Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#888003
We zijn (of inmiddels waren :() van plan om dit jaar op vakantie te gaan naar Engeland. Bij Duco dus een week of twee geleden een titelbepaling laten doen. De (homeopathisch) dierenarts vertelde nog dat hij nog maar een keer had meegemaakt dat de titer te laag was bij een hond en de kans dat er een probleem zou zijn dus vrijwel nihil was. Gisteren een telefoontje van de assistent van de DA; de titer was heel erg laag, minder dan 0,5 (dat is de grens), normaal zijn waarden tussen de 5 en 10. Toen mijn man vroeg wat de waarde dan was, kon ze daar eigenlijk geen antwoord op geven, gewoon onder de 0,5. De DA kwam toen zelf aan de telefoon en die zei dat het gewoon zo laag was, dat het niet aantoonbaar was. Het lijkt erop dat het dus totaal niet is aangeslagen.
Duco is een border terriër van 1 september 2006, heeft z'n normale puppy entingen gehad en in april 2007 zijn rabiës enting (Novibac).
Er zit dus weinig anders op dan hem opnieuw te laten enten. De DA had het ook over thuja wat zou kunnen helpen om de (nieuwe) enting te ondersteunen. Ook raadde hij aan om te checken of de andere entingen wel aangeslagen zijn. Ik begrijp dat hij heeft voorgesteld tweemaal te enten (in de spier ipv de bloedbaan) en dan met vier weken een nieuwe titerbepaling te doen. Ik zal hem morgen opbellen om te overleggen wat nu wijsheid is.

Ik heb hier natuurlijk al wat gezocht en gevonden dat het toch niet zo heel uitzonderlijk is dat een titerbepaling (te) laag uitvalt. Wat ik niet begrijp is waarom je dan tweemaal zou moeten enten en kan dan zo snel al weer de titel bepaald worden? Wij reizen veel en daarom is de rabiës enting echt noodzakelijk. Maar ik wil natuurlijk ook niet ongecontroleerd vaccins erin laten jagen. Neem aan dat de homeopathisch DA dat ook niet wil en er een reden is om dubbel te vaccineren maar ik wil graag goed geïnformeerd met hem overleggen.

Concreet heb ik dus de volgende vragen:
- is er iets bekend waarom een vaccinatie soms niet tot aanmaak van antistoffen leidt?
- kan het zijn dat een ander merk vaccin een betere reactie geeft of zijn ze eigenlijk allemaal hetzelfde?
- waarom nu tweemaal enten?
- kun je echt al na 4 weken een titerbepaling doen?
- heeft iemand ervaring met thuja en is het inderdaad nuttig om te geven?
- is het raadzaam om de andere titers ook te bepalen (het kan natuurlijk nooit kwaad...); is het bekend of het vaak voorkomt dat als het een niet werkt, andere vaccins ook niet aanslaan?

Alvast bedankt voor het meedenken. En oh ja, Duco eet natuurlijk vers ;)
Laatst gewijzigd door mirjam_dc op di 20 mei 2008, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#888133
Het is bekend dat in ongeveer 30% van de gevallen een keer enten niet voldoende is. Als je dan nog een keer ent dan gaat het in 90% van de gevallen wel goed.
Ik maak dat dus ook wel eens mee. Het zou kunnen dat het met een andere entstof wel beter gaat, maar Nobivac is de enige die voor drie jaar geregistreerd is, dus ik gebruik geen andere.

Als Duco op de vorige enting geen bijwerkingen gehad heeft, zou ik het gewoon nog een keertje doen. En pas behandelen met iets als dat nodig is. Ik verwacht niet echt dat hij er vreselijk ziek van wordt als hij dat de vorige keer ook niet gedaan heeft.
#888584
Is hier ook gebeurd bij beide honden. Wij konden hierdoor niet naar Zweden op vakantie :(
Volgens mijn dierenarts zou het vaker voorkomen bij pups en bij honden van grotere rassen.

Bij de ene hond (volwassen) was het na de eerste enkele enting niet goed. (Allereerste rabiesenting voor haar.) Na de dubbele enting was het wel goed.
Bij de andere hond (pup) was het na de eerste enkele enting niet goed. Na een dubbele enting weer niet. Na nog een keer enten (enkel) nu wel.
(Achteraf denk ik, dat er aandig wat rotzooi in z'n puppenlijfje gespoten is, maar hij heeft er gelukkig geen last van gehad.)

De dubbele entingen bestonden uit 1 enting in een spier en 1 in de bloedbaan.

De termijn van 4 weken na enten bloedprikken, is de minimale tijd die ze stellen in de UK tussen enten en bloedafname.

