Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#949233
hoihoi

Onze hond Gijzer is 4 jaar en heeft altijd op brokken gezeten.Hij heeft al van jongs af aan allergie, voornamelijk hooi-, meel- en huisstofmijt. In het begin uitte zich dit in oorontstekingen, maar het laatste jaar worden zijn huidklachten steeds erger.
Na het nodige geprobeerd te hebben, raadde de dierenarts mij aan om hem aan prednison of atopica te zetten.
Dit wil ik eigenllijk nog zo lang mogelijk uitstellen, want hij is nog maar 4 jaar en ik vind het echt vreselijke middelen. Ik wil die pas gaan geven als het echt niet anders kan. Dus ik ben weer vanalles aan het uitproberen, op zoek naar iets wat de uitwerking van de allergie kan verlichten.

Nu heb ik veel goede verhalen gehoord over het voeren van vers vlees. Ik weet dat het geen wondermiddel is, maar na de nodige informatie te hebben gelezen over brokken en vers vlees, wil ik echt graag over gaan op vers. En hopelijk heeft het dan ook nog een positieve uitwerking op zijn allergieklachten!

BARF durf ik (nog) niet aan. Het klinkt allemaal zo ingewikkeld, dat ik bang zou zijn dat ik hem niet de juiste samenstelling doe. Daarnaast zou ik niet weten waar ik het allemaal weg moet halen en ik weet niet of mijn maag het aankan :o ::) Ook hebben wij iig dit seizoen nog een stacaravan met mijn zwager en schoonzus en hun labrador ;) en die krijgt gewoon brokken. Dus ik zou niet weten hoe ik dit moet gaan toepassen zonder ruzie tussen de honden :P

Ik heb al heel veel rond gesnuffelt, maar hoe meer ik lees, hoe onzekerder ik word...
Daarom heb ik een aantal vragen, waarover ik benieuwd ben naar jullie ervaring/reactie..

*Ik heb veel gelezen over afwisselen van merken e.d. Waar is dit voor? en is dit nodig? En wat zijn goede Kvv merken?
*Ik heb ook gelezen over bijgeven van bepaalde supplementen. Hoe zit dit?
*En hoe zit het met het bijvoeden van groente, yoghurt, rauwe eieren e.d? Is dit nodig in bv een bepaalde hoeveelheid per week?
*Wat kun je gaan gebruiken als tussendoortje/verwennerij. dus alternatief op kauwbot en hondekoekjes en beloningsmateriaal??
*Hoe zit het met het aantal voedingen per dag? Hij krijgt nu 3 keer daags (s ochtends, avondeten en voor het slapen) Kan ik dit gewoon  
 aanhouden of is het beter om minder vaak te voeren?
*Ik lees ook dat de 1 er wel warm water over doet, en de ander niet. Waarvoor is dit?

Het is een heel  verhaal geworden, maar ik hoop op een boel adviezen. Ik wil graag over gaan, maar wil wel zeker zijn dat ik het goed doe.

Alvast bedankt :)
Groetjes Yvonne
#949281
Gijzer schreef: hoihoi

Onze hond Gijzer is 4 jaar en heeft altijd op brokken gezeten.Hij heeft al van jongs af aan allergie, voornamelijk hooi-, meel- en huisstofmijt. In het begin uitte zich dit in oorontstekingen, maar het laatste jaar worden zijn huidklachten steeds erger.
Na het nodige geprobeerd te hebben, raadde de dierenarts mij aan om hem aan prednison of atopica te zetten.
Dit wil ik eigenllijk nog zo lang mogelijk uitstellen, want hij is nog maar 4 jaar en ik vind het echt vreselijke middelen. Ik wil die pas gaan geven als het echt niet anders kan. Dus ik ben weer vanalles aan het uitproberen, op zoek naar iets wat de uitwerking van de allergie kan verlichten.

Nu heb ik veel goede verhalen gehoord over het voeren van vers vlees. Ik weet dat het geen wondermiddel is, maar na de nodige informatie te hebben gelezen over brokken en vers vlees, wil ik echt graag over gaan op vers. En hopelijk heeft het dan ook nog een positieve uitwerking op zijn allergieklachten!

