Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sofia
#949956
Vrijdagavond heeft Sofia fanatiek op een buffelhuid zitten kauwen en er veel vanaf gekauwd. Daarna, stom genoeg had ik het niet weggehaald, wat water gedronken. Zaterdagochtend lag de kamer bezaait met kots met stukjes buffelhuid, plas en poep. Ze was nog redelijk vrolijk, maar verder op de ochtend ging het steeds slechter. Ze bleef overgeven. Alle beetjes water gingen er direct weer uit en uiteindelijk gaf ze alleen nog rose schuim over. Om half elf zaten we bij dierenziekenhuis Amsterdam waar getwijfeld werd of er wel een obstructie was of niet. Het leek tamelijk onwaarschijnlijk. Ze poepte daar een kleiachtige substantie. Naar huis met primperan en een middel om de darmen tot rust te brengen. Ondertussen gaf ik haar Okurest. Ze bleef toch nog overgeven, maar, na overleg met het dierenziekenhuis afgewacht en om half 2 stopte het overgeven. Ze werd zieker en zieker. Liep rondjes, wilde naar buiten, wist niet wat daar te doen en raakte gedesorienteerd. Geen koorts. Opeens enorme spuitpoep met bloed erin. Om 22.30u na overleg toch weer naar het dierenziekenhuis. Op een rontgenfoto was eigenlijk niet veel te zien. Bij de pilorus leek iets te zwellen, maar misschien ook niet. Geen reden om haar open te maken. Test op giardia was negatief. De conclusie was een heftige maag/darmontsteking en met cerene tegen de misselijkheid en een antibiotica de nacht door gekomen. Vandaag is ze iets meer bij de tijd, ze reageert meer op dingen van buitenaf, maar nog steeds erg ziek. In het dierenziekenhuis hebben ze geen ervaring met barfende honden. Is er iets over het hoofd gezien wat bij barfende honden anders is dan bij brokken honden? Hebben jullie ervaring met deze acuut ontstane problemen? Het is een hond die gemakkelijk dingen van buiten opeet, maar ik heb het haar niet zien doen dit keer. Is er nog iets waar ik op moet letten of wat ik haar zou kunnen geven? Ik geef nu alleen water, honingwater wil ze niet. Eten lijkt mij nog niet aan de orde. Graag jullie advies en ondersteuning.

Olga
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#949970
Meid ik heb geen advies, sorry :-[ maar kan je wel moreel ondersteunen :bigarmhug:. Wat een enorme schrik moet dit zijn geweest zeg :o En nu maar duimen dat het allemaal beter zal gaan de rest van de dag en de volgende week. Maar.... weer een ervaring rijker over buffelhuid :(
Door Lizzy
#950018
sofia schreef: Vrijdagavond heeft Sofia fanatiek op een buffelhuid zitten kauwen en er veel vanaf gekauwd. Daarna, stom genoeg had ik het niet weggehaald, wat water gedronken. Zaterdagochtend lag de kamer bezaait met kots met stukjes buffelhuid, plas en poep. Ze was nog redelijk vrolijk, maar verder op de ochtend ging het steeds slechter. Ze bleef overgeven. Alle beetjes water gingen er direct weer uit en uiteindelijk gaf ze alleen nog rose schuim over. Om half elf zaten we bij dierenziekenhuis Amsterdam waar getwijfeld werd of er wel een obstructie was of niet. Het leek tamelijk onwaarschijnlijk. Ze poepte daar een kleiachtige substantie. Naar huis met primperan en een middel om de darmen tot rust te brengen. Ondertussen gaf ik haar Okurest. Ze bleef toch nog overgeven, maar, na overleg met het dierenziekenhuis afgewacht en om half 2 stopte het overgeven. Ze werd zieker en zieker. Liep rondjes, wilde naar buiten, wist niet wat daar te doen en raakte gedesorienteerd. Geen koorts. Opeens enorme spuitpoep met bloed erin. Om 22.30u na overleg toch weer naar het dierenziekenhuis. Op een rontgenfoto was eigenlijk niet veel te zien. Bij de pilorus leek iets te zwellen, maar misschien ook niet. Geen reden om haar open te maken. Test op giardia was negatief. De conclusie was een heftige maag/darmontsteking en met cerene tegen de misselijkheid en een antibiotica de nacht door gekomen. Vandaag is ze iets meer bij de tijd, ze reageert meer op dingen van buitenaf, maar nog steeds erg ziek. In het dierenziekenhuis hebben ze geen ervaring met barfende honden. Is er iets over het hoofd gezien wat bij barfende honden anders is dan bij brokken honden? Hebben jullie ervaring met deze acuut ontstane problemen? Het is een hond die gemakkelijk dingen van buiten opeet, maar ik heb het haar niet zien doen dit keer. Is er nog iets waar ik op moet letten of wat ik haar zou kunnen geven? Ik geef nu alleen water, honingwater wil ze niet. Eten lijkt mij nog niet aan de orde. Graag jullie advies en ondersteuning.

