Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#94568
De moederhond van mijn Leonberger is kortgeleden overleden als gevolg van een maagdilatatie :(
Heel triest. Ze was op een week na 7 jaar en was 5 weken drachtig van 9 puppen :'(
De fokker heeft haar 's nachts bijgestaan met haar gepiep, maar heeft geen enkele aanwijzing gezien van wat er aan de hand was. Ze dacht aan kramp of iets dergelijks. Na een halve nacht op is de hond eingelijk rustig gaan slapen. Althans dat dacht ze. Later bleek dat het arme dier op dat moment was overleden.
Je zult het maar vinden als je uit bed komt :'(

Nu las ik op internet (gevaarlijk om daar te gaan zoeken natuurlijk) het volgende:
"Honden die regelmatig gras eten, lucht opboeren, winden laten en buikrommelen lijken een verhoogde kans op maagdilatatie te hebben. Het vermoeden bestaat dat deze honden meer maagzuur dan ge­middeld aanmaken, waardoor een irritatie van de maagwand optreedt. Ook zullen honden door maag­pijn meer lucht gaan slikken en aanzuigen. Belangrijk is dat deze honden 4x daags te eten krijgen. Vezelrijk voer (groente, brood) is aan te raden naast het normale hondenvoer. Eventueel kan homeo­pathisch de gasvorming worden teruggedrongen."

Mufasa eet dus gras als een koe......
Versvlees maakt de maag zuurder...... toch?
Mufasa heeft een hele diepe borst......
Er komen regelmatig maagtorsies voor bij Leonbergers.....

Moet ik me nu zorgen gaan maken door dat vele gras eten?
Ik had juist besloten op 100% kvv over te gaan en dan lees je dit weer ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#94574
Ik denk dat een hond die brokken eet meer kans heeft op een maagkanteling dan een hond op versvoer.

Brokken zwellen op met vocht erbij en zorgen ook voor de nodige gasvorming,de maag kan er niet zijn harde werken op kwijt .

Ik vraag me af als je de hoeveelheid torsies neemt hoeveel er zijn bij vers eters cq barfers.

Misschien interesant om te weten bij fokkers van grote en torsie gevoelige honden of er fokkers zijn die barfen of in iedergeval vers voeren en hoe het bij hun is gesteld met de % aan maagtorsies.
Door Ineke
#94575
Het was geen maagtorsie. De hond is opengemaakt, omdat de hond 's ochtends helemaal opgeblazen was en de fokker dus geen symptomen had gezien die nacht die duiden op een maagtorsie.
Het was voor haar een komplete verrassing.....

Ze voert inderdaad brokken met een vleesdag.
Door Timmy
#94579
sylvia schreef:Brokken zwellen op met vocht erbij en zorgen ook voor de nodige gasvorming,de maag kan er niet zijn harde werken op kwijt .
Analyses van gasmonsters van MDV patienten hebben aangetoond dat het gas in de maag hoofdzakelijk bestaat uit ingeslikte lucht.
MDV komt voor zowel bij honden die brokken eten als bij honden die (vers) vlees eten. Versvlees bemoeilijkt echter het eventuele ontluchten van de maag.
Er is onderzoek gedaan bij Duitse Doggen en daaruit blijkt dat grof gesneden voedsel (>3cm) een mindere kans geven op een MDV dan voedsel dat < 3cm. Een ander onderzoek geeft aan dat het toevoegen van tafelresten aan brokvoeding de kans op een MDV ook verlaagd (waarom dan niet gewoon de brokken weglaten??).
Denk dus dat het geven van BARF een grotere verlaging geeft van de MDV kans, dan versvleesvoeding (zoals Energique e.d., want dat is ook fijngemalen voeding).

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#94580
Symtomen van een maagkanteling is een hond die lijkt een ballon ingeslikt te hebben. En hevig speekselen omdat de maag afgesloten is.
Door Timmy
#94581
Ineke schreef: Het was geen maagtorsie. De hond is opengemaakt, omdat de hond 's ochtends helemaal opgeblazen was en de fokker dus geen symptomen had gezien die nacht die duiden op een maagtorsie.
Het was voor haar een komplete verrassing.....
Wat was de reden dan dat die lucht in de maag bleef zitten als er geen kanteling was?

