Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door KatCorso
#952539
Hallo allemaal! Komend weekend halen wij onze nieuwe Cane Corso pup op. Al vanaf de eerste dag dat we hier begonnen met barf (nu alweer 2 jaar geleden), stond het voor mij vast dat wanneer er een pup bij kwam, deze met Barf zou opgroeien. Nu is het dus bijna zover, en ik moet toegeven dat het me toch wel aardig wat zorgen baart. Ik ben niet van plan haar ook maar één brokje te voeren, maar het is wel een hele uitdaging voor me om een zo evenwichtig mogelijke voeding samen te stellen. Ik ben vooral bang fouten te maken wat betreft de nodige voedingsstoffen voor een pup van een zwaar ras, met betrekking tot latere (eventuele) gewrichtsproblemen tgv tekorten, of overdaad 
Ter info, de pup krijgt bij de fokker zowel brokken als rauwe voeding, en ik las hier al dat een pup jonger dan 12 weken op de 'cold turkey' manier mag overgezet worden op barf (ze is nu 9 weken).
In het werk van Mogens Eliasen las ik over de verschillende maaltijden die je een pup moet geven (vervanging moedermelk, lunch-energiehap en de rauwe maaltijd 's avonds) maar ik las er en der al dat dit alles door weinig mensen zo toegepast wordt. Oa. heb beendermeel zou niet nodig zijn, en zelfs niet gezond.
Wel zou ik toch graag een aantal dingen ervan opnemen in het menu van de pup. Ik heb al verse geitenmelk ingeslagen (wordt wekelijks ingevroren per liter bij de boer), havermout en lijnzaad (energie), en verse (vette) kaas. Voor de rauwe voeding 's avonds heb ik genoeg in stock, dat ik ook aan de volwassen honden hier geef. Maar natuurlijk kan niet alles aan de pup gegeven worden (zoals hertenribben), dus zullen het wat bot betreft vooral (platgeslagen) kippennekken en karkassen worden. Voor de rest van vers vlees dacht ik aan rundspiervlees (dat ik ook in stock heb), en om aan andere diersoorten te geraken wou ik diepvriesvoeding van duck gaan kopen (lams, pens enkelvoudig en eventueel nog andere soorten). Orgaan van diverse diersoorten heb ik ook in voorraad. Ook zullen er groenten op haar menu komen te staan, en rauwe eieren, en tafelresten indien voorradig.

Maar ik zit nog met een heleboel vragen...
1. Groenten: geef ik deze meteen rauw (gemalen), of kan ik ze in het begin beter koken ivm verteerbaarheid?
2. Botten: hebben jullie tips voor me, wat betreft botten van andere dieren die een jonge pup mag krijgen?
3. Supplementen, die ik geef aan de andere honden (zoals olijfolie, zeewier, notenmix), mag een pup die ook al hebben?
4. Hoe denken jullie over havermout, geweekt in geitenmelk?
5. Ik las dat het beter was in het begin 3 maaltijden te geven, maar aangezien ik 's middags op het werk ben, en niet thuis, wordt het wel heel moeilijk een 'lunch' te voorzien. Geef ik dan best meer bij het ontbijt? Het is de bedoeling dat ze achteraf net zoals de anderen op 1 maaltijd per dag komt te staan.
6. Ivm die 1 maaltijd per dag, veronderstel ik dat dit pas kan vanaf de leeftijd van 1 jaar, bij honden van grote rassen?
7. Houden jullie voor een pup dezelfde percentages aan als voor volwassen honden, of is er wat dat meer of minder moet zijn wanneer ze in de groei zijn?
8. Er zit hier nog een hele doos eendagskuikens in de vriezer, die de honden niet lusten. Ik zou ze wel graag aan de pup geven. Klopt het dat de voedingswaarde hiervan gelijk is aan die van een rauw ei? Ik zou haar graag zo'n twee stuks hiervan per dag geven, bovenop de andere voeding, of is dit teveel van het goede?

