Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door marsieyenna
#951134
Als de pups straks 4 weken zijn gaan ze gepureerde barf krijgen.
Maar hoe weet je nu hoeveel ze mogen eten, als ze ook nog bij de moeder drinken.
En hoe laat je de melkproductie dan verminderen ( ik denk dat Xayenne dan minder eten gaat krijgen en geen geitemelk meer)
Wie kan me vertellen hoe dat bij jullie ging ?

groetjes, Marijke
Door irmaa
#951139
De puppen mochten zoveel eten als ze willen, Mams geeft het zelf wel aan of ze nog mogen drinken, dat wordt ook vanzelf minder.
Hier bleef mams de puppen zogen tot 8 weken, de laatste dag 1 x heel even aan de tiet.
Als er een pup bleef, dan mocht ze ook nog regelmatig even sabbelen ( zat wel niets meer in, maar de pup vond het heerlijk, net duimzuigen)
Door marsieyenna
#951160
[quote="*irma"]
De puppen mochten zoveel eten als ze willen, Mams geeft het zelf wel aan of ze nog mogen drinken, dat wordt ook vanzelf minder.
Hier bleef mams de puppen zogen tot 8 weken, de laatste dag 1 x heel even aan de tiet.
Als er een pup bleef, dan mocht ze ook nog regelmatig even sabbelen ( zat wel niets meer in, maar de pup vond het heerlijk, net duimzuigen)


[/quote]

Gaf je mams dan ook minder voer ?
Het vorige nest zoogde Xayenne ook tot de pus weggingen.
Maar nu voedt ze zelfs nog om de 2 uur.

Marijke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#951169
Zodra hier de pups bijgevoerd worden met vast voer krijgt de teef hier minder eten. Dat in combi met het minder drinken van de pups laat vanzelf de melkgift verminderen. In de laatste week dat ze hier zijn mogen ze van mij niet meer drinken anders blijft die melk maar komen en daar heb je niks aan als alle pups weggaan.
Door marsieyenna
#951179
[quote="Angelique"]
Zodra hier de pups bijgevoerd worden met vast voer krijgt de teef hier minder eten. Dat in combi met het minder drinken van de pups laat vanzelf de melkgift verminderen. In de laatste week dat ze hier zijn mogen ze van mij niet meer drinken anders blijft die melk maar komen en daar heb je niks aan als alle pups weggaan.
[/quote]

Lijkt me inderdaad logisch, ga ik ook zo doen.
Ik vind het nog wel lastig, hoeveel de pups te eten geven ?
Ik heb 6 pups van ieder ongeveer 2 tot 3 kilo.

groetjes, Marijke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#951191
[quote="marsieyenna"]
Lijkt me inderdaad logisch, ga ik ook zo doen.
Ik vind het nog wel lastig, hoeveel de pups te eten geven ?
Ik heb 6 pups van ieder ongeveer 2 tot 3 kilo.

groetjes, Marijke
[/quote]

De eerste week krijgen ze hier zeker zo'n 100 gram per kg. lichaamsgewicht. Dat bouw ik dan naar de 8 weken af naar zo'n 60 gram per kg. lichaamsgewicht. Verschilt ook een beetje per pup, de een eet meer als de ander, maar ik gooi alles in één bak en dan mogen ze het uitzoeken.
Door irmaa
#951255
[quote="Angelique"]
Zodra hier de pups bijgevoerd worden met vast voer krijgt de teef hier minder eten. Dat in combi met het minder drinken van de pups laat vanzelf de melkgift verminderen. In de laatste week dat ze hier zijn mogen ze van mij niet meer drinken anders blijft die melk maar komen en daar heb je niks aan als alle pups weggaan.
[/quote]

Bij mij was dat niet nodig, de teef regelde dat zelf..  de melk werd vanzelf minder. Zal wel komen omdat ze ook minder ging eten, ik gaf haar natuurlijk minder eten. Als ik dat niet doe werd ze nogal dikkig  ;)
Vind het een beetje moeilijk om de pups niet te laten drinken, want ze worden niet gescheiden, de moeder kan weg en zelf naar de pups toe.  Voor mij belangrijk want de moeder speelt een  nog grote rol de laatste week bij het opvoeden van de pups.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#951286
Hier wordt moeders ook niet gescheiden van de pups, maar ik hou het zelf in de gaten en als ik dat even niet zou kunnen dan krijgt ze een t-shirt aan. Als het aan moeders van het laatste nest had gelegen had ze ze met 8 weken nog lekker laten lebberen, dat is nu eenmaal een kloek, maar ik wil graag pups afgeven die volledig afgespeend zijn en niet dat ze nog gewend zijn om moeders een x-aantal keer per dag te raadplegen.
Door Hanny
#951672
Hier zijn de pupjes nu vijf en halve week en Betsy geeft ze zeker nog melk. Ik houd niet in de gaten, hoe vaak ze er bij wil. Doe het hekje open, als ze erom vraagt. Dat kan niet open blijven staan, want dan gaan de andere dames zich er mee bemoeien.
Meestal vinden de teefjes het meer dan prima om niet veel meer te zogen, als er wordt gevoerd, maar Bets gaat rustigjes door.
De pupjes krijgen vier keer per dag een hapje, met elkaar een pond per dag. Ze wegen nu zo'n 1400 gram en eten uit een eigen bakje. Tot nu toe, gaat dat heel zoetjes, ze zullen wel sneller worden en dan wordt dat lastiger, maar  het is nog altijd gelukt.
Betsy eet nu twee maal haar gewone dagportie, ziet er ietwat dunnetjes uit, is goed op kleur, dus het gaat prima. Ze heeft tot vier maal haar normale portie gegeten en kon dat goed aan.
Binnenkort zal ze 's nachts wel op de gang gaan slapen, mocht ze onrustig worden, wat ik niet verwacht, dan laat ik haar er wel weer bij.
Wat betreft de moederzorg ook nog in de laatste weken, heb ik hier zo mijn twijfels.  Verschillenden teven willen dan echt niets meer met  de pupjes te maken hebben. Is zoiets als Wegwezen, jullie. Wordt pas weer leuk, als er eentje blijft. Misschien zijn mijn terriers wel een beetje zuinige moeders. Sommigen willen toch na een paar dagen al lekker in een mand naast de werpkist liggen (het is niet te warm) . Kijken dan eens even in de kist over het randje en besluiten dan, dat het prima gaat en rekken zich nog eens op hun gemak uit in hun eigen mand, of komen gezellig weer eens even bij de andere teven liggen.
Zolang het maar goed gaat met moeders en pupjes ben ik helemaal tevreden.

Hanny
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door