Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door tigger
#91888
Hallo allemaal,
Mijn hond is nu 2,5 jaar en heeft eigenlijk altijd last gehad van gezondheidsproblemen. Waarschijnlijk staat dit in nauw verband met rasverwante aandoeningen. Echter sinds 1 jaar spuugt Beau gal op, in het begin weinig en de laatste tijd vaak en veel. Hij zit nu 3 weken aan de prednison vanwege een chronische maagdarmontsteking. De dierenarts vermoedt dat het gaat om voedselintollerantie en dus krijgt ie nu Sensitivity Control van Royal Canin. Door de prednison gaat het nu gelukkig een stuk beter met Beau. Alleen nu vraag ik mij af als er sprake is van voedselintollerantie dan zijn de sensitivity control brokken toch ook irriterend voor de maag. Immers zelfs hier zitten er conserveringsmiddelen etc in. Is het niet verstandiger om op versvoer over te gaan? En krijgt ie dan niet nog meer last van overgeven ed? En wat voor tussendoortjes kan ik hem dan nog geven? Ik heb hem wel eens een tijdje op pens gehad [rodi] en dat vond ie reuze lekker maar hij is super actief dus daar werd hij heel mager van en dat is dus weer niet de bedoeling. Blijft hij wel op gewicht door versvoer? Ik twijfel heel erg over de overstap naar versvoer [ben al vaak van voer veranderd]. Wat is wijsheid?? ::)
Groet,
Vivian
Door Lupa
#91891
dit is een gevoelig onderwerp ivm de maagonsteking.
hoe lang geef je de nieuwe brokken?

alleen pens geven is niet goed, dan kan de hond niet al de voedingstoffen binnen krijgen die hij nodig heeft.

ik zou stppen met brokken en een versvlees voer kopen, je hebt verschillende merken maar iedere merk heeft ook een variatie speciaal voor gevoelige darmen.
ik hoop dat je snel aantword krijg

er zijn hier ook wat honden die dit soort problemen gehad hebben ga hun verhaal lezen en lees zo veel mogenlijk over vers voeren en je zult steeds meer overtuigd raken dat vers beter is voor jou hond dan brokken
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 05 mei 2004, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
#91905
Hoi Vivian, je zult vast goede adviezen gaan krijgen, maar 1 ding, je hond moet wel een KOMPLEET versvoer hebben!
Alleen pens is niet kompleet.
Of je kunt gaan Barfen, zelf samenstellen van de voeding!
Maar het is verstandig om eerst helemaal over te stappen op Kompleet versvlees!
Kijk eens in de bibliotheek voor de websites van de versvleesmerken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#91926
Hai Vivian, ik denk dat jouw hond heel erg kan opknappen met Kompleet versvlees. Je hebt grote kans dat jouw hond niet tegen granen kan, en brokken bestaan voor meer als de helft uit granen.
Wat voor een ras heb je? Want je hebt grote kans dat er hier mensen zijn die precies hetzelfde hebben meegemaakt.
Als je je hond gaat overzetten op versvlees lees dan eerst even DIT, daar wordt precies uitgelegd hoe je dat veilig kan doen.
Kies wel voor een kompleet versvlees voer, pens alleen is niet kompleet. Een paar goeie merken zijn: Bibi, Carnibest, Duck, Energique, Prins.
Veel succes en beterschap met je hond. Als je nog meer wilt weten, gewoon vragen hoor. :)
Door tigger
#94570
Vanaf gisteren ben ik begonnen om Beau over te zetten op versvoer, nl energique. En hij vindt het lekker :P. Ik meng het nog wel met z'n brokken, zodat z'n darmpjes eraan kunnen wennen. Verder ben ik ook begonnen de prednison af te bouwen, en dan maar hopen dat het goed gaat. Vind het toch wel een beetje eng, ben al 1,5 jaar aan het klooien met z'n voedsel omdat ie dus na verloop van tijd aldoor klachten krijgt. Ben nu ook een beetje cynisch :-\ .
Is energique een compleet versvoer? Als ik het vergelijk met z'n brokken, zit er veel minder vitamines en mineralen in. Moet ik hem nog voedingssupplementen erbij geven?
En wat voor tussendoortjes/beloningsdoortjes kan ik hem nu geven? Vind het een beetje tegenstrijdig om wel versvoer te geven maar toch ook markiesjes of frolicjes. Kan hij, wanneer hij ad energique is gewend, ook stukjes rauwvlees [lam, kip] als beloning krijgen? Ben nog altijd geneigd om het te koken.
Hopelijk hebben jullie wat starterstips voor mij! ;)
Groet,
Vivian & Beau
Door Truus
#94577
Hoi Vivian,
Wat fijn dat je bent over gestapt naar versvlees. Ik zou het zeker niet gaan mengen met brokken. Er moet minstens 8 uur tussen zitten! Dus b.v. s'morges brok en sávonds vers.
Het beste is om helemaal geen brokken meer te geven want je kunt ze gelijk overzetten naar versvlees hoor.
Energique is compleet versvoer dus ze hoeven er niks bij te hebben.
Vindt Beau het lekker?
Ik geef ook energique en koop het samen met anderen in, in grootverpakking en doe het in de vriezer. Scheelt in de kosten dus..mischien kan jij ook samen doen met iemand.
Succes.
Door Timmy
#94589
Vaak reageren ze ook zo lekker op conserveringsmiddelen en chemische anti-oxidanten. Ik zou dus van die brokken afstappen en helemaal overstappen op versvlees.