Dit zijn zowat de dingen die ik me afvraag, mijn excuses, het is een heleboel  :-[ maar ik wil het graag zo goed mogelijk doen, en dat kan uiteraard niet zonder de nodige informatie.
Ik hoop dat er hier mensen zijn die me een beetje op het juiste spoor kunnen zetten, alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Katja
#952775
1. rauw gepureerd de groenten geven, boontjes heel even de kook erover.
2.Begin met kippenekken worden die goed verteerd (na een week of 2) dan karkassen, parelhoen, eend, konijn
  enz. Kijk even bij beginners botten.
3 Zeewier kan je geven of zalmolie, olijfolie zou ik niet geven.
4 zou ik niet geven, nergens voor nodig
5 als er s'middags niem is wordt het id een beetje moeilijk eten geven, dan geef je s'morgens gewoon iets meer
  dan verdeel je de hoeveelheid over 2 maaltijden, maar je kan een pup die je net heb gehaald toch niet de hele dag alleen laten?
6 Mijn honden gingen op 1 maaltijd toen ze begonnen te klieren met eten laten staan enz. dat was op een leeftijd van een maand of 7
7 net als je al zegt, je pup is in de groei dus heeft meer eten nodig,
8 je kan gerust een keer een kuiken geven maar 2 op 1 dag lijkt me wel wat veel, je kan het id vergelijken met een rauw ei en die geef je ook niet 2*per dag
Als je je pup heb is het onzin die nog havermout en geitemelk te geven, als je een goede uitgebalanceerde maaltijden geef hoef je er niets aan toe te voegen dus ook geen beendermeel.
Vette kaas lijkt me ook niet zo, beter kan je dan 1* per week vis gaan geven in de vorm van zalm of sardientjes.
Als je echt wilt gaan barfen lijkt het me niet dat je diepvriesvlees van duck ga geven, dat is allemaal gemalen, barfen is dat je hele stukken vlees geeft en niets gemalen, tuurlijk is het geen drama.
Pens ed gemalen geven zou er best ingaan maar er gaat niets tegen een lekkere lap vuile pens waar ze aan kunnen trekken ed.
ellen
Door Lizzy
#952782
KatjaC schreef: Hallo allemaal! Komend weekend halen wij onze nieuwe Cane Corso pup op. Al vanaf de eerste dag dat we hier begonnen met barf (nu alweer 2 jaar geleden), stond het voor mij vast dat wanneer er een pup bij kwam, deze met Barf zou opgroeien. Nu is het dus bijna zover, en ik moet toegeven dat het me toch wel aardig wat zorgen baart. Ik ben niet van plan haar ook maar één brokje te voeren, maar het is wel een hele uitdaging voor me om een zo evenwichtig mogelijke voeding samen te stellen. Ik ben vooral bang fouten te maken wat betreft de nodige voedingsstoffen voor een pup van een zwaar ras, met betrekking tot latere (eventuele) gewrichtsproblemen tgv tekorten, of overdaad 
Ter info, de pup krijgt bij de fokker zowel brokken als rauwe voeding, en ik las hier al dat een pup jonger dan 12 weken op de 'cold turkey' manier mag overgezet worden op barf (ze is nu 9 weken).
In het werk van Mogens Eliasen las ik over de verschillende maaltijden die je een pup moet geven (vervanging moedermelk, lunch-energiehap en de rauwe maaltijd 's avonds) maar ik las er en der al dat dit alles door weinig mensen zo toegepast wordt. Oa. heb beendermeel zou niet nodig zijn, en zelfs niet gezond.
Ja, je kunt dat van Eliasen over wat pups moeten eten gerust vergeten. Echt onzin.
Wel zou ik toch graag een aantal dingen ervan opnemen in het menu van de pup. Ik heb al verse geitenmelk ingeslagen (wordt wekelijks ingevroren per liter bij de boer), havermout en lijnzaad (energie), en verse (vette) kaas. Voor de rauwe voeding 's avonds heb ik genoeg in stock, dat ik ook aan de volwassen honden hier geef. Maar natuurlijk kan niet alles aan de pup gegeven worden (zoals hertenribben), dus zullen het wat bot betreft vooral (platgeslagen) kippennekken en karkassen worden. Voor de rest van vers vlees dacht ik aan rundspiervlees (dat ik ook in stock heb), en om aan andere diersoorten te geraken wou ik diepvriesvoeding van duck gaan kopen (lams, pens enkelvoudig en eventueel nog andere soorten). Orgaan van diverse diersoorten heb ik ook in voorraad. Ook zullen er groenten op haar menu komen te staan, en rauwe eieren, en tafelresten indien voorradig.

