Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#955549
Is het verantwoord om een paar weken maar 1 soort vleesbot te geven zoals (platgeslagen) kippennekken en dat aangevuld met diverse soorten spiervlees (kalkoen, paard, geit, rund) en natuurlijk de groentemix, vis, etc? Ik had gelezen dat 5 diersoorten het minimum is.

Ik vraag dit omdat Jack al ongeveer 6 maanden op kvv stond en sinds 2 weken "barft". Hij had ook wel een aantal malen platgeslagen kippennek gehad, dussssssssssss ik dacht dat gaat wel goed, maar neeeeeee ..... de kippennekken die ik er in zijn geheel eens bij deed die kwamen er vorige week HEEL uit en in 2 stukken gespleten  :o :o :o. Probleempje dus want hij poept al zo moeilijk  :-[ en er moesten ... nee zal ik het zeggen ... jawel ... er moesten instrumenten aan te pas komen om "het" eruit te halen! Maar ... het is me gelukt pfffffffffffffffffffffffffffffffff DIT wil ik dus niet nog een keer!!!!!
Zo ... heel verhaal ... maar dan weet je waarom  ;)

Wat ik dus raar vind is dat de vertering van botten dus nog niet goed gaat bij hem en dat in combinatie met dat hij al tijdje rauw vers eet (kvv).

Ik hoop dat het verantwoord is om paar weken alleen kippennekken als vleesbot te geven, want om het nu al op te geven en terug te gaan naar kvv vind ik zielig voor hem want hij vind het heerlijk en wel erg makkelijk en kort door de bocht. Ik moet toch wel eerst alles geprobeerd hebben nietwaar?

Reacties zijn welkom  :-*
Laatst gewijzigd door De Geijsjes op do 24 apr 2008, 07:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#955663
Toen Pike begon met barf heeft hij een maand of twee alleen maar kippebotten gehad, waar ik altijd op stond te meppen. (daarvoor had hij denk ik zo'n 4 weken kvv gehad). Zijn systeem had moeite met het verteren en daar kwam ook nog eens bij dat het niet zo'n beste kauwer is maar een slokop. Er zaten steeds maar weer stukjes bot in zijn ontlasting.  Sommige honden hebben gewoon wat meer tijd nodig. Armagnac bijv. ging al heel snel zonder probleem aan de andere botsoorten.
#955691
Gelukkig goed afgelopen!
In de meeste KVV zit alleen maar kippenbot als calciumbron,de runder/lam botten zijn veel te hard om te malen,
Dus ook al koop je de KVV met rund of lamsvlees, er zit dan gewoon de gemalen kippenbotten doorheen.

Wanneer de kip nek in z'n geheel nog niet goed is gegaan is,dan zal je het misschien platter kunnen slaan of met hamer bewerken?
Of houd de nek zelf vast terwijl hij er stukjes van afbijt?
Of misschien de platgeslagen kip ook nog in stukken knippen?
Je kan eventueel ook 'n theelepeltje (per pond vlees) gemalen eierenschaal als calciumbron door 't botloze vlees doen.
#955721
De Geijsjes schreef: Is het verantwoord om een paar weken maar 1 soort vleesbot te geven zoals (platgeslagen) kippennekken en dat aangevuld met diverse soorten spiervlees (kalkoen, paard, geit, rund) en natuurlijk de groentemix, vis, etc? Ik had gelezen dat 5 diersoorten het minimum is.
Vier is het minimum. Ik vind alleen kippennek niet ideaal maar tijdelijk kan het wel.
Ik vraag dit omdat Jack al ongeveer 6 maanden op kvv stond en sinds 2 weken "barft". Hij had ook wel een aantal malen platgeslagen kippennek gehad, dussssssssssss ik dacht dat gaat wel goed, maar neeeeeee ..... de kippennekken die ik er in zijn geheel eens bij deed die kwamen er vorige week HEEL uit en in 2 stukken gespleten  :o :o :o. Probleempje dus want hij poept al zo moeilijk  :-[ en er moesten ... nee zal ik het zeggen ... jawel ... er moesten instrumenten aan te pas komen om "het" eruit te halen! Maar ... het is me gelukt pfffffffffffffffffffffffffffffffff DIT wil ik dus niet nog een keer!!!!!
Zo ... heel verhaal ... maar dan weet je waarom  ;)
Dit is best vreemd. Kippennekken zijn behoorlijk zacht. Weet je zeker dat hij niet per ongeluk een ander bot van straat/uit de bosjes heeft staan eten? Normaalgesproken zie je dus van nek niks meer terug. De botstukjes (werveltjes) zijn ook zo klein dat je die niet als stukken bot terug in de ontlasting zal vinden dus ik weet niet hoe de stukken bot eruit zagen?
Wat ik dus raar vind is dat de vertering van botten dus nog niet goed gaat bij hem en dat in combinatie met dat hij al tijdje rauw vers eet (kvv).

