Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Leonw
#945756
Hoi,

Vanochtend heb ik me reeds voorgesteld.
Ik heb Timo, een Dalmatiër van 4 jr (gecastreerd), sinds 2,5 week op rauw staan. Reden is een voedselallergie en huisstofmijten allergie.
Hij heeft hiervoor op Hill's z/d allergenfree gestaan. Dit heeft niets verbeterd aan de allergische reacties, wel is hij 5,5 kg afgevallen, hetgeen helemaal niet de bedoeling was.
Ik heb me al redelijk tot veel gelezen, en ben momenteel bezig het boek van Mogens Eliasens aan het doorspitten.

Ik ben begonnen met alleen pens (verse rauwe vuile ongebleekte) maaltijden te geven. Hierging het goed mee, geen diarree e.d.
Vervolgens kippenbouten erbij, en dat ging ook goed. Na 6 dagen heb ik hem 200 gram orgaanvlees (kip) gegeven, 50 gram runderlever en 150 gram lamsrib. Ditis mijn fout geweest, want ik wilde te snel. Hij heeft alles uitgekotst, en erna ook flink aan de diarree.
Ik ben toen weer terug gegaan naar pens met kip. Sindsdien gaat het dan weer enkele dagen goed, maar tussendoor komt hij toch nog onverklaarbaar aan de dunne. Ook heeft hij weer meer een rode huid en meer jeuk dan voorheen, pootje bijten etc.

Nu heb ik zelf bedacht om weer eerst enkele dagen alleen pens te geven, en als dat goed gaat misschien eens konijn erbij ipv kip.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#945774
die jeuk en rode plekken kunnen natuurlijk ook ontgiftingsverschijnselen zijn??????
en ik zou de soorten orgaan gewoon per keer en beetje bij beetje introduceren als hij er zo sterk op reageert?
Succes ;)
Door Leonw
#945785
Hoi,

Maar het lijkt me toch niet dat die ontgiftigingsverschijnselen zo lang kunnen duren, of wel?
Orgaanvlees wacht ik nog maar even mee.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#945802
Leonw schreef: Hoi,

Maar het lijkt me toch niet dat die ontgiftigingsverschijnselen zo lang kunnen duren, of wel?
Orgaanvlees wacht ik nog maar even mee.
kan wel hoor. Vooral honden die langer op de brokken hebben gestaan en de nodige problemen hebben gehad. Heb je al eens aan een kuurtje groene leem of chlorella gedacht?
Door Leonw
#946081
@Natasja,

Hij is voor wat betreft de voedselallergie allergisch voor de bloemmijt en de schimmelmijt. Ik vind het erg raar dat hij ondanks de Hill's z/d toch deze allergie symptomen had/heeft.  Deze schimmels komen namelijk vooral op granen, mais e.d voor. Je zou mogen verwachten dat deze producten dan niet in een dergelijke brok zitten...
Door 202Spots
#946121
Leonw schreef: Ik ben begonnen met alleen pens (verse rauwe vuile ongebleekte) maaltijden te geven. Hierging het goed mee, geen diarree e.d.
Vervolgens kippenbouten erbij, en dat ging ook goed. Na 6 dagen heb ik hem 200 gram orgaanvlees (kip) gegeven, 50 gram runderlever en 150 gram lamsrib. Ditis mijn fout geweest, want ik wilde te snel. Hij heeft alles uitgekotst, en erna ook flink aan de diarree.
Ik ben toen weer terug gegaan naar pens met kip. Sindsdien gaat het dan weer enkele dagen goed, maar tussendoor komt hij toch nog onverklaarbaar aan de dunne. Ook heeft hij weer meer een rode huid en meer jeuk dan voorheen, pootje bijten etc.
Nu heb ik zelf bedacht om weer eerst enkele dagen alleen pens te geven, en als dat goed gaat misschien eens konijn erbij ipv kip.
Ik denk dat je veel minder orgaan in 1 keer moet geven, ik zou er 2 of 3 keer mee doen, of over de hele week verdelen, en voor Dalmatian is runderlever ook niet zo geweldig ivm de purine gehalte...
Wanneer je nog niet zo lang barft dan zou ik ook geen kippenbouten en lamsribben geven,maar eerst beter laten wennen aan kleinere kip onderdelen, nek,vleugel, rug karkas en ander kleine gevogelte.
Geef je ook iets van groentmix erbij?
Door Leonw
#946172
Hallo Dory(?),

