Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#955444
Eén van mijn teefjes wordt morgen gedekt en ik heb het menu erop aangepast.
Waar ik alleen niet helemaal uit kom is: zal ik de organen op 1 dag blijven geven zoals ik normaal doe? Of zal ik ze verdelen over 2 opeenvolgende dagen?
Door Nynke
#955515
krijgt je hond geen diarree van 2 dagen orgaanvlees achter elkaar? Of geef je op die dagen naast orgaan ook vleesbot of spiervlees ??
Door Lizzy
#955516
Drijver schreef: Eén van mijn teefjes wordt morgen gedekt en ik heb het menu erop aangepast.
Waar ik alleen niet helemaal uit kom is: zal ik de organen op 1 dag blijven geven zoals ik normaal doe? Of zal ik ze verdelen over 2 opeenvolgende dagen?
Maakt niet uit, als je maar zo'n 15% orgaan voert (ongeveer). Mijn honden zouden van zo'n hoeveelheid in 1 keer aan de slinger gaan. Dus ik verdeel het over 2 maaltijden.
Door Drijver
#955570
Nynke F schreef: krijgt je hond geen diarree van 2 dagen orgaanvlees achter elkaar? Of geef je op die dagen naast orgaan ook vleesbot of spiervlees ??
Ze krijgen er geen van allen diaree van maar ik geef ze er altijd wel iets te kraken naast.
De percentages kloppen gelukkig Lizzy. Ik zal kijken hoe ze het er op blijft doen als ze drachtig is.
Dan kan ik het eventueel altijd nog over 2 dagen verdelen.

Spannende dag morgen :P
Door evenstar
#955574
mag ik vragen waarom je het menu aanpast als je een teef laat dekken
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#955610
evenstar schreef: mag ik vragen waarom je het menu aanpast als je een teef laat dekken
Ja dat zou ik ook wel willen weten....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#955648
Drijver schreef: Ze krijgen er geen van allen diaree van maar ik geef ze er altijd wel iets te kraken naast.
De percentages kloppen gelukkig Lizzy. Ik zal kijken hoe ze het er op blijft doen als ze drachtig is.
Dan kan ik het eventueel altijd nog over 2 dagen verdelen.

Spannende dag morgen :P
Succes!
Door evenstar
#955976
Zwangere teefjes verlangen een iets ander menu dan een niet zwangere
Ik was nieuwsgierig want ik heb ook een teefje dat voor 2 weken terug gedekt is maar of ze zwanger is weet ik pas over 2 weken zeker naar de echo.
nu merk je nog niks aan haar en ze eet naast kvv met de grote hoop mee (vleesbot groente enz)
Ik begrijp er uit dat je een zwangere teef minder lever moet voeren en geen levertraan olie
Mag dan wel zalmolie en ik geef af en toe een schepje multi vitamine voor honden
Door Lizzy
#956254
evenstar schreef: Ik was nieuwsgierig want ik heb ook een teefje dat voor 2 weken terug gedekt is maar of ze zwanger is weet ik pas over 2 weken zeker naar de echo.
nu merk je nog niks aan haar en ze eet naast kvv met de grote hoop mee (vleesbot groente enz)
Ik begrijp er uit dat je een zwangere teef minder lever moet voeren en geen levertraan olie
Mag dan wel zalmolie en ik geef af en toe een schepje multi vitamine voor honden
Zalmolie mag wel. Ik zou de scheppen multivitamine persoonlijk weg laten. Als je kvv geeft plus een deel barf: dan heeft ze dat niet nodig. In de meeste kvv's zit trouwens al een multivitamine-poeder (oftewel premix).
Door Hanny
#956338
Ik verander helemaal niets aan het menu en ga met vijf weken wat meer voeren en dat is het.
Met orgaan (lever) moet ik toch altijd zuinig zijn, want dat sjeest er door heen.
Ik weet wel, dat er is uit gedacht, dat het anders moet, maar ik heb een simpele gedachte, voer is voer, voor drachtige teef, pup en opgroeiende honden en ook voor ouwetjes.
Tot nu toe, zijn mijn teefjes gezond en hebben ook voldoende melk, dus zo slecht zal het wel niet zijn.
Vraag me echt serieus af, waarom het anders zou moeten. Ik heb dat wel gelezen, maar of het zo is?????