Olga
Sjeetje, wat een drama joh! Allemachtig, je moet wel erg geschrokken zijn ja!

Ik snap alleen niet welke relatie je nu zoekt met barf? Die is er niet... Acute problemen kunnen altijd ontstaan, bij brok en bij barfetende honden. Maar er is geen verhoogd risico bij honden die barfen, zeker niet wanneer je geen risicovolle botten geeft (zoals dragend bot van rund). Een verstopping/obstructie van bot is overigens wel te zien op een rontgenfoto.

Ik zou haast denken dat ze op dit moment helemaal geen eetlust heeft? Als ze geen eetlust heeft: niks te eten geven. Laat maar vasten. Als ze wel wat lust: een beetje fijngesneden kippenvlees.
Door sofia
#950052
Ik denk dat een hond die barft een ander darmenstelsel heeft ontwikkeld. De dierenarts was b.v. niet bekend met het feit dat je beter geen water kan geven na het eten van botten. Zo ga ik er van uit dat er door de zuurdere maagsappen bij een barfer, als die doorlekken naar het duodenum, veel meer klachten zouden kunnen ontstaan. Maar dat weet ik niet echt. Normaal ga ik naar Tannetje, maar omdat het weekend was moest ik wel ergens anders heen. Vandaar mijn vraag om mee te denken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die buffelhuid alleen de schuldige is. Maar misschien heeft iemand hier daar wel ervaring mee. Ze eet zo vaak buffelhuid en kauwt goed.

Stukjes kip is een idee. Ze is wel gaan drinken, maar wil nog niets eten. Ik heb even een stukje pens geprobeerd, maar dat lijkt me ook tamelijk zwaar. Zou kwark of yogert als ze dat wil, een idee zijn om mee te beginnen? Ze is nu wat allerter en begint ook naar de buurhonden te blaffen, maar ik ben echt perplex door de ernst en de snelheid hiervan. Vrijdag is er nog niets aan de hand en jaagt ze de konijnen de stuipen op het lijf en zaterdag heb ik een doodzieke hond. Ik ken het van mijn baby's, maar nooit geweten dat het ook zo gaat bij jonge honden.

Olga
Gebruikersavatar
Door Angelique
#950086
sofia schreef: Ik denk dat een hond die barft een ander darmenstelsel heeft ontwikkeld. De dierenarts was b.v. niet bekend met het feit dat je beter geen water kan geven na het eten van botten. Zo ga ik er van uit dat er door de zuurdere maagsappen bij een barfer, als die doorlekken naar het duodenum, veel meer klachten zouden kunnen ontstaan. Maar dat weet ik niet echt. Normaal ga ik naar Tannetje, maar omdat het weekend was moest ik wel ergens anders heen. Vandaar mijn vraag om mee te denken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die buffelhuid alleen de schuldige is. Maar misschien heeft iemand hier daar wel ervaring mee. Ze eet zo vaak buffelhuid en kauwt goed.

Stukjes kip is een idee. Ze is wel gaan drinken, maar wil nog niets eten. Ik heb even een stukje pens geprobeerd, maar dat lijkt me ook tamelijk zwaar. Zou kwark of yogert als ze dat wil, een idee zijn om mee te beginnen? Ze is nu wat allerter en begint ook naar de buurhonden te blaffen, maar ik ben echt perplex door de ernst en de snelheid hiervan. Vrijdag is er nog niets aan de hand en jaagt ze de konijnen de stuipen op het lijf en zaterdag heb ik een doodzieke hond. Ik ken het van mijn baby's, maar nooit geweten dat het ook zo gaat bij jonge honden.

Olga
Dat zegt iets over de da en niet over hond+ barf. Je schrijft al eerder dat deze da's geen ervaring hebben met BARf, het is dan ook niet te verwachten dat ze van details zoals wel/geen water drinken na de maaltijd op de hoogte zijn. Overigens is dat ook geen geschreven wet, mijn honden en nog wel een aantal hier op het board drinken altijd na het eten, bot of geen bot. Maar van een andere manier van voeden krijgt je hond geen ander darmstelsel, het zal hooguit beter functioneren omdat het standaard een carnivorenstelsel is en je 'm met BARF een carnivorenvoer voor zet. Het zuurdere maagzuur van een bARFhond is maagzuur zoals het hoort te zijn in tegenstelling tot het waterige maagzuur van een broketende hond waar bacteriën en wormeieren lachend doorheen zwemmen.

