Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door claudiaB
#946656
Hoi allemaal,

Zoals de meesten weten, heeft Chico jeuk problemen. En daarom krijgt hij sinds enkele maanden Barf. Eerst geit. Nu Konijn.
Het eten van de botten gaat goed. alles word keurig gekraakt. en rustig opgegeten.
Maar sinds enkele dagen kwijlt hij.  :-\ Ik heb vandaag z'n bek geinspecteerd, en wat ik zag stemde me niet blij. :(
Al z'n tanden zijn afgesleten!! en hij is pas 3 jaar.
Is dit het gevolg van het eten van botten? en wat nu?
Door Borke
#946669
Vervelend zeg!
Hoe lang Barft hij al en wat at hij hiervoor?
Hoe lang is hij al bij jou, van pup af aan?

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zijn gebit van het Barfen zo afslijt, als je tenminste de botten voert zoals het hier op Barfplaats geadviseerd wordt, dus geen dragende botten en geen keiharde botten.

Borke eet botten sinds hij 7 maanden is en Barft nu al 3 jaar volledig (hij is 4+ jaar) en zijn gebit ziet er fantastisch uit. Hij eet o.a. ook geit en konijn en heeft vroeger ook nog wel harde kalfribben gegeten die ik nu ik meer weet veel te hard vind en niet meer voer.

Heb je wel eens van die grote gerooktte botten gegeven van de dierenwinkel?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#946673
claudiaB schreef: Hoi allemaal,

Zoals de meesten weten, heeft Chico jeuk problemen. En daarom krijgt hij sinds enkele maanden Barf. Eerst geit. Nu Konijn.
Het eten van de botten gaat goed. alles word keurig gekraakt. en rustig opgegeten.
Maar sinds enkele dagen kwijlt hij.  :-\ Ik heb vandaag z'n bek geinspecteerd, en wat ik zag stemde me niet blij. :(
Al z'n tanden zijn afgesleten!! en hij is pas 3 jaar.
Is dit het gevolg van het eten van botten? en wat nu?
Kan goed, met de kanttekening dat het gebit van huis uit dan al niet best geweest is, want normaal is dit niet.

Maar wat is precies afgesleten, zijn tanden of zijn kiezen, of allebei? (foto misschien)

Wat nu? geen flauw idee, heeft hij er last van?
Door audier
#946693
sjouwt ie rond met stenen misschien? Ik had een lab die van die grote keien uit de lek viste en die had ook afgesleten tanden/kiezen
Door claudiaB
#946745
Ik heb Chico vanaf pup,en hij at eerst brokken.  ik ben enkele maanden geleden begonnen met versvlees ivm z'n jeukklachten. Eerst kvv en toen alleen geit en daarna alleen konijn/haas.
Harde botten uit de dierenwinkel krijgt hij niet. ook nooit gehad. vroeger wel buffelhuid, maar nu ook niet meer.
Wel heeft hij geiteribben gegeten. en nu konijnenkoppen.
Hij speelt wel met tennisballen. alleen met de gooistok. hij mag ze niet houden dan worden ze gesloopt.
En hij hangt graag in stokken. Iets wat ik niet doe ,maar wat mijn vriend erg leuk vind. >:(
De afgesleten tanden is van de laatste tijd. Ik controleer regelmatig de gebitten van mijn honden.
Zelf had ik het idee dat het door de konijnenkoppen komt.
Wat de oorzaak ook is,z'n gebit is verwoest :'( De malthezer van 11 jaar heeft een mooier gebit.

ps het zijn de tanden tussen de hoektanden en de kiezen die afgesleten zijn. of afgebrokkeld??
Ik wil wel foto's maken, maar het lukt mij niet om ze op barfplaats te krijgen. :-[
Gebruikersavatar
Door Binno
#946750
Dat van die tennisballen wou ik ook al zeggen, je ziet het aan Binno haar hoektanden ook dat ze vroeger altijd met tennisballen speelde, ook gewoon gooien en gaan halen want anders sloopte ze er ook de buitenkant vanaf.
Krijgt hij misschien ook harde "recreatiebotten" zoals runderknieën ofzo? :-\
Door claudiaB
#946758
Krijgt hij misschien ook harde "recreatiebotten" zoals runderknieën ofzo?

Nee,hij kreeg vroeger buffelhuid om te kluiven en nu z'n barfmateriaal
Door margreet
#946781
Ik kan alleen maar zeggen dat het bij ons niet gebeurd,mijn reu van 7 heeft een grandioos gebit en die eet ook al jaren geit,kip etc.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#946822
claudiaB schreef: Ik heb Chico vanaf pup,en hij at eerst brokken.  ik ben enkele maanden geleden begonnen met versvlees ivm z'n jeukklachten. Eerst kvv en toen alleen geit en daarna alleen konijn/haas.
Harde botten uit de dierenwinkel krijgt hij niet. ook nooit gehad. vroeger wel buffelhuid, maar nu ook niet meer.
Wel heeft hij geiteribben gegeten. en nu konijnenkoppen.
Hij speelt wel met tennisballen. alleen met de gooistok. hij mag ze niet houden dan worden ze gesloopt.
En hij hangt graag in stokken. Iets wat ik niet doe ,maar wat mijn vriend erg leuk vind. >:(
De afgesleten tanden is van de laatste tijd. Ik controleer regelmatig de gebitten van mijn honden.
Zelf had ik het idee dat het door de konijnenkoppen komt.
Wat de oorzaak ook is,z'n gebit is verwoest :'( De malthezer van 11 jaar heeft een mooier gebit.

ps het zijn de tanden tussen de hoektanden en de kiezen die afgesleten zijn. of afgebrokkeld??
Ik wil wel foto's maken, maar het lukt mij niet om ze op barfplaats te krijgen. :-[
Oftewel de "valse" kiezen. Tja, jammer natuurlijk dat ze weg zijn, maar voor het eten heeft hij ze niet echt nodig, dat kan hij ook prima met de echte kiezen. Dat zijn normaal gesproken al veel kleinere elementen ten opzichte van de rest, dus als er een stukkie afbreekt/slijt dan ziet het er ook meteen erg triest uit. :-\
Door vagebond
#948139
Tennisballen zijn echt funest. Inmiddels 2 teckels die ballengek zijn en die ik dus regelmatig zie, hebben ook drastisch afgesleten gebitten. Op zeer jonge leeftijd al, geloof eentje al met een jaar, tja gedane zaken nemen geen keer.
Door claudiaB
#948153
vagebond schreef: Tennisballen zijn echt funest. Inmiddels 2 teckels die ballengek zijn en die ik dus regelmatig zie, hebben ook drastisch afgesleten gebitten.
en balletjesgek is tie zeker!!  nog geen bal gevonden die tegen z'n slopers tandjes bestand is.
alleen de  zwarte kong, maar die vind tie niet leuk. >:(
Door claudiaB
#956006
Gisteren bij de DA geweest, gelijk naar Chico's gebit laten kijken.
De DA maakte zich zorgen om de afgesleten hoektanden. rade aan om ze te sealen. En misschien is er bij 1 hoektand een wortel behandeling nodig. :'( . Op mijn vraag wat de oorzaak kan zijn antwoorde hij: De tennisballen!! en niet het barfen. (gelukkig)
Nu ga ik me eerst verdiepen in de voor en tegens van deze behandeling. Ga ook de andere topic lezen.
En op zoek naar een alternatief voor de tennisbal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door