Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anna
#9496
Hallo,

Nog eens over schijnzwangerschap...
Hoe vaak komt dat nu eigenlijk voor in het wild?
Vaak wordt verwezen naar wolvenroedels, als het gaat over schijnzwangerschap bij honden, maar ik begin mij af te vragen of het niet eerder een kwaal van onze huishonden is.
Ik heb nog niet zoveel docu's gezien over wolven en honden als sommige anderen hier, maar in de docu's die ik heb gezien tonen ze meestal wel een pasgeboren nestje en ik heb nog nooit andere teven mee zien helpen zogen.  Wat ik heb gezien is dat de moeder een maand of zo met de pups in een hol blijft zitten en ze alleen voedt.  Later komen ze eruit en helpen de anderen mee met vlees opbraken enzo.  Van melkgift was geen sprake.
Wie heeft meer docu's gezien?  En wie weet meer?

Groetjes,

Anna.
Door oebaya
#9497
Hallo,

Nog eens over schijnzwangerschap...
Hoe vaak komt dat nu eigenlijk voor in het wild?
Vaak wordt verwezen naar wolvenroedels, als het gaat over schijnzwangerschap bij honden, maar ik begin mij af te vragen of het niet eerder een kwaal van onze huishonden is.
Ik heb nog niet zoveel docu's gezien over wolven en honden als sommige anderen hier, maar in de docu's die ik heb gezien tonen ze meestal wel een pasgeboren nestje en ik heb nog nooit andere teven mee zien helpen zogen.  Wat ik heb gezien is dat de moeder een maand of zo met de pups in een hol blijft zitten en ze alleen voedt.  Later komen ze eruit en helpen de anderen mee met vlees opbraken enzo.  Van melkgift was geen sprake.
Wie heeft meer docu's gezien?  En wie weet meer?

Groetjes,

Anna.
Denk dat je gelijk hebt. Heb het ook nergens beschreven zien staan in de boeken die ik over wolven heb gelezen. Echter, het is toch iets wat wel in hondachtigen voorkomt, want in een documentaire over, ik dacht Hyena's, werd wel getoond hoe de andere teven schijndrachtig zijn en melk afgeven en zo meehelpen de pups te voeden.
Dat onze huishonden het vertonen, kan te maken hebben met fokken, maar ook met de manier waarop veel mensen hun hond behandelen. Zo schijnt schijnzwangerschap minder voor te komen of minder hevig, als honden in een groep leven of als de baas de hond niet te veel troetelt en als surrogaat kind behandelt. Conclusie: de oorzaak van schijnzwangerschap is denk ik nog niet echt goed onderzocht.
Door Anna
#9498
Hey Nicolette,

Ik heb pas nog een docu gezien over wilde honden.  Daar hielpen de andere teven niet mee met het zogen.  Misschien is het een uitzonderlijk fenomeen bij hondachtigen in het wild?  Dus eerder uitzondering dan regel?
En hoe zit het met de "roedelhuishonden" vs. de "enige huishonden"?  Ik bedoel dus een gemengde roedel (mensen en honden) vs. een enige hond in een mensenroedel?  Misschien is het interessant eens te kijken wie er vaker schijnzwanger wordt...  Volgens jou is dat dus de enige hond!
Dan kunnen we de theorie van schijnzwangerschap naar aanleiding van een echte zwangerschap bij een andere hond toch echt ernstig in vraag beginnen stellen!!  Misschien kunnen fokkers me meer vertellen?  Ineke?  Sylvia?  Hoe zit dat bij jullie honden?
De andere vaak gehoorde theorie dat de (enige) hond zich inbeeldt zwanger te zijn vind ik eigenlijk ook niet zo plausibel klinken. :-/

Groetjes,

Anna.
Door sylvia
#9499
die uitvalshoek zit er ook alleen maar ingeval er iets met de alfa teef zou gebeuren ,zodat de pups niet verloren gaan voor de groep.
Door Anna
#9500
Hey Sylvia,

Dat snap ik niet helemaal. :-/  Bedoel je dat als er iets gebeurt met de alfateef dat dan de andere teven de pups onmiddellijk kunnen zogen?  Dus dat ze hoe dan ook schijnzwanger worden om op elk ogenblik (wanneer de pups nog melk drinken) in de behoefte van de pups te kunnen voorzien, maar dat ze dat alleen doen in noodgevallen?  Heb je het over wilde hondachtigen of huishonden of allebei?

Groetjes,

Anna.