Waarom zou je geitenmelk, havermout, lijnzaad en vette kaas geven? Dit heeft je pup niet nodig. Rauwe geitenmelk mag wel hoor, maar hoor je eigenlijk niet meer aan een pup te geven die al afgespeend is. Havermout : ik zie niet in waarom je dit aan een pup zou willen geven? Lijnzaad: heeft je pup ook niet nodig Verse vette kaas: ook niet.

Je pup heeft als basis nodig: vleesbotten, vlees, orgaanvlees en ik vind ook groente. En dan als extra kun je vette vis, eitjes, rauwe nootjes, zuivel, etc. voeren. Ik vind kip als enige vleesbot een beetje karig. Kun je niet aan wat anders komen? Eendennek? Parelhoenkarkas? Konijnkarkas? Hertenribben: ik gaf Linga vanaf 10 a 12 weken gewoon ribben. Van lam en geit en hert. Ik weet niet hoe oud het hert is? Als het jong hert is, is het vrij zacht. Met een huishoudschaar nog door te knippen. In eerste instantie kon ze het bot nog niet eten en vrat ze alleen het vlees eraf (hetgeen prima is, dan tel je het alleen niet mee als vleesbot maar wel als vlees). Ik weet niet meer precies hoe oud ze was maar al redelijk snel at ze ook het bot. Geef alleen geen enkele ribben. Pups willen die nog wel eens in 1 keer inslikken.

Ik vind gemalen Duck geen BARF eerlijk gezegd en ik vind gemalen vlees niet ideaal. Beter geef je vlees in grote stukken.
Maar ik zit nog met een heleboel vragen...
1. Groenten: geef ik deze meteen rauw (gemalen), of kan ik ze in het begin beter koken ivm verteerbaarheid?

Rauw mag. Ik gaf het rauw. Gekookt mag ook. Ik vind rauw persoonlijk net een tikkie beter dan gekookt maar ik vind gekookt weer beter dan geen groente.
2. Botten: hebben jullie tips voor me, wat betreft botten van andere dieren die een jonge pup mag krijgen?

Kippennek, kipkarkas, kippenvleugels (ik knipte het bot in met een schoeischaar), eendennek, eendkarkas, parelhoenkarkas, hele parelhoen, konijnkarkas, hele konijnen, haas karkas, hele kwarteltjes. En later ook zalmkop, lamsribben, geitenribben, hertenribben, kalfswervel. Dat laatste hangt erg van de pup af. Ik ken pups die met 20 weken nog steeds liggen te sabbelen aan geitenribben en ik ken pups die met 12 weken al geitenribben helemaal opeten. Let alleen goed op dat je pas dit soort botten gaat voeren (van grotere dieren) als je pup de kleinere botten goed verteerd en ze goed 'kauwt'.
3. Supplementen, die ik geef aan de andere honden (zoals olijfolie, zeewier, notenmix), mag een pup die ook al hebben?

Prima, dit kun je aan je pup ook geven. Olijfolie is alleen vrij zinloos om te geven. Dat bevat niet echt iets nuttigs voor de hond.
4. Hoe denken jullie over havermout, geweekt in geitenmelk?

