Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Silka
#953756
hoi ik ben silka, een dwergpinscher dobberman X fox teefje van 1j&1m en ik stap volgende maand over van diner&blikvlees naar BARF
nu is m'n baasje nogal een leek, hij heeft er al wel veel over gelezen.

hieronder m'n menu, nogal veel hetzelfde zal je mss zeggen maar we hebben hier niet zo'n grote vriezer en zou ik niet evenveel voedingsstoffen binnenkrijgen zonder afwisseling ? of waar is het goed voor ? Als orgaan wil ik rundslever, rundslong en rundsnier.

Silka ( 8kg )
2% > 160 gr/dag > 1120 gr/week > 4,48 kg/4wkn

Kippenek > 80 gr/dag > 560 gr/week > 2,24 kg/4wkn
Stoofvlees > 32 gr/dag > 224 gr/week > 0,9 kg/4wkn
Organen > 24 gr/dag > 168 gr/week > 0,672 kg/4wkn
Bijprod. > 24 gr/dag > 168 gr/week > 0,672 kg/4wkn

Maandag 160gr vleesbot
Dinsdag 80gr vleesbot / 84gr orgaan
Woensdag 1 ei + groenten + omega3 + multivit. / 130gr vlees
Donderdag 160gr vleesbot
Vrijdag 94gr vlees / yoghurt + groenten + omega3 + multivit.
Zaterdag 160gr vleesbot
Zondag 1 ei + groenten + omega3 + multivit. / 84gr orgaan

Om de week krijg ik een visje ter afwisseling, welke soort weet hij nog niet.
Als groentenmix zal ik eten wat er seizoensvoorradig is in de winkel
broccoli, wortelen, komkommer, witlof, spinazie etc...

ik en m'n baas kunnen haast niet wachten
Door Lizzy
#953832
Hoi Silka,
Mag ik vragen hoe je baasje heet? Volgens mij praat dat makkelijker, van baasje tot baasje. Ik ben trouwens Lizzy. Het baasje van Linga, Brutus en Pinkel.

Als ik je menu dus goed begrijp, gaat je baasje je je kip en rund voeren? Persoonlijk vind ik dat inderdaad te weinig afwisseling. In rund en kip zitten nooit alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Tenminste, die kans is erg groot. Ik zou liever 4 verschillende diersoorten op jouw menu zien staan. Kan je baasje misschien nog aan iets van parelhoenkarkas of eendennek komen, qua vleesbot? En dan iets van lamsvlees en lamshart qua vlees en orgaan? En pens, kan je baasje daar aan komen?

Weet je ook in welke percentages je baasje je vleesbot, orgaanvlees en vlees gaat voeren?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#953849
[quote="Lizzy"]
Hoi Silka,
Mag ik vragen hoe je baasje heet? Volgens mij praat dat makkelijker, van baasje tot baasje. Ik ben trouwens Lizzy. Het baasje van Linga, Brutus en Pinkel.

Als ik je menu dus goed begrijp, gaat je baasje je je kip en rund voeren? Persoonlijk vind ik dat inderdaad te weinig afwisseling. In rund en kip zitten nooit alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Tenminste, die kans is erg groot. Ik zou liever 4 verschillende diersoorten op jouw menu zien staan. Kan je baasje misschien nog aan iets van parelhoenkarkas of eendennek komen, qua vleesbot? En dan iets van lamsvlees en lamshart qua vlees en orgaan? En pens, kan je baasje daar aan komen?

Weet je ook in welke percentages je baasje je vleesbot, orgaanvlees en vlees gaat voeren?
[/quote]

Wat stel jij moeilijke vragen aan een hond ;D ;D

@ Steven & Saartje (de eigenaren gok ik maar zo) Ik vind de afwisseling ook te karig. Ik zou daar echt niet op vertrouwen qua compleetheid, maar dat doe je dus zelf ook al niet anders gaf je die multivit niet. Zou je voor de volledigheid de beschikbare organen nog even bij de naam willen noemen. En hoeveel groente je voert.
Wat vis betreft moet je de vette vissoorten hebben zoals sardien (vers) zalm, haring (ongezouten) forel. De sardines zijn vaka nog het makkelijkst aan te komen en redelijk van prijs. Zo ook de haringen. bij de anders vissoorten wordt het pas leuk betaalbaar als je aan "afval" kunt komen zoals kop en graat. Op de markt is dit allemaal wel verkrijgbaar.
Door Silka
#953991
[quote="Lizzy"]
Hoi Silka,
Mag ik vragen hoe je baasje heet? Volgens mij praat dat makkelijker, van baasje tot baasje. Ik ben trouwens Lizzy. Het baasje van Linga, Brutus en Pinkel.

