Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#955870
Gister met Casper bij de dierenarts geweest omdat hij moeilijk plastte. Wat bleek een blaasontsteking met 5 struviet kristallen in het sediment. nu wilde ze hem gelijk op sd brokken en blik zetten en daarna op cd dieet van hill's. Ik zei al dat ik echt geen brokken wilde voeren, dat vond ze niks natuurlijk. nu heb ik wel sd blik meegenomen. moet ik dit 6 weken blijven geven of kan ik hem ook iets anders geven. ik durf niet volledig vers te gaan geven omdat ik hem nu dus blik met veel water geef en ben bang dat hij met vers wat minder vocht binnen krijgt. Hij at voorheen vers met brok en af en toe blikvoer. Hij is nogal moeilijk en lust de ene dag dit en de andere dat en de dag erna weer niet wat hij anders wel lust  >:(. Misschien KVV proberen?
Ook wil ik vitamine c door zn eten doen maar hoeveel moet ik geven. Die struviet lijkt mij niet zorgwekkend het was zo weinig en is het niet zo dat elke urine wel eens kristallen kan hebben?
Wat kan ik nu het beste doen? is die sd dieetvoer echt nodig? Ik geef 'm liever KVV of vers
Door flin
#955891
och, arm dier,

eerst zal die blaasontsteking toch wegmoeten, daar zal je wel wat voor meegekregen hebben?

om die urine te verzuren is 't miss 't makkelijkst om idd kvv te geven met extra water en vit C , maar jah, da's dan weer wel de vraag oftie dat eet?
...en verzuren van z'n voer is prima als z'n ph te hoog is (en dat istie zeker , met 'n blaasontsteking...), maar 't is wel handig om te weten hoe z'n ph reageert op 't verzuren van z'n eten, anders zit je strax miss met een tè zure ph?...en ben je nog verder van huis, heeft de da z'n ph gemeten, en weet je hoe die was?

de kristallen van struviet ontstaan in 'n alkalische ph, en die wordt meestal veroorzaakt door oa koolhydraten,  in de droge brokjes,....in combinatie met weinig vocht binnenkrijgen..

sterkte!
Door -sanne
#955912
[quote="flin"]
och, arm dier,

eerst zal die blaasontsteking toch wegmoeten, daar zal je wel wat voor meegekregen hebben?

om die urine te verzuren is 't miss 't makkelijkst om idd kvv te geven met extra water en vit C , maar jah, da's dan weer wel de vraag oftie dat eet?
...en verzuren van z'n voer is prima als z'n ph te hoog is (en dat istie zeker , met 'n blaasontsteking...), maar 't is wel handig om te weten hoe z'n ph reageert op 't verzuren van z'n eten, anders zit je strax miss met een tè zure ph?...en ben je nog verder van huis, heeft de da z'n ph gemeten, en weet je hoe die was?

de kristallen van struviet ontstaan in 'n alkalische ph, en die wordt meestal veroorzaakt door oa koolhydraten,  in de droge brokjes,....in combinatie met weinig vocht binnenkrijgen..

sterkte!



[/quote]

Ik heb zelf van die stripjes en zn ph was ongeveer 8 dus die kan ik als het goed is bijhouden als hij toelaat om het op te laten vangen.
Ik heb idd ab meegekregen en hij heeft een injectie gehad. Hoeveel vit. c moet ik geven of moet ik eerst de ab afmaken en dan meten en dan als de ph hoog is vit. C bijgeven?
Ik zal vanavond bij de supermarkt smuldier halen want er zitten weinig kvv aanbieders van bibi en carnibest in mn buurt dus dan begin ik daar alvast maar mee en haal ik later bibi of carnibest.
Gebruikersavatar
Door koekje
#955925
smuldiercompleet bevat granen, dus kijk maar mee uit. en er zit pens in, dat vindt zelfs holle bolle sientje vies. (ow das poep, dat moeten we begraven  ;D)

voor 1 of 2x kan je best een incomplete maaltijd geven van spiervlees en wat makkelijk orgaan (lamshart ofzo), en dan de rest van de week een volledig en goed kvv.

je kan zeker volledig vers geven, er zit bij mijn weten voldoende vocht in.
je zou ook eventueel zn barfmenu kunnen malen, je eigengemaakte kvv maken. zo weet je precies wat erin zit, en welke kwaliteit. bij gemalen prak kan je makkelijk extra vocht erbij doen en tot soep roeren. een paar keer in de week wat om te knagen erbij, een lekker heel prooidiertje ofzo, en het tandplakprobleem help je daarmee ook een gedeelte van de baan.

volgens mij zit in sdblik ook granen of een andere koolhydraatbron, ik zou het wegmikken.
Door mirdj
#956170
Je kan bij je da een zakje catkor halen, dat zijn plastic korrels die je in de bak kan doen. Er zit een pipetje en een buisje bij zodat je het makkelijk op kan nemen en naar de da kan brengen. Ik gebruik een half zakje per keer (ik heb 2 blaasgruis katten).

Ik snap heel goed dat je hem niet op brokken wilt hebben, maar ik moet zeggen dat de s/d brokken van Hill's heel goed zijn. Mijn Max was binnen 4 weken gruisvrij en z'n blaas zat goed vol met gruis. Max zat overigens nog niet op kvv toen hij de brokken kreeg. Hij heeft nooit de c/d brokken ghad omdat ik daarna ben begonnen met kvv en dat gaat nog steeds heel goed.
Door -sanne
#956307
[quote="mirdj"]
Je kan bij je da een zakje catkor halen, dat zijn plastic korrels die je in de bak kan doen. Er zit een pipetje en een buisje bij zodat je het makkelijk op kan nemen en naar de da kan brengen. Ik gebruik een half zakje per keer (ik heb 2 blaasgruis katten).

Ik snap heel goed dat je hem niet op brokken wilt hebben, maar ik moet zeggen dat de s/d brokken van Hill's heel goed zijn. Mijn Max was binnen 4 weken gruisvrij en z'n blaas zat goed vol met gruis. Max zat overigens nog niet op kvv toen hij de brokken kreeg. Hij heeft nooit de c/d brokken ghad omdat ik daarna ben begonnen met kvv en dat gaat nog steeds heel goed.
[/quote]

Casper had in zijn sediment maar heel weinig struvieten dus vandaar dat ik die sd eigenlijk onzin vind..... Casper krijgt af en toe  vers als hij het wil eten want meneer is elke dag nogal kieskeurig in wat hij die dag nu weer wil eten  >:(
Ik denk dat het opvangen van urine wel gaat lukken, als ik dat zo eens bekeken heb  :)
Door mirdj
#956329
Weinig kristallen kunnen zich razend snel vermeerderen, je weet natuurlijk niet of dit al langere tijd zo is of net is ontstaan. Het hele verhaal wat ik heb meegemaakt (penis amputatie en bijna Max kwijt) wil je echt niet meemaken.
Door -sanne
#956394
[quote="mirdj"]
Weinig kristallen kunnen zich razend snel vermeerderen, je weet natuurlijk niet of dit al langere tijd zo is of net is ontstaan. Het hele verhaal wat ik heb meegemaakt (penis amputatie en bijna Max kwijt) wil je echt niet meemaken.
[/quote]

Nee het is vreselijk, ik heb het vaak genoeg gezien....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door