Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bonny
#949533
Ik heb een vraag, ben afgelopen maandag met een eliminatie dieet begonnen van konijn. Sindsdien heb ik haar elke ochtend aan het braken. Omdat ik zelf in de nachtdienst heb gezeten, heb ik hier niet naar kunnen kijken. Volgens mijn man was het wit schuim. Vanmorgen heb ik het zelf kunnen zien. Wit schuim en gal. Volgens mij dan een teken dat haar maag leeg is. Ook zaten er botjes in.Moet er nog even bijzeggen dat ik haar ook aan het ontgiften heb, weet niet of het hier ook mee te maken heeft.

Mijn hond weegt 30 kilo, en ze krijgt van mij elke dag 600 gr. konijn. (400gr.konijn, 120 gr. orgaan, en 80 gr. groente) Zit ik met deze verhouding wel goed, of doe ik iets fout. Misschien toch te weinig. En moet ik haar meer geven.
Door Lizzy
#949553
Bonny schreef: Ik heb een vraag, ben afgelopen maandag met een eliminatie dieet begonnen van konijn. Sindsdien heb ik haar elke ochtend aan het braken. Omdat ik zelf in de nachtdienst heb gezeten, heb ik hier niet naar kunnen kijken. Volgens mijn man was het wit schuim. Vanmorgen heb ik het zelf kunnen zien. Wit schuim en gal. Volgens mij dan een teken dat haar maag leeg is. Ook zaten er botjes in.Moet er nog even bijzeggen dat ik haar ook aan het ontgiften heb, weet niet of het hier ook mee te maken heeft.

Mijn hond weegt 30 kilo, en ze krijgt van mij elke dag 600 gr. konijn. (400gr.konijn, 120 gr. orgaan, en 80 gr. groente) Zit ik met deze verhouding wel goed, of doe ik iets fout. Misschien toch te weinig. En moet ik haar meer geven.
Ik denk eerder dat ze restjes bot uitkotst die ze niet kan verteren. Volgens mij is er aan de verhoudingen niks mis. Je geeft heel konijn en daar delen van van 400 gram? Zo ja: dan zit je op 66% vleesbot waarvan het grootste deel vlees is, 20% orgaan en 13% groente. Dat lijkt me prima, mits de konijndelen van 400 gram vooral uit vlees bestaan. Als het in de verhouding 50% vlees en 50% bot gegeven wordt: dan geef je teveel bot en moet er minder bot en meer spiervlees bij.

Je kunt ter ondersteuning ook probiotica geven. Dit bevorderd de spijsvertering. Aangezien je een eliminatie-dieet doet, zou ik niet kiezen voor een probiotica uit zuivel maar wel voor een probiotica uit een capsule.
Door Lizzy
#949554
Oh, 600 gram is 2% van haar lichaamsgewicht. Als ze niet te dun wordt: dan is dit echt genoeg voor haar. Wordt ze ook te dun, dan moet je toch wat meer gaan geven.
Door Bonny
#949563
Ze heeft deze week van mij voorpoten gekregen met kop, misschien toch te veel bot. Als ik haar nu wat meer spiervlees ga geven. Ik kan desnoods een konijn gaan fileren. Elke ochtend overgeven is ook niet je van het. Haar ontlasting was vanmorgen ook erg wit, en viel uit elkaar.
Door Lizzy
#949569
Bonny schreef: Ze heeft deze week van mij voorpoten gekregen met kop, misschien toch te veel bot. Als ik haar nu wat meer spiervlees ga geven. Ik kan desnoods een konijn gaan fileren. Elke ochtend overgeven is ook niet je van het. Haar ontlasting was vanmorgen ook erg wit, en viel uit elkaar.
Aha, OK. Dan moet je het inderdaad zoeken in teveel en te hard bot (kop en voorpoten zijn wat harder en voor een beginnende barfhond kan dit wat 'teveel van het goede' zijn). Ik zou meer spiervlees gaan geven. Overigens ben ik met je eens dat elke ochtend braken niet hoord. Maar het is bij honden ook geen drama te noemen. Honden spugen heel makkelijk en dit is echt puur een natuurlijke reactie van het hondenlichaam dat zegt "dit kan ik niet verteren, hoppa, wegwezen, eruit met die handel". Neemt niet weg dat je wel maatregelen moet nemen om het percentage bot naar beneden te brengen...
Door claudiaB
#949595
Hoi,

Mijn hondje staat ook op een eliminatiedieet van konijn/haas.
Als hij konijnenkoppen heeft gekregen is zijn ontlasting ook wat lichter en droger.
Ik geef nu wat extra haasspiervlees bij de maaltijden. en dat werkt goed.
Ik heb begrepen dat koppen complete maaltijden zijn?? en dat de hersenen en tong orgaan is?
Ik sta ook nog in de kinderschoenen. dus ben ook nog zoekende.

succes!!
Door Lizzy
#949615
claudiaB schreef: Hoi,

Mijn hondje staat ook op een eliminatiedieet van konijn/haas.
Als hij konijnenkoppen heeft gekregen is zijn ontlasting ook wat lichter en droger.
Ik geef nu wat extra haasspiervlees bij de maaltijden. en dat werkt goed.
Ik heb begrepen dat koppen complete maaltijden zijn?? en dat de hersenen en tong orgaan is?
Ik sta ook nog in de kinderschoenen. dus ben ook nog zoekende.

succes!!
Een kop is nooit een complete maaltijd maar we denken ook niet in termen van compleet bij barf want dat wekt alleen maar verwarring. De definitie van compleet is namelijk:


com·pleet (bijvoeglijk naamwoord; completer, compleetst; compleetheid) 
  1  volledig, voltallig 
  2  volslagen, totaal 

En dat houdt dus in dat je het dag in dag uit kunt voeren. Zonder dat je hond tekorten oploopt. En dat geldt niet voor kop. Ja gut, je hond zal niet na 1 week dood neervallen. Maar na enkele maanden alleen konijnenkop te hebben gevoerd: gaat er toch iets mis.

En geen enkel "enkel onderdeel" dat je voert is compleet, ook een kop niet. Een kop bevat te weinig spiervlees om compleet te zijn. En het bevat geen dingen als lever. Dus als je vanaf vandaag alleen nog maar konijnenkop zou voeren, dan loopt je hond uiteindelijk tekorten op. En dus spreek je niet van compleet. Zelfs 1 heel prooidier is niet compleet. Want voer je dag in dag uit alleen maar hele kippen: krijgt ook dan je hond uiteindelijk een voedingsstoffen tekort omdat alleen kip veel te eenzijdig is en dus niet compleet. Daarom vind ik het verstandig om bij barf niet over compleet te spreken wanneer we het over 1 onderdeel van het geheel praten. Pens is niet compleet, kop is niet compleet, 1 heel prooidier is niet compleet, vleesbot is niet compleet, orgaan is niet compleet, spiervlees is niet compleet, groente is niet compleet. Maar alles bij elkaar: daar maak je een compleet menu van en dat is over 1 of 2 weken compleet.

En natuurlijk kun je prima in 1 maaltijd alleen een kop voeren. Of alleen pens. Of alleen spiervlees. Of alleen hart en lever. Of alleen groente. Geen van de maaltijden zijn compleet in die zin. Maar dat is het doel ook niet van barf, om complete maaltijden te voeren. Maar deze voedingsmiddelen bij elkaar opgeteld : dan kom je een heel end!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door