Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jade
#951703
Voor 'de spannend'  vroeg ik mijn moeder om eens op de markt te kijken of ze daar kippenekken hadden. Heeft ze nu 1 kilo meegenomen  :D
Ik heb nog geen ervaring hiermee.
We hebben 3 honden:

Joey (10) kruising Malthezer/York, gecastreerd, 8 kg; eet senior brok Carocroc + 2 x pw smuldier compleet
Maggy (4) Schotse Terrier, (nog) intacte teef, 10 kg; eet adult brok Pro Plan + 2x pw smuldier compleet
Rossi (0,5 jr) Airedale Terrier, intacte reu, 21 kg; eet adult brok Pro Plan + 2x pw smuldier compleet

(deze laatste 2 zijn net overgestapt op Pro Plan dus.... beetje oppassen misschien)

Ik heb gelezen dat ik ze plat moet slaan ( de kippenekken dan  ;D)
Ook heb ik ergens gelezen over de 2-5% regel, maar dat kan ik niet meer vinden....
Vanochtend hebben ze brokken gegeten, kan ik vanavond of morgen dan die nekken geven?

Hoe pak ik dit verantwoordelijk aan. Of raden jullie dit helemaal af.....

Mijn plannen zijn dus om KVV te combineren met bepaalde onderdelen van BARF als toevoeging. Compleet gaan BARF-en is voor mij ondoenlijk....
Staat dit topic wel op de goede plaats dan? :-\

Het is nog allemaal wennen. Excuses voor het ongemak!
Door Nynke
#951710
Als ik jou was zou ik de honden eerst overzetten op kvv, om hun maag-darmstelsel te laten wennen aan vlees i.p.v. brokken. En dan na een paar weken pas beginnen met stukken vleesvot. Kippennekken is dan wel een logisch begin. Dus gooi die kippennekken maar in de vriezer  :D :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#951711
Persoonlijk zou ik honden die nog voor het overgrote deel brokken eten geen kipnekken geven. Grote kans dat het maagzuur niet sterk genoeg is om die botten te verteren. Als je honden wat langer op grotendeels kvv staan dan kun je gerust eens een kipnek introduceren. Platslaan zal alleen nodig zijn voor de kleinste, omdat die nu eenmaal niet bekend staan om hun sterke gebitten.

Die 2%-5% heeft te maken met de totale hoeveelheid voer die je geeft als je kvv c.q. BARF of een combi daarvan voert.
Door Jade
#951714
Bedankt voor jullie reacties!
Wat gebeurd er dan als dat maagzuur dat nog niet kan verteren?
Het zal er toch uitmoeten??  :D
Door *Natasja*
#951728
[quote="Jade"]
Bedankt voor jullie reacties!
Wat gebeurd er dan als dat maagzuur dat nog niet kan verteren?
Het zal er toch uitmoeten??  :D
[/quote]

Ja, natuurlijk komen ze er uiteindelijk uit. Maar als het maagzuur ze niet kan verteren, komen ze er dus (deels) onverteerd uit, en daar zit je natuurlijk echt niet op te wachten ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#951757
[quote="Jade"]
Bedankt voor jullie reacties!
Wat gebeurd er dan als dat maagzuur dat nog niet kan verteren?
Het zal er toch uitmoeten??  :D
[/quote]

Oh ja het komt er wel uit. Oftewel van voren, oftewel de stukjes bot verdwijnen onverteerd het darmkanaal in met de grote kans op obstructie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door