Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#948410
Hallo,
helaas geen fijne update...
In dec 2006 was de nierwaarde van Jovi 260...hij kreeg toen fortekor, solidago en ipaketine...en we zijn overgestapt op vers vlees. Hij knapte enorm op, is zelfs de afgelopen maanden zonder medicijnen geweest, van een blazende kat die niet meer kon lopen, met duidelijk veel pijn, veranderde hij in een gewone, gezond aandoende kat.
Nu begon een week of 3 geleden zijn vacht minder mooi te worden en hij werd wat slordig met het wassen, dus meteen weer aan de fortekor, solidago en ipaketine, maar het hielp niet echt...het bleek zijn gebit en tandvlees te zijn. Vanmorgen naar de dierenarts gegaan, maar ze durven em niet onder narcose te brengen, zijn nierwaarde zat nu ruim boven de 300...en er zit een raar plekje onder zijn tong, misschien een beginnende tumor.

Hij heeft toen gekregen:
een injectie metacam een injectie vetacortyl en baytrill, bovendien een kuur stomorgyl.
In plaats van fortekor heb ik nu bentekor gekregen.
dat is nogal wat....

Natúúrlijk moets hij ook echt aan het nierdieetvoer, en ook deze dierenarts, een invaller, vond het zéér onverstandig om vers vlees te geven omdat dat zeer belastend is voor de nieren....zucht....
Ik heb het maar gelaten bij de opmerking dat de meningen van dierenartsen daarover verschillen.

Hopelijk knapt hij weer op...hopelijk houden we hem nog heel lang bij ons, verdwijnt dat onrustige plekje onder de tong (volgende maand terugkomen)

Iemand nog briljante invallen, tips? Anything?

groet,
Inge
Door YaYa
#948418
Ach Inge wat een naar bericht. En het ging juist zo goed met hem.
Briljante invallen heb ik helaas niet. Ik hoop alleen maar met je mee dat hij er weer bovenop krabbelt en dat je hem nog lang bij je mag hebben.
Het enige dat ik wel weet is dat gebitsproblemen en nierproblemen met elkaar samenhangen dus het is eigenlijk wel logisch. Mijn nierpatientje heeft nu nog een perfect gebit en het gaat ook goed. Maar voor hoelang? Het is echt net een achtbaan met ups en downs.
Gelukkig eet Jovi al wel vers want dat lijkt me toch het beste, ongeacht wat de da zegt. Ik heb trouwens ook een anti-vers da. Mijn nierpatientje eet wel het nierdieetvoer omdat ze anders overgeeft maar je ziet duidelijk dat ze stukje bij beetje inteert en magerder wordt. Dus zo geweldig is dat dieetvoer nu ook weer niet, je ziet duidelijk dat ze eiwitten tekort komt.
Bentekor ken ik trouwens niet. Neem aan dat het een sterkere variant is van fortekor?
Qua medicatie is het nogal wat wat hij binnenkrijgt. Is natuurlijk ook niet goed voor de nieren maar je moet wat. Hij heeft dus duidelijk last van zijn gebit. Ik hoop dat het aanslaat.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#948427
Dank je Mirjam...
Fortekor en bentekor is hetzelfde zei de DA, alleen is bentekor goedkoper. (nou dat kan bij ons geen kwaad)
Het is nu met name dat plekje onder de tong dat me zorgen baart...ik zal em vaak behandelen...(ik geef shamballa mdh...een sterke vorm van reiki zeg maar...een soort magnetiseren) ...die behandelingen kwam hij zelf tot voor kort halen, maar dat doet hij niet meer..dat wijst dan vast op pijn..hoewel hij erg goed eet hoor! En ook actief is...buiten rent en speelt..

Positief blijven..veel positieve energie sturen...
:-)
Inge
Gebruikersavatar
Door Hitam
#948987
Echte tips heb ik ook niet. Ik hoop dat de plek onder zijn tong alleen maar een ontsteking is.
Wil hij geen botten eten? Dan zou je zijn tanden weer eingszins schoon kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#948991
Hallo,
helaas snapt hij niks van nekken e.d.
Ik zal het nog een keer proberen...smuldier vonden ze eerst ook niks, (alleen gemengd) maar dat eten ze nu ook graag...evenals karkasgehakt....wie weet, ik zal morgen nekken halen en platslaan.

