Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#955875
Ik zal proberen dit zo kort maar precies mogelijk uit te leggen, het zal een beetje lang worden, sorry daarvoor.

Over de winter heeft Harry (Franse bulldog, 9 jaar, 11-12 kg) niet-voedsel gerelateerde problemen gehad. Hij heeft wel steeds goed gegeten en goede ontlasting gehad.

Hij heeft verschillende ab kuren gehad. De laatste was ongeveer 10 dagen geleden over.

Het laatste doktersbezoek en x-rays toonden dat:

a.  hij een soort verzakking heeft in zijn slokdarm, een zakje, waarin water en voedsel kan blijven steken, waarvan hij ongelooflijke hoest- en stikverschijnselen krijgt.

b. Waar z'n slokdarm aan z'n maag vastzit, de slokdarm vergroot is wat het makkelijker maakt om over te geven nadat hij heeft gegeten. Zowel de da als ik dachten dat het een goed idee is om hem 3 of 4 kleinere maaltijden te geven.

Ik voer nu een week ongeveer boonloos vlees in hapklare brokken, of grote stukken die ik vasthoud waarvan hij dan hapklare brokken kan afscheuren/bijten.

Hij heeft na de ab diaree gekregen, die dus al zo'n 8-10 dagen aanhoudt en natuurlijk door zijn 'dieet' niet wordt genezen.

Sinds gisteravond geef ik hem fijngemaakte eierschaal maar het is nog te kort om het resultaat daarvan te zien.
Ook heb ik hem gisteravond een hele kleine hoeveelheid gegeven van een vezelpil maar dat heeft volgens mij een behoorlijke winderigheid tot gevolg gehad....

Ik ben aan het eind van mijn Latijn. Hij moet konstant poepen, of denk dat hij dat moet.

Ik heb zo'n 2 jaar rauw gevoerd, en dat is Harry en mij altijd heel goed bevallen. Maar nu denk ik dat door de antibiotica zijn darmflora vernietigd is, en ook dat hij een vervanger voor bot en vezel moet hebben.

Ik heb gelezen dat yoghurt goed is om de darmflora weer op gang te krijgen. Maar heeft iemand misschien wat meer suggesties?

Alvast ongelooflijk bedankt voor de hulp!
Groet,
Mildred
#955918
zou als ik jouw was aan de probiotica gaan, maar kan niet goed uit je verhaal opmaken wat je je hond nu precies voor eten geef?
Geef je enkel vlees en ben je dan gestopt met het geven van bot?
En waarom gaf je hem vezels en in wat voor vorm?
En gaf je hem als groente alleen bonen?
Waarom heeft ie nu precies zo vaak antibiotica gekregen, voor dat hoesten?
Hij is toch nu na de laatste antibiotica aan de diarree?
Hoop voor je dat lizzy of tannetje dit ook leest!
ellen
#956032
Voor wat betreft de rest van je probleem (met de slokdarm), zie www.whgdierenartsen.nl en tik dan bij de zoekfunctie Megaoesophagus in. Met name het eerste en het vierde artikel zijn dan interessant. Ik kan helaas geen rechtstreekse link hier neer zetten.

Oh toch wel... het gaat om deze 2 artikelen;
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=348
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=479

Onze berner heeft dit ook, gelukkig niet in ernstige mate, maar met hem kan ik niet meer barfen. Hij kan geen stukken vleesbot en geen grotere stukken spiervlees verwerken. Daarom krijg hij KVV.
Gelukkig kan hij nog wel toe met 1 maaltijd per dag, hoewel hij nooit een grotere portie dan normaal kan hebben en ik prak zijn eten met een vork zoveel mogelijk door de hele bak heen, inclusief rand, zodat hij erg lang over zijn eten doet.

Grotere stukken voedsel, grotere maaltijden, sneller eten, water drinken na het eten, het zorgt er bij hem altijd voor dat zijn eten binnen de kortste keren er weer uit ligt  :-\ :-\

Het kan soms ook helpen door je hond met zijn voorhand hoger dan de achterhand te laten eten zodat het voedsel sneller naar de maag stroomt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door