Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Henny V.
#947514
Hoi.

Ik heb vandaag mijn eerste bestelling van Herby binnen gekregen.
En begin nu  twijfels te krijgen met hoe ik het moet geven.
Ik heb bij hem de vleesmix 1, zalmbottenmix, spiervleessnippers, kippennekken en botmix besteld.
Daarnaast krijgen ze nog smuldier en AHV  en de pup energique.
Hoe kan ik dit nu het beste geven?
Ze krijgen 3 keer op een dag eten.
Ik heb 3 honden 1 van 5 jaar, 1 van 9 maanden en een pup van 3 1/2 maand.
Voor die van 5 jaar en die van 9 maanden heb ik zo'n 400 gram nodig. en de andere 100 gr. gaat naar de pup met energique erbij.

Kan ik ze drie maaltijden op een dag met die botmix en zalmbotmix geven of moet dat 1 maaltijd zijn en de rest vlees?
Laatst gewijzigd door Henny V. op wo 09 apr 2008, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#948098
Normaal gesproken geef je als je BARF-percentages voert: 50% vleesbot.
Maar dan wordt er uitgegaan van vleesbotten die gemiddeld fifty-fifty zijn, dus half kaal bot en half vlees.
Ik dacht dat de botmix van Herby voor 70% uit kaal bot bestaat.
Dan zou ik er dus vanuit gaan dat je naast 1/3 van deze botmix nog 2/3 vlees moet geven.
Door Lizzy
#948273
Het spijt me maar ik vind al die mixenhandel echt niks met zelf samenstellen te maken hebben. Zelf samenstellen geef je je hond ongemalen spul en weet je dus ook wat je je hond voert. Ik heb ook geen idee wat er in zit, in al die mixen dus ik heb geen idee wat je hier van kunt brouwen om tot een goed en verantwoord menu te komen.....
Door Henny V.
#948282
Hoi Lizzy.

Het is ook eigenlijk niet mijn bedoeling om hun menu elke dag samen te stellen.
Ik wil het geven ter afwisseling van de smuldier en AHV.
Ik vind persoonlijk het samenstellen van een barfmenu erg lastig door al die procenten en durf daar dus niet aan te beginnen.
Ze krijgen gewoon nog een paar dagen dus een complete maaltijd ernaast.
Door Lizzy
#948288
[quote="Raktom"]
Hoi Lizzy.

Het is ook eigenlijk niet mijn bedoeling om hun menu elke dag samen te stellen.
Ik wil het geven ter afwisseling van de smuldier en AHV.
Ik vind persoonlijk het samenstellen van een barfmenu erg lastig door al die procenten en durf daar dus niet aan te beginnen.
Ze krijgen gewoon nog een paar dagen dus een complete maaltijd ernaast.
[/quote]

Aha. In dat geval zou ik botmix altijd met spiervlees geven. Want het bevat (zie Roefus) nogal veel bot. De vleesmix zou je met kippennekken kunnen geven. Dus een beetje bot met spiervlees of vleesmix met vleesbot samengeven, dan kan er niks mis gaan. Je mag altijd je groenterestjes erbij geven (geen ui/prei). En een rauw eitje met schil.

Een barfmenu samenstellen is overigens hartstikke makkelijk. Als je hulp nodig hebt, geef je maar een gil.
Door Lizzy
#948336
[quote="Raktom"]
Hoi Lizzy.

Het is ook eigenlijk niet mijn bedoeling om hun menu elke dag samen te stellen.
Ik wil het geven ter afwisseling van de smuldier en AHV.
Ik vind persoonlijk het samenstellen van een barfmenu erg lastig door al die procenten en durf daar dus niet aan te beginnen.
Ze krijgen gewoon nog een paar dagen dus een complete maaltijd ernaast.
[/quote]

Overigens, persoonlijk ben ik van mening dat kvv en mixen veel lastiger is en enger dan gewoon een barfmenu samenstellen. Bij het laatste kun je bepalen wat je je hond wilt geven en in welke hoeveelheden. Ik vind het geven van dit soort mixen aan pups ook lastiger (en enger) dan een gewoon barfmenuutje. Dus echt, als je dat zou willen (zelf samenstellen) geef een gil en we helpen je!
Door Femke
#948342
[quote="Raktom"]
Hoi Lizzy.