Gr.
Linda
Door qyan
#94582
qyan kan grazen als een koe, eet 100% vers en heeft nog nooit ergens last van gehad + is een maagtorsie gevoelig ras.
qyan heeft 1x bloat gehad, gelukkig zonder maagkanteling, maar dat was in zijn brokkentijd en kreeg toen nog eten op ene voerstandaard.
nu staat zijn waterbak nog wel in die standaard, maar eten gebeurd sindsdien gewoon weer op de grond, anagezien hij met eten op een standaard toch lucht hapt.
wel blijf ik voorzichtig en voer ik 2 en soms 3x per dag (licht eraan hoe het uitkomt en wat hij te eten krijgt) en absoluut niet 1x per dag of een vastendag.
maar 4x per dag eten vindt ik ook weer erg overdreven, maar dat vindt ik ;)
ik blijf oplettend dus, maar geloof wel dat met vlees de kans velen malen kleiner is als met brokken.
Laatst gewijzigd door qyan op di 11 mei 2004, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
#94583
Oeps, ik las dit en dacht al, wat betekent dilatatie! Heb het even opgezocht!
di·la·ta·tie (de ~ (v.), ~s)
1 [nat.] uitzetting door een uitwendige kracht of verandering van temperatuur
2 [med.] verwijding van wonden, darmen, kanalen met een daartoe bestemd instrument
3 [wisk.] afbeelding of projectie waarbij een figuur wordt verwijd
Maar ik snap nog niet, wat het dan bij een hond inhoudt!
Door Ineke
#94584
Unique schreef: Symtomen van een maagkanteling is een hond die lijkt een ballon ingeslikt te hebben. En hevig speekselen omdat de maag afgesloten is.
Dat was dus niet aan de hand, anders had ze dat natuurlijk geweten.
Door Ineke
#94585
Timmy schreef:

Wat was de reden dan dat die lucht in de maag bleef zitten als er geen kanteling was?


Gr.
Linda
Waarschijnlijk een darmafsluiting. Er zaten nog niet goed verteerde stukken bullepees in de maag en veel gras.
Laatst gewijzigd door Ineke op di 11 mei 2004, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#94588
Je hebt graseten en graseten. Sommige honden eten gras omdat ze dat lekker vinden (en grazen als een koe) en andere honden eten gras, vaak 's morgens vroeg, omdat ze misselijk zijn en spugen dan gal en weer andere honden hebben af en toe een aanval van "bloat" (en zo noem ik dit wat jij nu beschreven hebt) en eten niet alleen gras, maar eten alles wat op gras lijkt. Dus ook veters, bladeren, takjes,, alles wat ze kunnen vinden. Veelal likken ze (bij zo'n aanval van misselijkheid) de grond of muren of tafelpoten.

Als jouw hond wel eens doet wat ik nu beschreven heb bij bloat, dan moet je je inderdaad zorgen maken om maagdilatie/bloat en maagtorsie! Maagdilatie is volgens mij iets anders als een maagtorsie (bij een torsie is de maag gedraaid. Bij een bloat zit er gas/lucht in de maag dat niet weg kan) en komt helaas ook voor bij honden die versvlees eten.

Overigens heeft het zure maagzuur (bij het eten van vlees) hier niets mee te maken. Honden op brokken en honden op versvlees hebben allebei maagzuur. Het maagzuur bij een versvlees hond is zuurder. Maar het gaat om de hoeveelheid maagzuur en maagzuur dat omhoog komt, waardoor ze o.a. misselijk worden (volgens mij veroorzaakt de misselijkheid vaak het inslikken van lucht).

Wat te doen bij een aanval van misselijkheid waarbij de hond gras/takjes/bladeren gaat eten? (dit gaat dus veelal aan een bloat/dilatie vooraf):

Mijn ervaring is dat bij grondlikkende honden onmiddellijk Sulphuricum Acidum D6 gegeven moet worden. Bij andere verschijnselen (zonder grondlikken) zou bijv. Carbo Vegetabilis of Nux Vomica gegeven kunnen worden, maar dit is afhankelijk van de specifieke klachten.

Ook moet de maag/darmstreek van de hond gemasseerd worden. Want, veelal zit er erg veel lucht in maag en darmen dat de hond misselijk maakt. Vaak gaat de hond, bij massage, boeren of winden. En dat is een goed teken. Dan ben je er dus nog optijd bij en kan het gas/de lucht er nog uit.

