Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Cat
#957845
Met behulp van de rekenhulp heb ik e.e.a. in kunnen vullen. Graag zou ik van jullie willen weten of ik in de goede richting zit of dat ik nog e.e.a. moet aanpassen in het menu. Chika zal voortaan als nierpatient een aangepast dieet moeten volgen.
Ik heb begrepen dat ik flink wat pens mag toevoegen, evenals groentes. Die zijn dan ook royaal vertegenwoordigd.

Ik ben altijd erg slecht in percentages geweest... :( daarom graag even jullie inzichten!

Gewicht Chika = 25 kg
Behoefte per week = 3500 gr
Behoefte per dag = 500-600 gr (meestal meer als 500 gr. omdat hij nogal actief is, dus tussen 500-600 gr)

Per week is ongeveer nodig (uitgaande van 500 gr):

rauwe vleesbotten    1050 gr
rauwe groentes          880 gr
orgaanvlees              180 gr
tafelrestjes e.d.        180 gr
spiervlees                  350 gr
pens                          880 gr

Weekmenu:

ma  groentemix  400 gr, spiervlees 175 gr, eitje e.d.
di    vleesbotdag 500 gr
wo  pensdag 440 gr, zuivel (yoghurt) 50 gr
do  groentemix 480 gr, spiervlees 175 gr
vrij vleesbotdag 500 gr
za  orgaanvlees 180 gr, pens 440 gr
zo  visdag 500 gr

Ik zie dat mijn percentages niet echt meer kloppen geloof ik. Maar is het een beetje logisch?
Door Cat
#957849
Oja, ik heb ook al visolie gekocht. Hoe vaak zal ik dat dan toevoegen? Ik kon het alleen maar in capsulevorm krijgen :(. Is het de bedoeling om iedere dag 1 capsule over het eten te doen? Heb ook Solidago gekocht. Hoe bedoel je voorbereid 8)
Door Lizzy
#957860
Cat schreef: Met behulp van de rekenhulp heb ik e.e.a. in kunnen vullen. Graag zou ik van jullie willen weten of ik in de goede richting zit of dat ik nog e.e.a. moet aanpassen in het menu. Chika zal voortaan als nierpatient een aangepast dieet moeten volgen.
Ik heb begrepen dat ik flink wat pens mag toevoegen, evenals groentes. Die zijn dan ook royaal vertegenwoordigd.

Ik ben altijd erg slecht in percentages geweest... :( daarom graag even jullie inzichten!

Gewicht Chika = 25 kg
Behoefte per week = 3500 gr
Behoefte per dag = 500-600 gr (meestal meer als 500 gr. omdat hij nogal actief is, dus tussen 500-600 gr)
Je mag natuurlijk ook gewoon uitgaan van 600 gram voer per dag. Dat komt neer op 4200 gram per week.
Per week is ongeveer nodig (uitgaande van 500 gr):

rauwe vleesbotten    1050 gr
rauwe groentes          880 gr
orgaanvlees               180 gr
tafelrestjes e.d.         180 gr
spiervlees                  350 gr
pens                          880 gr
Je bent dus van de volgende percentages uitgegaan?

30% vleesbot
25% groente
5% orgaanvlees
5% tafelrestjes
10% spiervlees
25% pens

Pens zit je inderdaad aan de iets hoge kant. Mag van mij 5% minder. En dan iets meer spiervlees. Ophogen naar 15%.
Weekmenu:

ma  groentemix  400 gr, spiervlees 175 gr, eitje e.d.
di    vleesbotdag 500 gr
wo  pensdag 440 gr, zuivel (yoghurt) 50 gr
do  groentemix 480 gr, spiervlees 175 gr
vrij vleesbotdag 500 gr
za  orgaanvlees 180 gr, pens 440 gr
zo  visdag 500 gr

Ik zie dat mijn percentages niet echt meer kloppen geloof ik. Maar is het een beetje logisch?
 
Wat ik persoonlijk geen goed idee vind is dat je de groente verdeeld over 2 dagen. Ik zal uit proberen te leggen waarom. Een hond met nierproblemen moet je de nieren zo min mogelijk van belasten. Het heeft dus geen zin om 1 dag een dag met een maaltijd met veel fosfor te geven, de dag erop weer een maaltijd met vrij veel fosfor en dan ineens een maaltijd met weinig fosfor. Het gaat bij nierproblemen (en veel andere ziektes) om balans. Dus, ik zou de groente verdelen over 7 dagen.

Dat komt dus neer op 880 gram gedeeld door 7 dagen = 125 gram groente per dag. Ik snap wel dat het lastig is om groente te geven op een vleesbotdag, je kunt het dan niet mixen met vlees of orgaanvlees. Maar ja, misschien moet je dan besluiten om elke dag iets van vleesbot te geven en elke dag iets van pens of ander orgaanvlees of spiervlees...?