PS: Misschien hoeft schijnzwangerschap op zich geen probleem te zijn.  Alleen gaat het bij huishonden blijkbaar vaak gepaard met erg vervelende neveneffecten.
Door oebaya
#9501
Hoi Anna,
Bij de wilde hondachtigen die ik dus in de docu heb gezien, zoals gezegd dacht ik Hyena's was schijnzwangerschap heel normaal. De Alfa-teef kreeg jongen en de andere teven waren allemaal in staat om te voeden met melk door schijnzwangerschap.
Nu de hond in een huishouden: weet je, schijnzwangerschap is een toestand waarbij de hormonen van de hond een beetje op hol slaan en de hond dus alle tekenen van zwangerschap vertoont. Het kan zo ver gaan, dat ze na de periode die normaal is voor een dracht, dingen naar een nest sleept en die als puppies gaat behandelen. Ik weet het van een teefje, dat bij mensen woonde die in een schoenenwinkel hadden. Teefje was altijd mee en regelmatig schijnzwanger. Kwam een klant dan pumps passen en leende een paar paskousjes en legde eigen sokken neer, dan waren die geheid weg. Teefje had ze mee naar haar nestje (meestal in de etalage). Het heeft de baasjes alleen maar erg vaak vergoeden van een paar sokken gekost.
Maar wat nu enkele hond versus meerdere honden. Een enkele hond heeft altijd de aandacht van de baas. Is die schijnzwanger weer extra aandacht, dus de teef vindt haar toestand wel lekker, want er komt nog meer aandacht dan ze al had. Nu een hond die met meerdere honden leeft: krijgt nooit alleen alle aandacht, schijnzwanger, soms niet eens tijd voor om aandacht aan te besteden, omdat een andere teef in huis echt zwanger is. Het gedrag levert dus niets op. Hiermee zit ik dus te beweren, dat schijnzwangerschap een psychische toestand is. En waarom niet, bij mensen komt het heel soms ook voor en het is dan ook een psychische toestand. Weliswaar hormoon gestuurd, net als vrouwen die tijdens zwangerschap of menstruatie kleptomaan worden.
Dat de teven in huis erg makkelijk het zogen overnemen als de moederhond het niet kan (b.v. overlijden van de moederhond) heb ik nog bij geen enkele fokker gezien. Wel dat een ervaren teef de zorg voor de moederloze puppies op zich nam, maar het voeren moest met de hand geschieden. Verder verrichtte de teef wel alle handelingen die de moeder zou doen, dus ook het likken om de ontlasting en het plassen te stimuleren.
Wat ben je hier nu wijzer van geworden? Denk alleen dat schijnzwangerschap een nog te weinig onderzocht fenomeen is om er werkelijk iets zinnigs over te kunnen zeggen.
gr.
Nicolette
Door Anna
#9502
Wat ben je hier nu wijzer van geworden? Denk alleen dat schijnzwangerschap een nog te weinig onderzocht fenomeen is om er werkelijk iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Ja, je hebt waarschijnlijk gelijk...  Ik merk het ook aan de weinige reacties hier.  Toch bedankt voor die van jou!!
Dat de teven in huis erg makkelijk het zogen overnemen als de moederhond het niet kan (b.v. overlijden van de moederhond) heb ik nog bij geen enkele fokker gezien. Wel dat een ervaren teef de zorg voor de moederloze puppies op zich nam, maar het voeren moest met de hand geschieden. Verder verrichtte de teef wel alle handelingen die de moeder zou doen, dus ook het likken om de ontlasting en het plassen te stimuleren.
Kleine opmerking: een ervaren teef is dus een teef die vroeger al eens pups heeft gehad (?)!  Heel onnatuurlijk eigenlijk, want in het wild heb je in een roedel maar 1 (alfa)teef die pups krijgt.

Als je meer info vindt over dit onderwerp, laat me dan iets weten.  Het blijft me interesseren.  Ik ga zelf ook op zoek als ik meer tijd heb.

Groetjes,

Anna.
Door oebaya
#9503
Mocht ik wat vinden, dan zal ik aan je denken. Heb helaas momenteel weinig tijd om te zoeken. Binnen 2 maanden verhuizen we, dus dat is dingen regelen, inpakken, opruimen. Daarnaast ben ik gestart met een studie voor gedragstherapeut, maar een Engelse, omdat het daar schriftelijk kan. Woon te ver bij alles vandaan om het in Nederland te volgen. Is dus best pittig, omdat je niet alleen in het Engels moet lezen (eigenlijk nog het minste probleem), maar ook in het Engels moet beantwoorden. Probeer maar eens gewogen met een mening of oordeel te komen in een taal die je moedertaal niet is. Maar wie weet, wat ik nog ontdek.
gr.
Nicolette
Door Anna
#9504
Woon te ver bij alles vandaan om het in Nederland te volgen.
Belgie?  Te ver?? ;D
Is dus best pittig, omdat je niet alleen in het Engels moet lezen (eigenlijk nog het minste probleem), maar ook in het Engels moet beantwoorden. Probeer maar eens gewogen met een mening of oordeel te komen in een taal die je moedertaal niet is.
Good luck!! 8)

Groetjes,

Anna.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door