BARF durf ik (nog) niet aan. Het klinkt allemaal zo ingewikkeld, dat ik bang zou zijn dat ik hem niet de juiste samenstelling doe. Daarnaast zou ik niet weten waar ik het allemaal weg moet halen en ik weet niet of mijn maag het aankan :o ::) Ook hebben wij iig dit seizoen nog een stacaravan met mijn zwager en schoonzus en hun labrador ;) en die krijgt gewoon brokken. Dus ik zou niet weten hoe ik dit moet gaan toepassen zonder ruzie tussen de honden :P

Ik heb al heel veel rond gesnuffelt, maar hoe meer ik lees, hoe onzekerder ik word...
Daarom heb ik een aantal vragen, waarover ik benieuwd ben naar jullie ervaring/reactie..

*Ik heb veel gelezen over afwisselen van merken e.d. Waar is dit voor? en is dit nodig? En wat zijn goede Kvv merken?
Allereerst van harte welkom op het forum   ;) . Ik ben niet echt een deskundige, maar ik zal toch proberen jouw vragen te beantwoorden en ik hoop dat je er wat aan hebt.
Het afwisselen van merken wordt aangeraden, zodat jouw hond zoveel mogelijk variatie heeft in zijn menu, als je BARFt geef je vaak verschillende diersoorten, ik geef bijvoorbeeld kip, eend, parelhoen, kwartel, kalkoen, rundvlees, schapenvlees en geitenvlees, de voedingswaarde van deze soorten vlees en botten verschild, de ene vleessoort of diersoort bevat meer ijzer dan de ander, of meer vitamine B12 dan een ander diersoort. Om het menu van je hond zo gezond mogelijk te houden is het goed om af te wisselen, ook dus met verschillende soorten kvv, de ene keer een kvv op basis van eend en de andere keer een kvv op basis van lamsvlees oid, snap je het een beetje, het is net als bij het menu van mensen, een gevarieerd menu is gezonder dan een eenzijdig menu, omdat je zo de grootste zekerheid hebt dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.
*Ik heb ook gelezen over bijgeven van bepaalde supplementen. Hoe zit dit?
Als je kvv geeft is het op zich niet nodig om te supplementeren (dit is trouwens ook niet nodig bij een gevarieert barfmenu), maar je zou als er geen visolie in de kvv zit, af en toe visolie kunnen geven, maar je kan natuurlijk ook 1 keer in de week wat rauwe sardines geven, ik vind supplementen voor een gezonde hond niet nodig.
*En hoe zit het met het bijvoeden van groente, yoghurt, rauwe eieren e.d? Is dit nodig in bv een bepaalde hoeveelheid per week?
In sommige kvv's zit groente, dus bij die is het niet nodig om groente te voeren en sommige barfers geven ook nooit groente, maar als jij het nut inziet van groente voeren kan je best af en toe een groentemixje geven aan jouw hond, bij een barfmenu geef je 5-10% aan groentes, dus dit kan je ook wel aanhouden icm kvv.

*Wat kun je gaan gebruiken als tussendoortje/verwennerij. dus alternatief op kauwbot en hondekoekjes en beloningsmateriaal??
Kaas en gedroogd vlees (bijvoorbeeld kipfilet, rundvlees, lever, hart etc.)
*Hoe zit het met het aantal voedingen per dag? Hij krijgt nu 3 keer daags (s ochtends, avondeten en voor het slapen) Kan ik dit gewoon  
 aanhouden of is het beter om minder vaak te voeren?
Ik geef mijn honden 1 keer per dag eten, maar als jij jouw hond 3 maal daags wil geven vind ik het prima, mag ik vragen waarom je zo vaak eten geeft? Het lijkt me zo weinig iedere keer, ik vrees dat hij dan nooit echt voldaan is, dat vind ik wel het voordeel van minder vaak voeren.
*Ik lees ook dat de 1 er wel warm water over doet, en de ander niet. Waarvoor is dit?
Sommige honden hebben een gevoelige maag, als je in het begin de kvv overgiet met warm water heb je minder kans dat een hond heftig reageert op de overgang van brokken naar rauw.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 11 apr 2008, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#949288
Dank je alvast voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp, wel gewoon 1 merk, maar dan wisselen in de verschillende soorten binnen dat merk? En wat is een beetje een goed merk?