Gr.
Linda
Door tigger
#94595
Hi Truus & Linda,
Als ik het dan goed begrijp dan kan ik Beau in 1 keer overzetten op energique? Hij krijgt z'n eten in 4 porties[ivm betere vertering] dus er zit geen 8 uur tussen.
En ik heb idd direct een grootverpakking [1 doos] van iemand kunnen overnemen, dat scheelt behoorlijk in kosten. Allleen had ik de grote van mijn vriezer overschat en het aantal burgers onderschat ;D.
Gr.
Vivian
Door Truus
#94599
Ikzelf heb mijn honden in een keer overgezet en het was geen probleem.
De drollen waren goed en een stuk kleiner dan die mega brokkendrollen.
Ik geef ook een maaltijd omdat ze dan een volle maag hebben dus geen hongergevoel.
Ik weet niet hoeveel jouw hond weegt, en hoeveel je ze moet geven?
Je zou het s'morgens en sávonds kunnen geven maar verdelen in vieren vind ik wel erg veel.
De brokken zou ik niet meer geven en weggeven .
Heb je nog veel brokken dan?
Fijn dat al grootverpakking hebt....nu nog een vriezer erbij ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#94652
Hoi Vivian, je geeft prednison aan je hond, en je hond heeft een chronische maag-darmontsteking, dus ik zou hem wat voorzichtiger overzetten op vers dmv bijv. het vlees de eertse paar dagen héél licht te koken, daarna een paar dagen overgieten met kokend water en als dat goed gaat (dus je hond heeft geen diaree oid) langzamerhand rauw geven.
Lees anders toch nog even dit (ik heb het al eerder genoemd maar krijg niet de indruk dat je het gelezen hebt), daar wordt het wat uitgebreider en duidelijker uitgelegd door Lizzy. Maar meng de brokjes niet met vlees!
Verder kun je als beloninkjes stukjes kaas gebruiken, of gedroogde lever of idd gekookte kip, want dat plakt allemaal niet zo in je jaszak ;). Succes
Door Lizzy
#94658
Is energique een compleet versvoer? Als ik het vergelijk met z'n brokken, zit er veel minder vitamines en mineralen in. Moet ik hem nog voedingssupplementen erbij geven?
En wat voor tussendoortjes/beloningsdoortjes kan ik hem nu geven? Vind het een beetje tegenstrijdig om wel versvoer te geven maar toch ook markiesjes of frolicjes. Kan hij, wanneer hij ad energique is gewend, ook stukjes rauwvlees [lam, kip] als beloning krijgen? Ben nog altijd geneigd om het te koken.
Hopelijk hebben jullie wat starterstips voor mij! ;)
Groet,
Vivian & Beau
Hoi Vivian, ja, Energique is compleet. En nee, je hoeft er dus geen voedingssupplementen aan toe te voegen. Liever niet zelfs.

Markiesjes en Frolic-jes: ik zou ze onmiddellijk weggooien. Dit lijkt mij uitermate ongeschikt voor jouw hond, gezien zijn medische toestand (tis sowieso troep, deze Frolic en Pedigree Pal zooi... Ook voor gezonde honden).