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het verdelen van het orgaanvlees. Hier was ik te enthousiast en onbezonnen mee. Maar van het resultaat heb ik geleerd.
Ik ben zoals gezegd het boek van Mogens Eliasens door aan het spitten. Hierin meen ik op te kunnen maken dat honden het eigenlijk prima kunnen doen op enkel pens, aangevuld met groenten.
Ik vraag me af of dit inderdaad een goede voeding zou kunnen zijn....
Timo reageert namelijk nogal heftig vind ik zelf. Ik weet wel dat ik net begonnen ben, en dat hij waarschijnlijk aan het ontgiften is.
Maar stel dat hij steeds flink reageert op voor hem vreemd voedsel, waarom zou ik het dan niet constant (en goed?) voor hem houden door pens te voeren. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat hij steeds van streek is als er iets nieuws geintroduceerd wordt.

Wie het weet mag het zeggen, graag zelfs.
Door tieneke
#946220
Alleen pens geven lijkt me niet zo gezond omdat een hond zeer zeker ook bot nodig heeft.
Begin eerst eens met alleen kippennekken die je plat mept met een hamer oid,gaat dit goed dan geef je ze na een aantal dagen ongemept.
Lamsribben en kippenbouten daar is je hond nog niet aan toe na altijd brokken te hebben moeten verteren,gewoon rustig aan beginnen en het totale orgaangewicht verdeel je bijv over alle maaltijden(runderlever geef ik hier nooit omdat het van oudere dieren afkomt en er heel veel afvalstoffe inzit,konijn/kippen/kalkoenlever etc is dan een betere keus of je moet biologische runderlever kopen ,gaat het goed dan pas geef je een andere soort vlees/bot erbij zoals kippenbout /eendennekken/konijn/runderstrot en meer van deze beginnersbotten,na een paar weken als je hond nog steeds goed reageert dan pas geef je bijv een lamsrib die uiteraard goed bevleesd moet zijn en zeker niet te(oud) hard(controleer zelf eenvoudig met een snoeischaar  ;) als je er niet doorheen komt beslist niet geven want dan zijn ze te hard zeker voor een net beginnerde barfer.
Ook nooit enkele ribben geven,levensgevaarlijk met schrokkerds.
En dat ontgiften kan inderdaad lang duren,absoluut geen brood of andere superslechte koolhydraten geven of kauwstaafjes etc,je bent pas 2,5 week bezig,dit soort klachten gaan niet in een paar weken voorbij maar verergeren vooral in het begin bij de meeste honden.
Echt volhouden en je zult straks zien dat het ineens beter gaat,zelf hebben wij een Leonberger gehad die oa vreselijke huidproblemen(olifantenhuid etc) had en na vele maanden volhouden helemaal schoon en mooi was met weer haar wat normaal allemaal kaal/zwart was en verschrikkelijk stonk.
Hier is iedere vorm van koolhydraat dus verboden voor de Nollebakkers.
Je zou ter ondersteuning borageolie of Cats-Claw capsules bij kunnen geven.
Heel veel succes!
Door Lizzy
#946243
Leonw schreef: Hallo Dory(?),

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het verdelen van het orgaanvlees. Hier was ik te enthousiast en onbezonnen mee. Maar van het resultaat heb ik geleerd.
Ik ben zoals gezegd het boek van Mogens Eliasens door aan het spitten. Hierin meen ik op te kunnen maken dat honden het eigenlijk prima kunnen doen op enkel pens, aangevuld met groenten.
Hallo LeonW, welkom op Barfplaats!