[quote="Laura2004"]
Kaas en gedroogd vlees (bijvoorbeeld kipfilet, rundvlees, lever, hart etc.)
Ik geef mijn honden 1 keer per dag eten, maar als jij jouw hond 3 maal daags wil geven vind ik het prima, mag ik vragen waarom je zo vaak eten geeft? Het lijkt me zo weinig iedere keer, ik vrees dat hij dan nooit echt voldaan is, dat vind ik wel het voordeel van minder vaak voeren.[/quote]

Gedroogd vlees? wat moet ik me daarbij voorstellen?

Eigenlijk weet ik niet zo goed waarom ik Gijzer 3 keer per dag voer  :-[, we hebben de maaltijden altijd verdeeld. Eigenlijk omdat we zelf ook drie keer eten ::)
#949295
Gijzer schreef: Dank je alvast voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp, wel gewoon 1 merk, maar dan wisselen in de verschillende soorten binnen dat merk? En wat is een beetje een goed merk?
Je kan ook verschillende merken geven. En wat is een goed merk, tja, daar kan ik je niet echt bij helpen. Ik heb ooit mijn ene hond 1 week kvv gegeven Bibi. Voor mij zou een goed merk zijn een merk dat geen kunstmatige toevoegingen bevat, dus geen calciumsupplement, geen granen en het liefst groentes. Ik weet niet precies welke merken hieraan voldoen, dus misschien dat iemand anders jou kan helpen.
Gedroogd vlees? wat moet ik me daarbij voorstellen?
Sommige mensen op Barfplaats hebben een droogmachine waar ze zelf vlees in drogen, ik weet niet of je in de dierenwinkel weleens pensstaafjes en gedroogde long hebt gezien... Daar moet je ongeveer aan denken. Je kan ook vlees drogen in de oven.
Eigenlijk weet ik niet zo goed waarom ik Gijzer 3 keer per dag voer  :-[, we hebben de maaltijden altijd verdeeld. Eigenlijk omdat we zelf ook drie keer eten ::)
Ik zou persoonlijk overgaan naar maximaal twee keer per dag, maar ja, dat moet je helemaal zelf weten, ik vind 3 keer per dag eten voor een volwassen hond niet nodig, ik heb liever dat mijn honden één keer per dag een flinke maaltijd naar binnen werken.
#949301
denk dat je het beste je hond op 1 of 2 keer per dag kan gaan zetten, dan is ie veel meer voldaan dan 3 keer eten.
Wat is een goeie kvv, ik zou zeggen begin met wat voor jouw het makkelijkst te verkrijgen is, probeer dat een week of 2 en kijk hoe ie het erop doet, gaat dat goed dan kan je voor een week of 2 een ander merk proberen.
Trouwens 1 van mijn honden heeft ook zo'n allergie, als ik hem in het voorjaar(nu dus) drainage compositium geeft, heeft hij weinig tot geen klachten(bestellen bij edera). Maar ik zou zeggen start met kvv en voor je het weet ben je aan 't barfen!!
Wat het drogen betreft, ik heb een grillpannetje en daar mik ik weleens, kipfilet, kippelevertjes in en dat laat ik dan een poosje staan--dan is het ook gedroogd en je hond doet er een moord voor!!!!
ellen
#949315
Hoi! Allereerst ook van mij : welkom op Barfplaats!
*Ik heb veel gelezen over afwisselen van merken e.d. Waar is dit voor? en is dit nodig? En wat zijn goede Kvv merken?
Het is heel saai maar het merk KVV dat goed is is het merk waar jouw hond het goed op doet. Er is dus geen "beste merk". Merken afwisselen komt van die mensen die niet zo geloven in kant en klaar compleet voer. Zoals ik. Ik geloof dat geen enkel merk jaar in jaar uit alles kan bieden wat een hond nodig heeft. Te meer daar ik zelf barf en zie wat een skala aan wisselende voedingsmiddelen mijn honden krijgen, dat nooit in 1 merk te proppen is. Ik zou zelf niet op 1 paard wedden. Maar, in principe is het niet nodig. Er zijn honden die het wel jaar in jaar uit goed doen op 1 merk.
*Ik heb ook gelezen over bijgeven van bepaalde supplementen. Hoe zit dit?
Supplementen voer je alleen als dat nodig is. Als je kvv voert, raad ik supplementen in eerste instantie af. Als je afwisselend barf voert in eerste instantie ook. Maar er kunnen redenen zijn om wel supplementen te geven. Dat is bijv. in geval dat de hond gezondheidsproblemen heeft.
*En hoe zit het met het bijvoeden van groente, yoghurt, rauwe eieren e.d? Is dit nodig in bv een bepaalde hoeveelheid per week?

