Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door EllenL
#952526
Nou nou, eindelijk, er is één iets met bot wat alle drie mijn katten eten: de botmix van herby, hallelujah!!  :D
Ik heb inmiddels wel een vleesmolen op de kop getikt, maar zolang ik hem niet perse hoef te gebruiken stel ik dat nog maar even uit ;)

De kippenekjes vinden ze alle drie ook vreselijk interessant, alleen snapt Poekie niet hoe ze het ook echt kan opeten, het blijft bij likken en halfhartig proberen te kauwen, maar het lukt haar niet om het dusdanig tussen haar kiezen te krijgen dat ze er stukjes van af kan kauwen, ook de nekjes in kleinere stukjes snijden helpt helaas niet  ::) Kortom, tegen de tijd dat Berlioz 3 nekjes op heeft zit zij nog steeds pogingen te doen om ze op te eten, totdat ze het opgeeft, maar ach, het houdt haar in ieder geval even bezig  8)

Dan de eendagskuikens, lol, Simba hoopt volgens mij elke keer als ik naar de keuken loopt dat hij er nog eentje krijgt, hij heeft ze ook vrij snel helemaal op (nu weet ik zeker dat hij de muizen eet die Berlioz naar binnen brengt...), Berlioz snapt nog niet dat je het kan eten, Poekie snuffelt er een keer aan en vind het niet interessant, en gisteravond heeft onze 'binnenkort waarschijnlijk 4de kat die toch al half bij ons is ingetrokken' een kuiken mee naar buiten genomen en hopelijk daar opgegeten en niet mee naar binnen genomen bij de buurvrouw, lol.

Ik denk dat ik morgen eens ga proberen om gewoon een hele kwartel te geven, eens kijken of Berlioz dan ophoudt met eten voordat het op is... Het grootste 'probleem' dat ik nu eigenlijk nog heb is dat al dat spul van herby in mijn diepvries ligt en ik niet perse meteen een hele kilo kippehartjes wil ontdooien, iemand daar nog goede tips voor??

Groetjes,
Saille
Door mirdj
#952586
Gedeeltelijk ontdooien totdat je er porties van kan maken en dan gelijk in porties weer terug in de vriezer. Zo doe ik het ook met m'n nekken en de kvv die ik in porties verdeel.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#952762
flin schreef: heb je miss al geprobeerd om met 'n hamer (oid) de kippenekken wat te mishandelen?

lekker dat 't zo goed gaat joh!

Bedoel je om spul in kleinere porties te meppen, of om de kippenekjes te mishandelen zodat Poekie ze makkelijker kan eten??
(ik gok dat laatste, maar je weet maar nooit 8) )
En ben inderdaad wel blij dat het goed gaat, als Poekie nou ook echt leert kauwen (ze snapt volgens mij gewoon nog niet hoe ze het beste het vlees vast kan houden in haar bekkie om de botjes te kraken...) hoop ik dat ik haar ook geen tandsteenbehandeling hoef te laten geven...
Door flin
#952805
Saille schreef: Bedoel je om spul in kleinere porties te meppen, of om de kippenekjes te mishandelen zodat Poekie ze makkelijker kan eten??
(ik gok dat laatste, maar je weet maar nooit 8) )
En ben inderdaad wel blij dat het goed gaat, als Poekie nou ook echt leert kauwen (ze snapt volgens mij gewoon nog niet hoe ze het beste het vlees vast kan houden in haar bekkie om de botjes te kraken...) hoop ik dat ik haar ook geen tandsteenbehandeling hoef te laten geven...
dat bedoelde ik; yes!

.. en zoals mirdj 't gevroren vlees verdeelt doe 'k 't hier ook, zo min mogelijk laten ontdooien, en zo snel mogelijk terug in de vries...

och,...onze BARF-paap legt 't liefst 'n stuk kwartel klem tegen de muur,...(dan ontsnaptie niet meer... :-\ )
maar 'k maak toch liever de vloer schoon, ipv die muur steeds weer....
Gebruikersavatar
Door EllenL
#952832
Nou ja, dat doe ik dan maar stukje bij beter (dat ontdooien), duurt wel langer voordat je er doorheen kan snijden dan met cb, of begint mijn superscherpe mesje bot te worden?  :D

Vandaag bij de poelier even wat vleugeltjes gehaald en ik dacht 'ach, laat ik ook wat kippengehakt meenemen voor de katten'. Heb ik weer geleerd dat ik ook bij gehakt specifiek om ongekruid gehakt moet vragen, niet alleen bij de vleugeltjes  8) (ze vertelde me eerst dat ze pas vanmiddag weer hadden, en toen bedacht ze zich ineens 'oh, maar ik heb wel ongekruid gehakt liggen, zal ik daar anders een beetje van doen?? ...)  ::)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#952841
Hoe lang doet een gemiddelde kat eigenlijk over een kippenekje of half vleugeltje?
Berlioz is volgens mij echt niet normaal, lol, die heeft een nekje toch echt met een seconde of 30 wel naar binnen gewerkt  ??? en kippehartjes is echt hap-slik-weg...
Ik moet hem soms echt van het eten van de andere katten weghouden, anders krijgen die niks meer, maar als er dan nog wat over is en ik roep hem durft hij pas weer te gaan eten als ik de keuken uit ben en het niet kan zien  :-\

