Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cathrien
#953137
Eind mei verwachten wij 2 veulens. Nu is mijn vraag de nageboortes  wie heeft er ervaring mee? Wil ze nl.  aan de honden geven maar wel in stukken verdeeld dus een gedeelte in de vriezer.
Door roefus
#953138
cathrien schreef: Eind mei verwachten wij 2 veulens. Nu is mijn vraag de nageboortes  wie heeft er ervaring mee? Wil ze nl.  aan de honden geven maar wel in stukken verdeeld dus een gedeelte in de vriezer.


Ik weet het niet zeker, misschien kunnen anderen er beter iets over zeggen.
Maar ik zou zo in eerste instantie denken dat het vol zit met hormonen  :-\
Door Lizzy
#953194
Is nageboorte van paard vrij van neosporose?
Want ik vind alleen dit over het eten van nageboorte van koe:
Rol van de hond
Om te onderzoeken of de besmetting van honden via biest of de nageboorte verloopt is een proef met vijf jonge hondjes uitgevoerd. Deze dieren waren vrij van Neospora. Twee honden kregen nageboorte-materiaal van koeien met neosporose te eten. Twee dieren kregen biest van koeien die besmet waren met neosporose. Het vijfde dier gold als controledier.
Uit deze proef blijkt dat het eten van een kleine hoeveelheid nageboorte (50 gram) geen reactie oplevert bij de hond. Het eten van een grote hoeveelheid nageboorte (500 gram) leidt tot het uitscheiden van oöcysten (‘eitjes’) in de ontlasting, ongeveer 10 tot 30 dagen nadien. Het opnieuw voeren van nageboorte leidt niet opnieuw tot het uitscheiden van oöcysten. Uit bloedonderzoek kon de besmetting niet worden vastgesteld. Het eten van besmette biest leidt niet tot het uitscheiden van oöcysten.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#953198
Lizzy schreef: Is nageboorte van paard vrij van neosporose?
Want ik vind alleen dit over het eten van nageboorte van koe:

Neospora komt niet voor bij paarden.
Door Femke
#953208
Lizzy schreef: Oh goed! Zijn er nog redenen om geen nageboorte te voeren?
is nageboorte hetzelfde als placenta? Is dat geen filter voor afvalstoffen?
Door dorinekok
#953229
moet het paard het niet zelf opeten? Ik weet niet of dat bij een paard in de natuur gebeurt?
Ja nageboorte = plecenta. De meeste dieren eten het zelf op omdat er zoveel goede voedingsstoffen inzitten die de moeder helpen bij de eerste zware dagen. Maar misschien doen alleen roofdieren dat?
Door cathrien
#953240
dorinekok schreef: moet het paard het niet zelf opeten? Ik weet niet of dat bij een paard in de natuur gebeurt?
Ja nageboorte = plecenta. De meeste dieren eten het zelf op omdat er zoveel goede voedingsstoffen inzitten die de moeder helpen bij de eerste zware dagen. Maar misschien doen alleen roofdieren dat?
Nee, paarden eten het niet zelf op ook niet in de natuur.
Door Lizzy
#953245
Ik heb het oude boekje van Donath er nog even op nageslagen. Hij schrijft over hoe hij in de oorlog slachtafvallen heeft gevoerd aan de honden. Ongeboren kalveren, etc. Maar niks over nageboorte. Dus ik weet het eerlijk gezegd niet. Waarom zou je het overigens aan je honden willen voeren?
Door cathrien
#953247
Lizzy schreef: Ik heb het oude boekje van Donath er nog even op nageslagen. Hij schrijft over hoe hij in de oorlog slachtafvallen heeft gevoerd aan de honden. Ongeboren kalveren, etc. Maar niks over nageboorte. Dus ik weet het eerlijk gezegd niet. Waarom zou je het overigens aan je honden willen voeren?
Kijk we gooien het al jaren in de kliko van overleden varkens. We moeten zeer oplettend zijn als de honden erbij rondlopen anders zijn ze er mee weg. Je gaat dan nadenken ivm barfen en vandaar ik dacht om het te voeren aan de honden.
Lizzy bedankt voor het uitzoeken en ook de rest die gereageerd hebben. Ik zoek het nog verder uit en hou jullie op de hoogte.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door