Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#954821
Vyv is 1,5 jaar geleden op het nippertje gered na een acute verstopping van z'n plasbuis door struviet.Hij krijgt natuurlijk vers en ook al blijft de PH van zijn urine hoog(rond de 7),hij heeft nooit meer problemen gehad.Hij krijgt ook al een jaar geen appelazijn en/of cranberry/vit.C meer.Sinds een jaar zijn we ook verhuisd en omdat we nu een tuin hebben is hij nu buitenkat geworden.Maar nu heeft hij sinds zaterdag weer hevige blaasontsteking/gruis.Ik vermoed dat hij ergens een adresje heeft gevonden waar hij af en toe ouderwets kattenvoer eet en dat is voor hem natuurlijk funest.Ik verdenk hem er trouwens ook van dat hij het brood voor de vogeltjes dat de buurvrouw strooit wel es opeet..

Ik heb hem zaterdag gelijk op de Synulox gezet(2xdgs 2 tab)en heb besloten ook maar wat DA-blaasgruisvoer van m'n werk mee te nemen.Z'n PH moest echt snel naar beneden anders raakte hij weer verstopt en dat gaat met kunstmatige verzuurders net wat sneller dan met vers en appelazijn enzo,dacht ik.Het is erg moeilijk om urine op te vangen en te meten want hij heeft voortdurend aandrang en plast dus maar 1 druppel per keer :(
Het lijkt wel steeds beter te gaan maar echt snel gaat t niet.Ik denk dat ik gewoon maar weer vers ga geven en het zelf verzuur,daar heb ik toch meer vertrouwen in!
Het lullige is dat hij nu al dagen binnen is omdat ik hem in de gaten wil houden en hij zeurt me nu de kop helemaal gek omdat hij protesteert tegen het binnen blijven
:boo:

Moet ik em voortaan nu binnen houden of zal ik em een paar keer per week bv DA-blaasgruisvoer geven en zijn verse maaltijden weer verzuren en dan hopen dat zijn PH zo onder controle blijft,ook al eet ie wel es buiten de deur?Hij geniet zo van het buitenleven...
#954825
DA blaasgruisvoer zou ik nooit geven persoonlijk, eerst prop je er koolhydraten in omdat het zo lekker goedkoop is en dan moet je kunstmatig gaan verzuren. Hetzelfde effect bereik je met vers, extra vocht en flinke doses vit C en appelazijn. En dan wel veel gezonder.
Stress kan ook tot blaasproblemen leiden dus misschien zijn alle veranderingen net teveel voor jouw Vyv. Binnenhouden is misschien neit echt leuk voor 'm maar het lijkt me zeer verstandig om dat iig nog vol te houden.
Beterschap!
#954848
Stress is het denk ik niet,hij is juist veel rielekster en vrolijker geworden sinds hij buiten komt.Maar hij blijft zeker de komende tijd binnen,het moet eerst een tijd goed gaan,en dan maar ff zien.

Wat dat DA-blaasgruisvoer betreft:Mijn 1e keus is het ook zeker niet maar tijdens zijn crisis 1,5 jaar geleden heb ik hier op BP ook een topic geopend,omdat zijn PH ondanks alles hoog bleef.Tannetje reageerde hier toen ook op en vertelde dat er soms katten zijn bij wie je de PH gewoon niet naar beneden krijgt zelfs niet met appelazijn,vit C,cranberry en vers.Vyv is dus zo'n kat,zelfs met al die toevoegingen blijft zn PH net te hoog.voor die katten is het soms nodig om (tijdelijk)kunstmatig voer te eten om de PH naar beneden te krijgen,Tannetje schrijft dat zelf in haar praktijk ook wel eens voor heb ik begrepen..
#955246
[quote="Miekie"]
Vyv is 1,5 jaar geleden op het nippertje gered na een acute verstopping van z'n plasbuis door struviet.Hij krijgt natuurlijk vers en ook al blijft de PH van zijn urine hoog(rond de 7),hij heeft nooit meer problemen gehad.Hij krijgt ook al een jaar geen appelazijn en/of cranberry/vit.C meer.Sinds een jaar zijn we ook verhuisd en omdat we nu een tuin hebben is hij nu buitenkat geworden.Maar nu heeft hij sinds zaterdag weer hevige blaasontsteking/gruis.Ik vermoed dat hij ergens een adresje heeft gevonden waar hij af en toe ouderwets kattenvoer eet en dat is voor hem natuurlijk funest.Ik verdenk hem er trouwens ook van dat hij het brood voor de vogeltjes dat de buurvrouw strooit wel es opeet..