Ik vind het geen puppenvoer en ook geen hondenvoer en ik zie er toegevoegde waarde niet van. Mijn pup heeft het niet gehad. En ik geef het mijn honden nog steeds niet. Maar goed, af en toe een eetlepeltje geweekte havermoutvlokken kan ook niet direct kwaad.
5. Ik las dat het beter was in het begin 3 maaltijden te geven, maar aangezien ik 's middags op het werk ben, en niet thuis, wordt het wel heel moeilijk een 'lunch' te voorzien.

Ik vind drie keer per dag, zeker voor een pup van dit formaat, toch wel een goed idee.
6. Ivm die 1 maaltijd per dag, veronderstel ik dat dit pas kan vanaf de leeftijd van 1 jaar, bij honden van grote rassen?

Ja, dat lijkt me een goed plan.
7. Houden jullie voor een pup dezelfde percentages aan als voor volwassen honden, of is er wat dat meer of minder moet zijn wanneer ze in de groei zijn?

Ik houd voor pups dezelfde percentages aan als voor de volwassen honden: 40% a 50% vleesbot, 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens, 10% a 15% groente en de rest spiervlees, eitje, visje, beetje zuivel, rauwe gemalen nootjes, etc. Pups eten meer dan volwassen honden.
8. Er zit hier nog een hele doos eendagskuikens in de vriezer, die de honden niet lusten. Ik zou ze wel graag aan de pup geven. Klopt het dat de voedingswaarde hiervan gelijk is aan die van een rauw ei? Ik zou haar graag zo'n twee stuks hiervan per dag geven, bovenop de andere voeding, of is dit teveel van het goede?
Ja, zo ongeveer klopt dat wel. Ik zou zelf niet iedere dag eendagskuiken voeren. Eerder een kuiken of 4 per week.
Door KatCorso
#954108
Bedankt voor jullie reacties  :) Het geeft me toch al een veel beter beeld over wat kan en wat niet kan met een pup, wat rauwe voeding betreft. I
We zijn gister in de vroege ochtend teruggekeerd uit Italië met Mauri, en het gaat goed met haar!

k had een paar kilo's duck pens enkelvoudig gehaald, omdat ik dacht dat het in het begin eenvoudiger zou zijn voor een pup, ipv stukken vuile pens, maar van zodra deze op zijn zal ze overgaan op de lappen, net zoals de andere honden hier eten. De groenten die ik vrijdag had gekocht, met de bedoeling ze te gaan koken, gaan straks ook in de keukenmachine, en zal ze gewoon rauw krijgen. Ik ga vandaag een menu samenstellen voor haar, met dezelfde percentages als ik geef aan de volwassenen. Gister heeft ze wat rauwe gemalen pens gekregen, met een rauw eitje eronder, smullen dat ze deed... alleen had ze even daarna last van diarree  :-\ Voor vandaag liggen de kippennekken uit, die ik eerst ga platslaan voor ze ze krijgt, ben benieuwd hoe ze hierop gaat reageren.
Mijn drie andere honden lusten bijna alles, alleen eend, parelhoen, duif en sardien vinden ze niet te 'vreten'  ::) Dat heb ik hier dus ook niet in voorraad, maar ik kan er wel heel makkelijk aan geraken dus het zal zeker op de pups menu komen te staan, de hertenribben die ik heb zijn zachte, dus dat gaan we deze week ook even testen. Ik ga haar aan zoveel mogelijk vleessoorten laten wennen, dat is wel makkelijker met een pup denk ik. De anderen hier waren al ouder toen ze overgingen op barf (de jongste 1 jaar) en die zijn toch al wat kieskeuriger dan een pup!
Het probleem voor overdag is ook al opgelost: mijn moeder zal 's middags bij haar komen kijken, zodat ze niet te lang alleen zit, en verder ga ik zoveel mogelijk de vroege post werken zodat ik lekker vroeg thuis ben om me met haar bezig te houden  :D
Havermout, lijnzaad (gemalen) zijn dingen die de honden hier af en toe als supplement over hun voeding gestrooid krijgen, wanneer er rauwe groenten op het menu staan. Net zoals sesamzaad (gemalen) en een mix van noten, ook gemalen.