Het is niet nodig. Maar het kan zeker geen kwaad! Qua hoeveelheden: stel dat je normaal 500 gram kvv voert. Dan mag je best bijv. 400 gram kvv voeren en 50 a 100 gram groente, zuivel, verse vis, eitjes, etc.
*Wat kun je gaan gebruiken als tussendoortje/verwennerij. dus alternatief op kauwbot en hondekoekjes en beloningsmateriaal??
Beginnersvleesbotjes zoals eerst wat kippen en eendennek en als dat goed gaat, kipkarkas, eendkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas en als dat lekker gaat: kun je ook eens zachte lams of geitenribben gaan geven. Dat is kauwmateriaal. Hondenkoekjes en tussendoortjes: ja, je kunt geven wat je altijd geeft. Of je gaat je orienteren op de wat gezondere tussendoortjes/beloningsmateriaal als je nu gore Frolics geeft en je dat niet lekker zit.
*Hoe zit het met het aantal voedingen per dag? Hij krijgt nu 3 keer daags (s ochtends, avondeten en voor het slapen) Kan ik dit gewoon 
  aanhouden of is het beter om minder vaak te voeren?
Dit kun je aanhouden. Je kunt ook 2 of 1 keer per dag gaan voeren. Net wat jij en Gijzer prettig vinden.
*Ik lees ook dat de 1 er wel warm water over doet, en de ander niet. Waarvoor is dit?
Dit is alleen tijdens het overschakelen. En sommige mensen doen het als ze net te laat zijn geweest met uit de vriezer halen, dus dat het eten nog niet goed op kamertemperatuur is. Maar, ik zou dat zelf alleen bij het overschakelen doen (als je hond een gevoelig spijsvertering heeft) en anders niet. KVV is al zo fijn gemalen en met water wordt het net soep. En passeert het helemaal snel het spijsverteringskanaal.
Het is een heel  verhaal geworden, maar ik hoop op een boel adviezen. Ik wil graag over gaan, maar wil wel zeker zijn dat ik het goed doe.

Alvast bedankt :)
Groetjes Yvonne

Hartstikke begrijpelijk! En hartstikke goede vragen Yvonne! Ik hoop dat je wat aan de antwoorden hebt. En zo niet, als iets niet duidelijk is: geef gerust een gil, stel nog meer vragen, daar zijn we voor!
#949537
bedankt voor de uitgebreide reacties! :)
Ik ga eens even wat winkels hier in de buurt af, om te kijken wat hier verkocht wordt.
Smuldier heb ik in elk geval al gezien.

*Nou is het dus verstandig om af te wisselen in de soorten kvv ivm de voedingsstoffen, maar moet je elke dag een compleet voeding geven? of kan het geen kwaad om af en toe een niet compleet te geven?

*En over de tussendoortjes... het lijkt mij niet echt goed, om gewoon hondenkoekjes te blijven geven, voor de optimale 'werking' van vleesvoeding, maar als hij af en toe (bv in een onbewaakt ogenblik van de buren oid) wat krijgt is dit niet erg?

