Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door meesmerel1
#95706
Sinds een paar dagen heeft Mo, onze 8 maanden oude kater een wond in zijn nek gekrabt. Het haar is helemaal weg en het ziet eruit als een schaafwond. Hoe kan ik dit het beste behandelen?

Hij heeft zeker geen vlooien, zijn voer is nog hetzelfde (Felidae...ik weet t...hij wenst geen vers meer, maar zal eerdaags wel moeten....vond m nog te jong voor vasten)...zou het door stress kunnen komen? We waren weekend weg en mijn zus en later buurman heeft voor ze gezorgd...

groetjes,

Marije
Door danielle1980
#95726
zou wel door de stres kunnen wezen,
maar zou toch even op letten.
als t toch zo blijft denk ik niet dat het door de stres komt,
zijn er al weer wat haartjes aangegroeit en krabt ie nog steeds?
Door meesmerel1
#95731
hij heeft t vanaf maandag, dus de haren kunnen nog niet teruggegroeid zijn ;). Hij krabt volgens mij nog steeds. Ik heb er Cardiflor-zalf opgedaan. Denk ook dat het vicieuze cirkel is, als het geneest jeukt het ook weer en gaat hij weer krabben, etc...
Ik kijk het nog even aan, anders wordt het dierenartsbezoekje...
Door danielle1980
#95733
o niet zo mooi misschien kan je er iets overheen doen als bescherming.
heb ik ook wel s gedaan,
als ze aan een bandje zijn gewend kan dat makkelijk,
bv met zakdoek en dan vouwen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#95737
Ik zou er even mee naar de da gaan. Ik heb ook wel eens een kat gehad met een dergelijke wond en dat was toen een schimmelinfectie.
Door meesmerel1
#95741
Als ik de symptomen lees van een schimmelinfectie, dan denk ik niet dat Mo dat heeft. Hij heeft echt een bloederige wond.

Schimmelinfectie heeft volgende symptomen:

De schimmelinfectie openbaart zich meestal op de kop en de poten van de kat. De dieren hebben geen jeuk. Er wordt een aantal verschillende vormen onderscheiden:
1. De zgn. ringworm-plekken. Deze bestaan uit ronde, kale en rode huidgedeelten die steeds iets groter worden en waarop huidschilfers zichtbaar zijn. Soms is de huid ook ontstoken.
2. Gebieden met afgebroken haren zodat het lijkt alsof de vacht is aangevreten door motten. De huid onder de haren kan rood verkleurd zijn. Met name deze laatste vorm komt zeer veel voor.

http://www.hartvoordieren.nl/gezondheid.php?id=48

Maar bedankt voor de tip!
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op do 13 mei 2004, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#95754
meesmerel1 schreef: Als ik de symptomen lees van een schimmelinfectie, dan denk ik niet dat Mo dat heeft. Hij heeft echt een bloederige wond.

Schimmelinfectie heeft volgende symptomen:

De schimmelinfectie openbaart zich meestal op de kop en de poten van de kat. De dieren hebben geen jeuk. Er wordt een aantal verschillende vormen onderscheiden:
1. De zgn. ringworm-plekken. Deze bestaan uit ronde, kale en rode huidgedeelten die steeds iets groter worden en waarop huidschilfers zichtbaar zijn. Soms is de huid ook ontstoken.
2. Gebieden met afgebroken haren zodat het lijkt alsof de vacht is aangevreten door motten. De huid onder de haren kan rood verkleurd zijn. Met name deze laatste vorm komt zeer veel voor.

http://www.hartvoordieren.nl/gezondheid.php?id=48

Maar bedankt voor de tip!
Ha, ja dat is het moeilijke aan beschrijvingen. Ik zag dus doordat jij het als een soort schaafwond omschreef, iets anders voor me. De schimmelinfectie van mijn kat zag er nl. uit als een schaafwond die zo'n beetje half genezen was. Het zat op haar schouder en bleek zeer besmettelijk, want ik kreeg het zelf ook aan m'n handen. En een jeuk dat ik had!
Door meesmerel1
#95773
Ik houd het wel in gedachten, maar vooralsnog zie ik bij de andere dieren niks (spelen/stoeien erg veel samen). Mo heeft dus een bloederige schaafwond ;). Ik heb zijn achternagels nu maar kort geknipt, maar dat lijkt niet voldoende te zijn...lastige dieren ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#95809
Ik zou het even aankijken en blijft hij het doen toch even mee naar de da.
Door Rosita
#96072
Mijn Nero had een paar weken geleden ook een wondje in zijn nek. Ik zag het gebeuren, de haren vlogen met krabben er van af. Wat doe ik, ik doe er wat verzachtende zalf op en smeer per ongeluk iets voor op zijn borst (hij zat ook niet echt stil). Gelijk afgedaan, maar een paar uur later ook daar een hele kale plek van het likken ::). Daarna heb ik ook in zijn nek geen zalf meer gedaan. Naar mijn mening kan je er het beste gewoon niks op smeren zolang het er niet ontstoken uitziet. Vaak geeft zalf ook een naar gevoel en willen ze het weg krabben/likken. Bij Nero duurden het een paar weken voordat hij eindelijk niet meer aan zijn borst kwam en de haren terug kwamen. Het plekje in zijn nek was nog sneller genezen (kon hij natuurlijk niet bij met likken ;)). Mij zie je nooit zomaar meer zalf smeren. Ik zou dan nog eerder wat betedine deppen (totdat er een korstje op zit) dan zalf smeren.

Groetjes Rosita
Laatst gewijzigd door Rosita op vr 14 mei 2004, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door meesmerel1
#96549
Het is nu een mooi korstje en hij lijkt er niet aan te zitten.

Ik kijk het dus nog even aan.

Bedankt allemaal alvast!

groetjes,

Marije
Door Loeka
#96859
Hoi,

Hartstikke mooi dat hij er niet meer aan zit. Als hij er toch weer aan gaan krabben, want het gaat natuurlijk hartstikke jeuken als het korstje los gaat laten en de haren daar weer gaan groeien ;-) dan kun je een zo'n badstoffen zweetbandje om zijn hals doen.

Knuffel aan Mo
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door