Zo, om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Eliasen heeft wat dit aan gaat in mijn ogen volstrekt ongelijk. Er staan inmiddels zoveel topics op Barfplaats over pens en over de discussie of je nou wel of niet zo idioot veel pens moet voeren, als je het leuk vindt kun je die vast via de zoekoptie vinden en doorlezen. Ik zou zeggen dat pens een leuk onderdeel vormt van de maaltijd en dat 10% pens van het totaal echt maximaal is. Als ik jou was, ging ik gewoon 50% vleesbot voeren, 15% orgaanvlees (inclusief pens - Dalmatiers moet je niet teveel orgaanvlees geven, zeker Dalmatier reuen in de leeftijd van Timo niet. Ik zou dus zeggen zo'n 7% orgaanvlees als lever, hart en nier en de rest pens), 15% groentemix (voor een Dalmaat zeker belangrijk), 5% eitjes, zuivel (eitjes en zuivel en groente zijn laag in purine trouwens. Lijstje van voeding en purine staat in de bieb. Artikel over uraatgruis staat ook in de bieb) en gezonde tafelrestjes en de rest spiervlees.
Ik vraag me af of dit inderdaad een goede voeding zou kunnen zijn....
Nee.
Timo reageert namelijk nogal heftig vind ik zelf. Ik weet wel dat ik net begonnen ben, en dat hij waarschijnlijk aan het ontgiften is.
Het kan best zijn dat Timo aan het ontgiften is. Het kan ook zijn dat Timo allergisch is voor pens. Hij zou de eerste hond niet zijn. 
Maar stel dat hij steeds flink reageert op voor hem vreemd voedsel, waarom zou ik het dan niet constant (en goed?) voor hem houden door pens te voeren. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat hij steeds van streek is als er iets nieuws geintroduceerd wordt.

Wie het weet mag het zeggen, graag zelfs.
Omdat hij dan voedingsstoffen tekort gaat komen. En je kunt hem dus blijkbaar niet goed houden op pens en kip. Want hij heeft jeuk, een rode huid en is aan de dunne. Als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik eerst een goed menu gaan voeren. 50% vleesbotten, om te beginnen van beginnersbotjes zoals kippennekken, kipkarkas, kipvleugel (of delen van hele kip), maar niet alleen kip want dat is veel te eenzijdig dus ook iets anders zoals bijv. eendennek of parelhoenkarkas of konijnkarkas. Liefst 2 soorten vleesbot (of meer). Dan zou ik daarnaast groentemixen gaan voeren waar je geen groente van nachtschade in verwerkt. Dus geen paprika, geen tomaat, geen aubergine. Wel wortel, andijvie, witlof, peterselie, wat knoflook, waterkers, bietjes, etc. etc. Neem stuk of 10 groentes ofzo. Dan zou ik 15% orgaanvlees zoals hart, lever, nier en pens verdelen over de week. In bijv. 3 of 4 maaltijden. En dan daarnaast spiervlees voeren ala lamsvlees, runderkopvlees, geitenvlees.

En daarnaast zou ik hem elke dag of een dag of 5 per week een visolie capsule gaan geven (later kun je ook verse rauwe vis in het menu introduceren maar dat zou ik nu even niet doen, aangezien hij dunne ontlasting heeft en zeer heftig reageert - ik denk dat het wel meevalt met het heftig reageren op nieuwe dingen. Ik denk dat hij erg moet wennen maar dat iederen beginnende hond aan de dunne kan gaan van orgaanvlees + lam. Dat is laxerend en vet = teveel van het goede). Visolie bevat omega 3 vetzuren en die werken goed bij huid/allergieproblemen. Je zou Timo kunnen helpen met ontgiften door hem drainage compositum van de Groene Os te geven. Of groene leem (reformwinkel, drogist ala De Tuinen) of Schindele's mineralen. Schindele's mineralen werkt milder dan groene leem en werkt bovendien ook goed bij diarree en allerlei soorten problemen. Dus ik zou zelf voor dat laatste kiezen. Je kunt hem dan iedere dag een 3/4 theelepeltje of een capsule door zijn eten doen.

En ja, dan denk ik dat je even geduld moet hebben....

Mocht het met de jeuk helemaal de spuigaten uit gaan lopen. Dan zou je kunnen overwegen om een eliminatiedieet te doen. Je gaat dan iets geven dat je nog niet eerder gevoerd hebt. Dat moet nu nog niet zo moeilijk zijn. Je kunt bijv. kiezen voor hele eend of heel konijn (zekerheidshalve kun je nu bijv. nog even geen konijn aan je menu toevoegen zodat je de kans hebt om konijn te gaan geven voor het eliminatie dieet). Daarvan ga je dan 9 tot 12 weken lang de vleesbotten, het vlees en de organen van voeren. En verder voer je niks. Echt helemaal niks. Als de hond opknapt, weet je 1 ding en dat is dat het aan het voer lag. Nu denken veel mensen "blijf ik toch levenslang konijn voeren, simpel!". Nee, helaas is het niet zo simpel. Je ziet namelijk vaak dat deze honden uiteindelijk een allergie gaan vormen voor konijn. Je ziet honden uiteindelijk steeds een allergie gaan vormen, als je ze maar 1 diersoort geeft. Het beste blijf je toch zoveel mogelijk afwisselende diersoorten voeren. Dan loop je het minst kans dat je hond daar weer een allergie voor gaat krijgen. Maar goed, na die 9 tot 12 weken ga je iedere week 1 nieuw ding introduceren. En je bestudeert en noteert dan heel zorgvuldig hoe de hond erop reageert. En zo krijg je vanzelf een beeld van waar je hond allergisch voor is.

