Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Borke
#944573
Uit bloedonderzoek blijkt dat Sofi slechte nierwaardes heeft en mogelijk heeft zij ook Leishmania en de medicatie daarvoor belast de nieren ook nog eens. Dus ik wil een Barf nierdieet voor haar maken.

Nu vraag ik me qua voeding i.v.m. die nieren het volgende af.
ik probeer altijd zoveel mogelijk diersoorten te voeren, maar vraag me nu af of ik niet beter kan proberen om haar meer biologisch te voeren?

Ik kan aan heel mooi bevleesde biologische kip komen en runderkopvlees en pens, ik zou dat de helft van haar dieet kunnen laten zijn, dus 3-4 dagen. Dan 1 dag zalmkop.
Groente eet ze wel als ik er kvv doorheen roer, dus dat kan ik ook wel opvoeren.
Dan aanvullen met wat gevogelte ik heb eend, parelhoen, soms fazant en kalkoen.

Lamsribben kan Borke dan wel opeten.
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld konijn en haas, ook maar voortaan aan Borke geven?

Mijn info heb ik uit de Bieb:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Uitgangspunt is daar:
Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.

Week Menu met dagporties van 500-600 gram:
1. Groentemix met kvv met rauw ei
2. Biologische kip
3. Biologische runderpens
4. Groentemix met kvv met rauw ei
5. Biologisch runderkopvlees
6. Eend karkas (of parelhoen, kalkoen, fazant)
7. Zalmkop
Wekelijks op een dag wat meer pens geven en wat biologische runder lever of hart er bij, afhankelijk van hoe haar stoelgang reageert.
Zo eet ze dus 5 diersoorten per 2 weken als ik de eend met ander gevogelte afwissel.

Het heeft mijn voorkeur om per dag een ding te geven, dat heb ik altijd gedaan en vind ik het meest overzichtelijk. Ook het handigste ivm de ingevroren porties en het feit dat op sommige dagen Borke en Sofi dan hetzelfde kunnen eten.
Ik hoop dat ze met haar stoelgang goed reageert op een vermindering van botten, maar de tijd zal dat leren.

Vragen:
Advies voor welke groentes te gebruiken in de groentemix, of blijft dit gewoon hetzelfde?
Moet ik er vet bij geven, zalmolie of wat dan ook? Wat en waar koop ik dat?
Door Lizzy
#944586
Lamsribben kan Borke dan wel opeten.
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld konijn en haas, ook maar voortaan aan Borke geven?
Haas en konijn kun je prima aan Sofi blijven voeren.
Week Menu met dagporties van 500-600 gram:
1. Groentemix met kvv met rauw ei
2. Biologische kip
3. Biologische runderpens
4. Groentemix met kvv met rauw ei
5. Biologisch runderkopvlees
6. Eend karkas (of parelhoen, kalkoen, fazant)
7. Zalmkop
Wekelijks op een dag wat meer pens geven en wat biologische runder lever of hart er bij, afhankelijk van hoe haar stoelgang reageert.
Zo eet ze dus 5 diersoorten per 2 weken als ik de eend met ander gevogelte afwissel.
Ik zou dus zelf geen kvv geven. Veel te veel orgaan. En veel te veel bot. Ik zou (in jouw plaats) dus een vleesmolentje kopen en spiervlees zelf malen zodat je daar groente doorheen kan doen. Heb je al eens geprobeerd de groente te mengen met pens en dit een paar uur van te voren al klaar te maken en op kamertemperatuur te laten komen? Misschien eet ze haar groente dan wel. Verder ziet het er prima uit.

Biologisch vlees of niet biologisch vlees: ik weet niet of dat wat uit maakt. Ik zou wel kiezen voor zoveel mogelijk biologische groente.
Het heeft mijn voorkeur om per dag een ding te geven, dat heb ik altijd gedaan en vind ik het meest overzichtelijk. Ook het handigste ivm de ingevroren porties en het feit dat op sommige dagen Borke en Sofi dan hetzelfde kunnen eten.
Ik hoop dat ze met haar stoelgang goed reageert op een vermindering van botten, maar de tijd zal dat leren.
Dat zal de tijd inderdaad moeten leren...
Vragen:
Advies voor welke groentes te gebruiken in de groentemix, of blijft dit gewoon hetzelfde?
Moet ik er vet bij geven, zalmolie of wat dan ook? Wat en waar koop ik dat?
Het liefst zoveel mogelijk groente van biologische oorsprong omdat dit minder fosfor bevat. En ik zou zelf wel door iedere mix iets van gekookte pompoen en gekookte zoete aardappel doen. Dat geeft wat extra kalorieen.

Qua vet: wat belangrijk is is omega 3 vetzuur. Dus visolie of zalmolie. Zelf zou ik kiezen voor visolie. Van zalm twijfel ik of deze afkomstig is van wilde zalm en ik zou geen visolie van gekweekte zalm willen geven. Je kunt het qua visolie zo duur maken als je zelf wilt. Solgar omega 3 700 is gewoon de beste visolie die er is. En niet te betalen. HEMA is (denk ik) een van de goedkoopste. En daar ligt nog van alles tussen.
Door Borke
#944776
Bedankt voor je reactie en adviezen Lizzy, hier kan ik wel wat mee!

