Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brie
#949358
2 weken geleden heb ik een potje met kefir bloempjes gekregen van iemand. Ik heb het zelf nog niet gedronken (wel geproeft), sorry, maar het is me echt veels te vies... :yucky:
De bloempjes blijven maar groeien en de stroom kefir blijft maar komen...De honden vinden het lekker en smullen ervan.
Maar, hoe vaak kan ik dit eigenlijk geven aan de honden? Kan het kwaad als ze het wekelijks een keer of 3 krijgen? Wat ik per keer over hou is niet veel, ik denk een yoghurtschaaltje vol (ik laat het ook even uitlekken door een theedoek)
Is het voor pups ook geschikt? (mn zusje heeft een pupje en woont 2 huizen verderop, dus ik kan zo even bij haar langsgaan om wat te "delen" )
Inmiddels heb ik 3 soorten melk gebruikt, verse halfvolle, biologische houdbare volle melk en gewone volle houdbare melk.
Ik hou de biologische volle melk erin, want dat ruikt het minst zuur. Ik zou het best willen leren drinken of eten als een soort kwark, maar dan wel gemixt met iets anders (bv smoothies mee maken met aardbei?)
Door 202Spots
#949475
Je kan het gerust wel elke dag geven hoor, geen hele bak vol natuurlijk,maar 'n paar eetlepels als tussendoortje of door 't eten gemixed is goed.
Probeer voor je zelf met fruit of 'n beetje honing er doorheen,dan is 't best lekker,
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#949516
Ik geef ze iedere dag een paar eetlepels.

Soms drink ik het zelf,in het begin gedaan met was vruchtensap.

Als het teveel is geworden de bloemetjes dan kan je er een ander hier op het forum blij mee maken.

Ik zelf vind teveel bloemetjes niet erg lekker erin.

Je kan ook wat van de bloemetjes aan de honden geven.

Ik zelf doe het nie door een theedoek enkel door een zeef.

Soms met wat groenten en een eitje er door .
Door MarijeJoanne
#949802
Dan doe ik wat verkeerd, want mijn bloemetjes groeien wel, maar niet zo snel :D
Nu staan ze ook regelmatig in een afsluitbare beker met water in de koelkast te wachten tot ik weer een nieuwe portie wil maken, dat kan natuurlijk ook schelen.

Zelf gebruik ik verse rauwe biologische melk (oftewel, zo uit de melktank, kan dinsdag ook wel wat voor jou meenemen als je wilt, als je dit eenmaal gewend bent vind je melk uit de supermarkt al snel melk met water aangelengd ;) ) en met een paar dagen heb ik een kannetje die ik bewaar in de koelkast, ik scheid alleen de bloemetjes van de kefirmelk, dus niet nog eens extra door een theedoek oid, en roer de kefir nog eens goed door zodat het goed gemengd is, de honden vinden het heerlijk.
Ik eet/drink het zelf niet (ook geen yoghurt, kwark en karnemelk enzo, dus tjah), je zou er misschien iets van tofa of limonade doorheen kunnen doen, ik heb het puur voor de honden.
Die krijgen regelmatig een vlaschaaltje tot de helft/driekwart gevuld met kefir die ze heerlijk mogen opslobberen.
Een pup mag ook gewoon kefir hoor, waarom ook niet?
Door brie
#949813
Ik wist niet dat je kefir bloempjes ook op water kan bewaren, dacht dat dat alleen op melk kon  ??? Maar goed, weet ik dat ook weer.
Zelf heb ik nog nooit verse rauwe melk gedronken, dus als je wat voor me mee zou willen nemen dinsdag? Ben erg benieuwd, wij drinken hier vrij veel melk met zn allen..
Ach, nog ff en de honden zijn gezonder dan wijzelf.. ;D
Door MarijeJoanne
#949824
brie schreef: Ach, nog ff en de honden zijn gezonder dan wijzelf.. ;D
Ach, dat is hier allang zo, tenminste, ze eten gezonder dan wijzelf.
De ene hond is van binnen niet zo gezond, maar ach, zelf ben ik ook niet gezond.
Maar zij eten wel gezonder en ik laat hun niet zo vaak zondigen als dat ik zelf doe ;D 8)

Als ik het niet vergeet en de melkwagen is niet langs geweest, dan neem ik dinsdag melk voor je mee!
Even kijken of ik nog ergens zo'n plastic melkpak uit de supermarkt heb liggen en anders neem ik wel een melkemmertje mee, maar dan moet je het alleen wel even overgieten bij jou.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door