Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#95360
Soms....wilde IK dat ik nog brokken gaf... :o
Bijv als ik 's morgens beneden kom en er 13 blije, jankende, smachtende hondjes staan en ik erachter kom dat het vlees nog half bevroren is..... :(
Dan gooi ik er maar weer wat gekookt water overheen zodat je een soort gemalen groenteprut krijgt maar dan van vlees... :( :(
Maar ja, aangezien de honden zelfs dit nog 10x liever eten dan brokken blijf ik toch maar weer vlees ontdooien..in de hoop het de volgende keer wel precies goed aan te treffen....

Hoe doen jullie dat toch ?
Het is hier of nog half bevroren of half lauw omdat ik de kachel ermaar bij heb aangezet en het dus achteraf toch iets koeler kon zijn....
We willen met de zomer op komst een grote koelkast aanschaffen speciaal voor de honden, maar ik zie er nu al tegen op...Hoe krijg ik dertien pakken vlees op de juiste temperatuur ??
Ik ben ook zo bang voor een maagtorsie na zo'n koude kilo vlees op een nuchtere maag.....

help
een van brokken dromende vrouw..
Door alies2
#95366
Ik haal 's middags de maaltijd voor de volgende dag uit de vriezer. Ik neem dan echt even de tijd om te denken wat ze gister gehad hebben aan vers, wat ik nog in huisheb en wat ik ze de volgende dag zal geven naast de kvv. Ik leg het voer gewoon bovenop de vriezer.
Door Janet
#95369
En 's zomers in de magnetron (afgesloten, niet aanzetten) of de oven, zodat de vliegen er niet bij kunnen. Of onder zo'n vliegennet.
Door K@rin
#95378
Ik haal het 's morgens voor de volgende dag uit de vriezer .
Ik doe het in plastic bakken waar een deksel op kan, om het af te sluiten, tegen de vliegen.
Bij warm weer zet ik het 's avonds weer in de koelkast en probeer het een uurtje voordat ze het krijgen er weer uit te halen.
Het blijft altijd in afgesloten bakken zitten..
Door Janet
#95381
Kan ook. Als je bibi of carnibest geeft, zijn die langwerpige cakedozen een goede oplossing. En voor plakken zijn er ook vast passende bakjes te krijgen :).
Door crutz
#95388
Janet schreef: Kan ook. Als je bibi of carnibest geeft, zijn die langwerpige cakedozen een goede oplossing. En voor plakken zijn er ook vast passende bakjes te krijgen :).
idd cake dozen daar passen ze prima in,
heb 3 cake dozen en 3 soort van cake dozen (eens zo breed, ook van curver) en dat gaat prima, de avond van te voren er uit (als ik ze gevoerd heb) en dan is t savonds wel ontdooid
in die grotere dozen ontdooi ik vaak ook de barf dingetjes, en dan met doos en al in een keukenkastje of in de (niet aanstaande) magnetron

en van rodi zag ik pas bij de Ranzijn dat ze die in handige ontdooibakjes verkopen (plastic met deksel)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#95421
je moet gewoon 's avonds het eten uit de vriezer halen voor de volgende dag (ochtend en avond); als het kan de pakjes NIET op elkaar aan laten liggen dan ontdooit het wat sneller en gewoon buiten de koelkast, en dan de volgende volgende ochtend geef je het "ontbijt" en de rest de je in de koelkast voor het avond eten en dan pak je weer een nieuwe lading uit je vriezer. Hier werkt dat erg goed.
In de zomer leg ik het voordat ik naar bed ga de spullen wel weer in de koelkast.

Te "ver" ontdooit schijnt ook niet erg te zijn; de honden krijgen er niets van. Alleen wij vinden het minder smakelijk.

Voor een maagtorsie hoef je volgens mij niet bang te zijn als het eten wat koud is, die maagtorsie wordt met name veroorzaakt door gasvorming door bijv. een lege maag en een hond op brokken schijnt zelfs een groter risicio hierop te hebben dan honden op vlees (als ik me dit goed herinner).
Door Yorick
#95789
Had ik ook als probleem maar ik volg de tips van iedereen hier! Ik leg mijn (de honden hun ;D ) carnibest, 1kg,sochtends uit voor de volgende dag. Dan tegen de middag in de frigo, savonds er weer uit, portie's maken en in een doos op het aanrecht, lukt tot nog toe perfect. Maar ik geef wel toe dat als ik het eens vergeet ik er ook kokend water over doe of ff in de micogolfoven op de ontdooistand, een half uurtje wachten en het is etensklaar.
Door tieneke
#96013
In de magnetron doen is niet goed,belangrijke voedingsstoffen gaan dan verloren ;)
Beter kan je het vlees in een bak met heet water doen,of in jouw geval een hele grote emmer ;D ;D ;D
Door Janet
#96018
tieneke schreef: of in jouw geval een hele grote emmer ;D ;D ;D
Een groot bakblik of ovenschaal werkt ook wel :) ;D.
Door yalla
#96023
Ik ontdooi het gewoon buiten de koelkast. 's Morgens na hun ontbijt, haal ik eruit voor 's avonds en 's avonds weer voor 's morgens. In de koelkast ontdooit het niet snel genoeg.
Mocht ik het vergeten en het is nog half ontdooid, dan eten ze het maar half ontdooid. Gaan ze niet dood van, toch?
Door @lma
#96104
yalla schreef: Mocht ik het vergeten en het is nog half ontdooid, dan eten ze het maar half ontdooid. Gaan ze niet dood van, toch?
Nee, dat zal wel wat meevallen ;D maar hoe zit het dan met een maagtorsie. er wordt toch altijd gezegd dat het voer en water niet te koud mag zijn ??? wanneer ik boy zijn kvv uit de koelkast haal zet ik het nog even au bain marie in heet water om het wat op kamer temp. te laten komen, zo ijskoud vindt ik een beetje eng :-[ :-[
Door Lizzy
#96126
Ik geef mijn honden nooit koud voer. Dan wachten ze maar wat langer. Ze kotsen te koud eten ook uit hoor....

Ik haal 's morgens voer uit de vriezer voor de ochtend erop.

Ik haal 's avonds voer uit de vriezer voor de avond erop.

(lekker economisch maar niet heus ;D).

Ik zet het voer in een aparte koelkast (de hondenkoelkast) en deze staat op de laagste stand. Een uur of 3 voordat ze het te eten krijgen, haal ik het voer uit de koelkast en zet ik het op het aanrecht (afgedekt zodat er geen vliegen bij kunnen).

Vaak vind ik het voer dan nog te koud.

De ochtendmaaltijd bestaat uit gevogelte (heel of karkassen) en die gooi ik in een flinke bak en die zet ik in heet water voor een minuut of 10.

De avondmaaltijd is vaak met vlees + groentes (en dergelijke) en dat warm ik het op door de bakken in de gootsteen te zetten en de gootsteen vol te laten lopen met heet water (au bain marie zeg maar). Da's voor jou moeilijk te doen natuurlijk..... met 11 voerbakken.....

Toch zou ik er geen gekookt water overheen gooien. Dat kost zoveel vitamines! Ik jouw geval zou ik het voer dus eerder uit de koelkast halen. En in de zomer zou je het vlees dan op de koelste plek van het huis moeten zetten om geen weelderige bacteriegroei te krijgen ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door