Ja, ik ook.
Ik hoop dat het verantwoord is om paar weken alleen kippennekken als vleesbot te geven, want om het nu al op te geven en terug te gaan naar kvv vind ik zielig voor hem want hij vind het heerlijk en wel erg makkelijk en kort door de bocht. Ik moet toch wel eerst alles geprobeerd hebben nietwaar?

Reacties zijn welkom  :-*
Ja, je kunt kippennek geven, kippenvleugels geven en deze goed platmeppen en geplette eendennek geven. Geef desnoods wat extra probiotica.
#956017
Iedereen bedankt voor de reacties!  :-* @Pike: ik weet nu dat er meer honden zijn die wat meer tijd nodig hebben om botten goed te verteren. @Dory: ik ga alles iig goed platslaan  ;)

Lizzy schreef: Vier is het minimum. Ik vind alleen kippennek niet ideaal maar tijdelijk kan het wel.
Dit is best vreemd. Kippennekken zijn behoorlijk zacht. Weet je zeker dat hij niet per ongeluk een ander bot van straat/uit de bosjes heeft staan eten? Normaalgesproken zie je dus van nek niks meer terug. De botstukjes (werveltjes) zijn ook zo klein dat je die niet als stukken bot terug in de ontlasting zal vinden dus ik weet niet hoe de stukken bot eruit zagen?
Hmm nu je het zegt is het wel erg raar ja ... uhm ... het MOET wel wat anders zijn geweest! Het leek net kippenvleugelbot maar dat heeft hij niet gekregen  :-\ Hij moet wel buiten gestofzuigd hebben  >:( :(  Pfff ergens stelt me dat enorm gerust ... want dan verteerd hij  nog wel niet goed, maar dan kunnen het niet de kippennekken zijn!

Ja, ik ook.
Ja, je kunt kippennek geven, kippenvleugels geven en deze goed platmeppen en geplette eendennek geven. Geef desnoods wat extra probiotica.
Ik heb zo'n speciaal hamertje gekocht en ik ga alles behoorlijk platmeppen voordat Jack het krijgt. Probiotica toevoegen is inderdaad wel een goede, ga ik ook proberen.

Bedankt allen!!!!
#956646
De Geijsjes schreef: Ik heb zo'n speciaal hamertje gekocht en ik ga alles behoorlijk platmeppen voordat Jack het krijgt. Probiotica toevoegen is inderdaad wel een goede, ga ik ook proberen.
De wervels hebben vrij veel kraakbeen vergeleken met de rest van de botten
Dus wanneer je toch aan 't meppen gaat...dan kan je inplaats van nekken misschien ook 'n karkas aan stukjes slaan? ;)
#956948
202spots schreef: De wervels hebben vrij veel kraakbeen vergeleken met de rest van de botten
Dus wanneer je toch aan 't meppen gaat...dan kan je inplaats van nekken misschien ook 'n karkas aan stukjes slaan? ;)
Dat is waar ja, zat al te denken om eierschaalpoeder toe te gaan voegen, maar karkas in stukjes gemept kan ik ook gaan proberen, maar dan wel over een weekje of zo. En ... ik ga beginnen met (hele) kleine stukjes. Ik denk toch dat het een kippenbotje was van een kippenvleugel zoals Lizzy al opmerkte, maar ... die had er dan ook verteerd uit moeten komen en niet in zijn geheel! Ik moet er gewoon rekening mee houden dat Jack al wat ouder is en het opbouwen naar de karkassen bij hem gewoon wat langer duurt. Ik hoop alleen wel dat hij over een paar maanden als we op vakantie gaan naar Frankrijk, dat hij dan wel gewoon kipkarkassen aankan ... al dan niet platgemept hahaha.  ;)

Bedankt Dory :)
#958732
Hier dezelfde ervaring hoor, we barfen nu 3.5 maand na een maand kvv, en soms nog kleine stukjes bot in de ontlasting.
En kippen-nekken-werveltjes  ;D vond ik ook regelmatig terug. Terwijl gewone botjes weer wel goed verteerd werden. Ik heb het idee dat Falco het kraakbeen minder goed kan verteren als het bot. (als ik kaekas met veel borstbeen of een runderstrot voer, vind ik ook stukjes terug)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door