Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#947472
He allemaal,

Vrienden van mij hebben een Mastino pup van nu een half jaar oud. Er is gebleken dat hij ernstige ed en hd heeft en dat eigenlijk zijn hele gestel qua botgroei een zooitje is. In hoeverre denken jullie dat voeding van invloed is naast de erfelijkheid? Hij is op ht moment erg slank maar wel hoog, ik denk dat hij te snel de hoogte in is gegaan en dat de breedte en de hoogte dus niet geleidelijk aan zijn gegaan. De pup heeft constant alleen op puppyvoer gestaan en ze willen straks over naar de junior.

Mijn mening was minimaal overstappen op volwassenvoer en het liefst nog op versvlees over gaan zodra ze merkte dat hij last kreeg. In principe willen ze hier niks van weten want ze zijn er van overtuigd dat het alleen een erfelijke kwestie is en dat voeding geen invloed heeft.

Wat is dus jullie mening hierover?

Groetjes,

Bianca
#947504
Ik weet zeker dat voeding een aanzienlijke invloed heeft. Direct die puppenbrokken de kliko in, en de hond op versvlees! Ik snap nog steeds niet wie puppen/juniorbrokken uitgevonden heeft, wij geven onze kinderen toch ook geen aangepast voedsel van het moment dat ze zelfstandig kunnen eten tot ze volwassen zijn?

Honden, en dan met name van grote rassen, groeien volledig uit elkaar door puppenbrokken. Overigens wil ik hiermee zeker niet zeggen dat erfelijkheid uitgesloten is, maar de voeding heeft zeker géén gunstige invloed gehad!
#947506
Het wordt deels bepaald door erfelijkheid en deels door milieu invloeden.
Milieu invloeden zijn bijvoorbeeld voeding, beweging (hoe lang en hoe wordt er veel gesprongen en trappen gelopen), de ondergrond waarop ze bewegen (spekglad parket of stroeve vloer).

Arme pup...
#947576
He,

Ja het is inderdaad erg triest...

Er wordt vrij weinig met hem gelopen, ook omdat hij dat vanaf het begin af aan al niet wil. Als hij naar buiten gaat is het meestal een klein rondje. De vloer is laminaat!! Hij glijdt dus ook vaak uit, in het nieuwe huis nemen ze stroeve tegels maar of dat voldoende is. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat voeding een grote rol speelt maar dat erfelijkheid net zo hard heeft meegeteld. Ik wil ze ook niet het gevoel geven dat het hun schuld is maar ik kan me voorstellen als iedereen zegt dat puppybrokken zo slecht zijn, ze het bij zichzelf gaan zoeken. Dat is natuurlijk het laatste wat ik wil maar hij is nog zo jong, misschien kan het nog positief beïnvloed worden. Maar als ze niks willen aannemen van iemand buiten de orthopeed en de fokker tsja. Ik vind het erg moeilijk nu om bij ze langs te gaan omdat ik er dan mee geconfronteerd wordt en dat maakt me boos en vooral verdrietig. Ik vind het echt zo jammer dat het zo moet lopen, ze hebben een jaar op deze pup moeten wachten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al vanaf het begin af aan mijn vraagtekens had bij de fokker. Ook heb ik vanaf het begin af aan ze geprobeerd op vers te krijgen of ze te laten overstappen op volwassen voer. Maar daar zijn de meningen ook zo erg over verdeeld dus ja wat is goed. Voor mij staat zo vast als een huis dat vlees dat is! Maar ik wil mezelf dus ook niet verder opdringen omdat onze vriendschap er dan onder gaat lijden ben ik bang. Ze willen ook eigenlijk niet dat ik bij iedereen adviezen inwin omdat ze dan door de bomen het bos niet meer zien, ook dat is wel te begrijpen. Ik doe het ook voor me zelf, ik werk in een dierenwinkel en wil altijd zoveel mogelijk bijleren om zo goed mogelijk te kunnen adviseren.

Groetjes,

Bianca
#947638
bianca1984 schreef: He,

Ja het is inderdaad erg triest...

