Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sanbox
#946168
Ik wil mijn pup BARF gaan geven. Zij zal wanneer zij 9 weken is, bij ons komen.
Het nest waar zij vandaan komt krijgt geen BARF. Is het mogelijk om direct over te stappen op BARF? ???
En moet ik de botten (kippennekken) dan vermalen of plat slaan met een vleeshamer?

Indien ik de botten moet vermalen, waarmee doen jullie dat? Graag merk en type van het apparaat. (ik vraag mij af of de botten door een vleesmolen kunnen)

Hoe zijn jullie begonnen met BARF voeren aan een pup?

Ik heb er al helemaal zin in om mijn pup BARF te geven, al vind ik het wel spannend om er mee te beginnen.

Alvast bedankt voor jullie reactie. :)
Door Antonia
#946170
Voor een boxerpupje hoef je echt niet te gaan staan malen. Kippennekjes (eventueel platgemept) kunnen al heel goed. Ben je al aan het nadenken over de rest van je menu?
Door Laura2004
#946174
Het is zeker mogelijk om direct over te stappen op BARF en wat mij betreft hoef je de kippennekken niet plat te slaan, maar als jij je er in het begin prettiger bij voelt om het wel te doen, kan je het gewoon doen, dan weet je zeker dat je pup geen te grote stukken bot binnen krijgt.
Ik zou zeker geen botten gaan malen.

Mijn pup was niet echt een pup meer toen ik begon met BARF, hij was vijf maanden, hij heeft een tijdje barfspulletjes gekregen naast zijn brokken, dit wordt hier afgeraden (ik was toen nog geen lid van bp), maar mijn honden hebben daar nooit problemen van ondervonden, na een week kregen mijn honden volledig BARF, dit is zonder problemen verlopen.

Heel goed trouwens dat je jouw pup zo'n goede start geeft, ik wou dat ik mijn hond op die leeftijd al barf had gegeven....

Veel succes!!
Door Lizzy
#946245
sanbox schreef: Ik wil mijn pup BARF gaan geven. Zij zal wanneer zij 9 weken is, bij ons komen.
Het nest waar zij vandaan komt krijgt geen BARF. Is het mogelijk om direct over te stappen op BARF? ???
En moet ik de botten (kippennekken) dan vermalen of plat slaan met een vleeshamer?
Ik sloeg bij 8 weken de nekjes en vleugeltjes en karkasjes plat met een vleeshamer. Ik begon met kippennekjes. Als die lekker verteerd worden, kun je ook andere vleesbotjes gaan introduceren. Ik zou wel voorlopig vleesbot van kleine dieren geven zoals kip, eend, parelhoen, kwartel, konijn, etc.
Indien ik de botten moet vermalen, waarmee doen jullie dat? Graag merk en type van het apparaat. (ik vraag mij af of de botten door een vleesmolen kunnen)
Ik maal geen botten. Mijn honden hebben zelf vermalers in hun bek staan. Begin gewoon met zachtje botjes van kleine dieren en sla die in het begin even met een vleeshamer plat. Ik zou je aanraden de vleesbotten even in een stevige plastic zak te doen alvorens te gaan meppen, anders zit je hele keuken onder de spetters vleesbot. De diepvrieszakken van de Lidl zijn daar zeer geschikt voor!
Hoe zijn jullie begonnen met BARF voeren aan een pup?
Mijn pup werd al met BARF afgespeend dus dat was lekker makkelijk. Ik ging thuis gewoon verder met waar de fokker gestopt was en ik voerde mijn pup gewoon zoals ik mijn volwassen honden dat ook deed: 40% a 50% vleesbotten, 15% groentemix, 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens!), 5% eitjes, zuivel, tafelrestjes en de rest spiervlees en vis.
Ik heb er al helemaal zin in om mijn pup BARF te geven, al vind ik het wel spannend om er mee te beginnen.

Alvast bedankt voor jullie reactie. :)
Leuk!
Door Laura2004
#946331
@Lizzy, ik vraag mij af om welke reden jij de kippenekjes bewerkte met een hamer. Was dat voor je eigen gemoedsrust of om een andere reden? Ik dacht nl dat een puppie van 9 weken wel een kippennekje fijn zou kunnen kauwen of verteren.
Door Fynn
#946796
Hoi
Onze ridgeback pup van 10 weken was een verschrikkelijke schrokker.
Dus ik sloeg ook de kippenekken en karkasjes kapot.
Nu met 10 maanden is het nog steeds een enorme schrokop maar ben ik niet zo ongerust meer als met 10 weken  :)
Houd hem wel in de gaten als ze eten want je weet maar nooit.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door sanbox
#946839
Bedankt voor de tips.
Ik denk dat ik in het begin de kippennekken toch maar plat sla. (voor de zekerheid)

Ik heb al enige tijd rondgeneusd op deze site en veel gelezen over het samenstellen van menu's. Ik heb geprobeerd de goede dingen over te nemen voor mijn idee van een menu.