[quote="Fausto"]
KatjaC: is dat wat je bedoelt met verse 'vette' kaas  oftewel 'platte' kaas, wat wij 'volle' kwark noemen ? Iets wat er heel veel op lijkt?


[/quote]
Hallo Isabel, ja deze kaas is idd de platte kaas die jullie 'volle kwark' noemen, ik geef het van tijd tot tijd ook aan de andere honden hier, en zij vinden het prima, vandaar dat ik dacht dat het voor een pup ook wel ok zou zijn  ;)

Ik zal later vandaag wat foto's proberen te plaatsen van Mauri, oftewel 'Rothorm Jy Dream Million Dollar Baby', zoals ze volledig heet  ::)

Groetjes en bedankt allemaal,
Katja
Ik
Door KatCorso
#954159
[quote="vanaalst"]
leuk dat je zo enthousiast bent!!!
Maar ik vraag me toch af waarom je havermout en lijnzaad als supplement gebruikt?
En waarom over de groente?
ellen
[/quote]
Waarom..? Tja gewoon als extra eigenlijk. Ik heb ooit wat opzoekwerk gedaan, over welke supplementen eventueel nuttig konden zijn, en deze twee stonden er tussen. In feite zie ik de havermout als bron van extra koolhydraten, en het lijnzaad denk ik wel dat kan bjidragen aan een goede ontlasting. Hoewel ik weet dat dit alles eigenlijk niet nodig is wanneer je goed uitgebalanceerde maaltijden geeft. Dus ik denk dat ik wanneer ik door deze voorraad heen ben, het ook niet meer in huis zal halen, maar tot die tijd..: baat het niet dan schaadt het niet  ::)
Dat ik het bij de groenten geef heeft overigens geen speciale reden hoor, dat is alleen maar omdat dat makkelijker te mengen is dan bij bvb kippennekken of hertenribben  ;)
#954173
dan zou ik toch die havermout zelf opeten ipv aan de hond te geven.
Granen doen werkelijk helemaal niets goed voor een hond integendeel de meeste allergieen ed ontstaan door het geven van graan, ook problemen in de maag en darmen ontstaan vaak door het geven van graan.
ellen
Door Laura2004
#954212
Ik zou absoluut niet standaard havermout aan een pup geven (ik zou de havermout lekker zelf opeten, want voor ons is het wel erg gezond  ;) ), het is belangrijk dat een pup een goede start maakt en ik geloof dat havermout daar geen positieve bijdrage aan levert, je zegt dat je het geeft als energiebron, dat is onnodig, jouw hond haalt genoeg energie uit vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees (en 1 keer in de week vette vis)  en eventueel zijn groenten- en notenmix, ik geloof dus wel dat het geven van havermout schaadt, dus voor mij gaat de gezegde 'baat het niet dan schaadt het niet' niet op in deze. Havermout is een onnodige belasting voor de darmen van jouw honden en ze poepen het allemaal weer uit, dus ze hebben er niets aan. Ik vind het wat anders als je zelf havermout over hebt een keertje en je geeft jouw honden een schepje, gewoon voor het lekkere, maar niet standaard in het menu van een hond ook niet om het op te maken.
En voor goede ontlasting zou ik zeker geen havermout geven, dat geldt niet voor honden, voor mensen wel, voor ons is het goed om havermout te eten, het heeft een positief effect op de stoelgang, maar een hond hoort stevige ontlasting te hebben en dat heeft een hond alleen als je hem de juiste voeding geeft (vleesbotten, spiervlees etc.), havermout en andere graansoorten zorgen alleen maar voor bergen zachte ontlasting.

