Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#959795
Ik geef toe dat ik al lang niet meer op bp ben geweest  :-[ (schaam), maar ik heb nu even hulp nodig....
Boris verhaart al meer dan vier weken aan een stuk door... Hij verliest dekhaar..... hij heeft een paar kale plekken (niet dramatisch) en haart nog altijd kilo's per dag.
Daarbij is hij super sloom en heeft nergens zin in....
Eerst dacht de da aan een schildklierprobleem maar dat bleek niet het geval.
Vitamines moet een barfende hond toch voldoende krijgen lijkt me zo (ik houd me aan de verhoudingen). Ik geef twee maal per week 1 rauw ei en de laatste weken doe ik voor de zekerheid alleen het eigeel geven (hoewel ik normaal gewoon een heel ei geef). Ik geef al jaren elke dag een capsule zalmolie, voor de gewrichten.
Afgelopen week ben ik dan maar voor de zekerheid met een drainagekuurtje begonnen. Mijn da kon niets meer verzinnen, behalve missing link, maar die wil ik dus niet geven (troep). En dat ik a.s zaterdag een afspraak heb bij de trimsalon om hem op een goede manier stevig onder handen te nemen.
Iemand tips? Moet toch ergens aan liggen lijkt me, een gezonde hond verhaart toch niet zo erg of wel?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#959806
Het is nu wel de rui tijd toch? Alleen dat hij dan ook nog supersloom is en nergens zin aan heeft dat hoort dan niet in het verhaarplaatje... Ik heb eigenlijk niet meer tips dan wat je al doet, drainagekuurje, visolie (al zou je daar misschien dan nu even een capsule extra van kunnen geven?) en trimsalon bezoek.
Het nut van alleen het eigeel geven ontgaat me even, zou het gewoon in zijn geheel geven.
Door Lil
#959809
Ja, ben toch bang dat het misschien biotinegebrek is, dat had hij in het verleden ook. Maar toen heeft hij chemische biotine gekregen, waardoor zijn lichaam stopte het zelf aan te maken. Maar je hebt gelijk, ik weet dat er meer biotine in het eigeel zit dan dat het eiwit afbreekt. Ik zal eens kijken hoeveel hij van de visolie mag, maar ik dacht dat een capsule maximaal was, hij is maar 25 kilo. Volwassenen krijgen drie maal daags 1, dus dacht ik 75/25 is precies 1/3, dus een maal daags 1 capsule voor een hond.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#960059
Toen Ramses slecht in zijn vacht zat (maar dat kwam denk ik door een vlooienallergie) gaf ik hem visoliecapsules met borage olie van de Hema.  Dat heeft Ramses enorm goed geholpen.
Door Lizzy
#960243
Biotine gebrek kan sloomheid en kaalheid veroorzaken. Maar de vraag is of het erg aannemelijk is dat je hond hier aan lijdt. Belangrijkste natuurlijke bronnen zijn: vlees, vis, fruit, noten, eieren, ongepelde rijst (en dan nog wat dingen die je als het goed is niet aan je hond voert: sojabonen, biergist). Ook hele eieren (met eiwit) vormen geen aanleiding tot een biotine-tekort. Hoe weet je dat hij de vorige keer een biotine tekort had?

Heeft de DA (als ie toch bezig is met een bloedonderzoek) niet op andere dingen gekeken zoals bijv. ontstekingen?

Misschien een kuurtje chlorella proberen. Dat geeft en energie en het bevat ook biotine (en andere vitamines en mineralen).
Door Lil
#960334
[quote="Lizzy"]
Biotine gebrek kan sloomheid en kaalheid veroorzaken. Maar de vraag is of het erg aannemelijk is dat je hond hier aan lijdt. Belangrijkste natuurlijke bronnen zijn: vlees, vis, fruit, noten, eieren, ongepelde rijst (en dan nog wat dingen die je als het goed is niet aan je hond voert: sojabonen, biergist). Ook hele eieren (met eiwit) vormen geen aanleiding tot een biotine-tekort. Hoe weet je dat hij de vorige keer een biotine tekort had?

Heeft de DA (als ie toch bezig is met een bloedonderzoek) niet op andere dingen gekeken zoals bijv. ontstekingen?

