Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ilovegoldenretrievers
#946986
Via Herby kan ik aan deze producten komen, voor mijn woeffie. De onderstaande producten vind ik wel wat voor mijn Golden.

Vleesmix 1 met bot 60% rundspiervlees, 20% kipkarkas,20% pens
Botmix 1 Gemalen kip en gemalen karkas 70% bot en 30 % vlees
Botmix vis/vlees
Runderpenslappen
Runderkopvlees
Runderspiervlees
Runderlever en rundernier
Runderknars (is deze te eten door beginnende barf-hond)
Lamsribben met veel vlees
Geitenvlees
Kippenkarkas
Kippennekken
Kippenlever
Kippenhart
Kippenmaagjes
Paardenvlees
Struisvogelvlees
Parelhoen 400 gram

Mijn golden weegt 30 kilo. Dus per week heeft ze volgens de berekening dit nodig:
50% vleesbot van 3780 gram voer je in totaal = 2100 gram = 300 gram per dag
15% groente van 3780 gram voer je in totaal = 630 gram = 90 gram per dag
15% orgaan van 3780 gram voer je in totaal = 630 gram= 90 gram per dag
20% spiervlees van 3780 gram voer je in totaal = 840 gram = 120 gram per dag

Wat voor menu zullen jullie mij voorstellen met deze producten. Ik heb er geen kilo's bijgezet, omdat ik eerst moet weten hoeveel je precies mag geven. Ook zit mijn golden op de jachttraining, dus en ik bang om wild te geven, omdat ze er dan misschien aan gaat kauwen als ze hem voor mij ophaald in het veld. Dus hele prooien met vacht zal ik nooit geven, omdat ik dan bang ben dat ik in de problemen kom.

Het mag gerust zijn de ene dag bot en de andere dag orgaan vlees met groente of iets anders. Ik lees graag jullie voorstellen.

Ik ben ook van plan om nog tijdelijk carnibest 2 dagen te geven, achter elkaar, dat zijn namelijk kilo-verpakkingen. Dus jullie mogen een menu geven met carnibest en zonder carnibest.

Via de moderator op dit forum heb ik gehoord, dat er ook mensen zijn die botmixen geven van Herby, hoe geven jullie deze.

Tevens een vraagje als jullie het bot malen, met wat malen jullie het bot dan. Met een gehaktmolentje/ vleesmolen of iets anders en hoeveel watt is de machine.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op di 08 apr 2008, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#947000
Julia2005 schreef: Via Herby kan ik aan deze producten komen, voor mijn woeffie.

Vleesmix 1 met bot 60% rundspiervlees, 20% kipkarkas,20% pens
Botmix 1 Gemalen kip en gemalen karkas 70% bot en 30 % vlees
Botmix vis/vlees
Runderpenslappen
Runderkopvlees
Runderspiervlees
Runderlever en rundernier
Runderknars (is deze te eten door beginnende barf-hond)
Lamsribben met veel vlees
Geitenvlees
Kippenkarkas
Kippennekken
Kippenlever
Kippenhart
Kippenmaagjes
Paardenvlees
Struisvogelvlees
Parelhoen 400 gram

Mijn golden weegt 30 kilo. Dus per week heeft ze volgens de berekening dit nodig:
50% vleesbot van 3780 gram voer je in totaal = 2100 gram = 300 gram per dag
15% groente van 3780 gram voer je in totaal = 630 gram = 90 gram per dag
15% orgaan van 3780 gram voer je in totaal = 630 gram= 90 gram per dag
20% spiervlees van 3780 gram voer je in totaal = 840 gram = 120 gram per dag

Wat voor menu zullen jullie mij voorstellen met deze producten. Ik heb er geen kilo's bijgezet, omdat ik eerst moet weten hoeveel je precies mag geven. Ook zit mijn golden op de jachttraining, dus en ik bang om wild te geven, omdat ze er dan misschien aan gaat kauwen als ze hem voor mij ophaald in het veld. Dus hele prooien met vacht zal ik nooit geven, omdat ik dan bang ben dat ik in de problemen kom.
Ik zou zelf geen vleesmix en botmix bestellen. Ik houd niet van voorgemalen prakken. Ten eerste weet je niet exact wat je voert, welke kwaliteit en ten tweede verteerd gemalen prak niet optimaal. Het passeert te snel het spijsverteringskanaal.