Er wordt vrij weinig met hem gelopen, ook omdat hij dat vanaf het begin af aan al niet wil. Als hij naar buiten gaat is het meestal een klein rondje. De vloer is laminaat!! Hij glijdt dus ook vaak uit, in het nieuwe huis nemen ze stroeve tegels maar of dat voldoende is. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat voeding een grote rol speelt maar dat erfelijkheid net zo hard heeft meegeteld. Ik wil ze ook niet het gevoel geven dat het hun schuld is maar ik kan me voorstellen als iedereen zegt dat puppybrokken zo slecht zijn, ze het bij zichzelf gaan zoeken. Dat is natuurlijk het laatste wat ik wil maar hij is nog zo jong, misschien kan het nog positief beïnvloed worden. Maar als ze niks willen aannemen van iemand buiten de orthopeed en de fokker tsja. Ik vind het erg moeilijk nu om bij ze langs te gaan omdat ik er dan mee geconfronteerd wordt en dat maakt me boos en vooral verdrietig. Ik vind het echt zo jammer dat het zo moet lopen, ze hebben een jaar op deze pup moeten wachten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al vanaf het begin af aan mijn vraagtekens had bij de fokker. Ook heb ik vanaf het begin af aan ze geprobeerd op vers te krijgen of ze te laten overstappen op volwassen voer. Maar daar zijn de meningen ook zo erg over verdeeld dus ja wat is goed. Voor mij staat zo vast als een huis dat vlees dat is! Maar ik wil mezelf dus ook niet verder opdringen omdat onze vriendschap er dan onder gaat lijden ben ik bang. Ze willen ook eigenlijk niet dat ik bij iedereen adviezen inwin omdat ze dan door de bomen het bos niet meer zien, ook dat is wel te begrijpen. Ik doe het ook voor me zelf, ik werk in een dierenwinkel en wil altijd zoveel mogelijk bijleren om zo goed mogelijk te kunnen adviseren.

Groetjes,

Bianca
Zo te lezen hebben ze nogal een heel eigen mening. En mensen die er zo in staan en niks van een ander aannemen: laat gaan. Laat het los. Je kunt hier helaas niet van enige invloed zijn. Jammer voor de hond, maar het zij zo... Ik denk persoonlijk dat je wel kunt stoppen met adviezen inwinnen. Het is heeeeel lief, maar het is hun hond en zij gaan het allemaal toch niet van je aannemen.

Voeding is zeker van invloed. Maar het is lang geleden dat ik een normale Mastino heb gezien. Ergo, ik vraag me af of er nog gezonde te krijgen zijn. Ze mankeren altijd wat aan hun skelet. En dan zijn ze niet de enige mega zware hond hoor, die het aan het skelet mankeert.... Maar ja, zolang fokkers met HD D en ED++++ blijven fokken: houd je dit soort problemen. Nee, sterker nog: zolang je met dit absurt grote zware honden blijft fokken, die volledig uit hun krachten zijn gefokt: houd je problemen. Dat ga je ook niet oplossen met 1 pup gezonde voeding geven. Dat ga je alleen maar oplossen door generatie's lang BARF te voeren en zeer selectief te fokken en terug te fokken naar een hond met een normaal postuur en normaal gewicht. En geloof me, dat gaan die Mastino fokkers niet doen. Dat is niet het fok beleid. Ze fokken liever dit soort ongezonde gedrochten.

Dus tja, eerlijk gezegd? Of ze deze hond nou vol blijven kiepen met puppybrokken of dat ze hem vandaag nog over zetten op BARF: dit gaat niet meer goed komen. Deze hond wordt gewoon niet oud, zoals geen enkele Mastino dat wordt. En dan kunnen we allemaal heel hard huilen en dat vreselijk erg vinden voor deze eigenaren..., maar dan ben ik misschien erg hard: daar hebben ze zelf voor gekozen.

Wil je nog wat vriendschap overhouden met deze mensen: trek je handen er vanaf. Wil je geen vriendschap overhouden: trek ook je handen er vanaf. Want dit is een loose-loose situation. Voor alle betrokkenen. Helaas.

Arme hond :'(
#947652
Hoi Lizzy,

Ja je hebt helemaal gelijk, ik kan beter mijn handen hier vanaf trekken. Het zorgt alleen maar voor frustratie en misschien uiteindelijk ruzie. En Bruno is er toch niet meer mee te helpen, het is al gebeurd. En ook wat betreft het fokbeleid, zei ik gister ook tegen mijn vriend nog, ze moeten stoppen met deze rassen te fokken maar ja...

Ik concentreer me nu alleen nog op de klanten in de winkel die wel advies willen aannemen en verder let ik lekker op mijn eigen dieren. En ik kan wel zeggen dat ik vind dat ik het erg goed gedaan heb met onze eigen hond, die aan een zijden draadje hing. Haar hebben we er nu helemaal bovenop gekregen en ze staat volledig op vers.

Groetjes,

Bianca
#947855
ik geloof eigenlijk niet dat t door de voeding enz komt.
het zit erin of het zit er niet in...
dus erfelijk bepaald.

alleen de manier waarop het zich uit of de mate waarop ze last van hebben kun je met goede voeding beinvloeden denk ik...
Dus bv een hond die HD heeft kan totaal geen last hebben doordat ie regelmatig enz opgroeid door goede voeding.

Het is jammer dat die mensen niet willen luisteren, maar het is tijdverspilling om je er druk over te maken...
want vaak gaan zulke mensen toch niet luisteren  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door