Wel is het prima als je jouw pup als extraatje die verse kaas (of kwark) geeft, dat vind jouw pup waarschijnlijk super lekker  ;)
Door roefus
#954987
[quote="Ellen44"]
wat voor soort noten geven jullie????
[/quote]

Je kunt alle rauwe noten geven, behalve macadamianoten (daar schijnen honden ziek van te worden).
Wel dus rauwe noten..en liefst gemalen (bijvoorbeeld in een koffiemolentje) zodat ze het beter opnemen.
Door KatCorso
#955537
De havermout is dan toch van het menu geschrapt, zowel voor de pup als voor mijn andere honden  ;)
Wat noten betreft geef ik idd ook verschillende soorten rauwe noten/zaden, behalve macadamianoten, ik heb hier ooit gelezen dat deze niet goed zijn voor de hond.

Nu nog een vraagje ivm het menu... De eerste dagen hebben we vooral op het oog gevoerd, en de percentages zoveel mogelijk proberen aan te houden. Maar nu wil ik toch graag dat er wat meer 'structuur' komt te zitten in het menu.
Ik heb me voorgenomen de 10% van het geschatte volwassen lichaamsgewicht te gaan geven per dag. Dit komt dus neer op 500g, verdeeld over 3 maaltijden waarvan de laatste de zwaarste zal zijn.
Dus:
Vlees/bot: 300g
Orgaan: 75g
Groente: 75g
Supplement/rest: 50g

...Wat me toch wel aan het denken zet om niet meer dagelijks groente of orgaan te geven, maar het gewoon op weekbasis te bekijken en zorgen dat ze in deze 7 dagen alles krijgt wat ze nodig heeft, net zoals ik met de volwassenen hier ook doe, maar dan over 2 weken (met hen ben ik trouwens niet zoveel meer bezig met het afwegen van eten, gebeurt veel op het oog, maar met de pup is het toch weer anders  ::))
Hetzelfde met restjes/supplementen, ook hier kan ik zorgen dat ik op een drietal maaltijden aan de nodige + 350g per week kom, niet???

De pup heeft dan ter beschikking:
vlees/bot: kipnekken, kipkarkassen, haaskarkassen, hertenribben, sardientjes
orgaan: rundpens, rundlever, rundnier, hertenlever, hertenhart, kiplever, kiphart
suppl/rest: ei, tafelrestjes, notenmix, af en toe wat verse kaas

en de groentenmix natuurlijk  :)

Maar dan nog één vraagje... is het nodig om nog wat spiervlees te voorzien. Hier ligt rundspiervlees, hertenspiervlees en zalmsnippers die eens om de twee weken op het menu van de andere honden staan, omdat de verhouding vlees/bot van de vleesbotten die ik geef niet altijd 50/50 is...
En de eendagskuikens die ze een paar keer per week zal krijgen... niet meerekenen en gewoon als extra voorzien vanwege de lage voedingswaarde?

Héhé dat was het zo'n beetje  ;D De vragen blijven maar komen  ::)
Groetjes en alvast bedankt,
Katja
en een dikke poot van Jenna, Luca, Arek en Mauri
Door Lizzy
#955714
KatjaC schreef: De havermout is dan toch van het menu geschrapt, zowel voor de pup als voor mijn andere honden  ;)
Wat noten betreft geef ik idd ook verschillende soorten rauwe noten/zaden, behalve macadamianoten, ik heb hier ooit gelezen dat deze niet goed zijn voor de hond.

