Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#949648
Ik heb sinds 1,5 jaar 2 rooie katers van bijna 6. Voorheen kregen ze altijd Felix maar ik merkte dat Snoepie daar veel van kotste. Felix werd dus langzaam afgebouwd, maar helaas toen werd Max ziek, heftige blaasontsteking met blaasgruis en als gevolg een penisamputatie (nu gaat het super met hem) Toen moesten ze dus eerder als mijn planning op dieetvoer. Snoepie ook maar gelijk over gezet want toen ik voor de zekerheid zijn urine liet testen bleek hij ook blaasgruis te hebben. Helaas was Snoepie allergisch voor de blaasgruisbrokken (Hill's) dus op hypoallergeenvoer van de da. Ik had ook al een voorraadje CB gehaald en nadat Max van z'n dieetvoer af mocht heb ik hem CB gegeven, totaal geen probleem hij vindt het heerlijk. Later nog wat Bandit en kippennekken erbij gehaald en ook dat is geen probleem. Max zit dus lekker op kvv met af en toe wat barf er tussendoor.

Nu Snoepie. Meneer is vreselijk kieskeurig en dat laat hij ook duidelijk merken. Brokken in combinatie CB lam gaat op, brokken in combinatie met CB natuur gaat op maar kotst hij ook weer uit, brokken in combinatie CB vlees gaat ook op maar niet van harte. Nu heb ik de brokken weggelaten. CB lam gaat op, CB natuur weigert hij te eten, CB vlees gaat op maar niet van harte. Ik heb nog wat bibi en bandit in de vriezer liggen en dat ga ik ook proberen, gewoon kijken wat hij wel lekker vindt. Vanmiddag ga ik nog even langs de plaatselijk haaksbarf dealer om te kijken wat ze daar hebben en dat ga ik ook gewoon testen. Ik heb wat kippennekken uit de vriezer gehaald en ook dat gaan we proberen.

Nog een hele waslijst om af te gaan, maar misschien vinden jullie het wel leuk als ik het hier allemaal een beetje bij ga houden.
Door Femke
#950104
Welkom in de wondere wereld van de katten  ;D ;D ;D ;D
Mijn katten wensten eerst geen CB, toen aten ze Energique. En van de een op de andere dag lieten ze de Energique staan en zaten ze de CB uit de voerbak van de hond te hengelen.
Ze zijn wat dat betreft zo veranderlijk als het weer  8)

Succes ermee!!!
Door mirdj
#950430
Hij heeft vandaag bibi natuur gehad en z'n bak was binnen de kortste keren leeg. Normaal wacht hij altijd een minuut of 5 voordat hij gaat eten, maar vandaag niet. Zodra ik het neerzette is hij begonnen met eten en heeft hij achter elkaar z'n bak leeggegeten, dat mag in de krant!! Morgen krijgt hij bibi beef, maar het lijkt erop dat ik hem toch een paar verschillende smaken voor kan schotelen.

Kippennekken moet hij niet veel van hebben, het lijkt erop dat hij alles dat kip is niet hoeft. Ik ben gisteren bij de plaatselijke haaks barf dealer maar die hadden helaas niets voor katten liggen. Ze zouden navragen of ze een paar kleine worsten konden krijgen en dat hoor ik van de week. Lukt het ze niet kan ik ze altijd nog bij shaweca bestellen.
Door mirdj
#950541
De bibi vlees ging er vanmorgen net zo makkelijk in als de natuur gisteren. Helaas was ik vanmorgen met m'n stomme kop vergeten om er wat warm water over heen te gooien en dat heb ik geweten. Echt op het moment dat ik de deur achter me dicht wil trekken gaat meneer over z'n nek, miste ik bijna m'n trein. Vanavond dus maar weer warm water eroverheen gooien en kijken of dat wel goed gaat.
Door verwonderd
#950903
Yep, ik vind het leuk! Laat maar weten! Goed dat je de brokken hebt weggehaald! Is geen combi met kvv is mijn ervaring (slechts 1 dag geprobeerd).
Door mirdj
#950916
Vanavond dus wel warm water over de bibi beef gegooid, maar ook nu kwam het er met dezelfde vaart weer uit, dat krijgt hij dus voorlopig niet meer. Ik heb wat er nog over was aan Max gegeven en die vindt het weer heerlijk. Voor morgen heb ik er weer bibi natuur uitgehaald, dat ging gisteren heel goed. Ik ga van het weekend kijken hoe hij op bandit vlees reageert en hopelijk heb ik dan ook de haaksbarf in huis. Het proberen van andere smaken/merken ga ik maar doorschuiven naar de dagen dat ik thuis ben want hij kotst overal behalve op het laminaat en die vlekken zijn lastig uit je (lichte) kleden te krijgen.
Door verwonderd
#950923
En gewoon op kamertemperatuur laten komen?

