Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#951812
Het was even wachten, maar vandaag kwam de mail binnen, vrijdagmiddag wordt de inhoud van de vriezer gebracht en kunnen de grote beer en kleine beer dan echt gaan beginnen met de barf.

Grote beer blijkt geen visafval te blieven. Gebakken lekkerbek en kibbeling, dat is oké, maar een hele mooie graat met behoorlijk wat vlees eraan (of eigenlijk vis), die mocht kleine beerin lekker opeten.

Kleine beerin daarentegen is helemaal dol op vis, en op lamskoppen, geen probleem voor madame, lekker drie uur van genoten. Wat wil je nog meer.

Niet vleesetende moeilijk miepende en eeuwig te magere oudere achter de ellebogen hebbende knuffel had zelfstandig in het bos een reeenkop te pakken gekregen. Die maar afgenomen en thuis een verse lamskop gegeven, na de nodige aarzeling heeft ze die lekker weggekloven. Pens gaat er inmiddels ook in. Maar een stukje verse zalmfilet, jakkes bah, dat spuug ik weer uit. En CB? Wat moet ik ermee. Zal ze ooit gaan barfen?

Maar goed, vrijdag komt de bestelling binnen en dan gaan we nog eens goed rekenen voor een evenwichtig menu. Om het thuisfront tevreden te houden (krijgen ze echt wel alles binnen), zullen we eerst de ene dag CB doen en dan de andere dag Barf. Ik bedacht mij daarom dat ik de volgende percentage's aan wil houden:

10 orgaan
10 groente/fruit
45 bot
35 vlees

als de ontlasting dan te veel kalk is, ga ik naar 40 bot, 40 vlees. Ik heb de orgaan laag gezet ivm de CB of is het nu nog te hoog en moet ik op de barfdag maar 5% orgaan geven en dan 40% vlees?

Oh, ik heb keus uit kopvlees en spiervlees van rund, spiervlees van haas, struisvogelvlees en paardenvlees.
Bot is runderrib, knars, lamsrib, kippekarkas, konijnenkarkas en eendenrug, kippebout, kippenek (daar de lamskop heel op ging en goed verteerde denk ik dat ik ook de ribben kan proberen) en voor de kleine beerin visafval (was de vorige keer van schitterende kwaliteit)
Orgaan, pens van rund /niertjes,lever,hart van kip en konijn
Oh als bot heb ik besteld parelhoenkarkas, kipkarkas, konijnkarkas, eendenrug
Gebruikersavatar
Door Angelique
#951841
Je variatie is goed, je percentages zijn goed. Maar ik zou never nooit runderrib voeren, niet als voeding en ook niet als recreatie.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#951842
je heb nogal wat besteld!
Voor de percentages zullen de kenners wel tips geven.
maar ik zou de runderribben niet geven(te hard).
Maar ik lees dat je ook lamskop geef, barf je al lang?
Orgaan zou ik niet geven, zit al genoeg in cb.
ellen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#951846
[quote="vanaalst"]
je heb nogal wat besteld!
Voor de percentages zullen de kenners wel tips geven.
maar ik zou de runderribben niet geven(te hard).
Maar ik lees dat je ook lamskop geef, barf je al lang?
Orgaan zou ik niet geven, zit al genoeg in cb.
ellen
[/quote]

Half eens, want met het orgaanpakketje wat ze heeft kan ze nog een extra variatie aanbrengen. Daarbij kun je ervan uitgaan dat in Kvv vaak de duurdere soorten orgaan in mindere mate aanwezig zijn en daarom lijkt mij het percentage niet verkeerd, mede gezien het aanbod. Zou ze alleen maar rundorgaan hebben gehad en dan nog hoofdzakelijk pens dan zou ik ook gezegt hebben "laat dat orgaan maar even".
Gebruikersavatar
Door kira
#952230
Hoi Hoi,