Je kunt wel zelf koekjes maken. Er staan wat recepten op Barfplaats (gebruik de zoekfunctie en/of kijk onder menu's).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 mei 2004, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door alies2
#94674
Als beloning gebruik ik pensdropjes, farmfood en carocroc. De laatste twee gekregen als proefverpakking. Na de training krijgen ze iets als een kippenekje, rodiworst of in ieder geval iets heel speciaals.
Door qyan
#94807
hallo vivian,
ongeveer een jaar geleden (misschien iets langer) hebben wij voor qyan dezelfde brokken mee gekregen van de DA, ook vanwege een chronische maag/ darmontsteking (bijna 6 maanden geduurd) en een zogenaamde voedselintolerantie.
is er een verteringsonderzoek bij je hond gedaan omdat je de brokken al hebt ???
qyan heeft eerst een verteringsonderzoek (ontlasting) gehad en als daar wat uit zou komen moest hij op die brokken, anders niet.
qyan bleek na dat onderzoek geen problemen met de vertering te hebben, niets mis met de pancreas en had geen voedselintolerantie.
iedere brok die we hadden ging fout en we belanden in een cirkeltje waar we niet meer uit kwamen.
voordat qyan de leeftijd van 8 maanden had bereikt waren er al 8 antibioticakuren gepasseerd in zijn korte leventje.
ik heb hem toen over gezet op vers, geen antibiotica meer, geen prednison, helemaal niets, en niet op die brokken van de DA.
hij heeft nooit meer een maag/ darmontsteking gehad ;)
let wel, ik heb qyan absoluut niet cold turkey over geschakeld naar vers, ondanks dat hij al enkele dagen vers kreeg en als pup al eens eerder alleen vers en geen brokken had gehad!!!
op dat moment was qyan er in zo'n slechte mate aan toe dat dat niet verstandig had geweest, hij verdroeg gewoon geen voer meer.
ik ben het eerst 3 dagen licht gaan koken, daarna alleen nog warm water, toen alleen nog lauw water en toen gewoon zonder water op kamertemperatuur.
verder heb ik hem de eerste 2 maanden helemaal geen tussendoortjes meer gegeven, ook geen kauwbotten.
met speuren en trainen gebruikte ik die royal canin sensitivity en niets anders.
na 2 maanden vers en geen problemen meer ben ik langzaam aan weer dingetjes zoals beloningsbrokjes, rodi worst en kauwbotten gaan geven.
de ene week rodi worst, de andere week een kauwbot en weer de andere week beloningsbrokjes.
ook hier had hij geen reactie op.
mijn mening is: zet je hond rustig over op vers en geef voorlopig ff geen frolic, brokjes, markiesjes ed, maar dat is mijn mening gebaseerd op de ervaring die ik met qyan heb.
iedere hond is anders uiteraard.

succes.

gr wendy
Door tigger
#95175
Hi Wendy,
Jouw verhaal over Gyan komt mij erg bekend voor. Ook Beau kon geen voedsel meer verdragen, nu het dus 2 maand goed gaat met de royal canin brokken ben ik wel een beetje bang om weer over te gaan op iets anders. Er is geen verteringsonderzoek gedaan; er zijn fotos gemaakt daar werden geen rare dingen op gezien. Dus was de conclusie van de DA dat het een voedselintollerantie was en een chronsche maagdarmontsteking. Dus daarom prednison. Eigenlijk best raar, men weet niet 100% zeker wat het is maar schrijft wel een "paardenmiddel" uit ::). Maar ik was allang blij dat het daarna uiteindelijk weer es goed ging met Beau. Maar door een beetje surfen op inet kwam ik op deze site, sja en toen begon ik wel te twijfelen aan droogvoer in combinatie met de klachten :-\ . Ben me echt rotgeschrokken wat er allemaal voor troep in die brokken zit :o . Had altijd wel m'n twijfels over droogvoer, maar dan al die info en een ziek hondje... ja toen wilde ik wel overstag :) . Verder zal ik iemand anders blij gaan maken met alles wat ik nog over heb [10 kilo Hill's, de wereld aan markiesjes, frolics etc :-[ ]

Gisteren heb ik z'n brokken gemengd met het vlees [zal ik niet meer doen ;) ] En vanochtend zat Beau bij z'n 2e poepbeurt in de diaree :-\ . Kan ik nu wel doorgaan met alleen energique geven dmv het te koken?
Elders op deze site las ik iets over fytomix, dat dit goed is voor zwakke darmen. Is dit misschien ook goed idee om Beau te geven?
Groet,
Vivian
Gebruikersavatar
Door Nitus
#95188
Hai Vivian,
Ik zou doorgaan met het koken (en dat hoeft echt maar héél kort, je warmt het op in een klein beetje water totdat het kookt, en dan héél eventjes door laten koken). Hopelijk zie je dan snel verbetering.
Ik zou dit blijven doen totdat Beau geen diaree meer heeft. Zodra zijn ontlasting beter wordt kun je gaan afbouwen, maar doe dit in jouw geval langzaam. Desnoods duurt het 2 weken voordat je het je hond rauw kunt geven, dat geeft helemaal niks.
Heeft Beau erge diaree? of kan hij het nog wel ophouden? Zorg dat hij genoeg kan drinken en dus niet uitdroogt.
Fytomix van Bibi en Kruidenmix van Carnibest is idd erg goed voor zijn darmen en dat kun je erbij geven, dit hoef je NIET te koken. Als je het ruikt zul je daar ook erg blij om zijn ;).
Succes en sterkte :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door