Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Esje
#954779
Zaterdag heb ik bij de C1000 rundergehakt gekocht. 1.94 Euro de kilo. Omdat ik vegetariër ben zegt die prijs me niet zoveel alhoewel ik het bijzonder goedkoop vond. Met dat gehakt heb ik satin balls gemaakt en uiteraard aan mijn hond gegeven. Kan het zijn dat het gehakt van een zeer slechte kwalitiet was ( gezien de prijs) en dat daar de hond accuut van aan de diaree ging ? Of kan het komen van de andere ingredienten waar hij niet aan gewent is ? De hond eet normaal gesproken AHV vers vlees en Carnibest.

Bedankt alvast voor de antwoorden.
Laatst gewijzigd door Esje op di 22 apr 2008, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tiny
#954783
Dat gehakt kan een leuke aanbieding geweest zijn. Weet je zeker dat het rund was en geen h.o.h. Dat is namelijk een stuk vetter. En verder ligt het eraan wat je in de satin balls. gestopt hebt. Ik heb ze hier ook wel eens aan Rosco gegeven en die reageerde er niet op. ???
Door Esje
#954787
tiny schreef: Dat gehakt kan een leuke aanbieding geweest zijn. Weet je zeker dat het rund was en geen h.o.h. Dat is namelijk een stuk vetter. En verder ligt het eraan wat je in de satin balls. gestopt hebt. Ik heb ze hier ook wel eens aan Rosco gegeven en die reageerde er niet op. ???
Ja het was echt runder gehakt. Ik ben als de dood voor varkensvlees dus ik let daar heel erg op. Wat ik verder in de satin balls heb gestopt is, 100 gram havermout, 1 rauw ei, 2 eetlepels stroop een blaadje gelatine. Misschien kan hij niet tegen de havermout en moet ik die vervangen rijstebloem ?
Door 202Spots
#954800
Meestal is de goedkoopte rundergehakt wel goed om de satinballs te maken hoor.
Maar had je wel de voorgekookte havermout gebruikt?
De ongekookte havermout is misschien TEveel vezel en daarom laxerend?
Je kan misschien Brinta proberen.
Ik heb ook wel is de gepofte rijst gebruikt inplaats van havermout ,
je kan ook cornflakes of andere cereal voor ontbijt gebruiken om alles bij elkaar te houden.
Rauw ei is ook laxerend en als ie daarniet aan gewend is dan zou 't kunnen dat ie dan 'n beetje losse poep van heeft
en je had er dus ook de water bij moeten doen.
Success!
~~~~~~~~~~~~~~~

SATINBALLS
voor tussendoor of als extra bij de gewone maaltijd geven wanneer je hond te mager is.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hollands recept:
1 kilo VersVleesvoeding(of 1 kilo rundergehakt,de goedkoopste)
250 ml warm water
1 vel gelatine
100 gr Havermout of ander cerial,het liefste Nutrix rijstebloem van Nutricia (moet voorbewerkte Havermout zijn,zoals b.v Bambix of Brinta)
1 rauw ei
2 eetlepels stroop.

De gelatine oplossen in warm water.
Voeg de Havermout,het ei en de stroop toe,en klop met vork door elkaar.
Mix dit samen met het vlees en rol er ping-pong maat ballen van.
Verdeel in aparte porties en vries.

~~~~~~~
De Orgineel Satin Balls:
Ingredients:
10 pounds hamburger meat [the cheapest kind]
1 lg. box of Total cereal [or comparable natural brand]
1 lg. box oatmeal
1 jar of wheat germ
1 1/4 cup veg oil
1 1/4 cup of unsulfured molasses
10 raw eggs
10 envelopes of unflavored gelatin
pinch of salt
Mix all ingredients together, much like you would a meatloaf.
Divide into 10 quart freezer bags and freeze.
Thaw as needed.
http://www.holisticdog.org/Nutrition/Sa ... balls.html
Laatst gewijzigd door mahuni op di 22 apr 2008, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esje
#954855
Dan was het de havermout die hij niet heeft kunnen verdragen. Die heb ik zo uit het pak door het vlees gedingest. Niet goed dus ?? Sh*t !!
Door 202Spots
#955049
Esje schreef: Dan was het de havermout die hij niet heeft kunnen verdragen. Die heb ik zo uit het pak door het vlees gedingest. Niet goed dus ?? Sh*t !!
Wanneer je de vlugkook/voorgekookte havermout gebruikt dan kan je het er ook zo droog doorheen doen hoor.
Of als je Brinta doet,dan kan dat ook droog gebruikt.
Je hoeft het dus niet eerst te gaan koken ;)
Hoeveel van de satinballs had je eigenlijk gegeven? Was het als hele maaltijd misschien?
Meestal word het als aanvulling van de maaltijd, of als extra tussendoor of als beloning gegeven.

