Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mcSnurk
#959199
heb ergens een stuk gelezen dat een hond met chronische darmontsteking geen lactose verdraagt. Nu geef ik af en toe een beetje huttenkase voor de lekker, of een klein stukje kaas.  Maar vanmorgen heb ik een beetje kwark gegeven, krijgt ie anders nooit. En vanmiddag werd gespuugd en kwamen de kipstukjes die ik als beloning geef er onverteerd uit. Waren wel een beetje groot.  Kan dat aan die kwark liggen, zit daar lactose in en in huttenkase niet? Heb geen idee..... Hij heeft al maanden niet gespuugd.

Misschien is het ook eenmalig en ben ik gewoon een paniekkip! :-[
Laatst gewijzigd door mcSnurk op di 29 apr 2008, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#959209
In huttekase en in kwark zit beide lactose. En in kaas ook. Ik denk eerder dat hij gewoon misselijk was of een virusje heeft.
Door mcSnurk
#959223
owwww, mijn hele lactose theorie naar de maan! :D
Nou ja, zat gewoon te piekeren omdat ik dat een paar dagen geleden las en we vorig jaar die diagnose hadden maar woefke nergens last meer van lijkt te hebben. Maar hij heeft daarna uitgebreid gespeeld en gewoon gegeten en heb net van mijn man gehoord dat ie in de tuin iets heeft staan vreten. Zal dat het wel zijn.
Ik ben blijkbaar gewoon paniekgeconditioneerd :-[
Door conleeuw
#959599
gemmaa schreef: owwww, mijn hele lactose theorie naar de maan! :D
Nou ja, zat gewoon te piekeren omdat ik dat een paar dagen geleden las en we vorig jaar die diagnose hadden maar woefke nergens last meer van lijkt te hebben. Maar hij heeft daarna uitgebreid gespeeld en gewoon gegeten en heb net van mijn man gehoord dat ie in de tuin iets heeft staan vreten. Zal dat het wel zijn.
Ik ben blijkbaar gewoon paniekgeconditioneerd :-[
nou niet echt, ze kunnen inderdaad heel slecht tegen lactose, maar dat uit zich meestal niet in het spugen maar liever in diaree, als je een hond heeft met gevoellige darmen doe je er goed aan om dit soort producten achter wegen te laten en of zelf joghurt te gaan maken die je 24 uur laat fermenteren, dan is namelijk alle lactose omgezet en wordt het over het algemeen wel door een zieke darm verdragen. ik ben bang dat het hier om een bacterie of virusje achtig iets gaat :-\ sterkte ermee, ik hoop dat het bij de ene spuugbeurt blijft ;)
Door mcSnurk
#959614
conleeuw schreef: nou niet echt, ze kunnen inderdaad heel slecht tegen lactose, maar dat uit zich meestal niet in het spugen maar liever in diaree, als je een hond heeft met gevoellige darmen doe je er goed aan om dit soort producten achter wegen te laten en of zelf joghurt te gaan maken die je 24 uur laat fermenteren, dan is namelijk alle lactose omgezet en wordt het over het algemeen wel door een zieke darm verdragen. ik ben bang dat het hier om een bacterie of virusje achtig iets gaat :-\ sterkte ermee, ik hoop dat het bij de ene spuugbeurt blijft ;)
alles lijkt weer in orde, merk niks meer aan hem, heeft weer een hoop praatjes. Ook geen diarree, nooit eigenlijk. Vorig jaar hadden we die diagnose maar ik ben er toch eigenlijk van overtuigd dat het van die brokken kwam. Ik merk nu dat als ie een klein stukje brood of pasta krijgt dat ie daar erge jeuk aan zijn neus van krijgt dus ik denk dat ie daar gewoon niet tegen kan. En dan vraag ik me af of ik wel een hond met chronische darmontsteking heb als ie gewoon een allergie of intollerantie had en je hebt dit dus uit zijn voeding verwijderd en hij heeft nergens meer last van. Is dat dan geen verkeerde diagnose?
Of is dat iets levenslangs wat om welke reden dan ook zomaar kan terugkomen?
Laatst gewijzigd door mcSnurk op wo 30 apr 2008, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#959662
gemmaa schreef: alles lijkt weer in orde, merk niks meer aan hem, heeft weer een hoop praatjes. Ook geen diarree, nooit eigenlijk. Vorig jaar hadden we die diagnose maar ik ben er toch eigenlijk van overtuigd dat het van die brokken kwam. Ik merk nu dat als ie een klein stukje brood of pasta krijgt dat ie daar erge jeuk aan zijn neus van krijgt dus ik denk dat ie daar gewoon niet tegen kan. En dan vraag ik me af of ik wel een hond met chronische darmontsteking heb als ie gewoon een allergie of intollerantie had en je hebt dit dus uit zijn voeding verwijderd en hij heeft nergens meer last van. Is dat dan geen verkeerde diagnose?