45-50% vleesbotten. Voorlopig kippennekken. Daarna kippenvleugels, eend, konijn, kwartel.
15% groentemix. Diverse groenten: komkommer, paprika, wortel, witlof etc
15% orgaanvlees: lam, kalf, rund
20% spiervlees: lam, rund, paard, geit, konijn, kip.
5% ei, cottagecheese, yoghurt

1 maal per week wil ik vis geven; sardientjes, zalmkop, makreel, kabeljauw.  met een beetje groentemix.

In principe dacht ik er juist aan te doen om haar iedere dag van alles wat te geven. Dus de volledige 100%. En dan 1 dag vis met groentemix. Maar misschien denken jullie hier heel anders over. Ik denk dat dit makkelijker is.

Ik weet nog niet hoeveel ze zal gaan wegen, vandaar dat ik nog geen hoeveelheden heb genoteerd. Ik weet wel dat een pup 5-7% van zijn/haar lichaamsgewicht per dag krijgt en een volwassen hond 2-3%. Ben ik al aardig op de goede weg?
Hoe doen jullie dat trouwens met het ei, cottagecheese etc. Geven jullie dat op het laatste moment (net voor het opdienen) erbij?

::)
Gebruikersavatar
Door pike
#946859
sanbox schreef: Bedankt voor de tips.
Ik denk dat ik in het begin de kippennekken toch maar plat sla. (voor de zekerheid)

Ik heb al enige tijd rondgeneusd op deze site en veel gelezen over het samenstellen van menu's. Ik heb geprobeerd de goede dingen over te nemen voor mijn idee van een menu.

45-50% vleesbotten. Voorlopig kippennekken. Daarna kippenvleugels, eend, konijn, kwartel.
15% groentemix. Diverse groenten: komkommer, paprika, wortel, witlof etc
15% orgaanvlees: lam, kalf, rund
20% spiervlees: lam, rund, paard, geit, konijn, kip.
5% ei, cottagecheese, yoghurt

1 maal per week wil ik vis geven; sardientjes, zalmkop, makreel, kabeljauw.  met een beetje groentemix.
Ziet er prima uit!
Wat groente betreft: Ik gebruik komkommer vaak als basis omdat het lekker waterig is en de rest er dan goed in pureert, maar het heeft nauwelijks voedingswaarde. Paprika is een nachtschade (net als tomaat, aubergine) en niet alle honden kunnen daartegen (krijgen er jeuk van).
Je geeft niet aan welke soorten orgaanvlees je gaat voeren, pens, hart, lever en nier zijn wel de belangrijkste.
In principe dacht ik er juist aan te doen om haar iedere dag van alles wat te geven. Dus de volledige 100%. En dan 1 dag vis met groentemix. Maar misschien denken jullie hier heel anders over. Ik denk dat dit makkelijker is.
Zelf geef ik elke dag "compleet", ik vind dat inderdaad makkelijker, maar er zijn er hier heel veel die dat niet doen, die geven de ene dag vleesbot met spiervlees, de andere dag vleesbot met orgaan, dan weer vis met groente. De een vindt dit makkelijker en de ander dat.
Ik weet nog niet hoeveel ze zal gaan wegen, vandaar dat ik nog geen hoeveelheden heb genoteerd. Ik weet wel dat een pup 5-7% van zijn/haar lichaamsgewicht per dag krijgt en een volwassen hond 2-3%. Ben ik al aardig op de goede weg?
Een pup krijgt tussen de 5 en 10%, het laagste percentage voor de grootste, het hoge percentage voor de kleinste honden (in volwassen vorm dan). Volwassen honden kunnen ook meer dan 3% nodig hebben (die van mij bijvoorbeeld staan op 3,75-4%.
Hoe doen jullie dat trouwens met het ei, cottagecheese etc. Geven jullie dat op het laatste moment (net voor het opdienen) erbij?
Een ei gaat hier gewoon bij de maaltijd, als extra. Cottagecheese enzo geef ik nooit, wel eens een reepje kaas als lekker hapje, of kleine blokjes als trainingssnoepjes.
Door Lizzy
#946913
Laura2004 schreef: @Lizzy, ik vraag mij af om welke reden jij de kippenekjes bewerkte met een hamer. Was dat voor je eigen gemoedsrust of om een andere reden? Ik dacht nl dat een puppie van 9 weken wel een kippennekje fijn zou kunnen kauwen of verteren.
Linga slikte nekken in 1 keer in. Ik ben er ook gauw mee gestopt hoor, met zowel pletetn als nekken. Maar de eerste dagen is het voor een pup toch allemaal al nieuw en spannend en was ik bang dat de vertering daardoor wel eens niet optimaal kon zijn. Dat viel allemaal reuze mee bij Linga, maar Linga was dan ook een echte barfpup. Ik ben haar dus snel vleesbotten gaan geven die ze niet in 1 keer in kon slikken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door