Het is ook eigenlijk niet mijn bedoeling om hun menu elke dag samen te stellen.
Ik wil het geven ter afwisseling van de smuldier en AHV.
Ik vind persoonlijk het samenstellen van een barfmenu erg lastig door al die procenten en durf daar dus niet aan te beginnen.
Ze krijgen gewoon nog een paar dagen dus een complete maaltijd ernaast.
[/quote]

gewoon zelf samenstellen is juist hartstikke simpel, gemakkelijker dan jij het nu doet met allerhande ingrediënten waarvan je niet zeker weet wat erin zit....
Zelf zou ik niet durven samenstellen op de manier zoals ik het hierboven lees, dat is maar een slag in de ruimte doen.
Door Lizzy
#948344
[quote="Femke"]
gewoon zelf samenstellen is juist hartstikke simpel, gemakkelijker dan jij het nu doet met allerhande ingrediënten waarvan je niet zeker weet wat erin zit....
Zelf zou ik niet durven samenstellen op de manier zoals ik het hierboven lees, dat is maar een slag in de ruimte doen.
[/quote]

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Hier ben ik het dus echt 200% mee eens.
Door Laura2004
#948359
Mij lijkt het ook ontzettend ingewikkeld om op deze manier een gezond menu samen te stellen en een BARFmenu vind ik totaal niet moeilijk, ik weet precies wat mijn honden krijgen, wat voor vleesbotten, wat voor vlees en wat voor orgaanvlees, als je dat weet is het een eitje om een menu te maken. Ik kan ook nooit antwoord geven op dit soort vragen.

Ik merk dat er hier op BARFplaats de laatste tijd ontzettend veel gebruik wordt gemaakt van die botmixen en vleesmixen door mensen die zeggen te 'BARFen' (dan heb het niet over de topicstartster ;)), ik vind dat wel jammer, want de essentie van BARFen is toch het zelf samen stellen (en het geven van grote stukken vlees en botten) en het lijkt mij makkelijker om naast kvv gewoon wat vleesbotjes en spiervlees te geven, dat lijkt mij dan echt een toevoeging, maar ja, dat is mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#948408
[quote="Laura2004"]
Mij lijkt het ook ontzettend ingewikkeld om op deze manier een gezond menu samen te stellen en een BARFmenu vind ik totaal niet moeilijk, ik weet precies wat mijn honden krijgen, wat voor vleesbotten, wat voor vlees en wat voor orgaanvlees, als je dat weet is het een eitje om een menu te maken. Ik kan ook nooit antwoord geven op dit soort vragen.

Ik merk dat er hier op BARFplaats de laatste tijd ontzettend veel gebruik wordt gemaakt van die botmixen en vleesmixen door mensen die zeggen te 'BARFen' (dan heb het niet over de topicstartster ;)), ik vind dat wel jammer, want de essentie van BARFen is toch het zelf samen stellen (en het geven van grote stukken vlees en botten) en het lijkt mij makkelijker om naast kvv gewoon wat vleesbotjes en spiervlees te geven, dat lijkt mij dan echt een toevoeging, maar ja, dat is mijn bescheiden mening.
[/quote]

Ik ben het helemaal eens met jouw bescheiden mening.
Door Henny V.
#948436
;) Ik zal nooit roepen dat mijn honden barfen. ;)

Waar ik eigenlijk tegenop zie met barfen is de procenten berekenen en botten geven.
Ik heb een hond( die van 5jaar) die als hij kluift er een hele middag over doet als hij een goeie dag heb.
Heel vaak gaat hij hem alleen liggen bewaken, met een hoop gegrom als een van de twee andere in de buurt komen.
Die twee andere is het hap slik weg ( nu nog kippennekken, alleen voor de pup) en die van 8 maanden en 5 jaar krijgen af en toe ook kippenvleugeltjes ingeknipt en kippennekken.
Maar het is hap slik weg en staan ze te kijken, van waar is het nu???
Datzelfde is ook als ik een stuk vlees zou geven.
Dat is hap slik weg en dan drie keer terughalen omdat het te groot is om in een keer door te slikken.
Verders groente, fruit lusten ze heel graag dus dat is geen probleem.

Waar ik ook tegen aanloop is de verschillende vleessoorten.
Ik heb nu voor het eerst bij Herby besteld (bestelling liep stroef) afhandeling ging prima.
Maar als het niet bij Herby te krijgen is wordt het al moeilijker.

Hier op het forum is een heleboel te vinden, maar door die vele bomen zie ik het bos niet meer.
Kortom ik durf nog niet echt aan barfen te beginnen.
Door evenstar
#948451
de botmixen van herby vind ik kkv voor mij is het een uitkomst omdat ik hier een paar honden heb lopen die gewoon geen vleesbot eten. Mijn porkert vleesmolen is dan ook al gesneuveld op de geitenribben en de kalkoen nekken.  :-[ :-[ :-[
Ik ben al blij dat ze allemaal kippe en eenden nekken eten wat ze dan ook 1x in de week krijgen.
Naast 1 kilo botmix voer ik 1,5 kg spiervlees en 500 gr orgaanvlees  300 groente mix  voor 6 honden 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door