Nu nog een vraagje ivm het menu... De eerste dagen hebben we vooral op het oog gevoerd, en de percentages zoveel mogelijk proberen aan te houden. Maar nu wil ik toch graag dat er wat meer 'structuur' komt te zitten in het menu.
Ik heb me voorgenomen de 10% van het geschatte volwassen lichaamsgewicht te gaan geven per dag. Dit komt dus neer op 500g, verdeeld over 3 maaltijden waarvan de laatste de zwaarste zal zijn.
Dus:
Vlees/bot: 300g
Orgaan: 75g
Groente: 75g
Supplement/rest: 50g
Ik zie dat je 60% vleesbot geeft. Ik vind dat een tikkeltje te hoog en ik zou zelf 50% gaan geven.
...Wat me toch wel aan het denken zet om niet meer dagelijks groente of orgaan te geven, maar het gewoon op weekbasis te bekijken en zorgen dat ze in deze 7 dagen alles krijgt wat ze nodig heeft, net zoals ik met de volwassenen hier ook doe, maar dan over 2 weken (met hen ben ik trouwens niet zoveel meer bezig met het afwegen van eten, gebeurt veel op het oog, maar met de pup is het toch weer anders  ::))
Hetzelfde met restjes/supplementen, ook hier kan ik zorgen dat ik op een drietal maaltijden aan de nodige + 350g per week kom, niet???
Dat kan ook. Ik zou met een pup alleen kiezen voor alle voedingsstoffen in 1 week, niet in 2. Dat vind ik te lang. Ik heb overigens nooit elke dag orgaan aan mijn pup gegeven. Ze kreeg 2 keer per week orgaan. Net als de volwassen honden.
De pup heeft dan ter beschikking:
vlees/bot: kipnekken, kipkarkassen, haaskarkassen, hertenribben, sardientjes
orgaan: rundpens, rundlever, rundnier, hertenlever, hertenhart, kiplever, kiphart
suppl/rest: ei, tafelrestjes, notenmix, af en toe wat verse kaas

en de groentenmix natuurlijk  :)
Ziet er goed uit.
Maar dan nog één vraagje... is het nodig om nog wat spiervlees te voorzien. Hier ligt rundspiervlees, hertenspiervlees en zalmsnippers die eens om de twee weken op het menu van de andere honden staan, omdat de verhouding vlees/bot van de vleesbotten die ik geef niet altijd 50/50 is...
En de eendagskuikens die ze een paar keer per week zal krijgen... niet meerekenen en gewoon als extra voorzien vanwege de lage voedingswaarde?
Zie mijn commentaar boven bij de percentages. Ik vind 60% vleesbot veel. Ik zou daar 50% van maken en zeker 10% spiervlees gaan geven.
Eendagskuikens hoef je niet mee te rekenen. Net als een ei. Ik gaf ook gewoon 2 of 3 eieren per week als extraatje.
Door KatCorso
#959533
Hoi hoi
Bedankt voor jullie reacties  :)
Ik heb de verhoudingen wat aangepast, nu ja ik ben eigenlijk op een ander schema overgegaan:

50% vleesbot
20% orgaan
15% groente
15% spiervlees

en voorheen was het:
60% vleesbot
15% orgaan
15% groente
10% supplement/rest

Er komt nu nog regelmatig een rauw eitje, eendagskuiken en tafelrestjes of wat kaas/yoghurt aan te pas, maar gewoon als extra.
Ik zit hard te twijfelen om dit ook zo voor mijn volwassen honden te gaan opstellen...
Alleen is het zo ik vaak in twijfel zit bij vleesbot. Kipnek en karkas krijgt ze goed gekauwd, maar met de hertenribben heeft ze nog wat moeite, alsook met de hazenkarkassen waarvan sommige botjes gewoon te hard zijn voor haar en ik ze haar dus gewoon laat afkluiven. Maar dit is dan geen vleesbot natuurlijk  :-\
En ook met m'n sardien kom ik er niet want ik heb ooit gelezen dat deze onder spiervlees vallen omwille van de weinige graten. Nekken en karkassen van parelhoen/fazant/eend daar zou ik mits een beetje moeite wel aan kunnen geraken, maar de vriezers (3!!!) zitten hier voor 't ogenblik zo vol dat er niets meer bij kan, binnen enkele weken wel weer  :D
Ik ben wel benieuwd hoe er hier gedacht wordt over het schema mét spiervlees maar zonder bijgerekende supplementen, en het schema zonder spiervlees maar mét bijgerekende supplementen  ;)
Het menuutje zelf (voor de pup) zal ik in een apart topic plaatsen!
Greetz,
Katja
Door Lizzy
#959686
KatjaC schreef: Hoi hoi
Bedankt voor jullie reacties  :)
Ik heb de verhoudingen wat aangepast, nu ja ik ben eigenlijk op een ander schema overgegaan:

