Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door verwonderd
#947104
Nou, heb je haar weer ;)

Vanwege allerlei topics die ik heb gelezen en vanwege het feit dat ik zo vaak met mijn neus in de kattenbak heb gehangen de laatste 8 maanden vraag ik mij af:

hoeveel plast een gezonde kat?
Waarbij ik even voor het gemak uitga van een kvver/barfer

Ik vind nl gemiddeld 4 bollen per dag(24 uur) in de bak. En jullie?
Door maddoc
#947112
je hebt natuurlijk katten die vaker op de bak gaan en dan dus minder in 1x keer plassen (zul je kleinere bolletjes vinden) , dat is ook het beste, en je hebt katten die minder vaak op de bak gaan en dan dus meer per keer plassen (grotere klompjes).
de mijne gaan over het algemeen helaas niet zo vaak als ik zou willen, de meesten gemiddeld 2x per dag.
Door verwonderd
#947118
Oh dan plast ze wel goed?

Heb net ff opgezocht: 28 januari nieren/lever/en nog wat laten testen, alles was helemaal top!

Wel heeft bosliefje in haar brokkentijd erg veel gedronken en at het liefst geweekte brokken (blweeh). Ik was als de dood voor iets met haar nieren, dus dat ook al laten testen. Niets gevonden dus. FeLV en FIV testen helemaal top.

Ik dacht overigens dat ze meer was gaan plassen, maarreh, ben van 2 bakken naar 1 bak gegaan (immers geen stinkende smeuiige drolvormen meer!). Dus dacht ik: kijken of dat gaat. Is overigens een loei van een bak, dus ik vond het wel welletjes met al dat grit ;)
Door verwonderd
#947129
Ach Maddoc...ik weet het niet hoor. Het zijn nl flinke hompen, nee ze ruiken niet, heeft ze overigens nooit gedaan. Ze plast alleen in de bak dus geen 'verloren' plasjes zoals vlgs mij bij een blaasontsteking.

Ik heb geen zin om nu weer naar een da te rennen, ben het nl errug zat, ik wil alleen maar ff genieten, maar ik ben wel heeeeel erg zuunig op bosliefje: heb geen zin in verwaarlozen van een blaasontsteking, aan de andere kant: dan was ie nu al flink verwaarloosd ben ik bang!
Door Mevroi Kruim
#947131
Als je een idee wilt hebben: koop pH-strips bij de apotheek, vervang eht grit in de bak door aan stukken geknipte plastic draagtassen, zuig een plas op met een pipet of een spuitje zonder naald, en hang de pH strip erin. Als de pH goed onder de 7 is is het niet waarschijnlijk dat er iets mis is.
Door verwonderd
#947135
NB

Ik ben me overigens zeer bewust van het feit dat ik bosliefje heel erg, misschien teveel in de gaten houd. Ik vergeef het mezelf, ik heb immers 8 maanden zorg om haar gezondheid gehad. Deze 'neurose' zal verdwijnen: ik ben nl geen hypochonder ;) en ga liever op barfplaats lekker kletsen dan me zorgen maken om het eoa  ;)

AH Kruimel!
Dank.
:)
Door YaYa
#947170
Ik weet dat het heeeeeel moeilijk is maar je moet bosliefje ook een beetje rustig haar gang laten gaan. En natuurlijk is dat moeilijk want je hebt je al zoveel zorgen om haar gemaakt en je hebt al zoveel in de kattenbakken zitten turen dat je waarschijnlijk spoken ziet  ;)
En dat is alleen maar normaal. Toen mijn 1e katje aan fip overleed, zag ik overal dikke buiken. Ik was ervan overtuigd dat ze fip hadden maar het was mijn verbeelding die met mij aan de haal ging. En ik denk dat dat bij jou ook zo is.
Zolang ze een normale indruk maakt, geen druppeltjes plast en niet zomaar ergens gaat zitten plassen, en je ook geen bloed in de urine ziet, heeft ze denk ik geen blaasontsteking. En de een plast nu eenmaal meer dan de ander en dan zijn de klompjes ook wat groter dan de ander.
De da heeft ze voorlopig wel genoeg gezien dus ik zou haar maar lekker laten.
Lekker knuffelen en spelen met haar en vooral genieten zonder je zorgen t maken.
Kom op, je kunt het :-*
Door Femke
#947213
Nou, Oliver komt vandaag niet aan de 4 keer per etmaal, want hij hangt al ongeveer een half etmaal op de bankleuning in de zon  :P :P of er moet nog een inhaalslag volgen...