Je hoeft overigens niet elke dag alles te geven. Je kunt bijv. ook elke dag vleesbot geven en dan 3 keer per week een maaltijd met orgaanvlees en 4 keer per week een maaltijd met spiervlees en groente. Want persoonlijk lijkt me dit zo'n gedoe.

Wil je 2 maaltijden per dag voeren?

Dan zou je bijv. iedere dag vleesbot kunnen geven en dan af kunnen wisselen. In het begin zou ik zelf alleen kippennek, kipkarkas en parelhoen geven. Pas als dat goed verteerd, kun je ook knars en lamsribben gaan geven. Dus je geeft de eerste week/weken de ene dag kippennek, de dag erop parelhoen, de dag erop kipkarkas en dat herhaal je tot de week voorbij is. Dat is dan 300 gram vleesbot per dag.

Dan kun je de 2de maaltijd van de dag spier of orgaanvlees geven.

Geef je bijv. 3 orgaanvleesmaaltijden per week. Dat is 210 gram orgaanvlees per maaltijd. En dan geef je bijv. 1 keer pens en 2 keer iets van lever/nier en hart.

Geef je bijv. 4 spiervleesmaaltijden per week. Dat is 210 gram spiervlees per maaltijd. En dan geef je bijv. de ene maaltijd runderkopvlees/spiervlees en en de andere maaltijd geitenvlees, de keer erop struisvogelvlees en de keer erop paardenvlees. Je kunt ook 2 keer rundvlees, 1 keer geit en 1 keer struis geven. Wat jij prettig vindt.

Nou, dan kun je de groentemix bijv. geven met de 4 spiervleesmaaltijden. Geef je 160 gram groente, door die vier maaltijden. Als je liever iedere dag groente voert, dan kun je het ook mengen met het orgaanvlees. Krijg je inderdaad 90 gram groente per dag.

Nou, dat even in een menuutje:

Maandag maaltijd 1: 300 gram kippennek
Maandag maaltijd 2: 210 gram pens

Dinsdag maaltijd 1: 300 gram parelhoenkarkas
Dinsdag maaltijd 2: 210 gram kopvlees met 160 gram groente

Woensdag maaltijd 1: 300 gram kipkarkas
Woensdag maaltijd 2: 150 gram hart en 150 gram lever

Donderdag maaltijd 1: 300 gram kippennek
Donderdag maaltijd 2: 210 gram geitenvlees met 160 gram groente en een rauw eitje

Vrijdag maaltijd 1: 300 gram parelhoenkarkas
Vrijdag maaltijd 2: 150 gram hart en 150 gram nier

Zaterdag maaltijd 1: 300 gram kipkarkas
Zaterdag maaltijd 2: 210 gram paardenvlees of struisvogelvlees met 160 gram groente

Zondag maaltijd 1: 300 gram kippennek
Zondag maaltijd 2: 210 gram rundvlees met 160 gram groente en een rauw ei

Nou, ben je dan een weekje of wat verder, vervang je de kippennekken eens door lamsribben. Mooiste is als je, nadat je hond gewend is aan vleesbot, niet meer dan de helft van het vleesbot uit kippenbot laat bestaan.
Door ilovegoldenretrievers
#947165
Ik ben van plan om dit te gaan bestellen, hoe komt mijn menu er dan later uit te zien

Kippenkarkas 4 kilo, kippennekken 2 kilo,  parelhoen 4 kilo, lamsribben 3 kilo, runderborstbeen zacht 2 kilo, eendenruggen met veel vlees 3200 gram, 2 kilo runderspiervlees, 2 kilo runderkopvlees, 1 kilo paardenvlees, 1 kilo struisvogelvlees, 1 kilo kippenlever, 1 kilo kippenhart en 1 kilo kippenmaagjes, 1 kilo runderlever, 1 kilo runder nier, 1 kilo runderhart, 2 kilo runderpens en 2 kilo schapenpens1600 gram.