Sterkte met Sofia, ik hoop dat ze snel weer opknapt.
Door Mevroi Kruim
#950178
En waar zou die darmontsteking vandaan komen? Het lijkt mij als ik je verhaal zo lees dat ze gewoon heel slecht op de buffelhuid heeft gereageerd. Die dingen zijn soms met allerlei niet zo frisse stofjes behandeld en sowieso zijn ze link. Ik heb diverse keren bijna gestikte honden meegemaakt die een buffelhuidkluif lekker zacht gesabbeld hadden en dan in 1x naar binnen gewerkt. Man, wat zijn ze daar ziek van!
Beterschap voor Sofia!
Olga
Door sofia
#950207
Dank voor jullie reacties. Ze is nu iets aan de beterende hand. Ze wil nog niets eten, maar drinkt wel. Het idee van een infectie onstond langzaam maar zeker, omdat ze wel vaker zo'n buffelhuid had gehad. Ze is vrijdag ook in een vieze stinksloot gesprongen waar ze normaal niet ingaat. Misschien heeft ze daar iets opgelopen en heeft de buffelhuid de boel verergerd? Maar misschien heb je gelijk kruimel, missfchien zit er iets in die buffelhuid waar ze niet goed tegen kan. Ze reageert ook snel met jeuk als ik niet secuur haar eten uitzoek. Wat vinden jullie van kwark en yogert om mee te beginnen als ze het wil? Of karnemelk?

Olga
Door 202Spots
#950345
Gelukkig dat het nu wat beter gaat, maar in ieder geval nooit geen buffelhuid meer geven!!
Je kan kijken of ze 'n beetje yogurt of cottage cheese wil.
ik zou zelf  'n beetje gekookte klein gesneden stukjes kip geven met de boullion erbij
(geen zout gebruiken om de kip te koken)
Success ermee!
Door Karin05
#950704
Ik lees dit nu pas wat herkenbaar!!
Senna heeft dit in Januari gehad. Ook op de een of andere dag dat ik ook de link legde met een kluif maar het was een acute dikke darmontstekking.
Het heeft een tijd geduurd voordat ze was opgeknapt :-[.
Hoe kwam ze eraan tja onze DA meldde dat t eigenlijk altijd zomaar kon gebeuren maar dat ze t eigenlijk meer zien bij hele jonge honden, door iets op te snuiven, op eten etc.

Senna wou ook niet meer drinken dus daar hebben we met een spuitje voor in d'r mond mee zitten pielen 2 dagen met een mineralenoplossing erdoor. Toen begon ze weer wat te drinken uit zichzelf, we hadden een speciale voeding (uit blik :-[), antibiotica, diaree remmers, en iets tegen de misselijkheid want ze kon ook niet meer liggen want dan moest ze elke x spugen. Ook had ze onderkoelingsverschijnselen en met een kruik en tegen de kachel aan hebben we het aardig gered.

Ze heeft er echt een goede week voor nodig gehad om weer wat aan te sterken, na 2 weken was ze weer een beetje de oude maar toen kon je ook aan d'r vacht de naweeëen van de medicijnen zien.

Veel sterkte!!

Groetjes Karin
Door sofia
#950791
Hoi Karin, het klinkt als hetzelfde verschijnsel. Sofia is pas 15 maanden, dus inderdaad een jonge hond. De dierenarts gaat er ook vanuit dat de kluif misschien de aanzet heeft gegeven, maar niet de oorzaak is geweest. Ze is nu aan het op knappen. Heeft vandaag gekookte kip gegeten en drinkt ontzettend veel. Ze kan haar plas zelf niet meer ophouden en plast nu overal. Zal ook wel weer overgaan. Als ik jou verhaal lees klinkt  het ook heftig. Ik denk dat ze inderdaad wel twee weken nodig heeft om weer aan te sterken. Ze is nog steeds wel ziekig, wil niet graag naar buiten en slaapt heel veel, maar is wel duidelijk aan het opknappen. Ik probeer vanavond zonder het middel tegen de misselijkheid te gaan slapen. Kijken of dat al lukt. Antibiotica ga ik nog maar even mee door. Ze heeft het ook heel koud en we dekken haar steeds toe met dekentjes. Vreemd toch hè, dat zoiets uit het niets kan ontstaan. Geen enkele voorbode zoals je bij kinderen vaak al een vermoeden hebt dat er iets aan de hand is, bij haar heb ik echt niets vermoed.

Olga
Door Kuszco
#952379
Hoi Olga,

Hoe is het nu met |Sofia?Ik heb net twee buffelhuid ringen voor mijn labs gekocht,maar laat ze na het lezen van dit verhaal diep in de kast liggen.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door sofia
#952386
Hoi Liliane,

Het gaat nu goed. Vandaag heb ik echt het gevoel dat ze er overheen is. Ze is weer vol in de weer gegaan met de konijnen hier die tegen de spoorrails aan wonen. Het is echt de vraag of het de buffelhuid is geweest. Precies dezelfde heeft ze een paar maanden geleden gehad en toen was er niets aan de hand. Ik denk dat er al een irritatie of ontsteking was en dan heeft de buffelhuid misschien de boel getriggerd.

Olga
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door