Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Edelgrijsje
#952880
Ik heb gisteren met een vriend gesproken over Barf. Hij zit al jaren in het hondenvoer en heeft een eigen exportbedrijf voor voer naar Noorwegen en Zweden.  We hadden het over vitamines en koolhydraten.  Hij maakt eens in de zoveel tijd ook een groenten/granenmix voor honden die vers vlees eten, met graan, rijst, mais en erwten. Dat ga ik toch ook eens proberen.
Ondanks dat ik van hem altijd de brokken kocht, vindt hij het toch hartstikke goed dat ik nu barf.
Hij zegt ook, in Noord Scandinavie barfen ze allemaal! Er zijn mensen die wel 100 honden hebben ( sledehonden )
sportief hè!
:)
Door Lizzy
#952881
Edelgrijsje schreef: Ik heb gisteren met een vriend gesproken over Barf. Hij zit al jaren in het hondenvoer en heeft een eigen exportbedrijf voor voer naar Noorwegen en Zweden.  We hadden het over vitamines en koolhydraten.  Hij maakt eens in de zoveel tijd ook een groenten/granenmix voor honden die vers vlees eten, met graan, rijst, mais en erwten. Dat ga ik toch ook eens proberen.
Ondanks dat ik van hem altijd de brokken kocht, vindt hij het toch hartstikke goed dat ik nu barf.
Hij zegt ook, in Noord Scandinavie barfen ze allemaal! Er zijn mensen die wel 100 honden hebben ( sledehonden )
sportief hè!
:)
Jammer.... Ik zou het dus niet doen, als ik jou was.
Door tieneke
#952917
Edelgrijsje schreef: Ik heb gisteren met een vriend gesproken over Barf. Hij zit al jaren in het hondenvoer en heeft een eigen exportbedrijf voor voer naar Noorwegen en Zweden.  We hadden het over vitamines en koolhydraten.  Hij maakt eens in de zoveel tijd ook een groenten/granenmix voor honden die vers vlees eten, met graan, rijst, mais en erwten. Dat ga ik toch ook eens proberen.
Ondanks dat ik van hem altijd de brokken kocht, vindt hij het toch hartstikke goed dat ik nu barf.
Hij zegt ook, in Noord Scandinavie barfen ze allemaal! Er zijn mensen die wel 100 honden hebben ( sledehonden )
sportief hè!
:)
Granen zijn de veroorzaker nr 1 van huidklachten,chronische diarree en nog veeeel meer ellende bij honden  ;)
Met onze vorige Leonberger hebben we onze portie wel gehad,hier komt er echt geen enkele vorm van graan in mijn honden.
Ik hoop dat je deze granen troep niet aan je hondjes gaat voeren,alles wat je nu hebt opgebouwd met je gezonde Barf-hap breek je dan in rap tempo af.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#952939
Edelgrijsje schreef: Ik heb gisteren met een vriend gesproken over Barf. Hij zit al jaren in het hondenvoer en heeft een eigen exportbedrijf voor voer naar Noorwegen en Zweden.  We hadden het over vitamines en koolhydraten.  Hij maakt eens in de zoveel tijd ook een groenten/granenmix voor honden die vers vlees eten, met graan, rijst, mais en erwten. Dat ga ik toch ook eens proberen.
Ondanks dat ik van hem altijd de brokken kocht, vindt hij het toch hartstikke goed dat ik nu barf.
Hij zegt ook, in Noord Scandinavie barfen ze allemaal! Er zijn mensen die wel 100 honden hebben ( sledehonden )
sportief hè!
:)
Ik kan dus echt met de beste wil van de wereld niet begrijpen waarom je zo'n mix aan je menu wilt toevoegen. Lijkt me dat er hier voldoende is geschreven over granen en vooral over het "waarom niet".

Maar goed, jouw keuze ::)
Door Edelgrijsje
#952967
Dus zoals ik het nu doe is echt goed? ??? Ze krijgen nu groentenmix met uiteraard yoghurt en lijnzaadolie en fruit.

