Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#945905
Eerder hier plaatste ik al 2 berichtjes over de vanwege de jeukklachten van Bindi.
Kort samengevat.
Forse jeukklachten , vooral tussen de voetkussens
Sinds een week over op CB, lam rijst versie.
jeukklachten nemen toe, en nu tussen de voetkussens een hotspot-achtige plek, het is vochtig en ziet bleek geel-grau uit
Help help, wie heeft een goede tip hiervoor.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#945917
Naast de tips die in de andere topics al zijn gegeven zou ik denk ik deze plek zoveel mogelijk proberen droog te houden. Als het er nu wat ontstoken uit gaat zien zou ik telkens na het uitlaten de plek wat schoon wassen en daarna goed laten drogen. Evt m.b.v. een lauwe föhn. Zeker zo tussen de kussentjes en teentjes kan zo'n ontsteking aardig gaan broeien, zeker als het lang nat blijft. Propolistinctuur vind ik ook altijd wel goed werken bij hotspots.
Door Edelgrijsje
#945925
Ja, heel goed in de gaten houden, voor je het weet is het een grote ontsteking. Ik maakte altijd de huid kaal en als het een klein plekje is gebruikte ik zinkzalf. Lukte dat niet, gelijk een kuurtje ( als je daar geen bezwaren tegen hebt?)
Door vagebond
#945998
Probeer propolis, toevallig had een tijdje terug mijn teckel iets met zijn voorpootjes, mss al in de brandnetels gelopen, geen idee. Maar hij likte zich te pletter aan zijn voorvoeten. Even propolis erop gedaan, en na een kwartier was het over. Wel een oude handdoek eronder voor de vlekken! Het is wel symptoombestrijding natuurlijk.
Door belgje
#946026
ons Caro bijt wondjes doordat ze aan het ontgiften is en ik smeer daar groene klei pasta op, echt een wondermiddeltje, een nachtje oplaten en s'morgens afspoelen, verkrijgbaar in de natuurwinkel
Gebruikersavatar
Door nova
#946724
ik heb vandaag die tinctuur gehaald, en ook al een paar keer aangebracht.
Nu gewoon afwachten, en kijken hoe ze hier op reageert.
Als ik zie hoe ze krabt en bijt, staat me het huilen nader dan het lachen..
Door De Geijsjes
#946791
Als het hotspot is dan moet je de haren op de plek heeeeeel kort knippen (niet scheren want dat gaat alleen maar meer jeuken!). Ook een rand om de wond heen de haren wegknippen. Verder ongeveer 4x per dag schoonwassen met betadineshampoo en daarna goed droogdeppen. De wond zo droog mogelijk houden. Als het heel erg jeukt en moeilijk weggaat c.q. groter wordt (ik heb helaas een labje "Jack" wat snel last van hotspot heeft ookal drogen we hem altijd heel goed af), dan gebruik ik altijd hydrocortiderm (als ik het goed schrijf), maar daar moet je wel voor naar je dierenarts want moet je met je eigen huid ook beter niet aanraken.

Sterkte want die jeuk lijkt me vreselijk :(
Door sam123
#954774
hoi allemaal
ziggy heeft twee plekjes ik vermoed hotspots.(rrood plekje beetje nat en korstje)
hij is pas wezen trimmen.(westie)
al hoewel hij niet geplukt is.
nu even een vraagje?
ik las in een topic over hotspots over waterperioxide
moet je dat nog verdunnen met bv.water.
en kun je dat ook deppen op een plekje?
groetjes sylvia
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#954792
sam123 schreef: hoi allemaal
ziggy heeft twee plekjes ik vermoed hotspots.(rrood plekje beetje nat en korstje)
hij is pas wezen trimmen.(westie)
al hoewel hij niet geplukt is.
nu even een vraagje?
ik las in een topic over hotspots over waterperioxide
moet je dat nog verdunnen met bv.water.
en kun je dat ook deppen op een plekje?
groetjes sylvia

Waterstofperoxide zou ik nooit op de huid gebruiken.Dan is een Dettoloplossing beter. Klein scheutje in een klein bakje water
Door Femke
#954823
Unique schreef:
Waterstofperoxide zou ik nooit op de huid gebruiken.Dan is een Dettoloplossing beter. Klein scheutje in een klein bakje water
waarom niet op de huid? Ik gebruik altijd waterstofperoxide om wondjes te ontsmetten  :-\ :-\
sam123 schreef: hoi allemaal
ziggy heeft twee plekjes ik vermoed hotspots.(rrood plekje beetje nat en korstje)
hij is pas wezen trimmen.(westie)
al hoewel hij niet geplukt is.
nu even een vraagje?
ik las in een topic over hotspots over waterperioxide
moet je dat nog verdunnen met bv.water.
en kun je dat ook deppen op een plekje?
groetjes sylvia
Heb je zinkzalf of Sudocrème in huis? Dat droogt het wondje mooi uit. Ik smeer altijd zinkzalf op die 'nattige' plekjes.
Door sam123
#954913
hoi
ik heb zinkzalf hoor.
ik heb ook over groene leem gelezen.
ik heb nu betadinezalf gebruikt.
omdat het korstje eraf ging en het wondje een
beetje bloeden.
maar omdat ziggy wit is wordt het gauw een gele boel
tussen de haren.
groetjes sylvia
Door Eef+Stippels
#955105
Op vochtige wondjes smeer ik groene os groene leem wondzalf, komt er een hard laagje op waardoor er geen troep aan blijft plakken.

Volgens mij is Groene os: zink/zwavelpasta speciaal geschikt hiervoor.
Door Edelgrijsje
#955314
sam123 schreef: hoi
ik heb zinkzalf hoor.
ik heb ook over groene leem gelezen.
ik heb nu betadinezalf gebruikt.
omdat het korstje eraf ging en het wondje een
beetje bloeden.
maar omdat ziggy wit is wordt het gauw een gele boel
tussen de haren.
groetjes sylvia
Als het een klein plekje is kan de zinkzalf nog helpen, maar als het al groter wordt zal dat niet afdoende zijn vrees ik. Bij Milo moet ik er altijd heel snel bij zijn, anders moet hij een kuur van de DA hebben om het probleem van binnenuit op te lossen en inderdaad haren wegknippen!!
Door evenstar
#955372
Mijn ervaring is dat een AB kuurtje niet helpt in iedergeval bij de Engelse Bullen niet. De plek knippen of scheren zeker zodat de lucht de wondjes droogt anders besmet het de hele omgeving van de huid en dat gaat razend snel wassen met betadine shampoo- malaseb shampoo of Silverlinde shampoo voor huid en schimmelklachten en daarna goed droog föhnen. Ik heb de ervaring dat betadine en malaseb de witte vacht geel/rood verkleurt  en dat doet de Silverlinde shampoo niet.
Ik heb altijd een zelfgemaakt mengsel van zinkolië met een paar druppels etherische olië wat ik er na opdoet en dit verkleurt de vacht ook niet bovendien kruipt zinkolië lekker over de huid en zit niet alles tussen de haren als je niet wil scheren. Inwendig krijgen mijn honden dan 3 weken drainage compositum van groene os.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door