50% vleesbot
20% orgaan
15% groente
15% spiervlees


en voorheen was het:
60% vleesbot
15% orgaan
15% groente
10% supplement/rest
Ziet er goed uit.
Er komt nu nog regelmatig een rauw eitje, eendagskuiken en tafelrestjes of wat kaas/yoghurt aan te pas, maar gewoon als extra.
Prima! Ik had die vraag al in je menu gesteld maar die kun je dus vergeten, hier is het antwoord al ;D.
Ik zit hard te twijfelen om dit ook zo voor mijn volwassen honden te gaan opstellen...
Kan prima.
Alleen is het zo ik vaak in twijfel zit bij vleesbot. Kipnek en karkas krijgt ze goed gekauwd, maar met de hertenribben heeft ze nog wat moeite, alsook met de hazenkarkassen waarvan sommige botjes gewoon te hard zijn voor haar en ik ze haar dus gewoon laat afkluiven. Maar dit is dan geen vleesbot natuurlijk  :-\
Nee, als ze het bot niet opeet, kun je het niet tot vleesbot rekenen, moet je het tot spiervlees rekenen. Hertenribben duurde hier ook wel een tijdje, voordat Linga ze op at. Ik gaf haar: kipvleesbotten, parelhoen, konijn, kwartel, eendennek/karkas, zalmkop. Dit kreeg ze prima weg en dit telde ik mee als vleesbot. Geiten en lamsribben en kalfswervels telde ik dus mee tot spiervlees totdat ze daar ook het bot van op at. Ze vond het wel leuk om aan te kluiven dus ik bleef het wel geven. Zeker kalfswervel was heerlijk toen ze ging wisselen. Daar lag ze echt lang op de kluiven en dat werkte goed tegen tandwissel-verschijnselen. Ik vind kip alleen een beetje te karig voor een pup, als vleesbot. Ik zou daar nog wat anders proberen bij te geven.
En ook met m'n sardien kom ik er niet want ik heb ooit gelezen dat deze onder spiervlees vallen omwille van de weinige graten. Nekken en karkassen van parelhoen/fazant/eend daar zou ik mits een beetje moeite wel aan kunnen geraken, maar de vriezers (3!!!) zitten hier voor 't ogenblik zo vol dat er niets meer bij kan, binnen enkele weken wel weer  :D
Een sardien is eigenlijk een compleet hapje. Maar het graatwerk gaat inderdaad nergens over en daarom telde ik het of niet mee of mee tot spiervlees. En voor de rest: zie boven. Ik vind alleen kip wat karig. Kun je de haaskarkas bewerken met een vleeshamer en kijken of ze het dan goed weg krijgt?
Ik ben wel benieuwd hoe er hier gedacht wordt over het schema mét spiervlees maar zonder bijgerekende supplementen, en het schema zonder spiervlees maar mét bijgerekende supplementen  ;)
Het menuutje zelf (voor de pup) zal ik in een apart topic plaatsen!
Greetz,
Katja
Ik weet niet welke supplementen je van plan bent om te gaan geven? Ik gaf nul supplementen aan mijn pup omdat ik het eerder dood-eng vind om dingen te supplementeren dan dat het me een gerust gevoel gaf. Ik zou mijn volgende pup ook weer geen supplementen geven. Ik heb wel heel kritisch gekeken naar welke vitamines en mineralen een pup nodig heeft en heb dit met verse voedingsmiddelen in haar menu verwerkt. Zo gaf ik haar wel bladgroente en gemalen rauwe noten/zaden voor de vitamine E. En zo gaf ik haar vette vis voor de vitamine A en D. Enzovoorts. Maar supplementen als in echte supplementen (poeders/pillen): ik geef ze liever niet. Dus ik ga voor het 1ste schema.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door