Hoelang blijft dat goed in de koelkast, invriezen in het ijssblokjesding was geen gemak :( Ik maak ongeveer een liter aan per keer.
Door 202Spots
#952993
Edelgrijsje schreef: Dus zoals ik het nu doe is echt goed? ??? Ze krijgen nu groentenmix met uiteraard yoghurt en lijnzaadolie en fruit.
Hoelang blijft dat goed in de koelkast, invriezen in het ijssblokjesding was geen gemak :( Ik maak ongeveer een liter aan per keer.
Ik geef bij elke maaltijd groentemix, en de Verse Groentemix (zonder de yogurt,fruit en andere toevoegingen) bewaar ik hooguit 2 / 2.5 dagen in de koelkast. Wanneer ik b.v vandaag maak,dan voer ik vandaag 't met de avondmaaltijd, dan morgen 2 maaltijden en hooguit de 3de dag nog wat over voor s'morgens.
De rest gaat in bakjes voor 4 maaltijden(2 dagen voor 2 honden) in de vriezer)
en ik doe geen erwten en geen mais door de groentemix ;)
Door Edelgrijsje
#953006
Oke, dat kan ik ook proberen, het schijnt namelijk dat er na 2 dagen nog maar weinig vitaminen in zitten als je het in de koelkast bewaart. ;)
Door roefus
#953103
Edelgrijsje schreef: Oke, dat kan ik ook proberen, het schijnt namelijk dat er na 2 dagen nog maar weinig vitaminen in zitten als je het in de koelkast bewaart. ;)
Maar denk je dan dat een prakje mais, graan, rijst, erwten...dat voor 'n maand wordt klaar gemaakt, dan nog zoveel aan vitamientjes bevat?  :-\
Dat is echt nergens goed voor, hoor, integendeel.

Ik denk dat als je ze geregeld een schep van je eigen groentenprak geeft, dat dat veel en veel gezonder is.
Zelfs als je het 'n dagje in de koelkast bewaart.
De gesneden groentes zullen dan best een ietsepietsie aan vitaminen verliezen (ik denk vooral de vit. C een beetje), maar zijn dan zeker nog heel waardevol !!!
(en vit. C maken honden toch ook trouwens zelf aan).

Verder zou ik misschien geen fruit tegelijkertijd met de vleesmaaltijd geven.
Een hapje fruit tussendoor is best waardevol.
Maar tegelijkertijd met de vleesmaaltijd schijnt dat bij sommige honden niet zo goed te vallen (het veroorzaakt gisting).
En omdat ik nou dat verhaal van Jolie (van gisteravond) in mijn gedachten heb...denk ik daaraan.
Misschien tóch goed om daar eens op te letten !
Gebruikersavatar
Door pike
#953131
graan, rijst, mais:

begin er alsjeblieft niet aan, het is de bron van heel veel kwalen bij de hond!

tussen haakjes: rijst en mais is ook graan (net als tarwe, haver, gerst, gierst en nog een paar andere, allemaal is het graan)
Door Edelgrijsje
#953275
roefus schreef: Maar denk je dan dat een prakje mais, graan, rijst, erwten...dat voor 'n maand wordt klaar gemaakt, dan nog zoveel aan vitamientjes bevat?  :-\
Dat is echt nergens goed voor, hoor, integendeel.

Ik denk dat als je ze geregeld een schep van je eigen groentenprak geeft, dat dat veel en veel gezonder is.
Zelfs als je het 'n dagje in de koelkast bewaart.
De gesneden groentes zullen dan best een ietsepietsie aan vitaminen verliezen (ik denk vooral de vit. C een beetje), maar zijn dan zeker nog heel waardevol !!!
(en vit. C maken honden toch ook trouwens zelf aan).

Verder zou ik misschien geen fruit tegelijkertijd met de vleesmaaltijd geven.
Een hapje fruit tussendoor is best waardevol.
Maar tegelijkertijd met de vleesmaaltijd schijnt dat bij sommige honden niet zo goed te vallen (het veroorzaakt gisting).
En omdat ik nou dat verhaal van Jolie (van gisteravond) in mijn gedachten heb...denk ik daaraan.
Misschien tóch goed om daar eens op te letten !
Ja, ik heb gisteren het groentenprakje tussen de middag gegeven, ze heeft nergens last van gehad ;)
Nu maak ik gewoon wat minder klaar en maak om de dag groentenprutje :) ( zonder granen  ;) )
Ik denk dat het iderdaad is gaan gisten in haar buikje, ja, dan voel je je echt niet lekker.
Ik geef de biogarde en de eieren wel apart, hebben ze ook een lekkere bek tussendoor  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door