Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door brie
#949084
Hè verdorie,  :-\
Femke loopt wat te hinken de laatste dagen..
Op zich niets ernstigs dacht ik, de afgelopen dagen waren wat hectisch, ze kan af en toe nogal onbenullig zijn en een jonge hond kan zich makkelijk verstappen..
Het is niet zo dat ze op 3 poten loopt, maar het is wel duidelijk dat ze een afwijkend gangspoor heeft. Gisterochtend heb ik bij palpatie niets kunnen ontdekken. ook gaf ze geen pijn oid aan bij een actief/passief onderzoek van haar heup/knie en sprong gewricht.
Ik dacht in eerste instantie nog aan een splinter/ kapotte teennagel oid, maar ik heb zelf het idee dat ze dan wel meer zou hinken..
Ook hield ze haar rug wat stijf en leek het bindweefsel midden op haar rug wat stugger, maar bij wat nader actief en passief onderzoek van de wervelkolom (en palpatie) gaf ze niets geen pijn aan, ook ging ze nog rustig op haar rug liggen slapen.
Maar goed, gisteravond laat toch maar eens opnieuw alles nagevoeld, middenvoetsbeentjes, teennagels, spronggewricht, knieen,
En ja hoor, bij palpatie van haar hak en de aanhechting van de achilles pees trok ze ineens haar poot terug en keek naar me zo van: "ja, daar zit het!"
Ook de gastrocnemius voelde warm en gezwollen aan.. (dus toch een ontstekingsreactie!)Het lijkt wel een beetje op een zweepslag..
Vanochtend 2x 20 minuten gekoeld met een icepack, wat ze erg prettig leek te vinden. Maar ja, voor de rest geef ik haar maar complete rust, klein rondje aan de riem (wat echt niet te doen is bij een jonge stuiterbriard van anderhalf)
Maar goed, nu twijfel ik dus een beetje...Is dit wel een vaker voorkomende blessure? Doe ik er goed aan om eerst eens 3 dagen complete rust te houden en te koelen daarna naar de da te stappen?
Ik ben zelf fysiotherapeut, maar geen dokter en ook geen fysiotherapeut voor dieren...
Heb ik wel een goede "voorlopige" diagnose gesteld? Zou er toch voor de zekerheid een foto moeten worden gemaakt (terwijl ze niet op 3 poten loopt en het een spierblessure lijkt te zijn?)
En Bah, dit kan een vervelende blessure zijn!!Net zoals bij de mens kan zoiets een vervelende nasleep hebben..
Maar goed, wat te doen?Ik wil ook niet onnodig naar de da stappen die er dan gelijk nsaid's tegen aan gooit ofzo..Ik ken femke, dan is ze helemaal niet te houden (wat de pijn is immers weg)
Door pallas
#949245
Je zegt het eigenlijk zelf al: jij ben geen dierenarts.
Als ik jouw was zou ik toch maar gaan. Een goede d.a. geeft niet snel NSAID'ers aan een jonge hond  en zeker niet aan van die werklustige typjes.
En als de d.a. dat wel wil kan je de discussie toch aan gaan?
Door K&D
#949250
Als ze hier wat hinkelen (onverklaarbaar en niet al te idioot) dan kijk ik het eerst een paar dagen aan en als het niet overgaat zou ik het laten nakijken. Tot nu toe is het altijd met een paar dagen overgegaan. (gelukkig)
En hoe mallotig een Briard kan doen....er zit er bij ons eentje op de behendigheid.... :P :D :)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#949297
Ik zou het nog een paar dagen aan kijken, tot maandag bv. Ik zou haar naast de rust wel Traumeel of Arnica geven.
Door Femke
#949481
Nitus schreef: Ik zou het nog een paar dagen aan kijken, tot maandag bv. Ik zou haar naast de rust wel Traumeel of Arnica geven.
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Beterschap voor Femke (dat klinkt gek trouwens  ;D net of ik mezelf beterschap wens)
Door brie
#949491
Bedankt, (mooie naam he, femke..haha)
Ik ga morgen even naar de reformwinkel in de stad (en hopelijk meteen wat vissenkoppen scoren op de markt  :D), en blijf dit weekend koelen. De zwelling lijkt iets te zijn afgenomen, maar het hinken blijft..
Ik hoop maar dat het goed gaat  :-[  (ben af en toe ook wel een paniekmiep, maar goed)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door