Na al het lezen, begin ik BARF toch ook wel interessant te vinden, dus heb het boek 'voer voor carnivoren' besteld. Over een week komt ie binnen en dan kan ik het vanuit een boek eens rustig bekijken, is prettiger lezen als via internet ;) Hoewel hier echt veel informatie te vinden is!! :thumbup:
#949539
Ik zou een hele tijd geen gewone hondenkoekjes die granen en andere ongezonde toevoegingen bevatten geven (geef de buren anders gezonde snacks die ze aan hem kunnen geven, bij de dierenwinkel verkopen ze pensstaafjes en gedroogde visjes op de kattenafdeling, laat ze dat dan geven en leg ze uit waarom), aangezien hij toch een hele gevoelige huid heeft, dus even alleen maar kvv of barfdingetjes, als je barf toch wel interessant vindt kan je af en toe wat kippenekjes en eendennekjes geven naast zijn kvv en kijken wat hij en wat jij er van vindt.

Goed dat je het boek van Tannetje hebt besteld, ik vind het een heel goed boek voor mensen die overwegen te gaan barfen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op za 12 apr 2008, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#949566
*Nou is het dus verstandig om af te wisselen in de soorten kvv ivm de voedingsstoffen, maar moet je elke dag een compleet voeding geven? of kan het geen kwaad om af en toe een niet compleet te geven?
Nee, je hoeft niet iedere dag complete voeding te geven. Ergo, ik geef nooit complete voedingen. Bij mij eten ze (BARF) alle voedingsmiddelen die ze nodig hebben in 1 week. Dus ze krijgen bijv. de ene dag een bak kopvlees met groente en de dag erop een vleesbot. Maar, KVV en BARF zijn niet te vergelijken. Als je dag in dag uit, week in week uit hetzelfde voer geeft: dan moet een voer dus "compleet" zijn. Als je een compleet voer wil afwisselen met zelf samengestelde maaltijden: dan kan dat prima. Zolang je meer dan de helft KVV per week geeft, hoef je ook niet echt te letten op de verhoudingen/percentages van het zelfsamengestelde gedeelte. En je hoeft inderdaad in die zelf samengestelde maaltijden niet compleet te voeren. Wat heel fijn is, als je versvlees geeft waar bijv. kip en rund in zit, om dan vooral die dingen te geven die niet/nauwelijks in kvv zitten. Ik denk dan bijv. aan parelhoenkarkas, eendennek, konijn, etc. En je moet ook weten dat het percentage orgaanvlees in kvv aan de hoge kant is. Dus als je een vleesmaaltijd wil geven: kies dan het liefst voor spiervlees. En geef bijv. een maaltijd spiervlees (kopvlees, geitenvlees, lamsvlees, kalkoenvlees, etc) met wat groente. Ofzo. Liefst ook ongemalen. Want ongemalen vlees verteerd altijd beter dan gemalen handel.
*En over de tussendoortjes... het lijkt mij niet echt goed, om gewoon hondenkoekjes te blijven geven, voor de optimale 'werking' van vleesvoeding, maar als hij af en toe (bv in een onbewaakt ogenblik van de buren oid) wat krijgt is dit niet erg?
Ik vind de meeste hondenkoekjes echt tinnuf en mijn buren mogen dit soort dingen dus niet aan mijn honden geven. Ik vind overigens sowieso dat andere mensen niet ongevraagd iets aan mijn honden moeten geven. Maar mocht je het prettig vinden dat je buren af en toe toch wat aan je hond geven, kies dan inderdaad zelf een hondenkoekje uit. Bijv. pensstaafjes of de gedroogde kip van de C1000 of de koekjes van ProLine (zalm, garnaal, etc). Daar zit geen troep in. En leg je buren simpelweg uit dat vanwege het nieuwe dieet regiem jouw hond geen andere koekjes mag dan deze.
#949616
Gijzer schreef: bedankt voor de uitgebreide reacties! :)
Ik ga eens even wat winkels hier in de buurt af, om te kijken wat hier verkocht wordt.
Smuldier heb ik in elk geval al gezien.
Veel merken zijn niet bij winkels te verkrijgen, maar uitsluitend via verkooppunten. Ik weet niet waar je woont? De verkooppunten vind je meestal op de sites van de verschilldende merken. Of anders moet je even bellen.
Hier http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 939.0.html vind je een overzicht van alle merken.