Hij kreeg vanmorgen een soort toeval...het leek op epilepsie...duurde ongeveer 3 minuten. Hij trok zijn kin naar de borst zeg maar en trilde en wankelde...zijn ogen waren een beetje leeg...
De dierenarts dacht niet dat het door de stomorgyl kan komen...
Ontwikkelt het arme beest nou ook nog epilepsie?
Toen het voorbij was leek hij beslist niet te hebben geleden...ontspande en spinde meteen....

Zucht.
INge
Door Borke
#949025
ingeastrid schreef:Hij kreeg vanmorgen een soort toeval...het leek op epilepsie...duurde ongeveer 3 minuten. Hij trok zijn kin naar de borst zeg maar en trilde en wankelde...zijn ogen waren een beetje leeg...
De dierenarts dacht niet dat het door de stomorgyl kan komen...
Ontwikkelt het arme beest nou ook nog epilepsie?
Toen het voorbij was leek hij beslist niet te hebben geleden...ontspande en spinde meteen....
Ach Inge, wat naar, maar houdt moed!
Wat jij beschrijft heeft onze Franny ook gehad toen ze 8 was en onlangs in januari. Franny is een 14-jarige Maine Coon poes met slechte nieren en zij slikt Fortekor en eet Carnibest lam en doet het daar verder prima op.

Waarom was je met de Fortekor gestopt?
Franny slikt het al 4 jaar en doet het er prima op :)
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#949031
Hoi,
ik was ermee gestopt (had het afgebouwd) omdat het heel goed ging..hij heeft een jaar lang bijna geen medicatie gehad...misschien toch niet verstandig achteraf, maar omdat hij zoveel medicijnen had gehad wilde ik hem zo min mogelijk belasten.

Toen ik zijn 2e tablet stomorgyl gaf, had hij een uur later weer zo'n aanval, alleen nu duurde het maar eventjes en was het niet zo heftig (sterker nog, hij spinde gewoon verder) ...zou hij dan toch op die stomorgyl reageren?
Ik zal de DA zometeen weer bellen...maar zij kan er zo ook niets mee...

Gelukkig ligt Jovi nu heel ontspannen midden in de tuin te slapen.

Duim duim duim..
Inge
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#949126
Van de DA moeten we toch maar stoppen met de stomorgyl...nou, dat had ik zelf ook al bedacht, het gaat helemaal niet goed.
Hij trilt, heeft verkrampte spieren, zijn kop gaat op en neer en zijn ogen lijken leeg....dan gaat hij liggen, rust even uit en staat op alsof er niets gebeurd is, hij eet, hij drinkt...snap je dat nou?
Gelukkig lijkt hij er écht geen pijn van te hebben...

Wat vermoeiend is dit...verdrietige kinderen, die wel inzien dat dit zo niet door kan gaan...

Hopelijk knapt hij op als die rottige medicijnen uit zijn systeem zijn...

INge
Door YaYa
#949141
Hoe bedoel je zonder overleg? Ik neem toch aan dat hij wel met jou besproken heeft welke medicatie hij meegeeft?
Stomorgyl is trouwens wel het meest gebruikte ab bij tandvleesontstekingen/gebitsproblemen. Maar misschien zit er iets in waar hij niet goed tegenkan. Ik kan me trouwens sowieso ook voorstellen dat zijn nieren al die medicatie gewoon niet aankunnen en niet goed kunnen verwerken.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#949142
De medicijnen die ze meegegeven hebben ben ik natuurlijk mee accoord gegaan, maar de metacam, vetacortyl en baytrill hebben ze hem gegeven toen hij daar was...
Ik had hem in principe achtergelaten voor een gebits-reiniging, maar ze gingen dus eerst de nierwaarden testen...dat wist ik ook..ze zouden dan bellen als hij niet onder narcose kon en dat gebeurde dus na 1,5 uur ook. 
Toen ik hem kwam halen had hij die 3 injecties al gehad...
Inge
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door