Misschien een kuurtje chlorella proberen. Dat geeft en energie en het bevat ook biotine (en andere vitamines en mineralen).
[/quote]

Tja, daar was ik ook aan het denken, een uitgebreid bloedonderzoek... vind het allemaal zo vreemd. Had alleen een klein bloedonderzoek laten doen (het grote kost 100 euro of meer, het kleine alleen 30 euro, dan wordt alleen getest wat er gevraagd is). De laatse keer kwam er bij het grote bloedonderzoek alleen een gebrek aan B12 uit, of was het een andere B???
Geen idee, maar het is vier jaar geleden. Het enige wat hem toen geholpen heeft is een paardenmiddel met biotine (ik bedoel daarmee dus geen super middel maar letterlijke een middel dat je aan paarden geeft).

Bij het kleine bloedonderzoek kwam eruit dat de schildklier goed was en hij geen borreliose had. Iets anders is niet getest.
da zei ook al eventueel een groter onderzoek te laten doen. Alleen mijn da vond dat vooralsnog ook veel geld, omdat hij ervan overtuigd is dat een barfende hond niets tekort komt... Daarbij loopt Boris nog altijd anderhalf uur en drie kwartier per dag, alleen de spirit mis ik. Hij rent niet meer gek, speelt tussendoor niet. Idem op de hondenvereniging; hij loopt een mooi programma maar dan als een robot ipv als een super blije actieve hond. Wordt hij dan toch oud??? Maar ik vind zeven nog zo jong en het is zo plotseling gegaan.

Chlorella ga ik morgen meteen halen! Dom dat ik daaraan niet gedacht heb, heeft hem in zijn allergische periode super geholpen.... he.... ideetje.....het is weer lente..... weer sloom.....zou hij pollenallergie hebben????? Allergische reacties heeft hij vooral in de lente en de herfst hmmm....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#960352
[quote="Lil"]
Tja, daar was ik ook aan het denken, een uitgebreid bloedonderzoek... vind het allemaal zo vreemd. Had alleen een klein bloedonderzoek laten doen (het grote kost 100 euro of meer, het kleine alleen 30 euro, dan wordt alleen getest wat er gevraagd is). De laatse keer kwam er bij het grote bloedonderzoek alleen een gebrek aan B12 uit, of was het een andere B???
Geen idee, maar het is vier jaar geleden. Het enige wat hem toen geholpen heeft is een paardenmiddel met biotine (ik bedoel daarmee dus geen super middel maar letterlijke een middel dat je aan paarden geeft).

Bij het kleine bloedonderzoek kwam eruit dat de schildklier goed was en hij geen borreliose had. Iets anders is niet getest.
da zei ook al eventueel een groter onderzoek te laten doen. Alleen mijn da vond dat vooralsnog ook veel geld, omdat hij ervan overtuigd is dat een barfende hond niets tekort komt... Daarbij loopt Boris nog altijd anderhalf uur en drie kwartier per dag, alleen de spirit mis ik. Hij rent niet meer gek, speelt tussendoor niet. Idem op de hondenvereniging; hij loopt een mooi programma maar dan als een robot ipv als een super blije actieve hond. Wordt hij dan toch oud??? Maar ik vind zeven nog zo jong en het is zo plotseling gegaan.

Chlorella ga ik morgen meteen halen! Dom dat ik daaraan niet gedacht heb, heeft hem in zijn allergische periode super geholpen.... he.... ideetje.....het is weer lente..... weer sloom.....zou hij pollenallergie hebben????? Allergische reacties heeft hij vooral in de lente en de herfst hmmm....
[/quote]

Als de medicatie conform de uitslag van de bloedtest was dan had dat vit. H of B8 moeten zijn.

Biotine (met de bijnaam vitamine haar & huid) is een beetje een standaardmiddeltje bij vacht/huid/nagel/hoefproblemen.
Door Lil
#960749
[quote="Angelique"]
Als de medicatie conform de uitslag van de bloedtest was dan had dat vit. H of B8 moeten zijn.