Maar, ik zou dat zelf nog niet doen. Ik zou eerst een goed menu gaan voeren, afstappen van die grote hoeveelheden pens (die dus serieus vaak jeuk veroorzaakt bij honden) en een tijdje afwachten hoe hij zich ontwikkeld. Met behulp van 2 supplementen: visolie en Schindele's mineralen.
Door Leonw
#946317
Alvast hartelijk bedankt voor de zeer uitgebreide antwoorden.
Ik kom er vanavond op terug. Om te beginnen ga ik eens wat boodschappen doen lijkt me....!
Groeten Leon
Door Borke
#946362
Welkom en succes Leon!
Ik heb niets toe te voegen aan de uitstekende adviezen van Lizzy.
ik kan je zeggen dat wij een Maine Coon poes hebben met voedselintolerantie en die kreeg ook allerlei hypoallergene brokken en uiteindelijk hielp niets meer en ze werd steeds zwakker en zieker en alles zat onder de poep >:(

Toen zijn we rigoreus overgestapt op een rauw vlees dieet en als sneeuw voor de zon verdwenen de problemen. Ze was toen 10 jaar en is inmiddels al 14 jaar en ziet er fantastisch uit!
Door Leonw
#946490
Ik heb net een groentemix gemaakt van:

- andijvie
- witlof
- wortels
- brocolli
- bloemkool

Ik heb het met de staafmixer gepureerd.
Ik heb Timo 100 gram gegeven, met een rauw compleet ei en een klets yoghurt.
Hij heeft het netjes gegeten.

Hierna heeft hij nog 300 gram ingeknipte en geplette kippenvleugeltjes gehad. Ook dit ging er goed kauwend in.
Nu wil ik hem vanavond nog 300 gram tamme konijnen stukken (bevleesd) geven.
Is dat goed?

Ik heb konijn niet bewaard voor een eventueel eliminatie dieet, omdat ik over een aantal weken aan een groot aantal eendjes kan komen.
Mocht het tot een dieet komen, wil ik dus eendjes hiervoor gaan gebruiken.

de schindele's mineralen heb ik ook gehaald, die krijgt hij dan dadelijk nog...

Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag.
Door Lizzy
#946518
Leonw schreef: Ik heb net een groentemix gemaakt van:

- andijvie
- witlof
- wortels
- brocolli
- bloemkool

Ik heb het met de staafmixer gepureerd.
Ik heb Timo 100 gram gegeven, met een rauw compleet ei en een klets yoghurt.
Hij heeft het netjes gegeten.
Ziet er goed uit, deze mix! Keurig zeg, dat hij het opgegeten heeft, zonder dat er vlees door zat!
Hierna heeft hij nog 300 gram ingeknipte en geplette kippenvleugeltjes gehad. Ook dit ging er goed kauwend in.
Nu wil ik hem vanavond nog 300 gram tamme konijnen stukken (bevleesd) geven.
Is dat goed?
Ja hoor, dat is prima.
Ik heb konijn niet bewaard voor een eventueel eliminatie dieet, omdat ik over een aantal weken aan een groot aantal eendjes kan komen.
Mocht het tot een dieet komen, wil ik dus eendjes hiervoor gaan gebruiken.
Goed idee/goed plan!
de schindele's mineralen heb ik ook gehaald, die krijgt hij dan dadelijk nog...
Wauw! Wat een voortvarende baas ben jij zeg ;D!
Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag.
Niet van mijn kant!
Ik ben wel heel benieuwd hoe hij het de komende dagen/weken gaat doen. Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt!
Door Leonw
#946611
Ik houd jullie zeker op de hoogte, en ik zal jullie nog met zeer veel vragen bestoken.
Hier is er bijvoorbeeld weer 1: moet ik de botten van het konijn ook pletten?

Groeten Leon
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door