Als ik je menu dus goed begrijp, gaat je baasje je je kip en rund voeren? Persoonlijk vind ik dat inderdaad te weinig afwisseling. In rund en kip zitten nooit alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Tenminste, die kans is erg groot. Ik zou liever 4 verschillende diersoorten op jouw menu zien staan. Kan je baasje misschien nog aan iets van parelhoenkarkas of eendennek komen, qua vleesbot? En dan iets van lamsvlees en lamshart qua vlees en orgaan? En pens, kan je baasje daar aan komen?

Weet je ook in welke percentages je baasje je vleesbot, orgaanvlees en vlees gaat voeren?
[/quote]

hoi lizzy, m'n baasje heet Steven zoals Angelique al kon raden
leuk jullie te leren kennen trouwens.
ik ga het dieet van I.Billinghurst ongeveer volgen
50% vleesbot
20% vlees (stoofvlees & een wekelijks visje)
15% organen (rundslever, rundsnier, rundslong)
15% bijproducten (groentemix, yoghurt, eitjes, multivitaminen en omega 3)
In principe denk ik dat ik aan alles wel kan aangeraken het probleem is dat we met een kleine vriezer zitten. M'n baas wou voor 4 weken bestellen, anders moet hij het vleesbot maar fifty-fifty doen met eendenek. Dat is dan 2,5 kilo elk. Hopelijk kan dit bij de plaatselijke beenhouwer want ik weet in het Antwerpse geen Barfwinkel of IC.
Dan heb ik al 3 soortjes... aja en dan het vlees fifty-fifty met lamsvlees ??
is dit niet erg duur? Soit, dat zijn dan 4 soorten beest die ik kan opsmullen.
Pens moet hij ook eens vragen aan de beenhouwer, anders eens op zoek gaan naar een halal beenhouwer

[quote="Angelique"]
Wat stel jij moeilijke vragen aan een hond ;D ;D [/quote]
oo maar ik ben een heel slim hondje hoor ik kan zelvs tijpen zonder fauten  ;)
sardientjes en haring worden bij op het menu geplaatst... 1 keer vis in de week is dat genoeg ? hopelijk hebben ze er mét ingewanden... dat wordt smullen... en stinken  ::)
Door Silka
#954256
hello hello

m'n baasje heeft alles bij de beenhouwer achter de hoek kunnen bestellen
als dat niet gemakkelijk is
enkel rundslong MAG NIET meer verkocht worden dus heeft ie rundshart in de plaats
eendestrot ging ook niet maar ik krijg een soort klein karkas van weet ik welk beest dat moesten ze nog zien, geen kip

Nu heeft ie ook al groentjes gaan halen en gepureerd
wortelen, boontjes, broccoli, rode biet en look
ik heb al mogen proeven van alles en ik lust het allemaal  8)
nu zitten we wel met een probleem  :o
volgens m'n menu krijg ik 2 keer in de week een eitje + groenten
en 1 keer yoghurt + groenten
dit zou telkens 56gram moeten zijn
maar een ei alleen weegt ca 50 gram
moet dat ei dan in de helft of mag het ietsje meer zijn ? 100gram bv ?
dan gaat m'n menu er als volgt uitzien

Maandag                 160gr kippenek
Dinsdag    80gr karkas / 84gr rundshart-lever-nier
Woensdag 1 ei + groenten / 130gr stoofvlees
Donderdag 160gr kippenek
Vrijdag    94gr lamsragout / yoghurt + groenten
Zaterdag    160gr karkas
Zondag 1 ei + groenten / 84gr rundshart-lever-nier

zitten we goed zo ?
#954305
Nou, die look zou ik maar achterwege laten, uien en aanverwanten zoals prei zijn niet gezond voor honden. Alleen af en toe een teentje knoflook kan geen kwaad.
Je mag gerust een heel ei geven per keer, kan helemaal geen kwaad. Het komt echt niet zo nauw met de gewichten dat je eieren moet gaan halveren  ::) afronden mag ook.
Door Silka
#954355
hoezo geen look ?
ik las op enkele plaatsen dat het goed is tegen allerhande ongedierte
ik heb er op 5 liter maar 3 teentjes door gemixt

en ik heb zonet een eitje met de groentemix gekregen om te proberen en dat ging vlot binnen
m'n baasje wil me de rest van de week enkel vers vlees en groenten, ei en yoghurt geven om m'n maagzuren voor te bereiden op het vleesbot waarmee we maandag beginnen, hij heeft net 50 zakjes groentemix van 50gr gemaakt ... wel een hele job
maar toch leuk  :)
Door Lizzy
#954379
Silka schreef: hoezo geen look ?
ik las op enkele plaatsen dat het goed is tegen allerhande ongedierte
ik heb er op 5 liter maar 3 teentjes door gemixt
Bedoel je met look soms knoflook? Dat mag je wel geven. Maar je hebt ook nog bieslook. En dat is minder.
en ik heb zonet een eitje met de groentemix gekregen om te proberen en dat ging vlot binnen
m'n baasje wil me de rest van de week enkel vers vlees en groenten, ei en yoghurt geven om m'n maagzuren voor te bereiden op het vleesbot waarmee we maandag beginnen, hij heeft net 50 zakjes groentemix van 50gr gemaakt ... wel een hele job
maar toch leuk  :)
Nou, zo te lezen houd je je baasje lekker bezig ;D! Heel goed ;D!
Ik denk dat een geplet kippennekje wel kan hoor.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#954383
[quote="Silka"]
hoezo geen look ?
ik las op enkele plaatsen dat het goed is tegen allerhande ongedierte
ik heb er op 5 liter maar 3 teentjes door gemixt