Ook wil ik nog de zalm/vlees mix gaan bestellen, ik denk aan 1 a 2 kilo. Dat is gemalen zalmkarkas met vlees. Die gaan per kilo.

Is runderborstbeen, eendenruggen en lamsribben goed te eten voor een beginnende barf-hond of kan ik daar nog beter mee wachten.

Het geitenvlees is met bot en ribben, zijn het zwaardere botten of valt dat wel mee.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op di 08 apr 2008, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#947196
als ik jouw was zou ik toch nog wel een poosje wachten met het geven van ribben zowel geit als lamsribben, en die runderborstbeen zo ik zowiezo niet geven-rund is veels te hard!
ellen
Door Lizzy
#947237
Julia2005 schreef: Ik ben van plan om dit te gaan bestellen, hoe komt mijn menu er dan later uit te zien

Kippenkarkas 4 kilo, kippennekken 2 kilo,  parelhoen 4 kilo, lamsribben 3 kilo, runderborstbeen zacht 2 kilo, eendenruggen met veel vlees 3200 gram, 2 kilo runderspiervlees, 2 kilo runderkopvlees, 1 kilo paardenvlees, 1 kilo struisvogelvlees, 1 kilo kippenlever, 1 kilo kippenhart en 1 kilo kippenmaagjes, 1 kilo runderlever, 1 kilo runder nier, 1 kilo runderhart, 2 kilo runderpens en 2 kilo schapenpens1600 gram.
Is het niet handiger om je bestelling aan te passen aan je menu in plaats van je menu aan je bestelling? Mij lijkt dat persoonlijk logischer?
Ook wil ik nog de zalm/vlees mix gaan bestellen, ik denk aan 1 a 2 kilo. Dat is gemalen zalmkarkas met vlees. Die gaan per kilo.

Is runderborstbeen, eendenruggen en lamsribben goed te eten voor een beginnende barf-hond of kan ik daar nog beter mee wachten.

Het geitenvlees is met bot en ribben, zijn het zwaardere botten of valt dat wel mee.
Eendenrug is prima. Runderborstbeen ken ik niet. Lamsribben wanneer jouw hond de vleesbotten van de kleinere dieren goed verteerd. Ik zou daar dus zelf nog even mee wachten.
Door ilovegoldenretrievers
#947268
Even aangepast:

Kippenkarkas 4 kilo, kippennekken 2 kilo,  parelhoen 5600  gram, lamsribben 2 kilo, eendenruggen met veel vlees 4800 gram, 2 kilo runderspiervlees, 2 kilo runderkopvlees, 1 kilo paardenvlees, 1 kilo struisvogelvlees, 1 kilo kippenlever, 1 kilo kippenhart en 1 kilo kippenmaagjes, 1 kilo runderlever, 1 kilo runder nier, 1 kilo runderhart, 2 kilo runderpens en 2 kilo schapenpens1600 gram.
   
Ook wil ik nog de zalm/vlees mix gaan bestellen, ik denk aan 1 a 2 kilo. Dat is gemalen zalmkarkas met vlees. Die gaan per kilo.

Dit lijkt mij wel lekker voor mijn Bentie. Heb de runderknars eraf gehaald en wat minder lam en wat meer parelhoen en eendenruggen. Maar hoe merk wanneer Bentie de ribben van de lam kan eten. Of kan ik beter tamme eendenkarkas nemen im plaats van eendenruggen of is de bot even sterk of zwaar.

Hoeveel weken moet ik ongeveer wachten met bijv. lamsribben.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op di 08 apr 2008, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#947322
als je hond de zachtere botten goed verteerd kan je met lamsribben beginnen, ik zou gewoon zeker 2/3 weken de zachterbotten geven voor je begint met de ribben.
Eenderuggen zijn niet zo hard en is goed bevleesd.
ellen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door