En bijvoorbeeld eerst wat tartaar/mager rundergehakt/kip/hart (op kamertemp) geven?

Zo ben ik het met mijn bosliefje gaan proberen. Toen ze het rauwe vlees als een gek naar binnen werkte, ben ik haar pas kvv (prins) gaan aanbieden, met de tartaar er doorheen. Ik geef kvv omdat ik als de dood ben dat ze tekorten krijgt, ik ben nl nog (lang) niet thuis in barf.

Maar ja ik heb gemakkelijk praten want deze dame is na allerlei dieetvoeders heel gemakkelijk op rauw overgegaan. Eh, na 8 maanden diarree, dus waarschijnlijk wilde ze zelf ook eens heel graag gewoon poepen! Hetgeen ze nu dus doet, van de 1 op andere rauwe dag!

Ik zou zeggen: probeer het maar eens met alleen rauw, gewoon, kleine hapjes.
Succes!!
Gebruikersavatar
Door EllenL
#950945
Mijn ervaring met mijn gevoelige katje (wat maag betreft, en eigenlijk wat alles betreft :D) is dat meneer er alles uitgooit als hij te snel eet, te veel eet, of net gegeten heeft en dan 1 minuutje later weer wat eet, of dat nou wat anders is, of weer hetzelfde, kabam, alles komt er weer uit!

Ook de eerste keer dat ik hem een vleugeltje gaf was dat het geval, maar nu doet hij het op ongemalen spul toch beter qua maag, waarschijnlijk omdat hij ook door krijgt dat hij erop moet kauwen en knagen  ::) het was alleen wel even wennen. Met de cb was mijn oplossing hem vooral niet te veel tegelijk geven (hij moet eigenlijk toch op dieet, lol) en zorgen dat hij daarna niet de bakjes van de andere katten leeg kon eten en dat ging prima. Het kan dus ook zo zijn dat Snoepie even nodig heeft om te wennen aan een bepaald voer, dus ik zou iets wat hij lekker vindt niet te snel afschrijven als iets waar hij niet tegen kan, kan zijn dat hij het gewoon zo lekker vindt dat hij het te snel eet, vaker kleine beetjes kan dan uitkomst bieden! (en als hij net zo'n gekke maag heeft als die van mij, niet te snel achter elkaar de kleine beetjes geven  ;) )
Door flin
#950965
[quote="mirdj"]
Kippennekken moet hij niet veel van hebben, het lijkt erop dat hij alles dat kip is niet hoeft.
Ik ben gisteren bij de plaatselijke haaks barf dealer maar die hadden helaas niets voor katten liggen. Ze zouden navragen of ze een paar kleine worsten konden krijgen en dat hoor ik van de week. Lukt het ze niet kan ik ze altijd nog bij shaweca bestellen.[/quote]

is de hondenvariant miss wèl verkrijgbaar?
die is miss wat grover zodat katzie wat minder snel eet?
Door mirdj
#951025
Hij is geen snelle eter, hij doet het juist op z'n gemak. Ik denk dat hij gewoon wat langer nodig heeft om over te schakelen. Als ik het aan hem geef is het op kamertemperatuur dus ook dat kan het probleem niet zijn. Het warme water gooi ik erover heen om hem wat meer vocht binnen te laten krijgen, hij is een slechte drinker. Te veel eten doet hij ook niet, als hij vol zit laat hij gerust de helft (voor z'n broer) staan. Het overgeven is ook niet echt te peilen. De beefmix kwam er gisteren tot 2x toe binnen 20 minuten weer uit, de CB duurde minimaal een uur voordat dat er uit kwam. Meerdere keren per dag laten eten lukt me niet want ik werk gewoon 40 uur in de week. Ze krijgen nu 's ochtends en 's avonds en dat lijkt goed te werken. Ze zijn ook niet gewend om vaker per dag eten te krijgen.