Nou ja, vanavond mag hij kwartel eten tot hij barst, hopelijk vind hij dat lekker  ;D
Door flin
#952896
Saille schreef: Nou ja, dat doe ik dan maar stukje bij beter (dat ontdooien), duurt wel langer voordat je er doorheen kan snijden dan met cb, of begint mijn superscherpe mesje bot te worden? :D
hmm, heb hier een slagers-hakmes, wat ook botjes fijnmaakt (nou ja 't heeft wel een sterke 'slag' van deze persoon nodig...) en een netjus gerichte slag,
wil nog weleens helpen?
Saille schreef: Hoe lang doet een gemiddelde kat eigenlijk over een kippenekje of half vleugeltje?Berlioz is volgens mij echt niet normaal, lol, die heeft een nekje toch echt met een seconde of 30 wel naar binnen gewerkt ??? en kippehartjes is echt hap-slik-weg...
Ik moet hem soms echt van het eten van de andere katten weghouden, anders krijgen die niks meer, maar als er dan nog wat over is en ik roep hem durft hij pas weer te gaan eten als ik de keuken uit ben en het niet kan zien :-\

Nou ja, vanavond mag hij kwartel eten tot hij barst, hopelijk vind hij dat lekker ;D


nekjes hebben ze hier geen ervaring mee, (die gaan per 10 kg, en heb de ruimte niet helaas) de (hele) vleugeltjes zijn ze hier toch ook wel zo'n 15 min zoet mee....

miss is Berlioz juist wèl normaal. en zijn die anderen gek? 8) ;D ;D
Door mirdj
#952970
Max doet een minuut of 5 over een nek.

De porties maak ik met een simpele zaag die ik bij de bouwmarkt heb gekocht. Met een slagersmes kom je er niet echt goed doorheen en dat kost veel kracht. Een hakmes is voor mij geen optie, dan weet ik zeker dat ik straks een paar vingers mis.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#953141
Nou, Berlioz vindt kwartels wel lekker... Hij is nu bezig met vreetronde 3... (en had net nog net iets meer moeite dan anders om door het kattenluikje heen te komen, lol)

Volgens mij heeft hij inmiddels al wel een hele op in zijn eentje, Simba wat pootjes/stukjes die ik heb afgeknipt, en Poekie haalde er (helaas) de neus voor op...
Gebruikersavatar
Door EllenL
#953502
Vanavond heeft berlioz de rest van de kwartels van gisteren opgegeten, en ik ben blij om te zeggen dat het mutileren van kippenvleugeltjes (heb de 'onderarmen' gepakt, die hebben dunnere botjes ;) ) helpt voor Poekie, ze heeft toch, op 2 kleine stukjes na, 2 halve vleugeltjes op  8)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#955483
Kruimel schreef: Gaat helemaal goedkomen met jouw tijgertjes!
Dat hoop ik toch ;)
Het gaat een beetje af en aan, nu vinden ze de kippenekjes maar zo zo (zelfs Berlioz, die denkt natuurlijk: doe mij maar weer een kwartel!), wat voor Poekie het beste werk is als ik het in stukken knip, dan krijgt ze die stukjes wel weg...

Ik vind het alleen lastig om in de gaten te houden welke kat nu precies wat binnenkrijgt, helemaal als ze in zo'n bui zijn van: pfff, heb je niks beters?? (nou denk ik ook dat ik ze afgelopen weekend wel heel vol heb gepropt, 2 kwartels, voor het eerst mijn vleesmolen getest met wat kippevleugeltjes, ...) Maar goed, oefening baart kunst zullen we maar zeggen...
#955519
Ik sta d'r bij en kijk d'r naar  ;D tijdens het eten. Nou ben ik ook wel streng, wat na een minuut of 15 niet op is gaat de koelkast weer in, en gaat er iemand miepen over zijn/haar een dan verdwijnt dat ook acuut richting koeling. Sommige van mijn katten hebben medicatie en het is echt niet de bedoeling dat de andere dat ff meesnaaien. Tweemaal daags een kwartiertje eten en dat is het dan in huize Kruimel.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#955545
Kruimel schreef: Ik sta d'r bij en kijk d'r naar ;D tijdens het eten. Nou ben ik ook wel streng, wat na een minuut of 15 niet op is gaat de koelkast weer in, en gaat er iemand miepen over zijn/haar een dan verdwijnt dat ook acuut richting koeling. Sommige van mijn katten hebben medicatie en het is echt niet de bedoeling dat de andere dat ff meesnaaien. Tweemaal daags een kwartiertje eten en dat is het dan in huize Kruimel.
Valt op zich wat voor te zeggen, maar Simba is zo'n eigenwijze muts, die eet alleen als hij zin heeft. Op zich zou dat vanzelf wel overgaan als hij honger genoeg krijgt, maar ik ben bang dat Simba dan gewoon het eten van de kat(ten) van de buren op gaat eten (bij de een sneakt hij soms naar binnen, bij andere buren staat het kattenvoer buiten, beide geven supermarktbrokken :-\) en gezien zijn blaasgruisgeschiedenis lijkt me dat ook weer niet handig...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door