Je hebt verder niet gedefinieerd wat voor vleesbot, vlees en orgaanvlees je gaat geven, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Maar ik neem aan dat je een stuk of 4 diersoorten in je menu gaat afwisselen? (inclusief vis).

Visolie is prima. Ik zou zelf elke dag 1 capsule geven (capsule is prima!). Ja, je bent echt perfect voorbereid 8)!
Door Cat
#957901
Goed, ik ga de groentemix verdelen over alle dagen. De pens heb ik wat verminderd en spiervlees meer. Ik doe idd maar elke dag wat orgaan/spier of vlees om de groentemix te kunnen mixen. Weet anders ook niet hoe ik dat aan Chika moet aanbieden want hij zal er niet dol op zijn...

Menu Chika

Vleesbot                 35%   1470p/w : 7 d = 210 p/d
Groentemix 20%   840  p/w : 7 d = 120 p/d
Orgaanvlees 10%   420  p/w : 7 d =  60 p/d
Overig   5%   210  p/w : 7 d =  30 p/d
Spiervlees 15%   630  p/w : 7 d =  90 p/d
Pens 15%   630  p/w : 7 d =  90 p/d


Ma groentemix 140
Spiervlees 430 
overig   30
600

Di groentemix 140
Orgaan 130
Vleesbot                 370
640

Wo groentemix 140
Spiervlees 200
Vleesbot                 260
600

Do groentemix 140
Pens 315
Overig 100
555

Vrij groentemix 140
Orgaan 290
Vleesbot                 240
670

Za groentemix 140
Pens 315
Overig 100
555

Zo Visdag 600


Het schema hierboven zal vast fluctueren qua gram e.d. maar het is een leidraad voor mezelf. Voor wat betreft de vleesbotten, daar moet ik nog even kijken wat ik kan krijgen. Ik zal wel afwisselen qua diersoort.

Ik ga zo maar eens aan de slag om de groentemix te maken...heb gisteren ook maar meteen een staafmixer gekocht.
Laatst gewijzigd door Cat op zo 27 apr 2008, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#957935
Onze Sofi is ook nierpatiente en ahar menu staat hier ook ergens.
Ik heb er voor gekozen om 4 dagen groente te geven en tot mijn aangename verrassing kan ik dat nu zonder toevoeging van vlees geven.
De truc is dat de groente absoluut op kamertemperatuur meot zijn en dat al; een aantal uren vleesnat/bloed er in getrokken moet zijn. Ik spaar dat dus op (van het vleesbot van Borke en van de CB van de katten). Soms gooi ik er een eitje door of wat zuivel, maar ook zonder dat eet ze het goed.
Als ze het op heeft dan krijgt ze vlees.

Ik geef Sofi dagelijks een visoliecapsule.
Haar nierwaardes zijn aanzienlijk verbeterd na 2 weken dieet en 2 weken medicatie  :)

Ik maak een speciale groentemix voor haar die voor 50% bestaat uit gekookte bataat en pompoen.
Verder is alle groente die ik voor haar gebruik biologisch.
Door Cat
#958140
Astrid,  moet ook eerlijk zeggen dat mijn dieet op die van jou gebaseerd is, tezamen met de tips van Lizzy :-*

Heb gisteren de groentemix gemaakt voor 2 weken. Er zit veel  (gekookte) pompoen in, verder andijvie, wortel, alafa, klein beetje pastinaak, courgette, peterselie en sperzieboontjes.

Deels van de groente is biologisch, aangezien wij al een tijd een abonnement hebben op biologische groentepaketten. Er blijft af en toe dus wat over.
Door Cat
#958156
Nou, Chika heeft net z'n eerste maaltje op. Ik had nog kippennekken, dus die heb ik gegeven, daardoorheen de groentemix. Deze is tot de laatste kruimel opgelikt, dus dat is weer een meevaller! Ik heb er wel een eetlepel Carnbest kruidenmix doorheen gedaan (=maaginhoud schaap), dus dat kan wel geholpen hebben om het lekkerder te laten ruiken.
Door Lizzy
#958159
[quote="Cat"]
Nou, Chika heeft net z'n eerste maaltje op. Ik had nog kippennekken, dus die heb ik gegeven, daardoorheen de groentemix. Deze is tot de laatste kruimel opgelikt, dus dat is weer een meevaller! Ik heb er wel een eetlepel Carnbest kruidenmix doorheen gedaan (=maaginhoud schaap), dus dat kan wel geholpen hebben om het lekkerder te laten ruiken.


[/quote]

Hee, dat is mooi, dat hij zijn eerste maaltje al probleemloos opgegeten heeft. Carnibest kruidenmix (volgens mij inhoud van kalverenmaag maar ach, wat maakt het uit ;D) is natuurlijk prima om de boel aantrekkelijker te maken. Verder ziet je menu en de percentages en de groentemix er prima uit!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door