Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ayra
#9578
Heel soms gebeurd dit bij Ayra, dan wil ze opeens graseten. Ik merk dan dat ze de hele vloer in huis afzoekt naar kruimeltjes en stofjes, als ze dan wat vind dan hapt ze het heel overdreven naar binnen. Ik laat haar dan naar buiten waar ze vervolgens heel "dwangmatig" (moeilijk te omschrijven) gras gaat staan eten. Ik moet dan echt wachten tot het over is, anders loopt ze te hijgen en te ijsberen in huis totdat ik haar weer gras laat eten. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Door Lizzy
#9579
Ai! Wat herkenbaar! Ik heb hier een basset met dezelfde symptomen lopen... Ik noem dit "bloat" omdat zij, tijdens en na het graseten ook "opzet" met lucht (haar maag).

Volgens mij is dit een acute aanval van ontzettende misselijkheid. En, het enige wat bij Whoofer helpt is door haar acuut de homeopathische druppels Sulphuricum Acidum D6 te geven. Ik geef haar om de 10 tot 15 minuten deze druppels totdat de aanval gestopt is. Tevens masseer ik haar buikje heel zachtjes (bij zo'n aanval). En vaak laat zij (sorry - beetje smerig) een ontzettende boer of scheet en dan zakt de aanval langzaam af en is zij weer normaal.

Whoofer eet overigens niet alleen gras. Wanneer zij geen toegang heeft tot gras, vreet ze desnoods zelfs de schoenveters op (wanneer ze de grond afspeurt naar stofjes, kruimeltjes, etc.).

Dit is niet om paniek te zaaien, maar Whoofer heeft na exact zo'n aanval een maagtorsie gekregen. De aanval kreeg zij weer na het eten van buffelhuid. Dit heeft mij doen geloven dat de meeste maagtorsies veroorzaakt worden door misselijkheid....

Naast deze acute druppeltjes en het masseren van de buik, probeer ik natuurlijk vooral zulke aanvallen te voorkomen. Naar mijn mening helpt het om Whoofer heel regelmatig en op exact dezelfde tijdstippen haar eten te geven, haar op gezette tijden te laten plassen en poepen, haar nooit buffelhuid meer te geven, haar nooit te lang te laten kluiven op een rauw bot (dan zuigt ze lucht naar binnen), maar, of je het echt kunt voorkomen....... daar ben ik nog niet achter.... Ik heb wel gemerkt dat als Whoofer niet naar buiten wil omdat het rot-weer is, ze dan mogelijk na een uur zo'n aanval krijgt, omdat ze feitelijk 1 uur daarvoor al erg moest poepen.... DAT soort dingen dus. Zij moet dus een erg geregeld leven lijden. Ik denk zelfs dat stress ermee te maken heeft. Als mevrouw mee moet op visite (waar ze een pesthekel aan heeft) dan kan dit ook zulke aanvallen opwekken.

Gezond eten, regelmatig leven en probeer uit te vinden wat precies de aanvallen bij jouw hond veroorzaakt!

Groetjes, Lizzy
Door ester
#9580
onze hond doet dat ook vaak.(gras eten) vooral de dikke sappige grassprieten moeten het ontgelden :) je vind ze hier altijd heel terug in de ontlasting. Ik geef dan gewoon wat extra groente, dan doet ze het niet meer
Laatst gewijzigd door ester op zo 05 okt 2003, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ayra
#9581
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Lizzy! Ik denk zo te lezen dat Ayra precies hetzelfde heeft als Whoofer. Ze heeft net ook inderdaad weer zo'n "aanval" gehad en toen het weer een beetje tot rust kwam heeft ze ook inderdaad twee vieze scheten gelaten :-X. Het komt zo weinig voor dat ik eigenlijk niet goed weet waardoor het nou komt. Ik zal eens kijken bij de drogist voor die druppels ;)
Door Lizzy
#9582
Hoi Ayra, ja, jouw beschrijving doet mij 99.9% denken aan de aanvallen van Whoofer. Ik vrees alleen niet dat je die druppels bij de drogist kunt krijgt. Ik vrees dat je ze bij de apotheek moet bestellen (dat gaat overigens probleemloos hoor! Als je verteld wat je moet hebben, dan bestellen zij het en is het in 2 tot 4 dagen binnen).