Ik heb hem zaterdag gelijk op de Synulox gezet(2xdgs 2 tab)en heb besloten ook maar wat DA-blaasgruisvoer van m'n werk mee te nemen.Z'n PH moest echt snel naar beneden anders raakte hij weer verstopt en dat gaat met kunstmatige verzuurders net wat sneller dan met vers en appelazijn enzo,dacht ik.Het is erg moeilijk om urine op te vangen en te meten want hij heeft voortdurend aandrang en plast dus maar 1 druppel per keer :(
Het lijkt wel steeds beter te gaan maar echt snel gaat t niet.Ik denk dat ik gewoon maar weer vers ga geven en het zelf verzuur,daar heb ik toch meer vertrouwen in!
Het lullige is dat hij nu al dagen binnen is omdat ik hem in de gaten wil houden en hij zeurt me nu de kop helemaal gek omdat hij protesteert tegen het binnen blijven
:boo:

Moet ik em voortaan nu binnen houden of zal ik em een paar keer per week bv DA-blaasgruisvoer geven en zijn verse maaltijden weer verzuren en dan hopen dat zijn PH zo onder controle blijft,ook al eet ie wel es buiten de deur?Hij geniet zo van het buitenleven...
[/quote]

maar was't eerst blaas ontsteking?
of heeftie snel neiging naar blaasontsteking?
...met blaasontsteking, krijgen ze ook alweer een hogere ph, en dus komt dan  't struviet weer om de hoek kijken,...
miss dat die blaaswand toch erg gevoelig is, heb je miss al n's gekeken naar N-acetyl-D-glucosamine.....
dat zou een beschermend slijmlaagje op de blaaswand leggen (cystease), mogelijk dat er dan minder makkelijk  bacteriën blijven hangen?

binnenhouden zou hier (zeker als't lekker weer is) ook echt alleen maar frustratie opleveren..., 'k weet niet wat je precies voert, maar 't alleen al extra natmaken  van 't voer zou ook 'de doorstroming'  kunnen helpen?

sja, en 'k neem aan dat je de buuf al hebt gevraagd geen brokjes buiten te zetten? (ernstig zieke kat hierdoor, toch?)
nah, sterkte!
#955639
Hoi hoi,
misschien is het een idee om eens naar een holistisch werkende dierenarts of therapeut te gaan? Wellicht dat je met een uitgebreid consult tot een oplossing kan komen van het probleem en katlief weer lekker buiten kan rondstruinen!
Sterkte er mee, en veel beterschap voor je kat!
Groetjes,
Saille
#956001
[quote="flin"]
maar was't eerst blaas ontsteking?
of heeftie snel neiging naar blaasontsteking?
...met blaasontsteking, krijgen ze ook alweer een hogere ph, en dus komt dan  't struviet weer om de hoek kijken,...
[/quote]
'T is inderdaad een beetje een kip-of-het-ei verhaal,want wat veroorzaakt nou wat?Voor mijn gevoel begint t met gruis,z'n PH is altijd aan de hoge kant(7-7,5)dus het blijft een goed milieu om kristallen te vormen.En dat verzoorzaakt weer die geirriteerde en ontstoken blaas,maar misschien is het ook wel andersom.

[quote="flin"]
miss dat die blaaswand toch erg gevoelig is, heb je miss al n's gekeken naar N-acetyl-D-glucosamine.....
dat zou een beschermend slijmlaagje op de blaaswand leggen (cystease), mogelijk dat er dan minder makkelijk  bacteriën blijven hangen?[/quote]

goede tip,ik zal me er eens in verdiepen,ik denk zeker dat z'n blaas erg gevoelig is dus misschien biedt dit uitkomst

Ik heb gisteravond nog een teststripje door zn urine gehaald en er zat nog wel eiwit in(waarsch bloed of ontstekingsmateriaal) en nog ++ op bloed.De PH was nu wel tussen de 6 en de 6,5!Joepie!
Hij is vandaag ook nog maar 2 x op de bak geweest en z'n plasjes worden weer wat groter.Aan de beterende hand dus gelukkig.Ik ga nog wel ff door met de AB en blijf zijn eten voortaan maar verzuren en eventueel af en toe DA-blaasgruisvoer geven(helaas)'T is dan wel kunstmatige zooi maar z'n PH is in 1,5 jaar niet zo laag geweest als nu en daar ben ik toch wel heel blij om
Laatst gewijzigd door Miekie op do 24 apr 2008, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#956018
[quote="Miekie"]
'T is inderdaad een beetje een kip-of-het-ei verhaal,want wat veroorzaakt nou wat?Voor mijn gevoel begint t met gruis,z'n PH is altijd aan de hoge kant(7-7,5)dus het blijft een goed milieu om kristallen te vormen.En dat verzoorzaakt weer die geirriteerde en ontstoken blaas
[/quote]

Ik denk dat je daar gelijk in hebt... ik heb laatst eens van die kristalletjes mogen bekijken, en je wordt er niet heel vrolijk van, alhoewel de struvietkristallen volgens mij, uit mijn blote hoofd gezegd, nog niet eens de ergste (lees: scherpste) waren...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door