Nee ik denk dat Oliver ook zo'n 4 keer plast. Stan plaste in elk geval altijd meer dan Oliver.
Door crutz
#947248
geen idee hoeveel ze hier plassen, gebruik litter pearls, dus geen klompjes an het plassen, maar het valt me altijd op dat ze na het ontbijt en na het laatste rondje met de honden in de wachtrij staan voor de kattebak en verder zie ik ze er eigenlijk nooit...heb wel het idee dat vers katten meer plassen dan brokkenkatten, maar ze krijgen natuurlijk ook meer vocht binnen op die manier...
Door Daisha
#947270
Hoeveel een gezonde kat plast ?

Geen idee, wij hebben 4 van die poezels en dan is het niet te volgen wie, wat waar en hoeveel plast. Zeker als je dan ook nog bedenkt dat er 4 kattenbakken staan verspreid door het huis. Ga er maar aan staan.

Wat al eerder is gezegd, PH-strips voor zuurbepaling is een goed middel om te kijken of er genoeg geplast wordt en de nierfunctie goed is. Maar je neus is ook goed. Als je de plasjes niet echt ruikt is het waarschijnlijk wel okay, als je echt een doordringende lucht ruikt is het foute boel. Met onze 4 poezels ruik je hier de bakken bijna niet.

Is Bosliefje overigens alleen ? Las dat je van twee bakken naar één bent gegaan ?
Door Rosita
#947428
Denk dat een gezonde natvoer etende kat gem. 3x tot 4x per 24 uur plast, minder is denk ik niet gezond want dat kan betekenen dat de kat te weinig vocht binnen krijgt of zijn plas te lang ophoud. Dante is een nierpatiënt, maar als ik naar Dayna kijk dan plast ze 's morgens bij het opstaan (de katten slapen de hele nacht bij mij), aan het begin van de middag, begin van de avond en voor de nacht nog 1x (ik doe ook altijd extra veel vocht door de CB, ze krijgen bij mij 4x per dag eten). Als ze een slaap dag heeft dan plast ze 3x, maar zijn de plassen groter. Ik weet dit omdat beide katten hun eigen plas plek hebben in de bak (Dayna vooraan, Dante achteraan en toen Nero nog leefde maakte hij gebruik van het midden, ik heb 2 mega kattenbakken). De plassen worden een paar keer per dag weggeschept en dus plassen ze eigenlijk altijd precies op dezelfde plek. Ook hebben ze hun eigen drinkbakje, Dante links en Dayna rechts, kan dus ook altijd zien dat Dante meer drinkt als Dayna, zij drinkt bijna nooit. Als ik een gok zou doen dan krijgen mijn katten met hun eten 130 ml vocht per dag binnen, ze wegen 3.7 kg, voor Dayna die bijna nooit drinkt is dat dus een kleine 37 ml/kg. Dat vind ik wat te weinig (ook omdat Dayna snel vast loopt met haar ontlasting) vandaar dat ik mijn katten een paar keer per week een schotel sterk verdunde melk met water geef.
Door verwonderd
#947531
:)
Dank jullie, allemaal, voor alle reacties, toch verhelderend hoor: ik vind het fijn hoe er gereageerd wordt!! Hmmm toch gem. 3 tot 4 x en als ik het echt te kwaad krijg, haal ik pH strips (staat genoteerd).

@Daisha: Ja bosliefje is alleen en dat zal helaas voorlopig zo blijven (zie topic parasieten).
Vanwege haar diarree-periode had ze 2 bakken, de joekel die nu is overgebleven waarin ze poepte en een kleinere bak, waar ze haar plasjes deed. Aangezien ze nu heel mooi poept sinds vorige week dacht ik: ik probeer toch 1 bak. Ik schep immers 2x per dag!

@Yaya: ik ben me er helemaal bewust van hoor!!! ik weet dat het moet 'slijten', maar merk wel door te schrijven en te lezen het eerder overgaat. Maar ik las dat je het wel begrijpt.

Ja genieten doen we: kijk maar naar de foto's die ik vandaag heb geplaatst onder topic parasieten! Ik geloof blz 9
Door YaYa
#947675
verwonderd schreef: :)

Ja genieten doen we: kijk maar naar de foto's die ik vandaag heb geplaatst onder topic parasieten! Ik geloof blz 9
Ze ziet er goed uit. En ze maakt een heel tevreden indruk. Ook zij komt nu eindelijk aan genieten toe.
Door Daisha
#948160
@Verwonderd:

De foto's in de andere topic (parasieten) gezien. Wat een schitterend mooi dier, ze zier er prima uit. Het gaat duidelijk de goede kant uit.

Volhouden, dan komt het allemaal dik voor elkaar. En zoals terecht al opgemerkt, niet overal spoken zien. Hoe moeilijk dat ook is. We weten er alles van. Als je een en ander vervelends hebt meegemaakt met je dier gaat bij het minste en geringste de alarmbel.

Gun jezelf ook wat rust, je dier merkt als geen ander dat jij onrustig en gespannen bent en reageert hier op.

Toi, toi, toi,
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door