Er zit natuurlijk ook geen bot in de gehakt,en 't kan zijn dat ie daarom ook losse poep had.
Toen ik het aan Cis gaf, gaf ik 'n beetje gemalen eieren schaal er doorheen.

Ellen44~ wanneer je molasses/melasse? kan krijgen is dat het beste, maar  gewone rietsuiker/keukenstroop mag ook.
Door dorinekok
#955098
Huskymeisje schreef: ik heb nog nooit van satin balls gehoord  :-[.

Maar die havervlokken is dat niet slecht voor de hond?
er zijn honden die niet tegen graansoorten kunnen en bovendien hebben honden het niet werkelijk nodig voor hun systeem. Maar slecht is een ander verhaal. Een normale gezonde hond kan wel tegen een stootje. Mocht je een hond nu alleen nog maar havervlokken geven, als een paard dan wordt het een ander verhaal.
De haver zit er in om de boel bij elkaar te houden. Om de bal, bal te laten zijn.
Door Esje
#955111
Lizzy schreef: Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarom je satinballs geeft?
Ja hoor natuurlijk mag je dat vragen. Ik heb de hond, een Dobermann reu van 2 jaar, 4 weken geleden bij ons genomen. Hij is erg mager, lang, dun en lekker zoals mijn man het noemt. Toen hij bij ons kwam was hij nogal de weg kwijt, uiteraard.Hij was in een klap al zijn veiligheid kwijt, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe honden nieuwe alles,Dat is me nogal niet wat voor een hond, en als klap op de vuurpijl werd na een week ook nog mijn teef loops. Hij is 3 weken lang aan het huilen geweest. Dus werd hij nog dunner. Tis niet om aan te zien. Vandaar dus !!
Door Lizzy
#955113
Esje schreef: Ja hoor natuurlijk mag je dat vragen. Ik heb de hond, een Dobermann reu van 2 jaar, 4 weken geleden bij ons genomen. Hij is erg mager, lang, dun en lekker zoals mijn man het noemt. Toen hij bij ons kwam was hij nogal de weg kwijt, uiteraard.Hij was in een klap al zijn veiligheid kwijt, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe honden nieuwe alles,Dat is me nogal niet wat voor een hond, en als klap op de vuurpijl werd na een week ook nog mijn teef loops. Hij is 3 weken lang aan het huilen geweest. Dus werd hij nog dunner. Tis niet om aan te zien. Vandaar dus !!
Aha! Ja, dan kan een extraatje geen kwaad. Ach, arm menneke! Knuffel voor hem :-*!
Door 202Spots
#955400
Huskymeisje schreef: ik heb nog nooit van satin balls gehoord  :-[.
Maar die havervlokken is dat niet slecht voor de hond?
SatinBalls word gegeven wanneer de hond te mager is door ziekte of herstel na ziekte, of voor welke reden dan ook echt TE mager is, en de meeste honden kunnen wel graan verdragen, (of het  gezond is om levenslang graan te eten is 'n andere topic ;))
De satinballs worden ook vaak gevoerd voordat 'n hond ge-showed word.

Comments:
Per the information received after having the Satin Balls recipe checked by several vets/labs:
Satin Balls is a total canine diet. It can be fed by itself or as a supplement, for however long you wish. My dogs have been on Satin Balls for over a year; the only time that I have fed it alone is when I had a sick dog needing to be built up or an underweight dog that I plan on showing.
The only problem with feeding it by itself is figuring out the amount. It will put weight on a dog in a few days...that's why it is so great to feed just before a show. If you have a dog that is in good weight, but you just want to build coat/endurance, you would have to figure out how much to feed (cal per kg), or you would end up with a fat dog in a very short time

http://www.holisticdog.org/Nutrition/Sa ... balls.html


En het is me al eerder opgevallen dat er in de vertaling bij 't Hollandses recept geen andere cereal gebruikt word
maar alleen de havermout, en ook geen wheat germ/tarwe kiem? en  olie. ??? :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door