Succes
#888731
Geeft de dierenarts dan twee entingen met dezelfde entstof in een dier? Dat lijkt me enigszins overbodig. Doorgaans is het na de enkele tweede enting goed.

Pups hebben nog een onvolwassen immunsysteem en die kunnen daardoor wel eens slecht reageren op een enting. Maar het helpt dan niet om de dubbele dosis te geven.
Door mirjam_dc
#888778
bedankt voor jullie reacties! Het is dus inderdaad niet zo uitzonderlijk dat het niet werkt een eerste keer als mijn dierenarts wel dacht. Misschien is Duco toch wat jong geweest bij de eerste enting (9 maanden). Ik denk dat ik maar gewoon voor een enkele enting ga en het daarna weer laat testen. De vakantieplannen moeten toch al omgegooid worden dus wat dat betreft is er niet zoveel reden om grof geschut in te zetten.
Twijfel alleen nog of het nu nuttig is om de titer van 'alle' entingen na te kijken. Hitham, heb jij daar misschien een mening over; komt het vaker voor dat dan alle vaccinaties minder goed pakken bij dezelfde hond?
groetjes,
Mirjam
#890180
oebaya schreef: Als je toch een tweede keer gaat enten laat dan de titer pas na 120 dagen bepalen. Dan is je certificaat ook geldig voor Zweden.
gr.
Nicolette
Bij mijn honden hebben we de vervolgentingen niet in het boekje laten noteren. Dan worden de 120 dagen geteld vanaf de eerste enting ;)
De regel voor Zweden is nl. bloedafnamevoor titerbepaling 120 dagen na de laatste enting.
De vervolgenting moet dan natuurlijk wel 3 jaar na de genoteerde enting gegeven worden.
#894678
Mijn pup is 2 maal geent tegen rabies en daarna heb ik pas het bloedonderzoek laten doen, gewoonweg omdat de dierenarts zegt dat voorbij bij pups de entstof sneller kan vervliegen...
Ik heb laatst meegemaakt bij een volwassen teef, die naar de crufts moet, dat de eerste enting dus ook onder de 0,5 gebleven is... bij de tweede enting zat ze er goed boven
Door mirjam_dc
#955368
Ik hijs het onderwerp weer even omhoog voor het vervolgverslag. Uiteindelijk heb ik in overleg met de DA besloten om Duco 6 weken thuja granules te geven (1 per dag) en daarna nogmaals te enten, gewoon 1x maar dan in de spier. Vandaag ben ik weer geweest voor een nieuwe titerbepaling, Duco is nu 5 weken geleden weer geënt. Met een dag of 10 krijgen we weer de uitslag, ben wel heel benieuwd of het nu wel goed is. De DA had er een goed gevoel over zei hij  ::), en moest toen gelijk zelf ook lachen, mooi rood bloed in ieder geval, vast vol met antistoffen  ;D. Hij vond trouwens ook dat Duco er wel heel erg goed uitzag, je zou er mee moeten showen! Tja, barfen en veel wandelen doen wonderen! Hij is zelf ook erg pro-vers, dat is wel een prettige bijkomstigheid. Over een week of 2 dus hopelijk goed nieuws.
Door mirjam_dc
#955461
Natuurlijk laat ik het weten, ik ben zelf super-benieuwd :) Overigens zullen we - als de titer goed is, duim duim duim - nooit weten of de thuja daar nu wel of niet een bijdrage aan geleverd heeft, maar ja, that's life. Ik ben er maar vanuit gegaan baat het niet dan schaadt het niet. De 6 weken vertraging maakte op dat moment toch niet meer uit, de vakantieplannen waren al omgegooid ;)
#955771
Het is alweer even terug, maar inderdaad ook mijn hond had bij de eerste bloedonderzoeken een te laag titergehalte. We stonden toen op het punt om naar Ierland te emigreren, dus voor ons was het echt noodzakelijk dat de hond mee moest, op wat voor manier dan ook. we hebben toen besloten tot een 2e onderzoek en entingen. Hieruit bleek gelukkig dat Chika wel voldoende titergehalte had.
#969992
Vandaag (eindelijk!) bericht van de DA, titer is nu zeer ruim voldoende, 10. Ik heb de uitslag niet gezien (krijg ik nog) maar volgens mij is dit gewoon maximaal. Het heeft nu dus toch gewerkt, ik moet zeggen dat het wel een opluchting is!
En nu kunnen we het hele circus weer van vooraf aan beginnen met Syma die sinds 2,5 week bij ons woont ::) Maar goed, hij is al wat ouder dus ik heb goede hoop dat het bij hem in een keer wel aanslaat. Hij heeft als pup al eens een enting gehad (die dus sowieso niet meer geldig is). Vrijdag mag hij voor z'n prik :P
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door