Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Urs
#947939
We weten het nog niet 100 % zeker maar na alle waarschijnlijkheid heeft Catootje een nekhernia.

Afgelopen donderdag zijn we op reis gegaan naar zeeland. Smiddags bij mijn moeder zat ze bij me en bij het verleggen van haar gilde ze.
Vrijdag had ik wel in de gaten dat ze pijn had , maar waar ?

Zaterdag ochtend heb ik haar van bed getild en gilde ze weer. Zelf had ik het idee dat er wat met d'r buik was.
Ik heb op de show gestaan en de bietels zijn bij mijn vader gebleven.
Toen ik thuis kwam deed ze niks. Duidelijk niet de Cato die ik gewend was. Ze heeft 2 x slijmrig schuim gespuugd. Toch maar naar de DA, ze had echt pijn. Tja vaag,  op de rug reageerde ze niet en ook niet op d'r nek. Pijnstilling mee en na het weekend naar eigen DA. Omdat ik maandag pas terug gekomen ben zijn we dinsdag bij de DA geweest. Iets met d'r maag zou kunnen,( zag al een catootje opengesneden op de operatie tafel liggen vol met gezwellen)  ze hield d'r buik erg gespannen, maar ze poept en eet goed.
Toch wat bloed getapt en nog geen reactie in d'r rug, maar bij het verzetten gilde ze het uit ( gelukkig) en waarschijnlijk is het toch d'r nek. Ze heeft wat spuiten gehad, ook met cortico's en pijnstillers mee naar huis.
Vandaag krijgen we bloed uitslag en bepalen we het verdere plan.

Het typische is dat ze nu nergens last van lijkt te hebben. Ik denk dus echt dat het een ( beginnende) hernia is in d'r nek. En bij het terug denken ze slaapt al een tijdje met d'r kop op de rand van de mand zodat ie hoog ligt.
Maar is het niet beter bij een hernia dat ze toch wat pijn heeft zodat ze niet te enthousiast is? Ze was vandaag Floortje alweer aan het mollen. Ook heb ik een ander tuigje voor d'r gekocht zodat d'r nek ontlast wordt. Ze springt niet uit zichzelf op de bank.

En als het een nekherina is , is dan zwem therapie goed voor d'r? ( hier in Aalten zit er hydro therapie voor honden)
En in hoeverre is het vertsandig om d'r vol te laten spuiten met cortico's? En is rust houden een must of is het bepaalde bewegingen ontwijken ( rust roest)

Arme Too doet pijn in mijn hart als ze pijn heeft, de dame is 8 jaar en mankeerd nooit wat.
Laatst gewijzigd door Urs op vr 11 apr 2008, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#947972
Cortico's zijn een paardenmiddel, maar ze helpen vaak wel donders goed. Ik ken wel een hondje die al jaren tobt met herniaklachten die ze al een paar keer hebben weten op te lappen met corticospuiten (iedere keer een hele serie, om de paar dagen een spuit).
Het kan dus heel goed zo zijn dat Cato nu enorm opgeknapt is van de spuiten, maar dat de achterliggende oorzaak nog niet bestreden is.

Ik zou je adviseren om naar een osteopaat te gaan met haar. Zij kijken niet alleen naar wervels en botten maar ook naar de inloed van spiergroepen en de organen.
Ben zelf onder behandeling bij een osteopaat vanwege een hernia en ook Sunday heeft al eens een behandeling gehad waar hij gigantisch van opgeknapt is. Gek genoeg is bij een dier 1 of hooguit 2 behandelingen vaak voldoende.

Ik ben bij Martine Burgers geweest, ze heeft een praktijk net onder Apeldoorn. Ze doet het samen met Mariële Kamphorst, en zij zit in Vorden. Eventueel kunnen ze ook aan huis komen.

Beterschap met Catootje  :-* :-* :-* :-*
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#947982
He get Urs, wat een ellende voor die kleine Cato  :-*. Heb je al een foto laten maken? Ik vraag dat om de volgende reden. Jaaaaaren geleden heeft Sam ook een keer zo'n akkefietje gehad. Het uitgillen, sloom zijn, niet zichzelf etc. Ik dacht dat het iets met haar buik was, maar de medicijnen die ze daarvoor meekreeg sloegen niet aan. Het bleef tobben en ze voelde zich duidelijk niet fijn. Nog weer eens naar de DA, die maar weer eens een beetje ging draaien en voelen en trekken. En ook Sam reageerde heftig op het betasten van haar nek. Vermoeden: nekhernia. Toen hebben we een foto laten maken, en die liet de keurigste nek en rug zien die je je kon bedenken. Een week of twee later kreeg ze een echt afschuwelijke diarree die maar niet op wilde houden. Toen dat uiteindelijk over was, was ze weer de oude. Nooit meer ergens last van gehad... Dus ik zou zeker een foto laten maken om een wat betrouwbaarder beeld te krijgen!
Door Moos
#947984
He bah wat naar....Arme Cato!

Ik zou denk ik ook een foto laten maken om zeker te weten of het dat is. Alhoewel ik meen dat je met een gewone foto ook weer niet alles kan zien, dat je daarvoor met contrastvloeistof aan de gang moet. Dacht ik hoor ;)

Bij Moos dachten ze ook aan een nekhernia, ik heb hem een jaar lang zo behandeld, als een hond met nekproblemen, eventueel ook rugproblemen.
Dat was het dus niet bij hem. ;)
Door Urs
#947994
De DA heeft net gebeld. D'r bloed was gelukkig goed. Nu is het volgende plan om af te wachten hoe ze zich gaat houden. Als de spuiten uitgewerkt zijn en ze krijgt weer klachten gaan we foto's maken met contrast vloeistof. Tot dan mag ze niet springen en geen rare bewegingen maken.
We wachten het af. Kan natuurlijk ook zo zijn dat er een spier verrekt was ofzo.
Heb hier nog puur hernia staan , ga dat denk ik erbij geven.

Het is natuurlijk een bekend verschijnsel bij Teckels een hernia.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#948967
Auw, nekhernia´s zijn buitengewoon pijnlijk. Arme Catootje.
Ik zou ook een chiropracter of osteopaat opzoeken. Helpt vaak beter dan al die pillen, dan komt het vaak terug.
Door Urs
#949302
Helaas, t is weer helemaal mis. Het ging zo goed en net bij thuiskomst gilde ze weer van pijn bij het uit de auto komen. Net nog even gauw bij de da geweest om het weekend door te komen. Maandag gaan we afspraken maken voor contrast foto's en dan ook een osteopaat.
Arme Too, zag het niet zitten om zo met haar het weekend in te gaan. Ze heeft weer spuiten gekregen.
Laatst gewijzigd door Urs op vr 11 apr 2008, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#949479
pffff dat is echt knap waardeloos  :-\ :-\ :-\ ik hoop dat jullie een beetje het weekend doorkomen met d'r...

Sterkte voor haar, geef haar een voorzichtige knuffel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door