[quote="Lizzy"]Het liefst zoveel mogelijk groente van biologische oorsprong omdat dit minder fosfor bevat. En ik zou zelf wel door iedere mix iets van gekookte pompoen en gekookte zoete aardappel doen. Dat geeft wat extra kalorieen. [/quote]
Gekookt en dus niet gepureerd - OK dat lust ze vast wel!
Hoeveel zou jij door de mix doen (procentueel)?
Ik heb nog nooit zoete aardappels gezien, waar verkopen ze die?
Dit is dan extra koolhydraten voeren, ik dacht dat je dat eigenlijk niet deed bij nierproblemen, of gaat het om de soort koolhydraten - geen graan maar groente?

Morgen maar eens naar de Natuurwinkel gaan om groente te eten, straks worden we zelf nog helemaal gezond omdat we biologisch gaan voor Sofi :)
Door Laura2004
#944867
Zoete aardappel (of bataat) verkopen ze vaak op de markt en dan meestal bij de surinaamse/hindoestaanse kraampjes en ik vermoed dus ook dat ze het bij toko's ook wel verkopen.
Door Lizzy
#944904
Oh Astrid, in Zoetermeer verkopen ze ze vrijwel altijd bij de reformwinkel en soms ook bij de C1000 in Meerzicht (dan zijn ze vaak minder mooi oranje, eerder wat wit) en bij de AH XL.
Door roefus
#945058
Hier verkopen ze bataat ook bij de C1000.
Je moet het ook niet zien als een aardappel, volgens mij is het meer een soort groente, gelijk paprika enzovoorts.
Door Borke
#945069
Morgen gaan we op jacht... biologische pompoen heb ik al in huis en nog wat meer biologische groente die ik vandaag bi Super De Boer heb gekocht.
Door Borke
#945272
Bataat gevonden - met dank aan Laura voor de foto!
Pfft dat wordt ene dure groentemix met 30 Euro aan groente, maar liever uitgeven aan gezonde groente dan aan medicatie!

Vraagje over de Bataat, kan ik die met schil en al koken, of moet ik schillen?
Hoe geef je zoiets aan je hond, gestampt door de gepureerde groente heen, of zijn ze er dol op en eten ze het aan brokken ook wel op?
Door Laura2004
#945328
Ik doe de bataat altijd met schil en al in de oven en je kan de bataat dan in de keukenmachine doen bij de groentes of je kan het gewoon apart geven, de meeste honden vinden het erg lekker, het is heel zacht.
Als je het wilt koken lijkt het me geen probleem om het met schil en al te koken, maar daarna moet je wel de schil er afhalen, dat doe ik trouwens ook als ik het in de oven doe, de schil lijkt me niet echt lekker.
Door Borke
#945782
[quote="Lizzy"]Het liefst zoveel mogelijk groente van biologische oorsprong omdat dit minder fosfor bevat. En ik zou zelf wel door iedere mix iets van gekookte pompoen en gekookte zoete aardappel doen. Dat geeft wat extra kalorieen.
[/quote]
Hoeveel gekookte pompen en zoete aardappel zal ik er procentueel bij doen?
Ik heb nu bakjes puur biologische groentemix gemaakt met een 400 gram mix van wortel, courgette (beiden vormen ongeveer de 3/4 van de mix), witlof, andijvie, beetje bloemkool, bleekselderij, alfalfa, boontjes. Zo heb ik 11 bakjes staan.
Dan heb ik nog ca 1.5 kg gekookte bataat en nog 3 pompoenen om te koken (ook deels voor onszelf).

Wat is een goede verhouding in die groente, 50% 'normale mix' en 50% koolhydraatrijk?
Bij de mix doe ik ook wat rundergehakt anders eet ze het niet, eitje en wat biogarde en knoflook.
Door Lizzy
#945805
[quote="AstridStraver"]
Hoeveel gekookte pompen en zoete aardappel zal ik er procentueel bij doen?
Ik heb nu bakjes puur biologische groentemix gemaakt met een 400 gram mix van wortel, courgette (beiden vormen ongeveer de 3/4 van de mix), witlof, andijvie, beetje bloemkool, bleekselderij, alfalfa, boontjes. Zo heb ik 11 bakjes staan.
Dan heb ik nog ca 1.5 kg gekookte bataat en nog 3 pompoenen om te koken (ook deels voor onszelf).

Wat is een goede verhouding in die groente, 50% 'normale mix' en 50% koolhydraatrijk?
Bij de mix doe ik ook wat rundergehakt anders eet ze het niet, eitje en wat biogarde en knoflook.
[/quote]

Ja, 50 om 50 is prima. Het mag ook iets minder hoor, 40 om 60 (40 koolhydraatrijke groente). Dat komt niet zo heel krap. Wat voor jou toepasbaar en voor Sofi goed te eten is.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door