De hondenvariant zou kunnen maar dan moet ik wel iets hebben met zo weinig mogelijk granen en andere toegevoegde stoffen (blaasgruiskat en voedselallergie). Heeft iemand een voorstel hiervoor?

Ik zal eens kijken hoe hij reageert op tartaar, rundvlees en hart. Kip vindt hij op de een of andere manier niet echt lekker, maar ik zou het nog een keer met filet kunnen proberen en dan eerst koken en langzaam aan steeds rauwer geven.

Ik ben ook nog lang niet thuis in het barfen/kvv-en, maar langzaam aan word ik steeds wat zekerder van mezelf en met Max kan ik in principe gaan proberen om hem ook gedeeltelijk te laten barfen. Ik moet alleen eerst nog even een vriezertje aanschaffen want het gaat nu allemaal niet passen ;)

Vanmorgen heeft hij weer bibi natuur gegeven, maar meneer vertikte het om te eten dus na een uurtje heb ik het weer weggehaald en afgedekt in de koelkast gezet. Vanavond weer een poging.

Meer tips zijn altijd welkom  :)
Door verwonderd
#951033
kipfilet rauw is veel zachter dan gekookt en je kunt een fliedertje geven.

Carnibest voor de diabetici kat? Zit weinig tot geen koolhydraten in.

Eh, ik heb nu ook ervaring trouwens met eten weigeren: de bandit dus. Wat is dat gek zeg, een kat die zo'n overheerlijk maaltje weigert! Bandit ziet er veel frisser uit dan Prins, maar ja, dat zegt dus niets. Bandit wild, schijnt trouwens goed te zijn voor de hypoallergische kat.
Door YaYa
#951037
Ziet de prins er nog steeds zo grauw uit als karton?????? Die van mij willen dat ook niet en ik vind het er ook niet echt goed uitzien.
Door mirdj
#951074
Bandit wild ben ik nog nergens tegen gekomen, eens kijken of ik dat op de kop kan tikken. Lust Snoepie het niet eet Max het wel op, toch wel makkelijk zo'n vuilnisbak in huis ;)

De CB diabetes wil ik eigenlijk niet proberen omdat hij gewoon heel slecht op de gewone natuurvariant reageert (lees hij weigert het te eten) Bandit is wat grover als CB, misschien doet hij het daar wel goed op. Ik zie overigens wel dat hij wat moeite doet om het weg te krijgen dus kauwen doet hij kennelijk wel. Prins heb ik nog niet geprobeerd maar ik lees overal dat het er niet uitziet en dat heel veel dieren het niet hoeven (zal je net zien Snoepie wel) dus daar wacht ik nog even mee.

Het is gewoon kijken wat wel en wat niet goed uitpakt, daarmee beginnen en dan langzaam aan kijken of ik andere dingen toe kan voegen.
Door YaYa
#951116
Ik voer voornamelijk de cb diabetes aan mijn katten. Vooral ook omdat ik een blaasgruispatientje heb en hoe minder koolhydraten hoe beter. Ze eten er prima van.
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#951136
Van Bandit-wild zijn mijn katten met recht helemaal "wild"! ;D Uiteraard is dat volgens mij ook meteen de duurste kvv-versie die er is... :-\ Ik koop het bij Zoo-natuurlijk in Amsterdam, maar ik weet niet of dat een beetje bij jou in de buurt is. De gewone katmix versie van Bandit daarintegen, wordt niet zo graag gegeten als de CB variant. Volgens mij komt dat omdat er (zij het een klein beetje) rauwe vis in zit, want de vismix moeten ze al helemaal niet hebben! Dat krijgen ze bij mij af en toe uit blik. Met Bibi heb ik helemaal geen ervaring omdat het hier in NH heel slecht te verkrijgen is.

Het vele overgeven kan trouwens ook komen door de overgangsfase of doordat ze last hebben van hun nieren. Die van mij hadden in het begin de CB er ook nog wel eens uitgegooid, maar dat komt nu eigenlijk nooit meer voor. In de brokken-tijd lag de maaltijd veel vaker bijna onverteerd op het tapijt...
Laatst gewijzigd door el-grillo op di 15 apr 2008, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door