staan het is goed tot mei 2009 maar het is wel aangebroken, zou dat kwaad kunnen?

En anders heb ik ook nog waterstofperoxide in de kast staan bedacht ik me ineens, al wacht ik daar nu maar even mee vanwege de volgende opmerking in de bijsluiter van de wondzalf:

In contact met wondvocht produceren honingenzymen gedurende langere tijd kleine hoeveelheden waterstofperoxide die bacteriën afdoden waardoor ontstoken wonden snel schoon worden.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#959828
Lil schreef: Met stinkende wonden ga ik altijd naar een da; klinkt als een infectie (dat kan behoorlijk stinken).
Ik ben niet voor antibiotica, maar indien het nodig is moet het gewoon. Stinkende wonden behandel ik ook niet met een zalfje maar echt met betadine om alles goed schoon te maken (dit kan bij een goede ontsteking pijn doen, dus misschien handig als iemand je even helpt).
Als het niet anders kan ga ik natuurlijk naar de DA, maar zo ernstig is het NU nog niet ;) en ze heeft ook geen koorts, haar temp is 38,5.
Deze zalf is dus echt bedoeld voor ontstoken (en slecht helende) wonden, ik smeer er niet zomaar wat op. Normaal gesproken werkt HyperCal trouwens goed ontsmettend, maar ik vrees dat Gitte net iets teveel aan de wond heeft zitten likken. Hopelijk kunnen we nu het tij keren nu ze er niet meer bij kan.
Door Lil
#959840
Nitus schreef: Bedankt voor de tip! :-* Ik heb hier nog Isotonische Natriumchlorid-Lösung in de kast staan het is goed tot mei 2009 maar het is wel aangebroken, zou dat kwaad kunnen?

In contact met wondvocht produceren honingenzymen gedurende langere tijd kleine hoeveelheden waterstofperoxide die bacteriën afdoden waardoor ontstoken wonden snel schoon worden.
Dat is interessant....
Tegen mij is toen gezegd dat het wel een leuk zalfje was voor oppervlakkige wonden, maar niet voor diepere wonden.
Ik vind stinken altijd verontrustend, maar inderdaad je zou dan wel koorts verwachten. Misschien komt het doordat ik iets minder goed ruik en als ik het dus ruik het dus ernstiger is.  :-\
Door Mevroi Kruim
#959927
Nou, koorts hoeft niet hoor. Mijn vroegere DH had zeer regelmatig hele smerige staphylokokkeninfecties in de hotspots die ze knaagde vanwege haar vlooienallergie/ Man man wat stonk dat goor! Als je de kamer binnenkwam ging je al over je nek  :-X en de wonden werden ook steeds groter, de bacterien kropen onder de huid verder en veroorzaakten enorme gaten in haar vel. Toch had ze geen koorts, de infecties waren puur lokaal. Met homeopatische middeltjes begon je daar niks tegen, het was AB spuiten en smeren totdat het wegging.
Na de uitvinding van de Tiguvon had ze gelukkig nergens meer last van.
Door K@rin
#959955
Nitus schreef: Bedankt voor de tip! :-* Ik heb hier nog Isotonische Natriumchlorid-Lösung in de kast staan het is goed tot mei 2009 maar het is wel aangebroken, zou dat kwaad kunnen?

En anders heb ik ook nog waterstofperoxide in de kast staan bedacht ik me ineens, al wacht ik daar nu maar even mee vanwege de volgende opmerking in de bijsluiter van de wondzalf:

In contact met wondvocht produceren honingenzymen gedurende langere tijd kleine hoeveelheden waterstofperoxide die bacteriën afdoden waardoor ontstoken wonden snel schoon worden.
Ik zou de wond éérst spoelen met waterstofperoxide, voor de eerste grote "schoonmaak" en daarna insmeren met de zalf om die de rest te laten doen ......
Gebruikersavatar
Door EllenL
#959962
Nitus schreef: De bult op Gitte's zij is sinds een paar dagen weer open en ze likt er ontzettend veel aan. Ik sprayde het al 3x per dag met HyperCal maar vanochtend viel het me ineens op dat de wond ook ontzettend stinkt. Het ruikt naar rottend vlees, eerst dacht ik dat dat door haar speeksel kwam maar ik ben net terug van een wandeling en ik heb voordat we weggingen de wond schoon gedept met HyperCal en ze heeft er de hele wandeling niet aan gelikt.
Ik heb er net wat Dermiel Wondzalf opgesmeerd en haar jas weer aangetrokken zodat ze niet meer likken kan.
Wat zou ik verder nog kunnen doen (groene leem heb ik ook nog in huis) en hoe 'gevaarlijk' is een stinkende wond?
Ik zou het gewoon goed in de gaten houden, als het te veel gaat stinken of er heel vies uit gaan zien -> naar de dierenarts! Ik denk dat je dat zelf het beste kan beoordelen.
Wat ook goed werkt bij wonden is groene klei (bijv. vertagil) met (bijv.) wat druppels lavendelolie. Dat trekt de troep er uit, en lavendel ontsmet en werkt ook genezend. Beste kan je het dan afdekken zodat de klei niet opdroogt en na een tijdje (kwartier is vaak wel genoeg, evt een paar keer per dag) de wond uitspoelen...
Succes er mee!!

Groetjes,
Saille
Gebruikersavatar
Door Nitus
#960110
Kruimel schreef: Nou, koorts hoeft niet hoor. Mijn vroegere DH had zeer regelmatig hele smerige staphylokokkeninfecties in de hotspots die ze knaagde vanwege haar vlooienallergie/ Man man wat stonk dat goor! Als je de kamer binnenkwam ging je al over je nek  :-X en de wonden werden ook steeds groter, de bacterien kropen onder de huid verder en veroorzaakten enorme gaten in haar vel. Toch had ze geen koorts, de infecties waren puur lokaal. Met homeopatische middeltjes begon je daar niks tegen, het was AB spuiten en smeren totdat het wegging.
Na de uitvinding van de Tiguvon had ze gelukkig nergens meer last van.
Ja, later bedacht ik me ook dat je bij een lokale ontsteking natuurlijk geen koorts hoeft te hebben, domdom :-[.
Ik hoop wel dat de ellende die jij schets Gitte bewaart kunnen blijven. Ik houd haar angstvallig in de gaten.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#960111
K@rin schreef: Ik zou de wond éérst spoelen met waterstofperoxide, voor de eerste grote "schoonmaak" en daarna insmeren met de zalf om die de rest te laten doen ......
Heb ik voor de avondwandeling gedaan ;).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#960112
Saille schreef: Ik zou het gewoon goed in de gaten houden, als het te veel gaat stinken of er heel vies uit gaan zien -> naar de dierenarts! Ik denk dat je dat zelf het beste kan beoordelen.
Wat ook goed werkt bij wonden is groene klei (bijv. vertagil) met (bijv.) wat druppels lavendelolie. Dat trekt de troep er uit, en lavendel ontsmet en werkt ook genezend. Beste kan je het dan afdekken zodat de klei niet opdroogt en na een tijdje (kwartier is vaak wel genoeg, evt een paar keer per dag) de wond uitspoelen...
Succes er mee!!

Groetjes,
Saille
Bedankt voor het meedenken :). Maar voorlopig laat ik de groene leem toch even in de kast, dat spul krijg je er haast niet af en de bult/wond is heel gevoelig (kwam ik met héél voorzichtig deppen achter). Dus ik hoop dat de honingzalf nu z'n werk gaat doen.
Door Edelgrijsje
#960240
Vuile ontsoken wonden behandel ik altijd met Biotex groen,  dat trekt het vuil eruit als een tierelier...ook als je zelf bv een zwerende vinger of nagel oid hebt.  Werkt echtt goed. Ik heb het ook een keer gadaan bij een paard met een hoefzweer, emmertje met warm water met Biotex en dan 5 min. erin.
Maar als het erger wordt of het gaat niet minder worden na een dag of 2 ga ik toch naar de da.
Door Eef+Stippels
#960308
Wandor had laatst een behoorlijk gat in zijn zij, en daar heb ik groene os groene leem wondpasta op gesmeerd, meerdere keren per dag (af en toe likte hij het eraf). Dat heeft super geholpen. (er zit ook propolis in en veel andere ingredienten die ik belangrijk vind).

Beterschap!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door