Biotine (met de bijnaam vitamine haar & huid) is een beetje een standaardmiddeltje bij vacht/huid/nagel/hoefproblemen.
[/quote]

Nou, B8 dan haha zei toch ik en nummertjes  :-[ :-\ Het was in ieder geval een B en er werd biotine genoemd. Ja, vind iedereen een wondermiddel  :-\
Maar mijn huidige da geloofd daar niet zo in bij een barfende hond.
Morgen rondje trimsalon (staat voor vier uur ingepland  :o :o) ben benieuwd...
Door Lil
#961709
Ben benieuwd, heb nu een half naakte hond. Nee, is niet waar maar hij is heel kort geschoren. Wist niet dat de vacht dan toch nog dicht was, ook al is hij super kort. Ziet gelukkig best wel goed uit (en het haar niet meer, zalig....).
Volgens de trimster moet het nu vanzelf goed komen, ze ziet vaker dergelijke honden. Hij blijkt helemaal niet de enige te zijn  :o :o
De andere honden waren binnen no time opgeknapt, ik houd het streng in de gate!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#961893
Geschoren??  :-\ Boris is toch een kortharige hond? Ik snap dan niet hoe scheren kan helpen tegen verharen? Naar mijn idee gaat hij straks (want bij de trimster zal er wel een boel haar uit zijn gebortseld) gewoon kortere haren haren.
Door Femke
#962043
nou ik ben geen trimster maar ik kijk er ook van op. Met het scheren blijft alsnog al het dode haar zitten dus schiet je er volgens mij geen millimeter mee op.... :-\ :-\
Door Do
#962138
en nou maar hopen dat het niet zo terug groeid
Afbeelding

of zo
Afbeelding

ik bedoel te zeggen meestal ligt dat soort dingen niet aan de vacht!!! maar er wordt zo snel naar de tondeuse gegrepen :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#962180
[quote="Lil"]
Ben benieuwd, heb nu een half naakte hond. Nee, is niet waar maar hij is heel kort geschoren. Wist niet dat de vacht dan toch nog dicht was, ook al is hij super kort. Ziet gelukkig best wel goed uit (en het haar niet meer, zalig....).
Volgens de trimster moet het nu vanzelf goed komen, ze ziet vaker dergelijke honden. Hij blijkt helemaal niet de enige te zijn  :o :o
De andere honden waren binnen no time opgeknapt, ik houd het streng in de gate!
[/quote]

Geschoren...wat was er mis met uitwollen. Het zal inderdaad lijken alsof hij nu niet meer verhaart, maar dat wordt hooguit veroorzaakt doordat het haar nu zo kort is dat je het nog amper ziet liggen.

Wel "grappig"  dat je da niet in biotine geloofd bij een barfende hond, maar je ondertussen wel een pak missink link wil aansmeren. Iedere hond kan een verhoogde behoefte hebben aan biotine, ongeacht wat hij eet.
Maar goed, je "probleem" is even opgelost.
Door Lil
#963268
[quote="Nitus"]
Geschoren??  :-\ Boris is toch een kortharige hond? Ik snap dan niet hoe scheren kan helpen tegen verharen? Naar mijn idee gaat hij straks (want bij de trimster zal er wel een boel haar uit zijn gebortseld) gewoon kortere haren haren.
[/quote]

Nee, korhaar is hij niet, hij heeft halflang haar. Op de foto is hij nog niet volwassen, in de nek waren zijn haren ongeveer 8 tot 10 cm, op de rug een centimeter of 5.
Enne het lijkt niet alleen of hij niet meer haart, hij haart niet meer. De onderste laag was aan het verstikken. Ik heb hem zelf al drie weken lang twee keer een half uur tot een uur per dag uitgewolt en alles werd alleen maar erger.
Nu, een week later kan ik kammen wat ik wil, maar alles wat er nu zit, zit echt vast. Niets in de borstel of de kam te vinden.
Trouwens, hij is echt weer zo speels als vroeger.
Laatst gewijzigd door Lil op di 06 mei 2008, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#963270
[quote="Do"]
en nou maar hopen dat het niet zo terug groeid

ik bedoel te zeggen meestal ligt dat soort dingen niet aan de vacht!!! maar er wordt zo snel naar de tondeuse gegrepen :-X
[/quote]

Zo zag de vacht dus vóór het scheren uit, dus als het zo blijft heb ik gewoon pech gehad. Zo was het al (zoals die onderste foto).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door