en ik heb zonet een eitje met de groentemix gekregen om te proberen en dat ging vlot binnen
m'n baasje wil me de rest van de week enkel vers vlees en groenten, ei en yoghurt geven om m'n maagzuren voor te bereiden op het vleesbot waarmee we maandag beginnen, hij heeft net 50 zakjes groentemix van 50gr gemaakt ... wel een hele job
maar toch leuk  :)
[/quote]

Knoflook is niet erg, het gaat meer om ui en prei en soms wordt dat in een boodschap van onze zuiderburen niet helemaal duidelijk. De percentages zijn richtlijnen, grammen afwegen is leuk, maar het mag best eens een dagje iets meer of minder zijn. Je rond af naar wat je het beste uitkomt. Geef dus gerust een heel ei. De ruil van hart versus long is een goeie. Long is maar een beetje zozo ten aanzien van de voedingswaarde en hart heeft wat dat betreft echt meerwaarde.

Wat moet ik me bij lamsragout voorstellen?
Door Silka
#954543
ja ik bedoelde dus knoflook
als je dat hier in belgie blaft weten de meesten meteen dat je knoflook bedoeld
en anders ruiken ze het wel  ;)

[quote="Angelique"]
Wat moet ik me bij lamsragout voorstellen?
[/quote]
wel dat weten we hier ook niet
de beenhouwer had enkel lamsbout tegen 18,95
de ragout kostte ca 10 euro
wacht ffe opzoeken

Ragout is van oorsprong een gerecht dat bestaat uit stukjes gesneden vlees, gevogelte of vis met saus. Er zijn echter ook talloze vleesloze ragouts, zoals eierragout en champignonragout.
Runderragout wordt gebruikt in kroketten, bitterballen en veelal bij feesten op een soort toostje. Het woord ragout komt oorspronkelijk uit het Frans. Ragoûter betekent dan ook: de smaak te verbeteren.
Ragouts worden verwerkt in verschilllende producten zoals bijvoorbeeld in goulashsoep.

Het is dus eigenlijk bedoeld om soep van te maken
de beenhouwer zei dat het iets vetter is dan lamsbout ze zei echter dat het niet veel vet was en dat ik het er makkelijk af kon snijden
Door roefus
#954689
[quote="Silka"]
ja ik bedoelde dus knoflook
als je dat hier in belgie blaft weten de meesten meteen dat je knoflook bedoeld
en anders ruiken ze het wel  ;)
wel dat weten we hier ook niet
de beenhouwer had enkel lamsbout tegen 18,95
de ragout kostte ca 10 euro
wacht ffe opzoeken

Ragout is van oorsprong een gerecht dat bestaat uit stukjes gesneden vlees, gevogelte of vis met saus. Er zijn echter ook talloze vleesloze ragouts, zoals eierragout en champignonragout.
Runderragout wordt gebruikt in kroketten, bitterballen en veelal bij feesten op een soort toostje. Het woord ragout komt oorspronkelijk uit het Frans. Ragoûter betekent dan ook: de smaak te verbeteren.
Ragouts worden verwerkt in verschilllende producten zoals bijvoorbeeld in goulashsoep.

Het is dus eigenlijk bedoeld om soep van te maken
de beenhouwer zei dat het iets vetter is dan lamsbout ze zei echter dat het niet veel vet was en dat ik het er makkelijk af kon snijden

[/quote]

Het is dus rauw lamsvlees, wat je bj de beenhouwer koopt?
Door Silka
#955273
[quote="dorinekok"]
nou je baasje is maar druk voor je bezig. Dat gaat helemaal goed komen!
[/quote]

ja en hij vind het best een leuke hobby

nu zitten we wel met een probleem
voor dinsdag en zaterdag stond er normaal karkas of iets anders van vleesbot op het menu, maar de beenhouwer kon niets vinden, enkel kippekarkas en varkensribben
wat nu ?
mag ik op die 2 dagen vis (sardientjes) eten ?
of is dat dan weer teveel vis ?
dan krijgen we volgend menu

Maandag 160gr kippenek
Dinsdag    80gr vis / 84gr orgaan
Woensdag 1 ei + groenten / 130gr stoofvlees
Donderdag 160gr kippenek
Vrijdag    94gr lamsragout / yoghurt + groenten
Zaterdag    160gr vis
Zondag 1 ei + groenten / 84gr orgaan
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door