Ik geef mijn hond tegenwoordig ook een beetje yoghurt met daarin: Probiotica en Lithothamnium - zorgt voor een goede zuur/base evenwicht in de maag (van Vitelle). Beide heb ik in capsules, beide capsules maak ik open en gooi ik door de yoghurt. De yoghurt + probiotica en Lithothamnium laat ik even staan (een minuut of 10) en dan geef ik het aan de hond.

Verder merk ik dat ik (na inname van hom. middelen - als de ergste misselijkheid/gras eten weg is - na de massage dus) beter langzaam/rustig met de hond kan gaan lopen. Vaak komt er dan nog meer gas uit de hond (van voor of achter). Als de hond buiten weer gras/takken of bladeren gaat eten, ga dan naar binnen en ga verder met masseren. Geef de hond nogmaals een dosis hom. middelen (nogmaals, het moet wel het passende middel zijn).

En als het niet heel snel overgaat: als de wiedewaai naar de dierenarts! (als de aanval van gras eten en grond likken niet binnen 30 minuten over is, dan zit ik dus bij de DA. Whoofer heeft dus een halve maagtorsie gehad na zo'n aanval van misselijkheid - ik kon de aanval niet stoppen. Ik wist niet hoe).

Overigens: ik heb nog nooit de echte oorzaak achterhaalt van zo'n aanval van misselijkheid, bloat, maagdilatie. Helaas.... Als je de echte oorzaak zou weten, dan zou je misschien nog meer kunnen doen aan het voorkomen van zo'n aanval.....

Zaken die aanvallen bevorderen (naar mijn gevoel - geen bewijs):

*Eten van brokken
*Honger/lege maag
*Niet direct hebben kunnen plassen/poepen bij aandrang
*Stress

En ja, ik vind het heel naar te moeten concluderen, maar stel mijn hond krijgt zo'n aanval van misselijkheid krijgt als ik niet thuis ben.... of 's nachts....., dan vrees ik dat zij het niet overleeft en ik haar dood zal aantreffen..... Ik ben namelijk bang dat zo'n aanval (van misselijkheid --> gras-eten --> grond likken --> lucht slikken uiteindelijk zal uitmonden in een echte bloat of dilatie of maagtorsie.

Ik vind dit heel eng, maar het is niet anders..... Ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 mei 2004, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#94590
Ine schreef: Oeps, ik las dit en dacht al, wat betekent dilatatie! Heb het even opgezocht!
di·la·ta·tie (de ~ (v.), ~s)
1 [nat.] uitzetting door een uitwendige kracht of verandering van temperatuur
2 [med.] verwijding van wonden, darmen, kanalen met een daartoe bestemd instrument
3 [wisk.] afbeelding of projectie waarbij een figuur wordt verwijd
Maar ik snap nog niet, wat het dan bij een hond inhoudt!
De maag zwelt op, doordat er gassen ontstaan die niet weg kunnen. Dat kan gebeuren door een maagtorsie (draaiing) of een afsluiting van de darm door een prop gras, bot, tennisbal of noem maar op.
Door Truus
#94591
Bij een paard heet dat koliek en is heel ernstig ja. :(

Ik denk dat versvlees het aanzienlijk verminderd omdat het beter verteerbaar is dab brokken en brokken zetten uit. Daar veel gras bovenop en het probleem is volgens mij zo ontstaan.
Ik snap dat je je zorgen maakt Ineke, wat een bericht zeg :-\.
Door Lizzy
#94592
Overigens is dit niet specifiek een Leonberger probleem. Ik heb een Basset die regelmatig zo'n aanval heeft en vorige week had mijn Dalmaat zo'n aanval.
Door Lizzy
#94593
Ineke schreef:
Waarschijnlijk een darmafsluiting. Er zaten nog niet goed verteerde stukken bullepees in de maag en veel gras.
Naar mijn mening en beleving is er vaak niet iets aanwezig dat de darm afsluit. Op de een of andere manier lukt het de hond niet om van z'n gas af te komen.

Vaak is er eerst maagdilatie en DAN graseten. De hond probeert van z'n ongemak af te komen. En geloof mij maar, het verschil tussen gras eten omdat het lekker is en gras eten omdat je hond een bloat heeft is HEEL duidelijk!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 mei 2004, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door