Hanny
Door Lizzy
#956408
Hanny schreef: Ik verander helemaal niets aan het menu en ga met vijf weken wat meer voeren en dat is het.
Met orgaan (lever) moet ik toch altijd zuinig zijn, want dat sjeest er door heen.
Ik weet wel, dat er is uit gedacht, dat het anders moet, maar ik heb een simpele gedachte, voer is voer, voor drachtige teef, pup en opgroeiende honden en ook voor ouwetjes.
Tot nu toe, zijn mijn teefjes gezond en hebben ook voldoende melk, dus zo slecht zal het wel niet zijn.
Vraag me echt serieus af, waarom het anders zou moeten. Ik heb dat wel gelezen, maar of het zo is?????

Hanny
Zoveel anders is het niet. Heb je het goed gelezen? Er staat bijvoorbeeld dat je een zwangere teef geen extra calcium moet geven. De gemiddelde barfer zal dat ook niet in z'n hoofd halen, maar zulke waarschuwingen zijn wel erg handig voor de mensen die totaal niet thuis zijn in de materie.

Maar er staat bijvoorbeeld ook nergens dat je geen lever mag voeren en de gemiddelde barfer voert ook niet meer dan 2% a 3% lever. We hebben het over levertraan. Dat bevat oh-zo-veel-meer vitamine A dan lever. Dat moet je dus niet voeren levertraan. Gelukkig doet de gemiddelde barfer dat ook niet trouwens. Dus dit is ook standard operating procedure.

Enige dat echt anders is is een koolhydraat aan het menu toevoegen. Misschien zit er al standaard koolhydraat in jouw menu? Of heb je mazzel gehad, dat kan ook. En de mensen die er ervaring mee hebben: die zullen beamen dat het inderdaad zo is. Er zijn zelfs teefjes die tijdens de eerste weken van het zogen nog wat extra koolhydraat nodig hebben.

Wat voor honden fok je eigenlijk?
Door Drijver
#957017
Sorry, ik heb even niet gereageert. Ik zat namelijk in DL voor die dekking. Dat is overigens erg goed gelukt. Mijn meisje viel gelijk in katzwijm voor de charmes van haar lover :P

Het antwoord op de vraag "waarom" is dus intussen al gegeven door Lizzy die het topic aanhaalde.
Het menu blijft tot de laatste weken hetzelfde. Levertraan gaf ik al niet, maar met de lever wil ik de eerste weken ook niet uitschieten, dus dat is even strak gemaakt in het menu. In de laatste weken voeg ik koolhydraten toe idd, en dat voer ik door tot aan de eerste week van de zoogperiode.
Door Drijver
#957021
En om jullie nog even te laten meegenieten:

Tsja, de sjansverhalen van Cas en Chip... Er valt eigenlijk weinig over te vertellen, was in een poep en een scheet gedaan!
Dat was echt rappido en weer naar huis  :o

Ze zag hem en ze sloeg steil achterover van zijn charmante blik. Normaal gesproken tast ze een andere hond grondig af, maar hem vond ze eeeenig! Het leek wel een doktersromannetje. Chip had een voorspel nodig van 20 minuten en daarna was het hangen geblazen. Dat deel vond Cas beduidend minder dus ik moest haar wel ietwat rustig houden.
We hebben bij de eigenaar van Chip gegeten en Cas moest even beneden blijven, maar toen we naar het hotel gingen scheurde ze de trap op om hem op te zoeken  ;)

De nacht hebben we doorgebracht in een schattig hotelletje met zowaar een bed met een goede matras. Ik stond vanmorgen fit weer op.
Het hotel was gelegen aan de Main, een werkelijk prachtige plek om eindeloos te wandelen. En dat hebben we dan ook gedaan. In het hotel zelf was Cashew overal welkom, ook in de eetzaal.

Vanmorgen vroeg toch weer even langs Chip gereden op weg naar Nederland. Cas sprong uit de auto met haar staart zijwaarts, op zoek naar hem. Duwde de deur open waarachter ze hem vermoedde en toen ze hem zag lag ze weer in katzwijm voor zijn charmes.
Dit keer had Chip echter maar 5 minuten voorspel nodig, maar wederom vond Cas de koppeling te lang duren. Toen ze los waren ging Cas, net zoals gisteren, totaal uit haar dakkie. Scheurde door de tuin heen, tuimelde over Chip heen, echt totaal van de wereld  ;D.
Ik kan wel zeggen dat de dekking op zich goed gelukt is. De hondjes hebben plezier gehad  ;) .
En nu maar rustig afwachten dus.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door