Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brie
#951272
Eindelijk is de bestelling van Herby binnen   :D
Ik had verwacht dat de vriezers helemaal vol zouden zitten, maar mn 2e vriezer is maar voor de helft vol...
Kan ik de volgende keer dus mooi wat meer bestellen (kheb nu voor ong. een maand)
Het is voor mijn 2 honden,
Femke een briard dame van 1,5 jaar. zij weegt zo'n 27 kilo
Toby een kleine kruising van 4 jaar, hij weegt zo'n 5 kilo

Na een aantal eerdere bedenksels en eerdere menu's en alle info die ik hier heb gekregen heb ik het volgende besteld rekening houdend met (ongeveer):  45%vleesbot, 30%spiervlees, 15% orgaan en 10% overig

Vleesbot:
- eendenruggen
- kipkarkassen
- kippennekken
- parelhoen
- botmix zalm
- konijnkarkas

Spiervlees:
- runderkop en runderspiervlees
- haasspiervlees
- hert/ ree vlees
- paardenvlees
- zalmwangen

orgaan:
- de organen van de rund: lever, hart en nieren (wilde de volgende bestelling wat anders doen, bv kippenorganen)
- penslappen

Ook heb ik nog vissekoppen in de vriezer liggen en wat sardientjes.

verder heb ik nog de beschikking over wat groentemixjes die ik onlangs heb gemaakt, kefir, rauwe geslingerde honing en natuurlijk eitjes


Het menu wat ik ze wil voorschotelen is het volgende:
Ik hou in totaal ongeveer 1 kg aan per dag, dit is voor femke en toby samen waarbij toby zo'n 250 gram krijgt en femke zo'n 750 gram. Met een beetje een slag om de arm.
Toby is snel iets te dik, die zou het denk ik ook met 150 gram per dag wel redden. Femke vind ik snel te mager, dus die zou misschien iets meer mogen per dag.
Maar het is de eerste keer dat ik ze volledig vers geef (ze krijgen nu carnibest) dus het is even afwachten hoe ze eruit komen te zien 

Maandag: orgaan-dag (1 kg)
Dinsdag: vleesbotten (1 kg)
woensdag: spiervlees (ong 700 gram) + overig (200 gram)
donderdag: vleesbotten (1 kg)
vrijdag: spiervlees (ong 700 gram) en overig (200 gram)
zaterdag: vleesbotten (1 kg)
zondag: spiervlees (ong 700 gram) en overig (200 gram)

Ik wil graag eens per week of eens per 2 weken vis gaan geven op bv zaterdag. dat is dan ter vervanging van de vleesbotten, maar ik zie het dan eigenlijk wel als compleet.
Kan de rest van het menu dan wel gewoon blijven staan?

Ze krijgen nu 2x per dag te eten (de verwende kinders  ) dat gat dus 1 x per dag worden..
Misschien dat ik over een poosje ook een vastendag inlas. Alhoewel ik dat wel lastig vind. Voor elke dag die ik kan bedenken, kan ik wel een excuus hebben...
een training of verre wandeling ofzo. naja, komt goed

eerst maar eens zorgen dat ze de boel gaan opeten. anders douw ik het wel door hun lieflijke strotjes    :boxing: ;) ;D
Laatst gewijzigd door brie op ma 28 apr 2008, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#951348
Ik weet niet wat voor vis je gaat geven maar als je vis geeft met veel graat: vervang dit dan het beste voor een vleesbot maaltijd.

Waarom vind je 2 x per dag verwennerij?

Lekkere afwisseling heb je hoor!
#951679
ow, ik dacht dat t te zoet was, en dan de tandjes zouden gaan rotten. 1 van de redenen dat ik barf (de poezies dan) is vanwege de tandreinigende werking.
natuurlijk antibioticum wist ook niet, alleen dat mensenkinders onder het jaar t niet mochten vanwege mogelijke bolutismebesmetting.
hier krijgen ze ook geen suiker (of zoetstoffen) vanwege sien dr vetzucht.
#951683
Ach, als je het niet te vaak geeft, kan het volgens mij geen kwaad voor de tanden hoor. Ze krijgen het hier ook niet elke week, maar af en toe als ik eraan denk ;D
In veel groentesoorten en fruit zit ook natuurlijke suiker en dat krijgen ze in hun groentemix ook regelmatig. De gebitten zijn er tot nu toe alleen nog maar op vooruit gegaan sinds ik barf 8)

Mijn man neemt overigens ook vaak gewoon een hap honing als hij weer eens last krijgt van zijn voorhoofdholtes of keel en dat werkt bijna altijd perfekt!
#952131
In totaal ga ik uit van 45% vleesbot, 30% spiervlees, 15%orgaan en 10% overig..
Wie weet ga ik nog wat veranderen in de percentages, als de honden aan de race gaan van teveel orgaan of juist moeilijk poepen van vleesbot pas ik het weer aan.
#952141
Als ik het goed begrijp hebben ze tot nu toe kvv gegeten. Volgens mij is het dan niet zo verstandig om maar gelijk een kilo vleesbot te geven en verder niets erbij. De maag is nog niet gewend om bot te moeten verteren namelijk. En ook in dit geval zou ik beginnen met kippenekken en eerst eens kijken hoe dat gaat.
15% orgaan is prima hoor, maar 1 kilo orgaan in één keer zou er wel eens dun uit kunnen komen. ;)
#952155
Naast kvv zijn ze al gewend om kippennekken,karkassen, penslappen,runderstrot ed te krijgen...
Ze beginnen dus niet helemaal "nieuw" aan de vleesbotten.  ;)
Voor mn gevoel heb ik makkelijke botten besteld (eendkarkas en konijnkarkas, samen met de kippennekken en kipkarkassen die ze al makkelijk wegpeuzelden)
Maar je hebt ook gelijk dat ineens 1 kg vleesbot op een dag misschien wat veel kan zijn..
Ik probeer het een week uit, gaat het goed en komt de ontlasting er goed uit, dan ga ik er mee door,
Hebben ze er last van dan geef ik gezamelijk met de vleesbotten wat extra spiervlees of verdeel ik het orgaan.

Vandaag hebben ze trouwens eendenkarkassen gehad, dat werd keurig fijngekauwd en ze vonden het heerlijk!!  :D
#952454
Nou, vandaag hebben de doggies haasspiervlees gehad..Ze vonden het heerlijk!!! ;D
Toby zat me even zo aan te kijken van: "is dat echt allemaal voor mij?"
Ze liggen nu nog steeds tevreden uit te buiken in het zonnetje..haha
Morgen maar weer wat kipkarkassen..

Tot nu toe gaat het goed..
Ze hebben goed gepoept vandaag..althans, het waren kleine drolletjes, maar gewoon lekker smeuig 8) al moesten ze wel wat beter hun best doen om het eruit te werken..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door