Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jet
#918025
Ik heb dit onderwerp al eerder aangesneden,maar ze drinken nog steeds niet de oudste soms aan de kraan en alleen als het heel warm is ,soms doe ik water door het kvv (BIBI) maar het merendeel geef ik alleen het eten .

Toch vind ik het nog steeds vreemd dat ze niet drinken,ze lijken er ook geen behoefte er aan te hebben .
De jongens hebben wel een vochtige neus (of zo voelt het )ik dacht dat katten een droge neus hebben en honden een natte neus?

Misscheien kmt die "natte"neus wel doordat ze regelmatig met de tong er over likken! :drink: 
Door Sylvi@
#918030
Ik heb voor mijn 'oude nier' kat een drinkfontein
Afbeelding

Vind ze helemaal geweldig :-* mijn 2 jongste katten drinken ook weinig, maar ik zie ze wel af en toe wat drinken (1 x per dag ofzo, misschien nog minder, maarja ben er ook niet altijd bij natuurlijk).

De oude kat zie ik zeer veel drinken, meerdere malen per dag.
Door Mieuw
#918039
Ik heb ook 2 van die drinkfontijn bollen in huis. 1 boven op de kattenkamer, en 1 in de huiskamer. Ze drinken nu minder ten opzichte van toen ze nog brokken aten, maar toch moet ik regelmatig de bollen bijvullen.
Door rawfan
#918077
Katten krijgen hun vocht in met hun eten (vocht @60% en meer ipv van enkele % met brokjes) en daarom hoeven ze weinig te drinken. Ik heb opgemerkt dat met een brokjes-vrij dieet wordt er veel minder gedronken terwijl er wordt meer geplasd. Volgens de boeken die ik gelezen heb, is dat aleen maar goed voor hun nieren en blaasjes.
Door Rianne145
#918078
Ik heb hier wel een bakje water staan, maar ik zie ze bijna nooit drinken, ik ververs het water wel regelmatig, maar ik kan niet zien dat er wat uit is. Ik heb twee katten, de poes zie ik nog wel eens drinken (ook maar 1 keer in de week of minder dat ik het zie) en mijn kater heb ik sinds hij geen brokken meer eet (1 jaar) nog nooit zien drinken. Ze plassen 2-3 keer per dag en ik maak me daar ook geen zorgen over moet ik zeggen. Maar ze zijn beiden goed gezond.

Hmmm, ik wou nog een plaatje toevoegen van een ander soort fontijn, maar dat is helaas niet gelukt...
Laatst gewijzigd door Rianne145 op ma 18 feb 2008, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#918224
Toen mij katten nog op brok/blik zaten, zag ik ze regelmatig drinken, maar nu ze op vers zitten eigenlijk nooit meer (maar ik ben ook niet altijd thuis). Ik doe bijna altijd extra water door de kvv (i.v.m. blaasgruis patientje), dus maak me geen zorgen over de hoeveelheid vocht die ze binnen krijgen. Ik ben trouwens ook in het gelukkige bezit van zo'n drinkfontein. Dit werkt over het algemeen perfect! Toen ze nog op brok zaten, dronken ze hierdoor veel beter! Tegenwoordig moet ik deze ook nog steeds bijvullen, maar ik vermoed dat dit voornamelijk door het verdampen van het water komt...

Wat ook heel goed kan helpen is om het drinkbakje/fonteintje NIET in de buurt van de etensbakjes te plaatsen. Op de één of andere manier drinken katten niet graag op dezelfde plek als waar ze eten!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#919856
Katten halen van nature het meest benodigde vocht uit hun voedsel ze hebben namelijk weinig dorst prikkel wat erg fijn is als woestijnbewoner  (wat katten zijn van nature) daarom is brokken voer ook desastreus voor de kat.
Dus katten die vers eten halen hun grootste behoefte aan vocht uit hun voeding.
Dit metaboolvocht is trouwens ook een veel betere nutrienten vervoerder dan gewoon water.
Door Borke
#928589
Hier zie ik alleen de oudste 2 drinken, de kater die vooral met water speelt en er in roert en de nierpatiente die aan komt rennen als ik haar roep als ik het water ververst heb.
Die andere 3 zie ik nooit meer drinken sinds ze CB eten.
Door verwonderd
#947001
@ rawfan:
fijn te lezen dat jouw katten ook meer plassen.
Mijn bosliefje was godzijdank een zeer goede drinkster in haar brok/blik periode en plaste goed, nu verbaas ik me dat ze weinig drinkt, maar meer plast, sinds kvv/rauw.
Nee, geen brokken meer!
Door rawfan
#947101
@verwonderd
100% mee eens.  :) Als men ooit kvv in de magetron plaatst en kookt, dan zie je hoeveel water erin zit. En zelfs gekookte kvv is nogsteeds "natter" dan brokjes.
Door verwonderd
#947125
sorry rawfan: ik had me vergist hahaha ik ben nl van 2 bakken naar 1 bak gegaan. Nogal wiedes dat ik dan ineens meer plasjes in 1 bak vind  :D
Ben ivm drinken en plasjes een nieuwe topic begonnen in katten medisch, want of ik ga spoken zien (ben al zo gewend om mij zorgen te maken, dus ik ws alles wat ik in de kattenbak vind door een vergrootbril) of het is allemaal ok ;)
Door Femke
#947216
sylvia schreef: Katten halen van nature het meest benodigde vocht uit hun voedsel ze hebben namelijk weinig dorst prikkel wat erg fijn is als woestijnbewoner (wat katten zijn van nature) daarom is brokken voer ook desastreus voor de kat.
Dus katten die vers eten halen hun grootste behoefte aan vocht uit hun voeding.
Dit metaboolvocht is trouwens ook een veel betere nutrienten vervoerder dan gewoon water.
Ik las net in een boekje in de wachtkamer bij de DA dat een kat op brokken gemiddeld 7 keer zoveel drinkt als een kat op natvoer.... :o :o :o :o

(dat zo iemand die dat schrijft zich dan niet ff op z'n kop krabt zeg!)
Door maddoc
#947628
op alleen brokken haalden mijn katten hun vocht uit de waterbak, op alleen kvv alleen uit het voer (roer er ook extra water doorheen) en drinken ze vrijwel niet meer uit de waterbak, per saldo denk ik niet dat ze op kvv meer vocht binnen krijgen dan voor die tijd, de urine is nl nog net zo (te) geconcentreerd als eerder.
Door flin
#948251
hier plassen ze overduidelijk meer dan -op de brokjes- , de klonten zijn groter, en in 't begin van 't vers-vlees, dronken ze bijna niet uit 't waterbakje, maar nu na ruim een half jaar, zie 'k ze toch 1 of 2 keer per dag uit 't waterbakje of uit de vijver drinken, ze poëppen hier 1 keer op 'n dag en plassen ook maar 1 keer en miss 2 keer (voorzover 'k kan zien...? :-\ ) de urine ruikt veel minder; niet meer geconcentreerd....(eigenlijk stinkt de bak helemaal niet meer en  maak 'k um nu wel n's te laat schoon...;zittie best vol... :-\ )
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door