Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#947470
Hallo, We denken dat we hiervoor Lizzy moeten hebben. We hebben Lizzy een zaterdagochtend horen vertellen over hondenvoeding in onze cursus bij Yalla in Zoetermeer. Onze Branka (x Weimaraner/Viszla) is 1,5, gesteriliseerd teefje, mist 1 nier en haar duodenum door verkloote operatie. Nu geven we 1 theelepel pancreaspoeder en royal canin renal (da). Graag willen we gaan barfen met onze beide honden. Onze reu Joop (x catalaanse herder) is net 9 geworden en nog net zo vitaal als 4 jaar geleden toen we hem kregen. Joop eet Rodi rund/groenten compleet en vond een paar jaar geleden bij een eerdere barfpoging Bibi niet weg te koppen.
I.i.g. willen we kijken of we Branka gezonder kunnen voeden dan nu. LIZZY, heb je een voorstel ?
Hartelijke groet, Rob en Boukje Snel.
Door dorinekok
#947477
hi hi ik heet wel geen lizzy (bij lange na niet) maar je bent in elk geval op de goede site belandt. Als je wat meer leest hier zal je vanzelf ontdekken wat een goed menu voor je honden is. Andere mensen kunnen je dan ook adviseren. Succes!
#947478
Hoi Boukje, leuk dat je er bent! Lizzy komt vanzelf wel langs dit topic (ik zal haar er ook even op attenderen) maar er zijn meerdere mensen hier aanwezig die een zinvol antwoord kunnen geven op jouw vragen.
Groet, Monique (ja die van Yalla  ;D)
#947633
Hallo Rob en Boukje,
Welkom op Barfplaats!
Mag ik vragen waarom Branka een nierdieet moet eten? Ja, ze kan wel 1 nier hebben, maar honden (en mensen) kunnen prima functioneren op 1 nier en daar gezond oud op worden. Dus ik ben heel benieuwd, die ene nier die ze nog over heeft: functioneert deze niet goed? Zo niet: dan is een nierdieet prima. Als ie wel goed functioneert: is er geen enkele reden om haar een nierdieet te geven. Ik snap ook niet zo goed wat die ene nier te maken heeft met pancreaspoeder...? Pancreaspoeder geef je alleen als de alvleesklier niet meer goed functioneert....

Ik kan me voorstellen dat je haar graag op een gezonde voeding over zet. Die brokken is maar niks.

Als de nier die ze nog heeft slecht functioneert: kun je dit menu geven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html.

Als haar nier wel goed functioneert, kun je haar gewoon overschakelen op de 'normale' manier van BARF.

Om je in te lezen in BARF, is dit een goed topic om mee te beginnen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Als je vragen hebt, horen we het wel.
#948257
Ha,
Bedankt voor de snelle reactie ! Voor zover wij weten functioneert de ene nier van Branka gewoon. De overweging van de dierenarts zal zijn dat er na de ene nier niets meer is, dus voorzichtigheid geboden is. Maar misschien zijn we wel te voorzichtig.
Het amylase en lipase-poeder (pancreaspoeder) krijgt ze omdat ze ook haar 12-vingerige darm mist, zodat kennelijk door die afwezigheid die alvleesklierhormonen niet meer in haar voedselbrij komen. Eigenlijk is dat het grotere probleem bij het zoeken van een goed dieet (vetten en eiwitten).
#948270
bouk schreef: Ha,
Bedankt voor de snelle reactie ! Voor zover wij weten functioneert de ene nier van Branka gewoon. De overweging van de dierenarts zal zijn dat er na de ene nier niets meer is, dus voorzichtigheid geboden is. Maar misschien zijn we wel te voorzichtig.
Het amylase en lipase-poeder (pancreaspoeder) krijgt ze omdat ze ook haar 12-vingerige darm mist, zodat kennelijk door die afwezigheid die alvleesklierhormonen niet meer in haar voedselbrij komen. Eigenlijk is dat het grotere probleem bij het zoeken van een goed dieet (vetten en eiwitten).
Ja, ik denk dat je een nierdieet kunt vergeten. Dat slaat gewoon echt nergens op (sorry). Dat is hetzelfde als 's morgens een paracetamolletje innemen voor het geval dat je hoofdpijn krijgt. Wat wel een feit is: als er nou IETS slecht is voor gezonde nieren: dan zijn het brokken. Dat komt omdat brokken een veel te droge voeding is voor een dier als de hond. Een carnivoor. Ik zou daarom zeker overstappen naar verse voeding!

Bij alvleesklierproblemen of het ontbreken van het alvleesklierhormoon (?) kun je kiezen uit drie opties:

1)Zelf voeding samenstellen volgens de BARF methode en dit aanvullen met verse pancreas. Dit verkopen ze bijvoorbeeld bij het Islam Centrum in Rotterdam.
2)Carnibest Pancreas. Dit is een kant en klare verse voeding aangevuld met verse pancreas.
3)Duck Pancreas. Dit is een kant en klare verse voeding van de firma Duck Natuurvoeding aangevuld met verse pancreas.

In alle drie de gevallen kun je het enzymenpoeder weglaten en in alle drie gevallen ben je nier-technisch dus beter bezig dan met welk brok dan ook.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door