Of is dat iets levenslangs wat om welke reden dan ook zomaar kan terugkomen?
ja maar dat kan allemaal prima kloppen, je had mischien een hond met  chronische darmontsteking, maar omdat jij de voeding heeft aangepast, dus de makkelijke koolhydraten heb verwijderd, kan hij nu wel een rustige darm hebben. Ik heb zogenaamd een chronische darmonsteking, alleen zolang ik geen pasta, brood, aardapellen, rijst en dies meer eet, dus de makkelijke koolhydraten vewijder uit mijn dieet, heb ik geen chronische darmonsteking meer ;)
De principe kan je lezen op http://www.scdiet.nl/. Dus, vooral blijven vers voeren, geen koolhydraten, en probleem is opgelost. kwam dus inderdaad van de brokken ;)
Door mcSnurk
#959705
nou, wat ik dan zo  vreemd vind is dat rijst of aardappels geen problemen geven maar alleen brood of pasta, kan dat dan toch aan de koolhydraten liggen of is het probleem dan tarwe/gluten?
Gebruikersavatar
Door EllenL
#959970
conleeuw schreef: nou niet echt, ze kunnen inderdaad heel slecht tegen lactose, maar dat uit zich meestal niet in het spugen maar liever in diaree, als je een hond heeft met gevoellige darmen doe je er goed aan om dit soort producten achter wegen te laten en of zelf joghurt te gaan maken die je 24 uur laat fermenteren, dan is namelijk alle lactose omgezet en wordt het over het algemeen wel door een zieke darm verdragen. ik ben bang dat het hier om een bacterie of virusje achtig iets gaat :-\ sterkte ermee, ik hoop dat het bij de ene spuugbeurt blijft ;)
Dat is op zich niet per definitie waar, lactose is een koolhydraat (melksuiker) waar een bepaald enzym voor nodig is om het te verteren (lactase), als pup en kitten (en baby) hebben alle dieren genoeg van dit enzym (maar goed ook, lol) en later kan het zijn, helemaal als er geen lactose meer gevoerd wordt, dat het lichaam stopt met de aanmaak van lactase, met als gevolg dat de lactose onverteerd in de dikke darm komt, daar gaat gisten met alle gevolgen van die (winderigheid, diarree). Er zijn inderdaad veel honden en katten die dus lactose intolerant zijn geworden omdat ze geen of niet voldoende lactase aanmaken, maar ook genoeg honden en katten die dat gewoon nog wel doen, dus die prima tegen lactose kunnen. Dat heeft weinig met gevoelige darmen te maken volgens mij  ;)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#959971
gemmaa schreef: nou, wat ik dan zo  vreemd vind is dat rijst of aardappels geen problemen geven maar alleen brood of pasta, kan dat dan toch aan de koolhydraten liggen of is het probleem dan tarwe/gluten?
In rijst en aardappelen zitten inderdaad geen gluten!!
Door Lil
#959982
gemmaa schreef: alles lijkt weer in orde, merk niks meer aan hem, heeft weer een hoop praatjes. Ook geen diarree, nooit eigenlijk. Vorig jaar hadden we die diagnose maar ik ben er toch eigenlijk van overtuigd dat het van die brokken kwam. Ik merk nu dat als ie een klein stukje brood of pasta krijgt dat ie daar erge jeuk aan zijn neus van krijgt dus ik denk dat ie daar gewoon niet tegen kan. En dan vraag ik me af of ik wel een hond met chronische darmontsteking heb als ie gewoon een allergie of intollerantie had en je hebt dit dus uit zijn voeding verwijderd en hij heeft nergens meer last van. Is dat dan geen verkeerde diagnose?
Of is dat iets levenslangs wat om welke reden dan ook zomaar kan terugkomen?
Zo'n geval loopt hier ook rond. Chronische darmontsteking, graad mager en het ging niet over. Totdat hij van de dure brokken af ging en barfte. Zelfs als virussen heersen lijkt meneer er nauwelijks tot geen last van te hebben, super sterk geworden.
En melk, yoghurt en kaas verdraagt hij heel erg goed (maar dat is van hond tot hond verschillend). Hoeft dus niet met elkaar samen te hangen.
Door conleeuw
#960155
Saille schreef: Dat is op zich niet per definitie waar, lactose is een koolhydraat (melksuiker) waar een bepaald enzym voor nodig is om het te verteren (lactase), als pup en kitten (en baby) hebben alle dieren genoeg van dit enzym (maar goed ook, lol) en later kan het zijn, helemaal als er geen lactose meer gevoerd wordt, dat het lichaam stopt met de aanmaak van lactase, met als gevolg dat de lactose onverteerd in de dikke darm komt, daar gaat gisten met alle gevolgen van die (winderigheid, diarree). Er zijn inderdaad veel honden en katten die dus lactose intolerant zijn geworden omdat ze geen of niet voldoende lactase aanmaken, maar ook genoeg honden en katten die dat gewoon nog wel doen, dus die prima tegen lactose kunnen. Dat heeft weinig met gevoelige darmen te maken volgens mij  ;)
wij hebben het nu ook over een dier met gevoellige darmen/darm onsteking. Daar ging het mij om, er zin zat mensen die prima melk kunnen drinken/lactose kunnen verdragen, dat is het punt niet, het gaat mij om het moment als het niet goed gaat met darmen, dan krijg je problemen met het verwerken van verschillende koolhydraten, ook lactose!!. Maar goed, je kan ook zoals in dit geval een dier/mens hebben die sommige goed verdragen en andere weer niet, zo zie je over het algemeen dat gluten en lactose vaak reacties geef, punt is en blijf, bij een zieke darm bij hond (en mens) doe je er goed aan om zekere koolhydraten achterwegen te laten ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door