Ik zou zeggen, probeer een dagboekje bij te houden voor jezelf. Houd bij wanneer ze de aanval krijgt, wat ze die dag gedaan heeft en gegeten heeft en met een beetje mazzel vind je een lijn of aanwijzing in/voor deze aanvallen.

En, masseer gerust zachtjes haar buikje. Vaak staat deze erg gespannen, maar als je het zachtjes doet, dan vinden ze het vaak nog lekker ook. Ga niet achter jouw hond zitten ivm de scheten ;D!

Groetjes, Lizzy
Door Ayra
#9583
Oke, ik moet straks toch nog bij de apotheek zijn, dan bestel ik ze gelijk ;)
Als het weer gebeurd kan ik haar dan beter ook geen gras laten eten of moet ik haar gewoon haar gang laten gaan?
Door Lizzy
#9584
Hoi Ayra, ik laat Whoofer geen gras eten. Gisterenavond kreeg ze trouwens weer zo'n aanval (als je het over de duvel hebt). Ze begon onrustig heen en weer te lopen en te speekselen. Wij hebben de achterdeur op de grendel staan en door de opening heen probeerde ze de klimplant (die naast de deur groeit) op te vreten. Herkenbaar?

Ik heb haar twee keer 20 druppels gegeven, haar buik gemasseerd en binnen 20 minuten was de aanval voorbij.

Ik hoop zo dat het voor jouw hondje ook gaat werken, deze druppels! Ik doe trouwens 20 druppels op een eetlepel en doe daar een beetje lauw water bij omdat de ze de smaak van de alcohol in de druppels zo smerig vindt.

Groetjes en succes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#9585
Sommige honden die misselijk zijn, slikken veel lucht in. Ik heb ook een hond gehad die dat deed. Gras eten en veel slikken. Het gevaar is inderdaad dat door al die lucht in hun maag een maagtorsie ontstaat. Die van mij had er ook een, dacht ik maar dat bleek mee te vallen. Ze had zoveel lucht ingeslikt dat haar maag echt uitpuilde.

Als die sulfuricum acidum niet werkt kun je ook nux vomica proberen.
Door Ayra
#9586
Ze begon onrustig heen en weer te lopen en te speekselen. Wij hebben de achterdeur op de grendel staan en door de opening heen probeerde ze de klimplant (die naast de deur groeit) op te vreten. Herkenbaar?
Ja helemaal :-/ Ayra zat gisteravond ook al met haar hoofd in de bloembakken buiten!
Ik hoop zo dat het voor jouw hondje ook gaat werken, deze druppels! Ik doe trouwens 20 druppels op een eetlepel en doe daar een beetje lauw water bij omdat de ze de smaak van de alcohol in de druppels zo smerig vindt.

Groetjes en succes, Lizzy
Ik heb zo'n spuitje waar ik dat soort dingen mee geef. Eerst de druppels uit het flesje zuigen en de rest water of karnemelk erbij en in ' bekkie ;) Gelukkig heeft Ayra deze aanvallen van misselijkheid niet vaak, maar het zou inderdaad heel fijn zijn als die druppels helpen!
Door avalon
#9587
Graseten doen mijn honden ook, soms zijn het net koeien. Maar ik heb ze nog nooit daarna onrustig zien worden of speekselen. Moet ik het graseten dan ook niet toestaan? Ze spuugen het ook niet uit.
Door jeanne
#9588
Freule heeft af en toe ook een bui van graseten. En inderdaad zijn het altijd die grote sprieten, heel zorgvuldig zoekt zij ze uit. Maar om nou te zeggen dat ze er last van heeft van te voren? Neuh, is me niks opgevallen, dus ik laat haar lekker grazen. Geen scheten geen boeren, gewoon een nette dame :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door