*Nou is het dus verstandig om af te wisselen in de soorten kvv ivm de voedingsstoffen, maar moet je elke dag een compleet voeding geven? of kan het geen kwaad om af en toe een niet compleet te geven?
Nee hoor, als je minimaal de helft van je maaltijden compleet geeft dan maakt de andere helft niet zoveel uit. Tenminste, wel met verstand. In KVV zit vaak veel orgaan, geef dan geen extra orgaan. Geef dan lekker een lap spiervlees, wat vis of wat beginnersbotjes.
*En over de tussendoortjes... het lijkt mij niet echt goed, om gewoon hondenkoekjes te blijven geven, voor de optimale 'werking' van vleesvoeding, maar als hij af en toe (bv in een onbewaakt ogenblik van de buren oid) wat krijgt is dit niet erg?
Als jouw hond niet allergisch is ofzo, dan is dat niet direct een ramp als ze een ander koekje krijgen. Mijn honden zijn niet zo 'van de koekjes' maar bij mijn schoonouders kregen ze wel altijd een paar (van die tarwe-dingen).
Ik heb toen een paar keer een zak gedroogde pensstaafjes aan hun gegeven - hint, hint - en nu krijgen ze daar ieder een pensstaafje of een bullepees ofzo. En de hint heeft gewerkt, want nu halen ze zelf ook alleen maar gezonde snacks voor de honden.
Maar incidenteel een koekje: als jouw hond er niet van omvalt zou ik me er niet al te druk om maken.
Na al het lezen, begin ik BARF toch ook wel interessant te vinden, dus heb het boek 'voer voor carnivoren' besteld. Over een week komt ie binnen en dan kan ik het vanuit een boek eens rustig bekijken, is prettiger lezen als via internet ;) Hoewel hier echt veel informatie te vinden is!! :thumbup:
BARFen vind ik zelf het meest ideaal. Helaas doet 1 van mijn honden het er niet goed op waardoor ik merendeels KVV voer. Maar liefst zou ik barfen. Heerlijk om te zien hoe je hond buiten lekker zijn ribbetjes ligt op te eten....
#949627
Wat leuk dat je je hond over gaat zetten. Zelf ben ik een angsthaas met barfen, dus mijn kleine cavalier eet kvv. Afwisselend Bibi en Carnibest. Bij Carnibest wissel ik de smaken af. Ze hebben nl. eend, kip, natuurvoeding en lams. Wat ik haar wel geef is tussendoor een rauwe sardien of een eendenek. Heerlijk om haar daar op te zien kluiven en kraken.

Mijn vriendin heeft een dalmaat van 10 jaar oud. Haar hele leven op de brokken en dan nog van de hyperallergene, want ze heeft (sorry is nu had) huidproblemen. Altijd jeuk, altijd plekjes.
Eindelijk heb ik haar om en ze geeft nu ook kvv. Eerst rustig begonnen in het weekend en nu helemaal. Wat is dat beestje opgeknapt. Haar vacht is nu zonder plekken, ze jeukt niet meer en ze is zo zacht als zijde. Als ze bij me komt, krijgt ze net als mijn kleintje ook af en toe een sardien en een eendenek. Heerlijk dat ze op haar oude dag nu lekker eten krijgt!! Succes!!
#950926
Nou we gaan morgen over op kvv!!

Ik heb eerst wat smuldier in huis gehaald, omdat dat makkelijk te krijgen is. Maar ik wil KIVO gaan geven. En dan op den duur een barfdag ertussen en als dat goed bevalt gaan opbouwen.
Maar we beginnen rustig bij het begin. Eerst maar een poosje kvv.

vandaag heeft Gijzer zijn eerste gedroogde visje gehad. eens een gezonde snack proberen ;) nou hij wist niet wat hij er mee moest... er overheen rollen enzo ;D maar uiteindelijk heeft hij hem opgegeten. en vanavond heeft hij nog een klein stukje gehad, en hij vond het toch wel erg lekker ;D

Nou vroeg ik me af hoe jullie dat doen met de porties. Met smuldier komt het goed uit (2x per dag 400 gram) maar KIVO zit in kilo verpakkingen. Ik vraag me af hoe ik dat moet doen... Want bevroren voedsel in proties maken lijkt me vrij lastig ;) :P Hoe doen jullie dit???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door