Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Leonw
#955644
Het gaat tot nu heel erg goed met Timo. Hij eet inmiddels zalmkoppen met goed bevleesde graat.
Ook complete (gedeelde) konijnen gaan er prima in. Eigenlijk eet hij alles goed.
Zijn vacht ziet er al stukken beter uit, en de schilfers zijn nagenoeg verdwenen.
Hij is hier en daar nog wel wat rood, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook weg gaat.

Ik ben nu ongeveer 6 weken rauw aan het voeren. Kan hij een lamskop al aan?
Zijn poep is al geruime tijd goed, en ook alle botten worden goed verteerd.

Groeten Leon
Door Edelgrijsje
#955650
Ja, die zelfde vraag heb ik eigenlijk ook, ik heb 2 lamskoppen besteld, wij zijn een week of 8 bezig en alles gaat goed :)
Door Lizzy
#955719
Daar staat geen tijd voor, dat is individu afhankelijk. Als vleesbotten echt goed verteerd worden en je hebt ook al vleesbotten van grotere dieren gevoerd: dan kan lamskop best. Ik zou het zelf persoonlijk voorzichtig aanpakken, er wat pens bij geven (lamskop is vrij kaal qua vlees en vrij hard) en de lamskop geven en afhankelijk hoe lang hij er mee bezig is: wegnemen en de dag erop weer geven. Teveel kaal bot tegelijkertijd kan toch wel problemen geven, met de ontlasting. Nou heb je lamskoppen en lamskoppen hoor. Je hebt op dit moment weer lamskoppen van pasgeboren lammetjes en die zijn dus klein en kunnen makkelijk in 1 keer weggekaand worden. Je hebt ook lamskoppen, dat mag je gerust schapenkoppen noemen. Die zijn dus groter en zwaarder en harder. Die zou ik dus niet in 1 keer weg laten eten. Maar de boodschap is dus: kijk naar je hond.
Door Leonw
#955723
De lamskop weegt 1200 gram. Ik weet niet of dat veel of weinig voor een lamskop is....
Ik zal hem dan ongeveer voor de helft laten opeten, en dan neem ik hem weg.
Timo heeft gisteren al schapenpens gehad, dus vandaag maar een stukje lever erbij?

Groeten Leon
Door Lizzy
#955727
Leonw schreef: De lamskop weegt 1200 gram. Ik weet niet of dat veel of weinig voor een lamskop is....
Ik zal hem dan ongeveer voor de helft laten opeten, en dan neem ik hem weg.
Timo heeft gisteren al schapenpens gehad, dus vandaag maar een stukje lever erbij?

Groeten Leon
Ik zou geen lever erbij geven. In mijn ogen werkt dat niet goed. Lever heeft nul "botstukjes inpakkend vermogen", als je het mij vraagt. Ik zou zelf voor pens kiezen (twee dagen acher elkaar kan best hoor) en anders kopvlees.
Door dorinekok
#955751
een kop van 1200 gram is wel normaal denk ik. Ik geef ze altijd door midden gezaagd (dus plus minus 600 gram) en dat geef ik dan in zijn geheel.
Door Leonw
#955820
Hoe zaag je die dan door?
Met een ijzerzaag? Ik neem aan als ze bevroren zijn?
Ik denk dat je ze in de lange weg doorzaagt, toch?
Door Mevroi Kruim
#955896
Als je boft, of eraan denkt om het te vragen, heeft de leverancier ze al doormidden gezaagd. Da's de makkelijkste manier. Is dat niet het geval dan roep ik heer Kruimel, gewapend met De Bijl, te hulp. Die heeft de kop met een paar goedgemikte klappen doormidden. Is heer Kruimel niet thuis dan hak ik zelf, gaat ook prima. Zagen heb ik een keer geprobeerd, dat gaat echt nauwelijks omdat de tanden vollopen met botsutkjes en vet.
Door Happy Tail
#956043
ik hak de lamskoppen ook in vieren, meestal zijn ze al geklieft en mag je nog even met het bijltje de rest verder doorwerken. Of idd even vragen aan de leverancier of die dat wil doen
Door dorinekok
#956061
ik laat ze door de slager door midden zagen.
laatst had ik kalfskop maar die bleek niet doorgezaagd dus ik ben gaan hakken met een bijl. Tja...
Door Leonw
#956142
Op zich val ik onder de categorie "handig", maar in het vervolg zal ik de slager vragen de kop doormidden te zagen.
Is wel zo prettig natuurlijk.
Timo heeft er overigens goed aan geknaagd. Ik heb de kop wel afgenomen toen hij ongeveer op de helft was.
Ik moest hem wel even duidelijk laten zien dat ik de baas ben, en niet hij....
Ik ben wel benieuwd naar zijn poep morgen. Hoezo ziekelijk :D
Door Edelgrijsje
#956779
Morgen komen bij mij de lamskoppen binnen, heb idd niet gevraagd of ze ze door de helft wilden zagen :-[, maar ik kan wel aan ze vragen of het jonge lammeren of oude lammeren waren, ze zijn van henzelf geweest.
Ik zal voorzichtig zijn en ze er een lapje pens bijgeven, heb ik vandaag ook gedaan bij de geitenribben.
Voor de kleintjes heb ik onderpootjes.
Gebruikersavatar
Door pike
#956810
poten zijn dragende botten, die zijn altijd hard ...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door