Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bajka
#950842
Ik ben zo dom geweest, we hebben een pup een heerlijk beestje, hij heet Fjurdy is een Oudduitse herder.
We wilden hem net als Bajka vers laten eten.
Toen Fjurdy kwam werd ik ineens onzeker over vers voeren, onzeker door wat mensen vertelden, ik was ook onzeker omdat ik op dat moment erg kwetsbaar was door ziekte in ons gezin.
Maar goed vandaag ben ik dus wakker geworden!!! Fjurdy moest naar de da voor de enting en op de weegschaal bleek dat hij 17.8 kilo was, hij is 14 weken. Hij heeft ook huiduitslag, dat was ooit de reden om te gaan barfen met Bajka en dat bevalt nog steeds super. Nu ben ik zo onzeker momenteel, willen jullie aub helpen om een goed menu voor mijn ventje samen te stellen?
Door Nynke
#950859
ik weet zeker dat er wel mensen zijn ie je willen helpen !! Helaas kan ik het zelf niet, maar het is misschien wel handig voor degenen die je wel willen helpen om te weten wat het volgroeide gewicht van je hond is en aan welk vleessoorten je makkelijk kan komen.

Misschien kun je eerst kvv geven ??

Succes ermee !!!
Door Bajka
#950862
Nynke F schreef: ik weet zeker dat er wel mensen zijn ie je willen helpen !! Helaas kan ik het zelf niet, maar het is misschien wel handig voor degenen die je wel willen helpen om te weten wat het volgroeide gewicht van je hond is en aan welk vleessoorten je makkelijk kan komen.

Misschien kun je eerst kvv geven ??

Succes ermee !!!
Bedankt voor je reactie Nynke, het volgroeid ligt rond de 35 kg.
Door Laura2004
#951013
Je kan je pup toch precies hetzelfde geven (maar dan meer qua hoeveelheid) als je volwassen hond.....
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#951056
net als wat laura zegt, gewoon hetzelfde als je andere hond.
Alleen de botten aanpassen(beginners botten geven, kippenekken/karkas enz).
En dan de hoeveelheid vermeerderen.
ellen
Door Bajka
#951240
vanaalst schreef: net als wat laura zegt, gewoon hetzelfde als je andere hond.
Alleen de botten aanpassen(beginners botten geven, kippenekken/karkas enz).
En dan de hoeveelheid vermeerderen.
ellen
Ik heb vandaag kippenvleugels gehaald en het scherpe deel eraf geknipt, karkassen krijg ik vrijdag.
De groente is geblenderd, orgaanvlees afgewogen, ben er klaar voor.
Zit er geen verschil in de verhouding wat je geeft aan een pup of volwassen hond? Bajka krijgt 60% vleesbotten.
Je hoort zoveel over het calciumgehalte wat niet te hoog moet zijn in de voeding van pups, is het dan beter om 50% of minder te nemen?
Door Lizzy
#951244
Bajka schreef: Ik heb vandaag kippenvleugels gehaald en het scherpe deel eraf geknipt, karkassen krijg ik vrijdag.
De groente is geblenderd, orgaanvlees afgewogen, ben er klaar voor.
Zit er geen verschil in de verhouding wat je geeft aan een pup of volwassen hond? Bajka krijgt 60% vleesbotten.
Je hoort zoveel over het calciumgehalte wat niet te hoog moet zijn in de voeding van pups, is het dan beter om 50% of minder te nemen?
Ik vind 60% voor een volwassen hond ook aan de hoge kant. Ik zou de pup (en de volwassen hond) eerder maximaal 50% geven.

Qua verhoudingen is er geen verschil. Een pup eet in alleen meer. Gemiddeld zo'n 5% tot 10% van het lichaamsgewicht.
Door Bajka
#952200
Gistern heeft Fjurdy voor het eerst zijn barf menu naar binnen gewerkt. Gelukkig had ik de vleugels met een hamer bewerkt want meneer is erg schrokkerig.
Alles ging verder goed, hij heeft nu ook wat hardere ontlasting, prima! Ben blij dat ik de overstap gemaakt heb.
Kan iemand me vertellen wanneer ik hem andere dingen (als kip) kan geven en wat dan het beste is?
Vrijdag heb ik eendennekken zou dat al kunnen?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#952201
zou als ik jouw was het gewoon rustig opbouwen, waarom overhaasten?
Eerst een goeie week kippenekken, dan karkassen enz.
Eend is nm wat harder dan kip.
Kijk eerst maar aan hoe ze alles verteerd.
ellen
Door Lizzy
#952222
Bajka schreef: Gistern heeft Fjurdy voor het eerst zijn barf menu naar binnen gewerkt. Gelukkig had ik de vleugels met een hamer bewerkt want meneer is erg schrokkerig.
Alles ging verder goed, hij heeft nu ook wat hardere ontlasting, prima! Ben blij dat ik de overstap gemaakt heb.
Kan iemand me vertellen wanneer ik hem andere dingen (als kip) kan geven en wat dan het beste is?
Vrijdag heb ik eendennekken zou dat al kunnen?
Hier at Linga bij 8 weken al eendennek. Ik vind ze erg zacht. Je kunt de nekken erg goed pletten met een vleeshamertje. Dan zijn ze al lekker voorgekauwd en zacht. En dan even kijken hoe het gaat. Ik zou zelf nog even bij zachte dingen blijven als kip, parelhoenkarkas, kwartel, eendennek, en dan dingen als konijn en de rest van het eendenkarkas en zalmkop (een halfje) en dan pas dingen als geitenribben/lamsribben. Geef geen enkele ribben trouwens. Mijn pup slikte op 14 weken 1 rib in z'n geheel in, dat is niet fijn....
Gebruikersavatar
Door Pauline
#952326
Hé een Fjurdy erbij? Leuk Elly!

Als je eens bij Herby wilt bestellen, laat het me maar weten. Doen we samen!

Ik gaf Joris in het begin ook idd kippennekken en later lamsribben. Voor de rest kreeg hij idd hetzelfde als Joep.
Door Bajka
#954127
Pauline schreef: Hé een Fjurdy erbij? Leuk Elly!

Als je eens bij Herby wilt bestellen, laat het me maar weten. Doen we samen!

Ik gaf Joris in het begin ook idd kippennekken en later lamsribben. Voor de rest kreeg hij idd hetzelfde als Joep.
Hallo Pauline!!!!!
Ik wil zeker eens bij Herby bestellen, nu even niet want mijn vriezer zit afgeladen vol :)
Fjurdy heeft kipkarkassen en eendennekken op en het gaat super! Natuurlijk krijgt hij ook groente en orgaan/spiervlees. Gaat super!!!

Groetjes

Elly
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door