we barfen hier nog niet lang, al wel lang CB. De lamskop ging er zonder probleem in, en kwam er zonder probleem uit. Ik hield een paar tanden over en in de ontlasting zat één klein stukje bot dat niet verteerd was.
Ik had de orgaan al wat lager gezet ivm de CB en daarom inderdaad al wat andere soort orgaan besteld. Ik zal zuinig doen met de orgaantjes zolang we dag om dag doen.
De runderrib leg ik onderin de vriezer, als we dan langer bezig zijn probeer ik dat een keer.
De visboer hier op het dorp had geen afval, maar volgende week neemt hij speciaal wat mee. Wel lief, maar dat mag ook wel voor een vaste klant zullen we maar zeggen.

enneh, bedankt voor de reacties.
Door roefus
#952248
[quote="kira"]
Hoi Hoi,

we barfen hier nog niet lang, al wel lang CB. De lamskop ging er zonder probleem in, en kwam er zonder probleem uit. Ik hield een paar tanden over en in de ontlasting zat één klein stukje bot dat niet verteerd was.
Ik had de orgaan al wat lager gezet ivm de CB en daarom inderdaad al wat andere soort orgaan besteld. Ik zal zuinig doen met de orgaantjes zolang we dag om dag doen.
De runderrib leg ik onderin de vriezer, als we dan langer bezig zijn probeer ik dat een keer.
De visboer hier op het dorp had geen afval, maar volgende week neemt hij speciaal wat mee. Wel lief, maar dat mag ook wel voor een vaste klant zullen we maar zeggen.

enneh, bedankt voor de reacties.
[/quote]

Het is en blijft natuurlijk altijd je eigen keuze.
Maar zelf zou ik geen runderrib onderin de vriezer leggen, ook niet voor later.
Runderrib is ongeschikt, met alle risico's van dien.
Door bloemetje
#952320
Kira, er zijn honden overleden aan runderribben dus aub gooi ze weg!
Luister goed naar die meiden hier want ze hebben er echt wel verstand van!
Gebruikersavatar
Door kira
#952574
nou, zo te lezen dus geen runderrib. Zijn ze nog ergens anders bruikbaar voor? Koken voor een soepje? ;D
Ik zal ze van het menu afhalen en morgen een ander heenkomen voor ze zoeken.
Gebruikersavatar
Door kira
#952577
:Dzie dat ik ook nog konijnenpoten heb, dus dan die maar geven ipv de rib. vinden ze vast ook wel lekker.
Door tieneke
#953397
[quote="kira"]
:Dzie dat ik ook nog konijnenpoten heb, dus dan die maar geven ipv de rib. vinden ze vast ook wel lekker.
[/quote]
Zeer verstandig  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#953429
[quote="kira"]
nou, zo te lezen dus geen runderrib. Zijn ze nog ergens anders bruikbaar voor? Koken voor een soepje? ;D
Ik zal ze van het menu afhalen en morgen een ander heenkomen voor ze zoeken.

[/quote]

Ja hoor...

Afbeelding (spierballen kweken voor als je koppen moet gaan klieven)

Afbeelding  (als je er 2 hebt)

Afbeelding (grote tuin noodzakelijk)

Afbeelding (maar een soepje kan natuurlijk ook)
Door Femke
#953483
[quote="Angelique"]
Ja hoor...

Afbeelding (spierballen kweken voor als je koppen moet gaan klieven)

Afbeelding   (als je er 2 hebt)

Afbeelding (grote tuin noodzakelijk)

Afbeelding (maar een soepje kan natuurlijk ook)
[/quote]

:2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
Door mcSnurk
#953487
[quote="Angelique"]
Ja hoor...

Afbeelding (spierballen kweken voor als je koppen moet gaan klieven)

Afbeelding   (als je er 2 hebt)

Afbeelding (grote tuin noodzakelijk)

Afbeelding (maar een soepje kan natuurlijk ook)
[/quote]

whoeaahaha, zou alleen al om dat te gaan proberen die ribben gaan kopen, zie het gezicht van de buren al voor me als ze me bezig zien ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door