Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#950105
Hoi allemaal.
Voor de honden vandaag voor het eerst hele mooi duifkarkassen.
Ik wou net de karkassen in de bakken doen toen ik zag dat de krop/maag(?) er ook nog in zat.
Daar zat natuurlijk een hoopje graan in. Die heb ik er dus maar uitgehaald en ook de darmen.(vies werkje)

Wat doen jullie? laten jullie de darmen zitten of eten de honden het gewoon op?
Achteraf dacht ik dat ik misschien wel de karkasjes even had moeten spoelen ivm met gal of zo?

Didot heeft na wat aarzelen de bak leeg :D.....Nox zit tot nu toe nog erg te mutsen ::)
Door audier
#950120
Hoezo spoelen ivm gal?? Ik had laatst lever van kip en daar zat de gal ook nog aan....is dit niet ok dan?? Ik heb het ze namelijk gewoon op laten eten.... :-\
Door pallas
#950131
Edelgrijsje schreef: Ik zou zelf de darmen eruithalen maar het kropje laten zitten, of waren ze zaden nog helemaal heel??
Nox is allergisch voor graan, dus dat haal ik eruit. (ook weleens bij eendekarkassen)
Door pallas
#950133
audier schreef: Hoezo spoelen ivm gal?? Ik had laatst lever van kip en daar zat de gal ook nog aan....is dit niet ok dan?? Ik heb het ze namelijk gewoon op laten eten.... :-\
Ik hoor nogal eens dat honden geen duif lusten, het leek mij gewoon niet zo lekker die gal overal aan. :-\

Met lever hebben ze hier geen problemen verder.
Door audier
#950157
Maar zit er bij jou nooit gal aan de kippenlever dan?  En haal je er dat dan af?
Door pallas
#950210
audier schreef: Maar zit er bij jou nooit gal aan de kippenlever dan?  En haal je er dat dan af?
Ik geef niet zo vaak kippenlever, maar als er wat aan zit dan laat ik dat gewon zitten.
In dit geval dacht ik dat de duif misschien beter gegeten zou worden als ik hem nog ff gespoeld had.

Nox heeft het dus niet gegeten....die mag morgen weer een keertje proberen ;)
Door dorinekok
#950346
ik begrijp eigenlijk nooit zo goed waar vandaan de vraag komt of de darmen wel of niet gegeven mogen worden (even los van graan of gal en lever dus). Ik zou toch denken dat als een prooi gevangen wordt, de darmen er ook nog in zitten en die er niet door iemand uit worden gevist. Mocht je hond het niet lusten, dan laat hij het wel staan.
Een enkele keer gaat het om de zg "troep"die een dier gegeten zou hebben maar een duif.... Ik begrijop inmiddels dat je 1 allergische hond hebt maar voor gewone gezonde honden moet het toch allemaal niet zoveel kwaad kunnen lijkt me.
Nou ja, schiet me maar lek.  8)
Door pallas
#950351
dorinekok schreef: ik begrijp eigenlijk nooit zo goed waar vandaan de vraag komt of de darmen wel of niet gegeven mogen worden (even los van graan of gal en lever dus). Ik zou toch denken dat als een prooi gevangen wordt, de darmen er ook nog in zitten en die er niet door iemand uit worden gevist. Mocht je hond het niet lusten, dan laat hij het wel staan.
Een enkele keer gaat het om de zg "troep"die een dier gegeten zou hebben maar een duif.... Ik begrijop inmiddels dat je 1 allergische hond hebt maar voor gewone gezonde honden moet het toch allemaal niet zoveel kwaad kunnen lijkt me.
Nou ja, schiet me maar lek.   8)
Nou nou, moet dat op deze toon???
Mijn vraag was of er ervaringen zijn met hele duiven geven mét ingewanden.
Ik gaf ze voor de eerste keer en heb besloten om ze eruit te halen.
Heb je ervaring met duif  heel voeren dan graag een zinnig antwoord.
Door audier
#950377
Ik had begrepen dat de meeste honden helemaal geen darm eten dus ik heb ze laatst ook gewoon verwijderd uit een heel konijn wat ik had.....zo raar vind ik dat niet hoor....
Door MarijeJoanne
#950443
Duif krijgen ze hier over het algemeen in zijn geheel dus met ingewanden en al, eventueel een beginnetje gemaakt en de veren ed wat afgeknipt.
Op het grasveld zie je uiteindelijk alleen nog her en der wat veren liggen, de rest is weg.

Bij een cavia bijvoorbeeld heb ik de laatste keer wel de darmen verwijderd, bij een beginnetje maken had ik die progelijk kapot geknipt, dus toen het spul eruit gehaald en van binnen even afgespoeld.
De darmen ed had de andere hond de keer ervoor laten liggen (daar is cavia sowieso al niet zo'n succes bij), dus voor hem had ik de darmen enzo er ook even uitgehaald.
Maar die eet dus wel gewoon duif in zijn geheel op...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#950831
audier schreef: Ik had begrepen dat de meeste honden helemaal geen darm eten dus ik heb ze laatst ook gewoon verwijderd uit een heel konijn wat ik had.....zo raar vind ik dat niet hoor....
De meeste honden eten niet eens duif :-X

Hier verder geen ervaring met bewust heel gevogelte voeren, maar laatst lag er een door een kat aangevreten grote dooie vogel (kraai) in de tuin en die werd even fijn opgevreten door één van de honden. Grappige was, dat de darmen bleven liggen, samen met een paar veertjes en voor de rest was alles op.
Door roefus
#950910
pallas schreef: Nou nou, moet dat op deze toon???
Mijn vraag was of er ervaringen zijn met hele duiven geven mét ingewanden.
Ik gaf ze voor de eerste keer en heb besloten om ze eruit te halen.
Heb je ervaring met duif  heel voeren dan graag een zinnig antwoord.

??? ??? ???
Ik begrijp niet goed wat er mis is met het antwoord van Dorine.

Kan aan mij liggen  :-[

Uitgaande van het principe dat sommigen hele prooidieren voeren (en ik kan het wél of niet willen kijken, op foto's of links)...vind ik het niet zo'n raar antwoord.
Want dan GEEF je toch gewoon een prooidier...en je kijkt hoe het gaat.

En ik vind haar idee van 'als ze de darmen niet lusten, dan laten ze die wel liggen' helemaal zo gek nog niet.

Dus ik vind feitelijk ook niks verkeerd aan 'de toon'.
Wat is er fout aan 'schiet me maar lek' ?
Dat betekent toch gewoon dat je commentaar mag geven?
Door roefus
#950914
Ik heb trouwens geen idee of mijn honden duif lusten (nog nooit geprobeerd).
En ook geen idee of darminhoud gewaardeerd wordt.
Waarschijnlijk ben ikzelf te soft....die werkelijk HELE prooidieren...met veer of haar...en darminhoud...voer ik niet.
Ik wil het ook niet proberen...TE soft..... :-[ :-[ :-[

Mag iedereen me op lek schieten  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door